Gå til innhold

Få et sunnere forhold til World of Warcraft


Anbefalte innlegg

Har selv sett endel tragiske tilfeller innen wow etter og ha spillet relativt hardcore i noen år. Selv kuttet jeg det ut grunnet det kvelte meg og ble ett så stort tvang og fikk ikke tid til noe annet. Alt ble lidende for meg, jobb, venner og forholdet. Spiller fortsatt ca 20 timer i uken men veldig mye sammen mer IRL-venner. Jeg har truffet veldig mange nye venner som jeg har god kontakt med selv etter vi sluttet og spille sammen. Moderasjon er en god ting som ofte ikke finnes i wow-verden.

 

Så flott at du har klart å kutte ut når du selv mente det gikk for langt. Men det er noe stort tull at det ofte ikke finnes moderasjon i wow, det er få som ikke klarer å moderere seg. Grunnen til at du stadig hører om skrekk eksempler osv er at nesten alle spiller eller har spilt wow, derfor kommer selv et lite antall skrekk eksempler frem og at det blir noe alle har hørt om. Men det betyr ikke at det gjelder et stort antall.

Endret av Nycoplus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør vi definere et stort antall, for meg oppleves det som alt fra 20% til over 50% og det er passe drøyt. Klart antallet blir såpass stort med så mange spillere, derfor blir det også lagt merke til. Men det er likevel rimelig absurd å påstå at så mange som mange flere prosent enn 1-2% sliter.

 

Antallet er "stort" fordi man har så mange spillere, men i den store sammenhengen, ikke et stort antall. Det er flere som har slitt før wow også, men spillene har aldri vært så "kommersielle" og tilgjengelige som nå. Derfor merker man det bedre, men jeg har overhode ingen tro på det er mye verre nå enn før.

Endret av Nycoplus
Lenke til kommentar

Det man bør unngå i WoW er raiding og alt det innebærer. Jeg er med i en guild som raider aktivt og har en 85 i den, men jeg sier neitakk til raiding. Og heldigvis har de Social ranks og slikt i guildet så vi får bli. Hater å binde meg til noe i et spill. Vil heller logge av å på når jeg vil, og jeg spiller ikke ofte lenger.

Endret av Overdox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som du bygger opp problemet til noe mye større enn hva det er. Hvorfor er venner basert på interesser så mye dårligere enn venner basert på geografi? Selvsagt er det mer sosialt å sitte på kafe med en gjeng, evt ut på byen, jeg skal ikke ta ifra deg det. Men det virker som du mener at folk MÅ prioritere svart / hvitt. Om "Arne" ikke brukte fritiden på WoW, tror du virkelig at han ville brukt all den overflødige tiden på å sosialisere seg ellers? Mest sannsynlig hadde han funnet noe annet like (u)sosialt å bedrive tiden med. Blir litt provosert når det virker som du mener at det finnes to typer folk, de som er sosial 16 timer i døgnet og de som lever en kjip løgn i det forferdelige nettsamfunnet.

 

Lurer også på hvorfor alle absolutt må ut i den nærliggende sosiale verdenen om de selv føler at sosialiseringsbehovet er tilfredstilt. Sikkert mange som (meg, blandt annet) bor på tettsteder der man må lete en liten stund for å finne folk med nogenlunde samme interesser og da er det ikke veldig moro å være sosial bare for å være sosial. Da tilbringer jeg heller kvelden med spilling med forskjellige kompiser, noen fra real life og andre kan være folk jeg har møtt på nettet. Om du bruker lang nok tid på det så er det mange veldig nære bånd som knyttes selv over nettet.

 

Tviler som sagt ikke på at noen sliter med dette, men tror de som eventuelt sliter har problemer som ligger dypere enn WoW. De aller fleste klarer å balansere dette fint selv, enten ved å selv prioritere nett fremfor irl som ett valg og ikke en automatisk sjebne,

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gaarulf og XanderZ, Poenget er at WoW er en veldig lite sosial aktivitet, dersom en ikke er sammen med andre mennesker så er en ikke sosial. Noen mennesker klarer ikke å være sosial med andre mennesker i det hele tatt, for dem er det kanskje vanskelig nok bare å chatte med andre.

Skal en ha et sunt forhold til WoW så må det ikke komme på bekostning av sosial aktivitet. Dersom du raider og velger spillet fremfor venner hver gang de ringer eller ber deg med ut da har du godt mulig et sosialt problem der.

