Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster det å ha bil? Og bør en "eldre" bilist kjøpe en billig eller litt dyrer bil ved første kjøp?


MysticoN

Anbefalte innlegg

Hei, jeg nærmer meg endelig lappen, og kan "next to nothing" om biler. Jeg er en 30 år gammel "gutt" som ikke har så veldig stort behov for bil. Jeg skulle vel egentlig ikke starte med lappen heller no, men vart presset til det av far og søster (de begynte å gi meg gavekort på kjøreskolen til jul osv).

 

Jeg er verken farts glad eller noen råner, jeg kommer til å bruke bilen til mere turer enn å kjøre til butikk/kjøpesenter/råne osv. Jeg får veldig blandet info om hva jeg bør kjøpe osv. Noen anbefaler leasing, noen sier at jeg bør kjøpe en bil jeg har råd til å vrake menst de andre ber meg om å kjøpe en "sikkerlig" bil så jeg slipper reprasjoner og får en sikrere bil.

 

Min far blant annet sier at jeg ikke bør betale mindre enn 60 000 da jeg ikke kan noe om bil selv (tanke på å fixe ting på den) og at de er mye tryggere.

 

Så mitt første spm er: Hva bør en rolig person som meg velge?

 

Mitt andre spm: Hvor mye kommer en bil til å koste meg? Tenker her ikke på prisen på bilen, men forsikring, vei avgift osv... Utgifter som følger med en bil. Jeg vet vel at dere ikke kan komme ned nøyaktig pris info om forsikring osv men er fult låvlig å gjette. Hørt noe om at de over 25 får litt billigere forsikring. Jeg er også medlem av LO vist det har noe å si.

 

Liker småe biler, og vist jeg da skal bruke "en del" penger på bil blir det nokk en mini cooper jeg kommer til å velge da jeg liker småe biler. Så dere kan ta utgangspunkt i denne bilen på spm2.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er over 23 blir forsikringen noe billigere, men den kommer uansett til å bli dyr da du ikke har opparbeidet deg bonus ved å kjøre skadefritt i flere år. Dersom du ønsker billigst mulig forsikring handler det om å finne tak i en bil som ikke har en monstermotor, og ikke en type bil som er populær hos ungdommen (og dermed har høy skadeprosent per bil).

 

Det koster å ha bil. Omregistrering og veiavgift er ikke store beløpene, men planlagte servicer f. eks er dyrt. Eksempel; årlig sjekk hos tannlegen koster en tusenlapp selv om de bare kikker litt.

Disse spørsmålene om kostnader er det kanskje greiest å spørre forsikringsselskapet ditt om.

 

 

Så du nevnte Mini Cooper. Dyr bil, dårlig kvalitet (sammenlignet med Toyota f. eks i samme prisklasse). Dersom du liker små biler ville jeg sett nærmere på f. eks Golf 4/5/6. God kvalitet, trygge biler med kjent kvalitet, billige reservedeler, bra utseende og du kan ha alt av utstyr du ønsker.

Lenke til kommentar

Småe biler er generelt ikke de beste landeveisbilene. De har dårligere: Kjørekomfort, kollisjonssikkerhet og bagasjeplass. I tillegg jevner drivstoffgevinsten seg også ut på landeveien.

 

Økonomisk er gammelt alltid billigst. Da kan du klare deg uten dyr kasko, dyrt lån, service osv. En liten stripe eller bulk trengs heller ikke akutt pleie. Komfortmessing og kollisjonssikkerhet : Så nytt som mulig.

 

Dersom du skal benytte bilen lite, ville jeg lagt mindre vekt på forbruket, da tørste biler går billig for tiden. Subaru Forester fra midten av 90-tallet er en typisk sånn bil.

 

Leasing er dyrt. du må erstatte alle mangler når bilen returneres. Liten stripe her og der kan fort bli dyrt. Bare en støtfanger koster 10.000 ferdig lakket.

Lenke til kommentar

Dersom du må låne penger til bil, må du huske på at du må ha kaskoforsikring på den. Casher du ut for en litt eldre bil, slipper du unna med kun ansvarsforsikring.

 

jeg skal selv ha meg en ekstrabil, og snuser litt rundt på 2 setere. Ikke sportsbil, men en dieselbil med sånn liten kasse bakpå ala Opel Combo eller Vw Caddy.

