Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor får russen gjøre hva de vil?


Anbefalte innlegg

Motiv er til en viss grad relevant for meg, ja. Dersom det blir dytting i køen har jeg selv også presset meg inn. Jeg kan fint stille meg lenger bak om jeg vil unngå dette.

 

Jeg spør igjen: Synes du «griefing» er galt? Hvis ikke, hvor mye kan en griefe før det blir galt?

 

Hva har setting å si? Tenker du at det er greit om de ser ut som russ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spør igjen: Synes du «griefing» er galt? Hvis ikke, hvor mye kan en griefe før det blir galt?

Når det går voer til mobbing krysser du en linje. Å velge ut tilfeldige offre i en klasser er ike det, men å systematisk gå etter noen få individer gang etter gang uten at disse individene har gjort seg fortjent til oppmerksomheten så er det mobbing.

 

Hva har setting å si? Tenker du at det er greit om de ser ut som russ?

Settingen har alt å si. Når man er på skolen så er det tradisjon at russen har det morsomt med de yngere elevene. Dette innebærer både stjeling av matpakke (og spise den) vilkårlige vanngeværangrep i gangen, "frokost" ved alle inngangsørene om morgenen (Tran og Flux til alle, de som nekter slipper ikke inn) etc, men også andre ting. Vi arrangerte for eksempel ballturnering for hele skolen når vi var russ.

 

Russ og "terror" er en del av vårsemesteret. Å base en vilkårlig person på et kjøpesenter er å ta ett skritt for langt selv for russen. Derimot å bite noen i leggen eller tilsvarende som russeknute er inget problem.

 

 

Somd e over sier så er det bare å ta igjen. Russ = practical jokes. Bare synd at så mange er skinnhellige at de ikke tåler noe som hellst. Om dere hadde limt igjen bussen deres eller stappet poteter i eksospotta så hadde det vært å ta igjen med samme mynt;)

Lenke til kommentar

Så at det er tradisjon gjør alt greit? Det var ikke en del av tradisjonen før. De går fremdeles systematisk til verks, selv om offeret er tilfeldig. Jeg mener tyveri er galt, også under russetiden. At det er tradisjon er ingen unnskyldning. Da kan vi jo gjøre bankran til tradisjon, så lar purken oss være etter hvert! (Ja, det var sarkasme.)

 

Jeg må nesten spørre: Synes du det er like greit å gjøre slikt – dynke folk i snøen, vilkårlige vanngeværangrep, «tvangsfrokost», stjeling av matpakker osv. – under russetiden som utenfor?

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Hva har setting å si? Tenker du at det er greit om de ser ut som russ?

Settingen har alt å si. Når man er på skolen så er det tradisjon at russen har det morsomt med de yngere elevene. Dette innebærer både stjeling av matpakke (og spise den) vilkårlige vanngeværangrep i gangen, "frokost" ved alle inngangsørene om morgenen (Tran og Flux til alle, de som nekter slipper ikke inn) etc, men også andre ting. Vi arrangerte for eksempel ballturnering for hele skolen når vi var russ.

 

Russ og "terror" er en del av vårsemesteret. Å base en vilkårlig person på et kjøpesenter er å ta ett skritt for langt selv for russen. Derimot å bite noen i leggen eller tilsvarende som russeknute er inget problem.

 

 

Somd e over sier så er det bare å ta igjen. Russ = practical jokes. Bare synd at så mange er skinnhellige at de ikke tåler noe som hellst. Om dere hadde limt igjen bussen deres eller stappet poteter i eksospotta så hadde det vært å ta igjen med samme mynt;)

 

Skjønner ikke hvorfor det å ta noen på et kjøpesenter er noe verre enn å ta noen på skolen. Begge steder skal være et sted du skal være trygg.

Skolen er en plass for lærdom, der elevene skal føle seg trygge på at de skal kunne gå i fred, og dessverre er det alt for mange rektorer som er for svake til å utvise russ som ikke oppfører seg.

 

Tenker det hadde blitt passe bra med bråk, og kanskje russen hadde lært noe, om de ble utvist og nektet eksamen, og derfor ikke fått noe vitnemål.

De måtte da ta en ny eksamen etter sommeren, og gjerne ikke kunne kommet seg inn på den skolen de ønsker det året, eller må forklare ovenfor en arbeidsgiver hvorfor de manglet vitnemål.

Tenker du ikke hadde vært så høy på pæra da, "nei du, det har seg sånn at vi plagde noen elever på skolen, det var jo bare for gøy da, og ikke noe personlig, og jeg vil så klart aldri gjøre noe sånn på arbeidsplassen".