Såvidt jeg kan se så er alle problemene knyttet til wow forbundet med prioritering, de som ser på spillet som viktig og prioriterer det høyere enn de burde i hverdagen er også de som sliter og strever.

 

Alle trenger ikke å vandre ut i den virkelige verden, dersom du eller noen andre har lyst å sitte inne 24/7 uten en eneste enn så er det fritt frem for det. De vil ønske deg velkommen på NAV. Denne tråden er myntet på de som selv ønsker seg fri fra spillet og vil oppleve noen utenfor det - ikke nødvendigvis et bedre liv men et nytt liv hvor de opplever noe mer enn å spille et spill.

Selv så ønsker jeg å spille wow men jeg venter. Litt fordi jeg ikke har lyst på så lave itemlevel som er kommet nå (350 ca) og det snart kommer nye tiers med gode items, og litt fordi jeg har mange andre ting jeg har mer lyst til å gjøre nå. Mine beste venner og noen av mine forbilder også spiller wow, jeg selv kommer en gang til å spille wow igjen. Det negative jeg sier om wow er rettet mot misbruk.

 

Det er store forskjeller på å sende brev til noen, å chatte med noen, å prate i telefon med noen og faktisk møte dem. Grunnen til hvorfor er at folk kan utgi seg for å være andre enn de er når du ikke er fysisk med dem. Når du er med de kan du se hvem de faktisk er.

 

 

Nycoplus, Selv om prosentandelen som sliter er utrolig liten vil det likevel være utrolig mange som sliter, det vil være vanskelig å si om wow er verre eller bedre relativt til andre spill. Det kan hende det er grunnlag for å kritisere wow men isåfall vet jeg ikke om det. Jeg bare vet at det er mye misbruk og at folk burde slutte med det, ikke bare for sin egen del men for alle andre også. Det er kjipt at alle som spiller wow skal bli stemplet som nolifes grunnet de som ødelegger for seg selv og andre ved å spille for mye.

Lenke til kommentar

nagina, Du mener kanskje det er en subjektiv mening at barn ikke skal leke med fyrstikker også? Vi har et ansvar, dersom vi skyver det under teppet og later som ingenting betyr det at vi ikke er i stand til å ta vare på oss selv. Men mange som spiller wow er i stand til å ta vare på seg selv, og de vet bedre enn å stikke hodet i sanden og late som ingenting helt til de senere skjønner at det er mulig å bruke for mye tid på en enkelt ting - eller at det er mulig å bruke for lite tid på en enkelt ting. Begge deler henger sammen.

 

Er det noe jeg syntes er trist så er det når de som trenger hjelp grunnet spilleavhengighet blir mobbet vekk ifra den eneste gjengen som kanskje kunne ha forstått dem og som de kunne ha pratet med. De som spiller for mye blir av mange wow-gamere sett på som spedalske, med mindre de går på trygd og ikke har hjem, kone eller barn.

De blir syndebukker - mange tenker at all negativ omtale og lignende som går utover alle er det disse som spiller altfor mye som er årsak til. Dett er nesten som om de er fienden og at det er bra det går de ille og forhåpentligvis aldri vender tilbake til spillet.. Noen er kanskje så skrudd at de ser på det som positivt hvis de begår selvmord.

Jeg syntes vi bør hjelpe dem og lære av dem, iallefall ikke mobbe de vekk.

Lenke til kommentar

Kun jeg som synes at Pyncnopodia sier du er en enten

1. en gamer som ikke har sett sola på 6 år.

2. en person som fester hver jævla helg?

 

BTW. Den sosiale aktivitet pisspreike ditt:

Signer du opp for et raid har du gjort en avtale. Får du høre i etterkant at det er fest/party/etc samme dag har du jo gjort en avtale? Avtaler skal jo ikke brytes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vil si meg stort sett enig med Pycnopedia, og jeg tror veldig mange som leser her lar seg provosere og glemmer at han sier "det negative jeg sier rettet mot WoW er rettet mot misbruk".

 

I mange innlegg her kjenner jeg igjen argumenter fra da jeg spilte alt for mye og var på det punktet at jeg kunne si nei til andre ting fordi jeg heller ville være hjemme og game (ikke alltid raid, men det var jo såklart mye av det også). Min livssituasjon irl var IKKE optimal og det bidro helt klart til at WoW var en veldig enkel avkobling for hjernen min, trengte ikke å tenke på noe annet.

