Gå til innhold

Få et sunnere forhold til World of Warcraft


Anbefalte innlegg

Jeg sitter 100-140 timer i uken foran skjermen og fråtser i å på rad innta 2-4 hamburgere eller kebab + pizza (dobbel middag nede på en sjappe), likevel er jeg lettere avmagret i følge legens beskrivelse.

I følge TS brude jeg være svett og 150 kg. Spiser litt sunnere hjemme. Hjemme drikker jeg aldri brus og spiser ikke mat med smaksforsterere, benzoat, søtstoffer, sukker osv.

 

 

Det er meg som er trådstarter og det er ikke noen påstand jeg har kommet med.

 

Aspartam vil jeg fraråde, jeg tror det er blant de verre tingene som tilsettes i mat. Produkter som Coca-Cola Zero, Whey Tech proteinpulver og en mengde andre "light"-produkter inneholder aspartam, jeg tror det er mye verre enn sukker.

 

 

Juliess, Du har rett men det vil dem aldri innrømme. Det virker mindre ufornuftig å bruke mesteparten av tiden sin på et dataspill hvis de klarer å stille alternativet i et dårlig lys. I realiteten er det mange alternativer men det er enklere for de å sammenligne med bare ett. "Men WoW er bedre enn å gå ut på fest og drikke seg dritings på byn hver helg" - eksempel på et argument wow-spillere kan finne på å bruke for å overbevise seg selv om at WoW er en fornuftig hobby og kanskje tilogmed enda mer fornuftig enn fritidsaktivitetene som andre har. Tenk å bruke fritiden sin med andre mennesker og kanskje til og med utenfor huset sitt?! Huff og huff..

 

Skulle jeg oppsummert mitt syn på hele greien så er det at wow er som alle andre dataspill en moro hobby, men hvis en lar et spill bli livsstilen så er en litt ute og kjører. Man går glipp av så mye.

 

BadCat, Dersom maskinvaren i signaturen din er din egen så blir det litt snodig at du forsvarer at WoW er en billig hobby og antyder at du ikke har råd til å gjøre noe annet enn å fortsette å spille. Jeg anslår at pcen din kostet rundt 30,000kr avhengig av hva slags tilbehør, skjermer, lydanlegg og lignende du har. Det hadde vært lett å forstå deg hvis du hadde levd på trygd men jeg tror ikke du lar være å gå ut fordi du mangler penger.

Dersom du ikke driver med noe profesjonelt rendering eller lignende på pcen vil jeg tippe du også har flere kontoer, 5 stykker kanskje?

Isåfall - burde du ikke trappet ned litt på cpu og kjøpt 2 skjermkort i stedet? 1 skjermkort kan rendre aktiv figur mens den andre avlastet og rendret resten?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev at jeg bevisst ikke inntar søtestoff og smaksforsterkere. De skader hjernen og andre organer.

 

Supert at du foreslår at jeg skal ha multi-GPU når spillene jeg kjører ikke støtter multi-GPU. Hvis du absolutt skal vite det så bruker jeg PCen til studioprogrammer for musikk og lyd.

 

I flere år hadde jeg en venn som kom på besøk hver kveld i tide og utide. alltid skulle vi finne på noe. Bilturer, se film, prate, gå turer, fiske, trene osv. Han skjønte ikke at andre mennesker trengte å være alene av og til. Kun én gang skjønte han ved egen tankekraft at det ikke passet og da hadde jeg en dame på middagsbesøk. Måtte bryte all kontakt til slutt. I dag har jeg venner som synes det er ok å treffes en gang i uken.

 

Det handler om effiktivitet, ikke om WoW er gunstig å spille eller ikke. Du bør ikke påstå at Wow er skadelig når problemet er at folk ikke eier sans for effektivitet. Det er idioti å på måfå ta 5 heroic dungeons etter at man har tatt den ene som gir poeng den dagen. Man logger ut og gjør noe annet. Det blir det samme som hvis man på en ukedag henger på en bar med 0 damer og 20 mannfolk i håp om at det skal komme én dame. Man venter til lørdag da man vet at det er mange damer ute. Man gjør ting akkurat når de er, verken før eller etter. Størst mulig uttelling for minimum innsats.