 

Og angående å ta igjen. Tipper du hadde ropt ulv du også, om jeg fikk med meg et par andre fedre og kommet på skolen og terrorisert deg og annen russ en dag. Sperret dere inne i bagasjerommet f.eks, er jo bare for gøy da!

Men det er enkelt å plukke på de som er mindre enn seg, svakere enn seg, eller bare gå sammen en gjeng så man uansett er sikker på å "vinne".

De fleste elevene vet også at det bare gjerne gjør saken verre å prøve å kjempe imot, for da er det jo ekstra gøy for russen å klare å dynke personen, eller hva annet de har funnet på.

 

Ja jeg var russ, nei jeg var ikke idiot, det er nok av folk som klarer å være russ og oppføre seg. Dessverre er det mer og mer vanlig at russedress = shitfylla og totalt mangel på folkeskikk og hjerneceller.

 

http://www.ba.no/nyheter/article3482490.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/artikkel.php?artid=590961

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/artikkel.php?artid=196207

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/marte-17-havnet-paa-russens-svarteliste-ble-kastet-i-tjernet-3191139.html

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/jente-kidnappet-og-dumpet-i-skogen-av-russegutter-2720097.html

 

Dette etter kun et lite søk. Men jeg skjønner jo at dette bare er gøy...

Lenke til kommentar

Gadd ikkje lese igjennom heile tråden, men:

 

buhu? Skal dikkon suttre å grine over å ha fått litt sno i nakken? Eg ser den, det er tross alt sno. I tillegg til at dikkon sikkert ikkje vil ha det litt morosamt i russetida dikkons om 2,5 år.

Om det er så forbanna mykje å sutre over, så rett deg opp i ryggen, gå til ein av russeleiierane og sei at du ikkje ynskjer å bli utsatt for ditt og datt.

 

Her eg gjeng, så syns ALLE i fyrsteklasse (29 elevar) det er hysterisk morosamt når me spring etter dei med vatn, dynkar dei med sno eller anna.

Eg er terrorsjef naturlegvis, og elskar jobben min. Det er kanskje helst innanfor i byane det er mest tøffelheltar?

 

Skjønnar absolutt reaksjonen til læraren til tråd-startaren, men det er klart om dei var fysisk VALDELEG mot deg, så skal du sei frå, men lillegutt, litt sno i nakken?

Då eg sjølv gjekk i fyrsteklasse, brakk ein av guttane som var russ den eine tommelen min under "bortføring", og det er klart eg skjønnar at det er noko å bli sur for, sjølv om eg ikkje blei det.

 

Under ein tidlegare episode i haust, når me skulle ta nokon random fyrsteklassingar, så var det ein av elevane som klarte å brekke eit ribbebein på meg, utan at eg gjorde noko med det. Mulig eg har veldig høg toleransegrense, men slik er det iallfall.

 

Eg trur personleg at dei som ikkje støttar russetida, er personar som ikkje har vore igjennom den, har hatt det ille fordi dei har vore sosialt avstumpa eller av andre grunnar ikkje har delteke eller hatt moglegheita til det.

 

 

:)

 

 

Fy faen, hvor dum går det an å bli? Vet ikke om jeg skal le eller grine over dette innlegget. Ja, om noen hadde overfalt meg helt uten videre vare fordi de er russ, hadde jeg klikket. Basing er en ting, men om jeg hadde endt opp med en knekt tommel tør jeg ikke tenke på hvordan jeg hadde reagert.

 

Takk Gud for at majoriteten av oss mennesker ikke er skrudd sammen som deg, "Ondskap". I mine øyne er det fullstendig på trynet å skulle godta all mulig drit fordi en eller annen hodeløs dust av en russ vil ha det artig. Jeg blir ikke russ før til neste år, men skal drikke, være i godt humør og ha det gøy. Men ødelegge skolegangen for førsteklassinger(ja, en del går rundt og gjemmer seg i friminuttene, tør ikke gå på skolen enkelte dager etc pga redsel for å bli bøllet med) - dit synker jeg ikke. I så fall bør noen sette meg på plass.

Lenke til kommentar

Jeg må nesten spørre: Synes du det er like greit å gjøre slikt – dynke folk i snøen, vilkårlige vanngeværangrep, «tvangsfrokost», stjeling av matpakker osv. – under russetiden som utenfor?

Ja jeg synes det er helt greit.

Så lenge det er i forbindelse med russetiden (dvs fra midt i vårsemesteret?