Problemet er at når man er der, så ser man ikke problemet i det hele tatt, og jeg tror ikke det går an å argumentere for det på en sånn måte at de som sliter får opp øynene for at de faktisk har et problem. Man må til slutt innse det selv, eller la WoW ta overhånd (ja, nå snakker jeg om de som har et problem).

 

Så vil nok de fleste tenke "ja, men det gjelder ikke meg, fordi jeg spiller fordi jeg syns aaalt er gøy i WoW, WoW er bedre enn å se på tv, jeg er sosial i spillet, jeg kan snakke med guildies om alle mine problemer, det gjør ikke noe om jeg ikke går i familiebursdag fordi ingen savner meg der uansett, jeg trente for to dager siden så trenger ikke trene idag, en halvtime til istedet for å legge seg gjør ingenting..". Det finnes så mange argumenter og måter å overbevise seg selv om at man kanskje har et sunnere forhold til WoW enn hva som faktisk er realitet.

 

Jeg opplevde selv det som trådstarter nevner med at kutter du WoW, så har du plutselig ikke så mange "venner" igjen. Fordi WoW er i aller største grad det som binder dere sammen og det dere har felles. Er du ikke nyttig for dem i spillet lenger, så vil de fleste ikke opprettholde kontakten særlig lenge etter man slutter å spille (nei, man kan ikke si det gjelder i 100% av alle tilfeller selvfølgelig, før noen tar meg på det ;) ).

De fleste som spiller WoW knytter seg ikke følelsesmessig til de andre spillerne annet enn at de koster dem null følelser å kutte disse personene fra livet sitt.

 

Ang. det man har igjen fra å spille WoW.

Helt ærlig, hvor mye hjelper det deg i virkeligheten at du er flink til å bruke AH, eller lede et raid?? Du kan ikke gå på jobbintervju og si at du er god til å lede fordi du har et velfungerende guild! Det hjelper deg ikke på kjøkkenet at du har 525 cooking eller har plukka så mye herbs at du kan fly farmerunden din med lukkede øyne.

Jeg har flere hundre dager played, men når jeg skrur av spillet... så er alt gullet mitt, professions, "venner", rask reaksjonsevne for floor aoe borte. Jeg kan ikke ta det med meg ut i virkeligheten. Med mindre jeg drar ut på en reise så treffer jeg ikke folk fra spillet ansikt til ansikt, og hvor mange er det som egentlig gjør det?

 

Allikevel tror jeg tråder som dette er bra, fordi det kanskje kan hjelpe noen, om enn kanskje ikke så mange.

Må jo si at WoW føles mye bedre nå som jeg ikke føler at jeg MÅ logge på hele dagen, at jeg må stresse hjem fra jobb, at jeg må time trening med raid osv, at jeg må spille på tre forskjellige servere for å spille med de jeg kjenner etc. Syns trådstarter treffer bra jeg, selv om diskusjonsteknikken kanskje ikke er den beste :p handler om å klare å skille på den spillingen som faktisk går negativt utover livet ditt, uten å lage unnskyldninger for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Picnopedia gjør jo en tabbe i innlegget sitt :

"Men det krever intelligens..

 

Smarte mennesker med høy intelligens ser mønster og ser potensielle farer som lurer i horisonten.

Mindre smarte mennesker med lavere intelligens ser ikke årsakssammenhenger og ser ikke potensielle farer som lurer i horisonten."

 

Han kaller jo i praksis en haug av spillere som er hekta på wow for lavt begavede personer noe jeg vil påstå ikke stemmer i det hele tatt. Kjenner til flere personer som faktisk har en iq på 130+ (mensa medlemmer) og som er wow avhengige.

 

IQ er ikke noe som gjør et menneske usårbar for fristelser i livet, siden det har mer å gjøre med personalitet og konkurranseinnstinkt.

 

Uansett så treffer han bra på mange punkter men jeg følte det var viktig å påpeke akkurat dette.

Lenke til kommentar

Jeg reagerte også på det med "dum" og IQ-eksempler, men... hehe... klarer å overse ting jeg syns er helt på jordet heldigvis ^^

 

 

Helt ærlig, hvor mye hjelper det deg i virkeligheten at du er flink til å bruke AH, eller lede et raid?? Du kan ikke gå på jobbintervju og si at du er god til å lede fordi du har et velfungerende guild!

 

:whistle:

Finnes jo eksempler:

http://www.wired.com/wired/archive/14.04/learn.html

Det vil ALLTID finnes unntak. Hvor mange tror du dette gjelder? Hvor mange kan sitte i stua og bruke 50-70 timer i uka på WoW for så å si at det hjalp dem å få en god jobb?