 

Hvis jeg tar én heroic dungeon om dagen er det ikke fordi at jeg er hektet på WoW men at raiding krever at man samler poeng til utstyr. Hvis jeg ikke ville raide hadde jeg ikke trengt å gjøre heroic dungeon. Hvis jeg ikke ønsket å raide hadde jeg ikke spilt WoW i det heletatt. WoW er ikke mitt favorittspill, men jeg liker å raide. Ta bort raiding og WoW hadde vært totalt uinteressant.

 

"WoW er så gøy for da kan jeg stå i byen og skrive /lol til jeg skal legge meg og så kan jeg fortsette neste dag."

 

Minimum innsats i WoW er å ta 1 heroic dungeon om dagen for poeng til utstyr og delta på noen raidkvelder i uken. Hvis man spiller WoW til tider eller på måter man ikke får noe ut av innsatsen så har man problemer som ikke er knyttet til spillet og da vil resten av livet gjenspeile seg i dette. Å gå gjennom livet uten kurs, mål, ingen planer, alt på måfå. Det har ikke noe med WoW å gjøre at mange lever livene sine på måfå. Slike folk mangler kontroll enten de spiller videospill eller ikke.

 

Man trenger ikke være avholdsmann når det går an å nyte noe på ansvarlig vis. Det meste er mindre bra i for store mengder. Du kan liksågodt lage en tråd om at folk bør slutte med alle aktiviteter fordi det potensielt er skadelig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg skrev at jeg bevisst ikke inntar søtestoff og smaksforsterkere. De skader hjernen og andre organer.

 

PCen har jeg pga jeg er entusiast og ikke pga WoW. Min tidligere hobby var bygging og tweaking av PC og jeg har hatt flere titalls rigger før denne og uten at det har noe med WoW å gjøre. Supert at du skal foreslå at jeg skal ha multi-GPU når det jeg kjører ikke støtter multi-GPU. Hvis du absolutt skal vite det så bruker jeg PCen til studioprogrammer for musikk og lyd.

 

Jeg raider fra 19:00 til 23:00 og jeg er for sliten om kvelden til å gjøre nyttige timg. Det går an å gjøre Ønsker ikke se tv, film, dra på kino og sitte alene eller med to tre andre i salen pga sentrum er som en spøkelsesby i ukedagene. Orker heller ikke å sløse penger på pub. Det handler ikke om penger, men ikke alle liker å være med andre hver dag. Folk ønsker heller ikke besøk hele tiden. I 15 år hadde jeg en venn som kom på besøk hver kveld i tide og utide. alltid skulle vi finne på noe. Bilturer, se film, prate, gå turer, fiske, trene osv. Han skjønte ikke at andre mennesker trengte å være alene av og til. Kun én gang skjønte han ved egen tankekraft at det ikke passet og da hadde jeg en dame på middagsbesøk. Det finnes en mellomting men jeg har egentlig sosialisert nok til at det holder for resten av livret.

 

Det handler om effiktivitet, ikke om WoW er gunstig å spille eller ikke. Du kan ikke skylde på at Wow er skadelig når problemet er at folk ikke eier sans for effektivitet. Det er idioti å på måfå ta 5 heroic dungeons etter at man har tatt den ene som gir poeng den dagen. Man logger ut og gjør noe annet. Det blir det samme som hvis man på en ukedag henger på en bar med 0 damer og 20 mannfolk i håp om at det skal komme én dame. Man venter til lørdag da man vet at det er mange damer ute. Man gjør ting akkurat når de er, verken før eller etter. Størst mulig uttelling for minimum innsats.

 

Minimum innsats i WoW er å ta 1 heroic dungeon om dagen for poeng til utstyr og noen raidkvelder i uken. Hvis man spiller WoW til tider eller på måter man ikke får noe ut av innsatsen så har man problemer og da vil resten av livet gjenspeile seg i dette. Å gå gjennom livet uten kurs, mål, ingen planer, alt på måfå. Det har ikke noe med WoW å gjøre om folk lever livene sine på måfå. Tross alt lever vi i et samfunn hvor folk sett spiser mat og går på do. Ikke glem at det er mulig å automatisere 75% av verdens jobber. Hva skal folk da gjøre?