Lenke til kommentar

Kjører Opel Combo 1.7Di. Ikke verdens mest komfortable bil, men gode kjøreegenskaper sammelignet med tilsvarende biler. Hjuloppheng mye likt Astra F. Ellers er fronten og mye av intriøret fra Corsa C. Min er en 2004, kjøpte for kr. 33.000,- (prutet)for 2 år siden, da med 79.000km. Har nå kjørt 104.000km. Eneste overraskelsen var at dynamoen kortsluttet sist vinter. ikke spes dyrt å fikse. Har også byttet skiver, klosser, stabstagforinger og endeledd (normalt ved 100.000km). Alle delene er billige og lette å bytte selv, da du slipper å demontere hele bilen for å komme til. Greit for en som jobber på kontor, og leker mekaniker i helgene. Forsikring kr 2.850,- med delkasko. 47L diesel på 1000km. Total cost of ownership er veldig lavt. En annen fordel er at du slipper å kjøre taxi på venner og kjente, og du har nærmest ubegrenset bagasjeplass sammenlignet med en personbil. Annenhåndsverdien er god sålenge man holder den fri for rust og skader. Slike biler er alltid kurrante for små næringsdrivende.

 

Nå er det klart at dette er en postman pat bil, men tror ikke en kommer billigere fra det med en såpass ny bil.

 

Skulle jeg hatt personbil hadde jeg kjøpt europeisk, 5-9 år gammel (ford, opel, VW) av enkel type (manuell, bensin uten turbo e.l.) uten for mye utstyrsdill som bare går i stykker uansett. Japansk har rykte for å ha lite feil, men når det først ryker noe, er delene ofte dyre og ikke like tilgjengelig.

 

PS: Har en 69 Mercedes 280S som jeg kjører med når det er fint vær og jeg har lyst til å cruise rundt en tur!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar:)

 

Haugli:

 

Har hørt at Mini Cooper er gode biler med lite feil på, vertfall etter at BMW tok over. Takker også for tips ang Golf 4/5/6. Det er vel slik at det er bedre å kjøpe en nyere golf 4 enn en eldre golf 5?

 

 

Luske_Ludvig:

 

Ja, leasing er vel ikke det beste valget til en "Ny" sjofør. Det jeg legger vekt på er at det skal være en Diesel bil og at den har ABS. Det siste er vel ikke så viktig men grett for meg. Som nevnt tidligere så kan jeg heller lite om biler så det jeg ser etter er en bil som skal være "lett" å kjøre. Jeg tenkte ikke på striper eller bulk, men heller mer motor problemer osv med tanke på at eldre biler kan ha mere slitne deler.

 

McHalvorsen/ unik42:

 

Ja, må nesten ha en bil føler jeg. Madammen har sikkerlig lyst å komme seg vekk fra Molde på turer. Trenger ikke å være lange turer men små turer for å komme seg vekk og for å finne nye plasser å gå en tur, telt tur, besøke slekt osv. Så bilen blir nokk litt brukt, selv om jeg ikke kommer til å bruke den like mye som de fleste som nettop har fått lappen. Og hvem vet, vist det er sikkerlig dårlig vær så er det vel en fordel å kune kjøre til jobb istedenfor å gå:)

 

 

 

 

Hvor mye ligger en vanlig ansvarsforsikring på fortiden da? eventuelt en kaskoforsikring? sån sirka?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvor mye ligger en vanlig ansvarsforsikring på fortiden da? eventuelt en kaskoforsikring? sån sirka?

Som sagt så kommer dette veldig an på. Jeg er feks en 19 år gammel gutt. Priseksempelet er på en Mazda Mx5 1.8 2001 modell. 12000km i året hos IF med den vanlige startbonusen på 20%:

Full kasko: 28.000,-

Delkasko: 15.000,-

 

Mazda 626 2,5 V6 1994 modell. 12000km i året, 20% bonus:

Postbanken - Ansvar = 7000,- Delkasko = 8000,-

 

Eldre bil med liten motor er det billigste å forsikre. Forsikringsselskapet priser etter statistikker, så en utypisk rånebil/herjebil er ofte det beste. Den andre fordelen er at du slipper fullkasko ;)

 

Noen forslag til bil:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23886635

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26144041

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25829106

 

Vanskelig med diesel i billig småbil, men små bensinmotorer forbruker ikke mye mer, samtidig som bensinmotorer er mindre plaget med feil:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21616915

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=19387374

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26231041

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=20800118

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26157159

 

Alle disse er småbiler (noen mindre enn andre), samtidig som de er relativt ny, har relativt lav km. stand og koster under 60.000,-.