Lenke til kommentar

Picnopedia gjør jo en tabbe i innlegget sitt :

"Men det krever intelligens..

 

Smarte mennesker med høy intelligens ser mønster og ser potensielle farer som lurer i horisonten.

Mindre smarte mennesker med lavere intelligens ser ikke årsakssammenhenger og ser ikke potensielle farer som lurer i horisonten."

 

Han kaller jo i praksis en haug av spillere som er hekta på wow for lavt begavede personer noe jeg vil påstå ikke stemmer i det hele tatt. Kjenner til flere personer som faktisk har en iq på 130+ (mensa medlemmer) og som er wow avhengige.

 

IQ er ikke noe som gjør et menneske usårbar for fristelser i livet, siden det har mer å gjøre med personalitet og konkurranseinnstinkt.

 

Uansett så treffer han bra på mange punkter men jeg følte det var viktig å påpeke akkurat dette.

 

Stemmer, jeg vet om folk som er ganske smarte, men som kaster bort livet sitt på WOW. Felles for dem er vel at de er tapere, snarere enn dumme.

Lenke til kommentar

Ganske morsomt at alle argumenter og kommentarer i tråden blir vridd og kverulert på med helt ulogiske eksempler.

 

Eksempel:

Bruker: Du kan bli bedre i engelsk av å lese og snakke engelsk daglig i spillet.

 

TS: Nei, for du lærer mer engelsk av en engelsktime, derfor lærer du ikke engelsk av spillet!

 

Du kan vel fortsatt lære noe selv om noe annet muligens er bedre? Om jeg fulgte logikken din så hadde jeg ikke kommet på matteforelesningene mine, siden jeg lærer mer av å gjøre oppgaver selv. Jeg hadde ikke lest lærebok.2, siden lærebok.1 har to ekstra kapitler, og derfor vil jeg lære mer av å lese den.

 

Det blir hvertfall meningsløst når argumentet er: Nei, det er ikke sikkert du lærer engelsk, siden du kan spille på en russisk server.

 

Det er sant det, men da lærer du vel russisk da. Jeg leser en engelsk bok, det forbedrer engelskkunnskapene mine. Eller gjør det det? For det kan jo hende boken er på dansk, da lærer jeg jo ikke engelsk..

 

Har satt det litt på spissen nå for å poengtere den gjennomgående argumentasjonen din i tråden. Det skaper ikke en seriøs debatt om du skal vri på alt "motstanderne" dine sier og komme totalt ulogiske eksempler som skal underbygge argumentene dine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Christeven, Du misforstår - det stemmer at du lærer engelsk av å spille WoW. Men hvor mye engelsk lærer du akkurat? Så mye at du ikke trenger å gå på engelsktimer? Så mye at du kan jobbe som engelsklærer i Korea hvis du har WoW på cven?

Det er det jeg svarer på..

Og det er relevant fordi det samme kan sies om det sosiale - hvor sosialt er wow? Så sosialt at du ikke trenger noen virkelige venner?

 

Du lærer mer engelsk fra wow enn du ville gjort av å se på TV men ikke så mye som du ville lært på skolen. Dette er også årsaken til at jeg skriver at wow kan forbedre engelskkunnskaper dersom bruksmønsteret tillater det - for det er ikke automatikk i at du blir bedre i engelsk fordi du spiller wow. Du kan risikere å bli dårligere i engelsk også, det er kanskje lettere å forstå hvis jeg setter engelsk-karakteren som eksempel. Å spille wow kan forbedre din engelskkarakter men det kan også gjøre den dårligere - avhengig om du misbruker eller bruker spillet på en grei måte.

 

Det samme gjelder for så mye annet også.

WoW har positive elementer som for eksempel det sosiale - selv om jeg ikke anser wow som veldig sosialt totalt sett så er det sosiale elementer der, du kommer i kontakt med andre.

Men de positive sidene kan fort druknes i overforbruk og når de positive sidene på bekostning av andre ting i det virkelige liv vil ulempene veie tyngre enn fordelene. Hadde det positive med wow kommet i tillegg til det virkelige liv så er det ikke noe problem, kanskje til og med positivt.

Men hvis man erstatter livet sitt med dataspillet da vil en møte veggen før eller siden.