 

Wow støtter multi-gpu hvis du bruker Innerspace til å rendre det - men kun til fordeling av last. Altså at du kan velge hvilken gpu som skal rendre hvilke instancer med wow. Altså at gpu1 kan rendre en konto med max grafikk mens gpu 2 tar seg av f.eks. de andre kontoene.

Jeg la til et 5850 til mitt 5970 (Innerspace støtter ikke crossfire og dermed fikk jeg kun brukt 1 av 2 gpuer på 5970) for å bedre ytelsen og det var natt og dag forskjell på å kjøre med multi-gpu og singel gpu. Med bare 1 konto ville saken vært annerledes.

 

Ellers er jeg igrunnen helt enig i hele resten av innlegget ditt..

Jeg har aldri skrevet at du måtte få deg et liv, spille mindre eller at du "var svett og veide 150kg". Du har ikke gitt inntrykk av noe sånt.

Måten du spiller wow på har jeg veldig sansen for, hadde alle gjort som du hadde ikke wow-addiction vært det problemet mange anser det som i dag.

 

Når jeg tenker på sunne og usunne spillevaner så er det egentlig ikke spilletiden jeg har mest fokus på men prioritering. Det man brenner seg på er hvis spillet ligger for høyt på prioriteringslisten. På prioriteringslisten bør du optimalt sett ha viktige gjøremål på toppen og underholdning lengre ned.

Noen eksempler på prioriteringsproblemer:

Spillet blir viktigere enn en god natts søvn.

Spillet blir viktigere enn å spise middag.

Spillet blir viktigere enn å gjøre rent.

 

Mitt (personlige) problem med raiding er at det ofte krever høy prioritering av spillet. Det krever gjerne høy attendance og da må du velge spillet fremfor andre gjøremål og aktiviteter eller ikke ha andre gjøremål og aktiviteter. Er du god nok eller sosial nok så får du kanskje innpass og rank i guild som lar deg bli med på alt uten å gjøre altfor mye innsats, eller du har funnet en eller annen ordning som gjør at raidene ikke krasjer for mye med real life ellers. Selv om veldig mange ikke mestrer den balansegangen så er det og mange som gjør det.

 

Uten å kjenne deg og kun dømme deg på det siste innlegget ville jeg gjettet at personer som deg er hva wow-community skulle hatt flere av, folk som nyter spillet uten å ofre livet sitt for det. Lite usunne spillevaner og da kan ingen klage.

Lenke til kommentar

Det krever kun at man ikke tar nye planer over avtalt raid og at man melder seg av raid som kolliderer med eksisterende planer.

 

Man er temmelig drittsekk hvis man er meldt på raid, men logger av 5 minutter før start fordi en venn ringte om å dra på kino. Dessverre er det mange slike.

 

Hvis det er allerede eksisterende planer tar det 2 sekunder å melde seg av.

 

Selv de sykeste av de sykeste guilder godtar ar man melder seg av 1 raid oer uke så lenge det ikke misbrukes, Feks sluntre unna progress raid, hoppe over der man ikke trenger loot osv. De godtar fravær grunnet eksamener osv.

 

Problemet er ikke å hoppe over et raid for at man skal noe annet med høy prioritet. Problemet er drittsekker som melder seg av pga tull når de selv har valgt å være i en raiding guild.

 

Noen folk er rett og slett effektive. Det er eksempler på de som har vært guildmaster i topp10 guild samtidig som de har spilt topp10 5v5 arena, full jobb, kjæreste, praktisere sport og fremdees hatt tid til å være sosial med venner. Enkelte er slik at alt de tar i blir vellykket.

 

Uten å kjenne deg og kun dømme deg på det siste innlegget ville jeg gjettet at personer som deg er hva wow-community skulle hatt flere av, folk som nyter spillet uten å ofre livet sitt for det. Lite usunne spillevaner og da kan ingen klage.

 

Nei, men jeg vurderer å gå tilbake til å spille i high end guild. Når man er ferdig med ukens raid så har man fri resten foruten at man må følge med på guildforumet. Det er bedre å være i en guild som tar alle bosser på hard mode i løpet av to kvelder enn å være i en guild som står fast halvveis på normal om de så stanger hodet i veggen 7 dager i uken. High end guilden raider kun 5 dager i uken den perioden det tar å mestre nye bosser, så blir det rolig i måneder til neste utfordring. I en lav guild så er det fult kjør hele tiden for de kommer aldri i mål.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det krever kun at man ikke tar nye planer over avtalt raid og at man melder seg av raid som kolliderer med eksisterende planer.