 

Skjønner ikke hvorfor det å ta noen på et kjøpesenter er noe verre enn å ta noen på skolen. Begge steder skal være et sted du skal være trygg.

Skolen er en plass for lærdom, der elevene skal føle seg trygge på at de skal kunne gå i fred, og dessverre er det alt for mange rektorer som er for svake til å utvise russ som ikke oppfører seg.

Vår rektor hadde klare grenser, og de gangene vi trådde over ble det oppvask.

Dette gjaldt for alle.

 

Tenker det hadde blitt passe bra med bråk, og kanskje russen hadde lært noe, om de ble utvist og nektet eksamen, og derfor ikke fått noe vitnemål.

De måtte da ta en ny eksamen etter sommeren, og gjerne ikke kunne kommet seg inn på den skolen de ønsker det året, eller må forklare ovenfor en arbeidsgiver hvorfor de manglet vitnemål.

Tenker du ikke hadde vært så høy på pæra da, "nei du, det har seg sånn at vi plagde noen elever på skolen, det var jo bare for gøy da, og ikke noe personlig, og jeg vil så klart aldri gjøre noe sånn på arbeidsplassen".

Staff skal vell gjerne stå i stil med handlingen. Slik straff for en bagatell er som å fenglse noen for å parkere uten å betale for seg.

 

Og angående å ta igjen. Tipper du hadde ropt ulv du også, om jeg fikk med meg et par andre fedre og kommet på skolen og terrorisert deg og annen russ en dag. Sperret dere inne i bagasjerommet f.eks, er jo bare for gøy da!

Men det er enkelt å plukke på de som er mindre enn seg, svakere enn seg, eller bare gå sammen en gjeng så man uansett er sikker på å "vinne".

De fleste elevene vet også at det bare gjerne gjør saken verre å prøve å kjempe imot, for da er det jo ekstra gøy for russen å klare å dynke personen, eller hva annet de har funnet på.

Dersom foreldrene til de jeg eventuellt hadde dynket i vann hadde kommet å gjort akkurat det samme mot meg så hadde jeg faktisk syntes det var hysterisk morsomt! Men de kunne forvente seg å finne bilen sin behørlig pakket inn i plastfolie neste mandags morgen.

 

Ja jeg var russ, nei jeg var ikke idiot, det er nok av folk som klarer å være russ og oppføre seg. Dessverre er det mer og mer vanlig at russedress = shitfylla og totalt mangel på folkeskikk og hjerneceller.

 

http://www.ba.no/nyheter/article3482490.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/artikkel.php?artid=590961

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/artikkel.php?artid=196207

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/marte-17-havnet-paa-russens-svarteliste-ble-kastet-i-tjernet-3191139.html

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/jente-kidnappet-og-dumpet-i-skogen-av-russegutter-2720097.html

 

Dette etter kun et lite søk. Men jeg skjønner jo at dette bare er gøy...

Mangelen på folkeskikk er jeg helt enig i, og jeg har sakt tidligere hva jeg mener det skyldes. "Nymotens bareoppdragelse" i synergi med SV skolen. Mangelen på folkeskikk gjelder forsåvidt ikke bare russen, men alle andre også.

 

Og jeg har ikke tenkt å forsvare alt russen gjør, da det er mye tåpelig som blir gjort. Men akkurat situasjonen til trådstarter er på ingen måte så alvorlig at det burde reageres på.

Lenke til kommentar

Jeg må nesten spørre: Synes du det er like greit å gjøre slikt – dynke folk i snøen, vilkårlige vanngeværangrep, «tvangsfrokost», stjeling av matpakker osv. – under russetiden som utenfor?

Ja jeg synes det er helt greit.

Så lenge det er i forbindelse med russetiden (dvs fra midt i vårsemesteret?

Du misforstår. Jeg mener er det like greit å gjøre slikt i forbindelse med russetiden kontra ikke i forbindelse med russetiden på noen som helst måte. Kan du begrunne hvorfor?

 

Og angående å ta igjen. Tipper du hadde ropt ulv du også, om jeg fikk med meg et par andre fedre og kommet på skolen og terrorisert deg og annen russ en dag. Sperret dere inne i bagasjerommet f.eks, er jo bare for gøy da!

Men det er enkelt å plukke på de som er mindre enn seg, svakere enn seg, eller bare gå sammen en gjeng så man uansett er sikker på å "vinne".

De fleste elevene vet også at det bare gjerne gjør saken verre å prøve å kjempe imot, for da er det jo ekstra gøy for russen å klare å dynke personen, eller hva annet de har funnet på.