Lav pris gjør at det ikke er like viktig med kasko, samtidig som at nyere småbil med lav km.stand er mye bil for pengene.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Kan nevne meg selv som eksempel.

 

Min VW Passat 2005 koster 12500,- i året og forsikre med kasko 12000km årlig. Da har jeg kun 20% bonus som er startbonus og alle bilførere over 23 år.

 

Sendte bilen min på forsikrings anbud.

Gjensidige tilbød 12500,-

IF tilbød 21000,-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fått tilbud på en opel vectra 2,0 cd (fineste utgave) elektrisk soltak, mørk blå metallic lakk, eu godkjent for en uke siden, kjørt 132000 en eier. Selges kroner 16000,- eller 20 000 dersom liten bulk skal rettes ut og litt rust hjulbue skal fikses. 1996 modell.

 

Ikke diesel da, men dette var vist en god deal. Ligger ikke på finn noen som har noe erfaring til denne bilen

Lenke til kommentar

Bensin er greit valg siden du ikke kommer ti å kjøre mye.

 

4000 kr for retting av bulk og rust bør du takke ja til. Ahh Der gikk strømmen, men jeg har UPS! Blåser her vestpå!

 

Bilen har litt gubbepreg. Husk å ha på hatt når du kjører!

 

20.000 for en bil er ikke mye. Mange betaler så pass etter en EU. Ny Clutch på en VW koster 30.000 hos Møller. Og Ny automatkasse til en Audi koster for 60.000 kr.

 

En billig bil (som min 2000 mod Berlingo) koster meg ca 30.000 i året.

 

Sjekk for rust, eksos, cluch (den er dyr på denne bilen), vann i olje og bremser. Sjekk også hvordan bilen er inni. Så lite Km forteller at bilen har stått mye i ro og da gror muggen. Dersom den har stått i garage, så er det et meget stort pluss. Dersom den har stått i Løbergsveien i Bergen, så er det et minus.

 

http://www.parkers.co.uk/cars/reviews/vauxhall/vectra-saloon-1995.aspx?page=2

 

http://honestjohn.co.uk/carbycar/vauxhall/vectra-b-1995?section=bad

Lenke til kommentar

Da har jeg vært å sett og prøvd bilen. Legger ved et par bilder slik at dere kan se og eventuelt komme med noen "råd/tips"

 

Bilen har stått i garasje når den har stått. Pris 16000 og 4000 vist retting av bulk og rust skal fjernes. Skal tenke på det et par dager no, men dette virker som et godt kjøp.

 

post-32072-0-12647100-1297180765_thumb.jpg

post-32072-0-28941700-1297180793_thumb.jpg

post-32072-0-92964300-1297180815_thumb.jpg

post-32072-0-30346100-1297180838_thumb.jpg

post-32072-0-87746400-1297180862_thumb.jpg

post-32072-0-56200100-1297180882_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Rust forekommer ofte av manglende vedlikehold.

Vectra fra den tidsepoken ruster ofte en hel del, hadde iallefall sjekket grundig at det ikke ruster "der du ikke ser".

Lenke til kommentar

Forsikring: 500,- mnd

Bensin: 1 000,- mnd

Årsavgift: 250,- mnd (3k/12)

Reperasjonskostnader: 1 000,- mnd (det er alltid noe i løpet av ett år, bremseklosser, foringer, lager, servicer osv.)

Annet vedlikehold: 300,- mnd (poleringsmiddel, olje, lyspærer osv.)

Parkering: 250,- mnd (Kommer litt ann på, men noe blir det alltid)

 

Månedlig kostnad å eie bil: 3 300,-

 

Årlig kostnad: 39 600,-

 

Nå er jo dette bare ca. tall, men det blir neppe mindre enn dette hvis bil er ditt hovedtransportmiddel.

 

Også kommer jo EU-kontrollen annenhvert år i tillegg, og evt. reperasjoner like etterpå.

 

EDIT: Har heller ikke tatt med verditapet på bilen, som svir mest på dyre biler. Diesel og 4x4 er vel de som holder seg best i pris.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...