 

Man er temmelig drittsekk hvis man er meldt på raid, men logger av 5 minutter før start fordi en venn ringte om å dra på kino. Dessverre er det mange slike.

 

Hvis det er allerede eksisterende planer tar det 2 sekunder å melde seg av.

 

Noen folk er rett og slett effektive. Det er eksempler på de som har vært guildmaster i topp10 guild samtidig som de har spilt topp10 5v5 arena, full jobb, kjæreste, praktisere sport og fremdees hatt tid til å være sosial med venner. Enkelte er slik at alt de tar i blir vellykket.

 

Jeg er ikke så altfor glad i raids, kanskje hvis det hadde droppet PvP-items for pve-items hadde jeg ingen interesse eller nytte av.

 

Enkelte slike finnes og det bryter veldig med den stereotypiske basement dwellers.. WoW er gøy - det er sant både for de som har et liv og de som ikke har det. Lange sosiale antenner kan få deg fort frem pve-messig, og skills til pvp kan du få fort hvis du er dyktig.

Når jeg ser gladiators eller bra gearet characters så tenker ikke jeg at de ikke har noe liv - med mindre de hisser seg opp over noe eller oppfører seg som retards.

Lenke til kommentar

En hver med ok skriveferdigheter kan komme seg opp i PvE ved å vie noen timer til å skrive en god søknad. Om man får være der etter 2 uker er en annen sak. Det er vanlig å kicke folk som ikke er online under raid-tid hele første uken. Ikke fordi de krever at du skal spille 24/7 men for å se at du kan stille opp 100% når det trengs i kortere perioder.

Lenke til kommentar

Interessant tråd og jeg kommer inn sent her, men uansett...

 

Hvis alternativet er å henge på kjøpesentre / utesteder / kjøre rundt i byen og konstant bruke flere tusen kroner i uken på å gjøre helt meningsløse ting så vil jeg si at det er mye bedre å spille MMO.

Hvorfor må alternativet være å henge på kjøpesentre/utesteder/kjøre rundt i byen og bruke tusenvis av kroner?... Virker litt søkt at det enten er dette eller WoW/MMO... Og hvis det reellt er/oppleves som alternativet er vel det et (separat) problem i seg selv...

 

WoW er noenlunde forunuftig satt opp med tanke på at det kun går an å gjøre RAID en gang per uke og man får kun belønning for den første random heroic dungeon per dag. Det bør ikke være noe problem å utføre spillets daglige gjøremål for så å logge seg ut inntil neste runde.

Enig, det bør ikke være noe problem.. men jeg ser statig folk i guild eller chat som sier "I'm so bored.. nothing to do", men likevel er de pålogget i timesvis...

 

Uansett.. min grunntanke er vel: WoW er kjempegøy, men variasjon i livet er viktig.. la det ikke bli det eneste du prioriterer.

Lenke til kommentar

Man er temmelig drittsekk hvis man er meldt på raid, men logger av 5 minutter før start fordi en venn ringte om å dra på kino. Dessverre er det mange slike.

Man er absolutt ikke drittsekk, det viser at man klarer å prioritere irl foran WoW. Looten og instancene i WoW forsvinner ikke av at man ditcher et raid eller gm'en blir litt sur på deg en gang (fordi du er en ressurs for ham, ikke fordi du har såret ham dypt og personlig).

Heldigvis finnes det folk som sier ja til den kinoinvitasjonen vil nå jeg si! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns jo det er ganske viktig at man klarer å prioritere irl foran WoW når folk spør om man vil være med på noe. Men det er kanskje bare meg som tenker at jeg sikkert kan få loot senere i uka/neste helg også :tease:

 

Jeg er litt enig i at det er kjipt å kansellere når man har avtalt med andre. Men jeg skal aldri tilbake dit at jeg er bundet til maskina mi for 4-5 timer fordi jeg ikke klarer å si nei til gm og guildet. At jeg føler at jeg MÅ være der, fordi jeg for elleve dager siden ikke visste at noen kom til å invitere meg på kino samme kveld.