 

Det blir som å si at det er positivt for røykere at de tar seg så mange luftepauser og får frisk luft og derfor er røyking sunt. Man må veie fordeler og ulemper sammen og se hva resultatet blir totalt sett, hvis en ikke gjør dette vil en på forhånd danne seg en mening og så bare finne et eller annet argument som støtter den meningen uten å se på fakta.

 

kloffsk, Jeg ser ikke på mennesker som gjør tabber de angrer på som spesielt smarte. Hvis du for eksempel låner en bil, plukker med deg en haiker og lar han vente i bilen med nøkkel i tenningen mens du handler så er det ikke uflaks når han stjeler bilen men dumskap. Min påstand er at en smart person ikke ville tatt en slik unødig risiko.

Og min påstand er at en smart person ikke ødelegger livet sitt for et dataspill, men dette er bare en personlig mening som godt mulig er feil ettersom jeg ikke har tatt avhengigheten i betraktning. Det finnes smarte folk som vet de burde spille mindre og slutte å røyke men likevel ikke klarer det..

 

Juliess, Kan si mye positivt om wow men mange tar det altfor seriøst. Mange ser på wow på en eller en annen måte som viktig.. Andre igjen har det som livsstilen sin. Noe som gjør at mange får problemer er at de får en skrudd oppfatning av virkeligheten godt hjulpet av guild og folk fra samme server. De ser på gjennomsnittet for serveren/guilden som normalt og sammenligner seg med andre fra samme server/guild og kan utifra det skape en illusjon av at de f.eks. er normale.

 

Det blir som å sitte i fengsel og så påstå man er normal fordi man har drept like mange som gjennomsnittet der..

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Kjempebra tiltak! Men å lage informasjon om hvordan å bli kvitt en avhengighet er ikke så nyttig hvis ingen presser de det gjelder til å oppsøke informasjonen. Du får feks ikke en alkoholiker (som ikke engang har innsett problemet) til å lese info om hvordan å leve et liv uten alkohol.

 

Å slutte med wow handler bare om selvdisiplin. Jeg var avhengig i 2008, men når jeg fikk meg ny jobb bestemte jeg meg for at dagen før jeg skulle begynne jobben skulle jeg avslutte wow. Jeg gjennomførte det akkurat som planlagt og har ikke angret et sekund!

 

Den første tia var vanskelig fordi jeg ikke hadde noen andre hobbyer som interesserte meg veldig, men dette måtte jeg bare bruke litt tid på å utvikle. Nå har jeg en masse hobbyer som jeg vet er verdifull for meg på sikt.

 

Dette forumet blomstrer av folk som forteller om sine hobbyer på ymse måter, så for en som vil bytte ut wow med et par andre og sunnere hobbyer bør det være lett å finne noe som fenger. Bare vær innstillt på å bruke litt penger på å komme igang, hvis man feks skulle få lyst til å begynne med foto. Se på det som en investering i egen helse.

 

 

Lykke til gutter :D

 

 

Edit: Etter å ha lest mer enn førsteposten har jeg invendinger!

 

@Juliess

Du skriver at man ikke har noe igjen for å være god på AH eller ha femhundreognoe i cooking. Det er ikke helt riktig.

 

Man kan lære masse om økonomi på forskjellige nivå ved å bruke AH litt mer aktivt enn bare å selge runecloth.

De som går rundt med grusomt mye gull nå for tida (jeg kan bare snakke for 2008 da) er de som har "knekt koden" når det kommer til økonomi og bruk av nettopp AH. Prinsippene med supply and demand og lignende er i aller høyeste grad like relevant irl som i wow. Wow er en flott arena for å lære seg og trene på akkurat sånne ting.

 

Når det er sagt, rettferdiggjør ikke at man lærer ting som er relevant for det virkelige liv at man skal spille wow 10 timer for dag, 365 dager i året. Det er vi nok enige om :)

Endret av Kaktuz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir så jævlig irritert på hvordan TS tolken innlegg her. Det skal vris og vendes på alle mulige måter og aldri tolkes som det står.

 

Sammenligningene du bruker er også helt horrible. Røyking og wow kan ikke sammenlignes slik du sier. Ingen går og sier at røyking er sunt fordi man er ute. Det blir bare helt høl i hue for min del.

 

Det virker som, i denne tråden, at alt som har med wow å gjøre, de som spiller, de som ser på, de som har drivi på med det er helt på jordet. De har ingen fattning og de som spiller kan ikke argumentere mot de som ikke liker spillet.

 

Det er ikke bare vi som spiller som skal fatte noe. Dere som står utenfor og pisser langs gjerdet må også fatte noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...