Dersom foreldrene til de jeg eventuellt hadde dynket i vann hadde kommet å gjort akkurat det samme mot meg så hadde jeg faktisk syntes det var hysterisk morsomt! Men de kunne forvente seg å finne bilen sin behørlig pakket inn i plastfolie neste mandags morgen.

Det hjelper ikke å si at de som blir tatt av russen bare må ta igjen, når du aldri blir skuls. Da ender det aldri.

Lenke til kommentar

Fy faen, hvor dum går det an å bli? Vet ikke om jeg skal le eller grine over dette innlegget. Ja, om noen hadde overfalt meg helt uten videre vare fordi de er russ, hadde jeg klikket. Basing er en ting, men om jeg hadde endt opp med en knekt tommel tør jeg ikke tenke på hvordan jeg hadde reagert.

Basing: godtatt.

Vold: nei

 

Man kan knekke tommelen i fotball også. Og ut fra det "ondskap" sier så regner jeg han selv var med på leken med god margin, og derfor ikke kan hevde at det var russen sin feil.

 

Takk Gud for at majoriteten av oss mennesker ikke er skrudd sammen som deg, "Ondskap". I mine øyne er det fullstendig på trynet å skulle godta all mulig drit fordi en eller annen hodeløs dust av en russ vil ha det artig. Jeg blir ikke russ før til neste år, men skal drikke, være i godt humør og ha det gøy. Men ødelegge skolegangen for førsteklassinger(ja, en del går rundt og gjemmer seg i friminuttene, tør ikke gå på skolen enkelte dager etc pga redsel for å bli bøllet med) - dit synker jeg ikke. I så fall bør noen sette meg på plass.

Vell om de går å gjemmer seg fordi dem er redde så er det et problem, og det har heller lite med det trådstarter snakkker om. Det kales mobbing, og da bør dere som voksne mennesker ta grep for å hindre det uansett hvordan og hvem som står bak. Alle har ansvar for å ta tak i mobbing, uansett om man er russ eller ikke.

 

Det er heller ikke snakk om å godta "all mulig dritt", men bare uskyldig "terror".

Lenke til kommentar

Du misforstår. Jeg mener er det like greit å gjøre slikt i forbindelse med russetiden kontra ikke i forbindelse med russetiden på noen som helst måte. Kan du begrunne hvorfor?

Fordi det foregår over en relativt kort periode, og er et kjennt fenomen, som har lange tradisjoner. "Offer" er psykisk forberedt på at "noe" kan skje.

Det kan sammenlignes med Halloween i USA. Der "terror" er lov så lenge det foregår i ordnede former.

 

Det hjelper ikke å si at de som blir tatt av russen bare må ta igjen, når du aldri blir skuls. Da ender det aldri.

Jo, det ender når russetiden er over. Fra 1. mai til 16. mai er gjerne de største "bråkmakerne" aldri under 0.5 i promille, og da tenkes det lite på 1. og 2. klasinger.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Ta det opp med rektor. Får du ikke en tilfredsstillende unnskyldning fra skolen/læreren med signaler om holdningsendringer, så legg ut e-postadressen til skolen din, med oppfordring om at folk sender noen ord om hva de mener slik trakassering/mobbing.. kan fort bli noen 1000 e-post og jeg tror det vil bli nødt til å reagere..

Lenke til kommentar

Det er stor forksjell på setting. om 3 ukjennte karer kom mot meg og grep tak i meg på et kjøpesenter hadde jeg tenkt ran. Om 3 tredjeklassinger på skolen hadde gjort tilsvarene i kantina hadde jeg tenkt "russ".

 

Hva du hadde tenkt og hva de det skjer ufrivillig med er to vidt forskjellige ting. Du var med på leken, det er ikke de.

 

«Et overgrep vil si at et menneske krenker et annet menneskes rettigheter.»

 

Jeg har rett til å gå på skolen uten å bli baset/dynket.

 

Helt korrekt, syns man skal kunne gå til skolen uten å være redd for å bli offer for russen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

aaa, russetiden!

 

Jeg ble aldri tatt av terrorrussen. Men det ble klassekameratene mine gitt. Jeg må innrømme at jeg ble missunnelig på dem som ble tatt :whistle: . For jeg ville garantert tatt igjen med renter! Åå hvor gøy kunne det vært :whistle:

 

Men uansett, forstår ikke hvorfor folk skal ha gøy på påkostning av andre. Fantestreker burder holdes mellom dem selv, altså russ kødder med russ og ikke sivile.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...