 

Edit: Bryte avtaler er alltid kjipt og dumt. Men det ER jo ikke viktigere å drepe X boss akkurat i kveld enn å holde en slags kontakt med omverdenen gående?

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Selvfølgelig går det an, men hva om noen skal gjøre et run neste dag/kveld hvor du kan få den siste achievementen du trenger for å få deg XXXX som du har ventet på i 6 mnd? Utsetter du en dag til?

 

Edit: Nå ser jeg ut som jeg er imot WoW og alt som har med innsats i spillet å gjøre. Det er jeg ikke, og jeg har som sagt masse /played selv. Det jeg er mer bekymret over er alle unnskyldningene man lager seg for å opprettholde et usunt (ja, vi kan sikkert krangle om hva sunt og usunt er også..sukk) nivå av spilling. Irl ER viktig og BØR vel være viktigere enn WoW?

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Hvis man ikke ønsker å raide så har man såppas respekt for andre at man ikke blir med i en raiding guild.

 

Man aksepterer ikke raidinvitasjoner dersom man egentlig ønsker å gjøre noe annet.

 

En drittsett er en drittsekk enten man later som man vil raide eller later som en er glad i en kjæreste man i realiteten kun er sammen med pga sex.

 

Hvis du kjøper en tjeneste av et firma ønsker du kanskje å få den levert også eller er det helt greit at de gjør som det passer dem?

 

Jeg syns jo det er ganske viktig at man klarer å prioritere irl foran WoW når folk spør om man vil være med på noe. Men det er kanskje bare meg som tenker at jeg sikkert kan få loot senere i uka/neste helg også :tease:

 

Jeg er litt enig i at det er kjipt å kansellere når man har avtalt med andre. Men jeg skal aldri tilbake dit at jeg er bundet til maskina mi for 4-5 timer fordi jeg ikke klarer å si nei til gm og guildet. At jeg føler at jeg MÅ være der, fordi jeg for elleve dager siden ikke visste at noen kom til å invitere meg på kino samme kveld.

 

Edit: Bryte avtaler er alltid kjipt og dumt. Men det ER jo ikke viktigere å drepe X boss akkurat i kveld enn å holde en slags kontakt med omverdenen gående?

 

Man får ikke noe loot neste uke pga man er kastet ut. Kan heller ikke bruke den guilden som referanse hvis man etter hvert skal opp i gradene.

 

Det er nokså vanlig at invitasjoner gis ut samtidig med raidstart dagen før så det med 11 dager er bare svadaprat. Det beste systemet er automatisk påmelding der man melder seg av på dager man skal noe annet.

 

Det er heller ikke snakk om å melde seg av en sjelden gang for å gjør noe annet men når det blir en fast ting.

 

Du er ikke i guilden for at guild master skal utnytte deg eller at du skal sette deg opp imot guild master. Du er i en guild for å spille sammen med andre som har samme mål som deg selv. Hvis du ikke har samme mål som de andre i guilden eller det forandrer seg underveis så holder man seg unna eller trekker seg tilbake fremfor å være et eksempel på totalt mangel på respekt for andre mennesker.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er forskjell på virkelighet og ingame, du kan ikke dra en direkte sammenligning mellom "møtte ikke opp til raid" og "jeg gadd ikke levere produktet til en kunde som allerede har betalt".

Det er ingen som taper noe av verdi på at du ikke møter til et oppsatt raid.

 

Det med 11 dager er reelt for min del hvertfall, da guilden har faste raidedager og gm ofte legger inn på kalenderen for to uker av gangen.

 

Jeg accepter en raidinvitasjon om jeg ikke har noe annet planlagt f. eks en søndags kveld.

Skulle egentlig raide søndag kveld som var og hadde accepted tre dager i forveien, fordi jeg sjelden gjør noe søndags kveld. Så spurte mamma om jeg ville på kino med henne og to andre ca fire timer før raidet startet, da declinet jeg invitasjonen min og gikk på kino istedet. For ett år siden hadde jeg funnet på en unnskyldning for å ikke gå på kino ;)

 

Edit: la til litt i første avsnitt.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...