Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har BSU-konto i en bank, men jeg ser at det er flere banker som har mye større rente enn det banken min har. Er det mulig å flytte BSU-kontoen min til en annen bank da? Eller må jeg ha det i den banken jeg har for alltid?

 

Lest i førstepost! ;)

 

Hver enkelt har kun anledning til å ha en BSU konto i løpet av livet sitt.

Likefullt er det anledning til å flytte sin BSU-konto ved bytte av bankforbindelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bankene har automatiske begrensinger som forhindrer deg å sette inn mer enn 20k per år frem til maksgrensen på 150k er nådd.

Sagt enkelt og greit; det er ikke mulig å sette inn mer enn 150k.

 

:)

 

Når jeg åpnet posten nå i ettermiddag så fikk jeg faktisk et brev fra banken om at jeg hadde satt inn 300,- for mye og de ble overført til en annen konto jeg har i samme bank. Så da hadde jeg ikke trengt å spørre:)

Lenke til kommentar

Er renteinntekter inkludert i de 150000 man kan spare?

 

Eksempel: En person har 130000 på BSU det året han fyller 28. Personen setter ikke inn ytterligere beløp før han er 33 år og vil da sette inn de siste 20000 for å nå 150000, men har pga. renteinntekter allerede nådd grensen på 150000. Kan han da sette inn mer penger, eller er det da fullt?

 

Et annet spørsmål: Jeg vet at man lett kan flytte BSUkonto til en annen bank. Finnes det noen negative sider med å flytte kontoen relativt ofte slik at man alltid har kontoen hos en av bankene med best rente?

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Det er det du har satt inn som teller, så kommer renter på toppen av det. Slik jeg har forstått det iaf.

 

Edit: kan være forskjellige goder med å ha bsu i din vanlige bank, i alle fall rundt et boliglån. Ellers burde det ikke være noe problem å flytte rundt på den annet enn eventuelle gebyrer rundt overføring av penger mellom forskjellige banker. (aner ikke om det er noen slike gebyrer, men jeg ville ikke bli overrasket.)

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Er renteinntekter inkludert i de 150000 man kan spare?

 

Eksempel: En person har 130000 på BSU det året han fyller 28. Personen setter ikke inn ytterligere beløp før han er 33 år og vil da sette inn de siste 20000 for å nå 150000, men har pga. renteinntekter allerede nådd grensen på 150000. Kan han da sette inn mer penger, eller er det da fullt?

 

Et annet spørsmål: Jeg vet at man lett kan flytte BSUkonto til en annen bank. Finnes det noen negative sider med å flytte kontoen relativt ofte slik at man alltid har kontoen hos en av bankene med best rente?

 

Renteinntekter er ikke inkludert i maksgrensen på 150k. Så for praktiske formål kan kontoen være på mye mer en det beløpet.

 

Ang. flytting av kontoene fra bank til bank kan det være forbundet med kostnader som kan spise opp hva du tjener, uten at jeg skal si noe sikkert da jeg ikke kjenner de ulike bankenes praksis.

Lenke til kommentar

Jeg har tilgode å se en bank som tar gebyrer for å overføre en BSU konto. Hvis vi skal være helt korrekte vil du dog miste et par rentedager, men gitt at du overfører kontoen til en bank med bedre rente vil jo dette "tapet" være tjent inn relativt raskt, og ikke noe vanlig kunder reflekterer over.

Lenke til kommentar

Jeg har tilgode å se en bank som tar gebyrer for å overføre en BSU konto.

 

Tidligere var det vanlig at inneværende bankforbindelse tok et gebyr for å videreformidle informasjon omkring kunden ved bank bytte.

Mao, det kostet penger å avslutte et kundeforhold.

Slik jeg forstår slike forhold, så ble byttebankgebyret avviklet med lov 1.1.08.

Så det fremstår som du har korrekt oppfatning, dog ikke vært med lenge nok. ;)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Et spørsmål ang BSU som jeg ikke har sett besvart i tråden:

 

Per har 100 000kr + renter på sin BSU-konto pr 31.12.2010

 

15.januar 2011 setter han inn 20 000kr

 

15.juni 2011 kjøper han bolig og bruker BSUen sin (120 000kr + renter)

 

Vil de siste 20 000 kr han satt inn gi skattefratrekk for ligningsåret 2011, eller må pengene "låses" over et årsskifte før man kvalifiserer til fradrag ved boligkjøp?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

 

Flyttet BSU-kontoen til en annen bank, sparebank1 som da er den gamle banken, klarte og ta et "gebyr" for å flytte disse pengene. :thumbdown:

 

Det kan da ikke være lovlig? , eller?

 

Vel, jeg antar jeg ble motbevist der, fant det tilogmed i prislisten deres, 75kr for å avslutte konto og overføre til annen bank, fascinerende, jeg trodde virkelig ikke at det fantes banker som fortsatt tok gebyr for dette.

 

Som svar på spørsmålet ditt, så er det lovlig, og det er oppført i prislisten deres.

I utgangspunktet så kan en bank ha de betingelsene de vil, det er lover som regulerer hvor lang tid på forhånd det må varsles før endringer kan gjøres på eksisterende konti, men man må vel legge til grunn at enhver bank ønsker å ha mest mulig konkurransedyktig betingelser innenfor de rammene og marginene de har.

 

@ Fin skjorte , nei jeg har vel igrunn ikke det, har kun jobbet i bank siden 2005, jeg husker at det var et gebyr for å overføre innskuddet hvis du gikk i filial og ikke valgte å ta ut beløpet i kontanter, jeg husker også at det var en egne linje for gebyr for avsluttning men aldri sett noe annet enn null der så jeg merket meg at det nok hadde vært praksis en gang tidligere, men da det ikke var det lenger da jeg begynte så jeg ingen grunn til å grave dypere i dette. BSU konti har alltid hatt en særstilling og jeg mener å erindre at denne var uttat fra gebyr ved overførsel da vi ikke kunne belaste kapitalen og det ikke alltid er gitt at renteinntektene oversteg gebyret.

Dette mener jeg var rundt samme tid jeg ikke lenger fikk lov å dekke opp overtrekk på konto A i titusen klassen ved å legge en sperre/dekke inn fra konto B men nå går vi litt OT så interressant som det enn må være :)

Lenke til kommentar

Jeg undersøkte litt omkring gebyr ved avslutning av bankforbindelse da saken ble diskutert tildligere i tråden, og som jeg skrev den gang så virket det som at gebyrene ble avviket ved lov i 2008.

Dessverre la jeg ikke ut linken til hvor jeg leste det, og nå finner jeg den ikke.

Så det hadde vært interessant om hardwareNOOB kunne kontaktet Bankklagenemda og forhørt seg med dem.

Og fortrinnsvis gitt oss også en tilbakemelding. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...