Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

Jeg undersøkte litt omkring gebyr ved avslutning av bankforbindelse da saken ble diskutert tildligere i tråden, og som jeg skrev den gang så virket det som at gebyrene ble avviket ved lov i 2008.

Dessverre la jeg ikke ut linken til hvor jeg leste det, og nå finner jeg den ikke.

Så det hadde vært interessant om hardwareNOOB kunne kontaktet Bankklagenemda og forhørt seg med dem.

Og fortrinnsvis gitt oss også en tilbakemelding. :)

Definitivt interessant, først tenker jeg at vedkommende hadde gjort en feil, renteberegnet og overført beløpet som et ordinært betalingsoppdrag, men så så jeg prislisten deres der det er spesifisert, og jeg regner ikke med at de tar 75 kr for å avslutte en konto og overføre til en annen konto i samme bank , det ville ihvertfall vært merkelig, men dog innenfor gjeldene regelverk.

 

Jeg tror ikke de gir en vurdering med mindre du sender en klage ? , men går jo ann å forhøre seg : http://www.bankklagenemnda.no/dllvis5.asp?id=1571

 

Evt klageskjema er her, om ikke annet for å tilfredstille vår kollektive nysjerrighet :) :

http://www.bankklagenemnda.no/dllvis9.asp?id=1494

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nesten tømt en konto så det kun gjensto renter som ble satt inn ved årsskiftet. Saldoen var ca 3 kroner og året var ca 1998. Jeg hadde et annet æren i banken og ba de samtidig utbetale kontant de 3 kronene og avslutte kontoen så jeg skulle slippe å tenke noe mer på det. De fortalte at gebyret ble på 50 kr eller noe sånt. Jeg steilet og forlot banken. Siden har de 3 kronene stått der og ikke gjort noe annet enn å påføre fokus bank årlige portokostnader i forbindelse med årsoppgjør. Jeg regner med portokostnadene deres har akkumulert seg til rundt en hundrelapp nå. Til pass for dem for idiotiske gebyrer.

 

Inaktive kontoer blir vel inndratt etter 25 år eller noe sånt og går til veldedige formål.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

leste litt på de eksemplene som er nevnt over og jeg har vel mye til felles med 'Ole'..

skal begynne å studere nå, mest sannsynlig i 5 år, og det er jo lang tid.... jeg håper på å få jobbe litt i ferier og sånn, men mest sannsynlig så kommer jeg vel til å ha frikort....

 

Jeg kommer heller ikke til å ha så mye penger til overs å putte inn på BSU. Er jeg heldig får jeg slengt inn en tusenlapp i måneden, er jeg uheldig blir det vel bare en 200-lapp....

 

noe vits for meg i det hele tatt da å starte en BSU? Det kommer mest sannsynlig til å bli små beløp på kontoen, og jeg kommer ikke til å skatte noe heller.....

 

Er det noe flere fordeler ved å ha en BSU konto enn mindre skatt?

Hva om jeg slenger inn noen hundrelapper hver mnd i 5 år (og da fortsetter når jeg er ferdig og har fått meg jobb med skattbar inntekt)... har det vært verdt det da etter de 5 årene, eller kan jeg likegjerne bare vente til jeg får meg jobb?

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

leste litt på de eksemplene som er nevnt over og jeg har vel mye til felles med 'Ole'..

skal begynne å studere nå, mest sannsynlig i 5 år, og det er jo lang tid.... jeg håper på å få jobbe litt i ferier og sånn, men mest sannsynlig så kommer jeg vel til å ha frikort....

 

Jeg kommer heller ikke til å ha så mye penger til overs å putte inn på BSU. Er jeg heldig får jeg slengt inn en tusenlapp i måneden, er jeg uheldig blir det vel bare en 200-lapp....

 

noe vits for meg i det hele tatt da å starte en BSU? Det kommer mest sannsynlig til å bli små beløp på kontoen, og jeg kommer ikke til å skatte noe heller.....

 

Er det noe flere fordeler ved å ha en BSU konto enn mindre skatt?

Høy rente, men det er bedre å vente slik at du får bruk skattefordelen.

Lenke til kommentar

Opptjente renter regnes ikke som innbetalt sparebeløp.

 

Kontrakten for BSU brytes ikke:

- ved uttak av årets innbetalte sparebeløp før 31. desember

- ved uttak av renter som påløper etter det inntektsåret du fyller 33 år

- når du flytter BSU-kontoen fra en bank til en annen

Lenke til kommentar

Renteinntekt på BSU er skattepliktig på lik linje med alle andre renter.

Å fylle BSU konto med 150k og en innskuddsgrense på 20k/år vil ta 8 år; det er vel forsåvidt mulig å opprette BSU allerede som 15-åring, men om man har nok inntekt i årene fra 15-23 til å utnytte skattefradraget (må betale minst 4000kr i skatt før BSU-fradraget trekkes fra) er en annen sak...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bare for å presisere litt så er ikke BSU noen normal konto man kan ta ut penger av bare man får lyst. Som det ligger i navnet skal BSU bare brukes til boligformål. Har du planer om å ta ut penger i løpet av samme kalenderår, bruk heller normal sparekonto. Det er langt enklere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg er nettopp ferdig med befalsskolen og skal begynne på pliktåret mitt etter sommeren. Har BSU konto, men har foreløpig ikke satt inn sparepengene da jeg ikke har hatt inntekter hvor det har vært lønnsomt tidligere.

 

Har derfor et spørsmål som jeg ikke klarer å få svar på:

Kan jeg sette inn 20 000,- i dag og få 4 000,- igjen på skatten i siste halvår av 2011, og videre skyte inn nye 20 000 f. eks i februar og da få igjen enda 4 000,- på skatten første halvår av 2012? Eller beregnes årene fra sommer til sommer?

 

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar

Første/siste halvår i skattesammenheng er det ikke noe som heter. Skatteåret følger kalenderåret, og penger du har satt inn i løpet av et år beregnes det et fradrag ut ifra(20% av beløpet). Dette skrives av på selvangivelsen for det gjeldende skatteåret.

 

Med andre ord: Det spiller ingen rolle når i 2011 du setter inn pengene, de blir ført opp i selvangivelsen for skatteåret 2011. Samme for 2012.

 

PS: Du må ha tjent en viss sum for å i det hele tatt få nytte av fradraget. Jeg vet ikke hvor mye du får betalt på befalskolen eller om du har noen andre inntekter, men bare så du er klar over det!

Endret av Funtazz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har et spørsmål ang BSU og utland.

Jeg vurdere å flytte sammen med kjæresten som bor i Sverige og eier egen leilighet.

Kan jeg bruke pengene på BSU'en til å kjøpe meg inn i hans leilighet i Sverige, og i så fall, hvilken dokumentasjon er nødvendig?

 

Har lest her ang. å kjøpe seg inn i annens leilighet, ser ikke ut som det er noe problem i alle fall:

http://www.dinside.no/33354/naar-samboeren-kjoper-seg-inn

Men har noen peiling på om det er andre krav til dokumentasjon når det er i et annet land?

 

Har lest her ang. bolig i utlandet, skal ikke være noe problem det heller.

http://www.dinside.no/33555/kan-bsu-pengene-brukes-i-utlandet

 

Noen som har noen erfaringer med dette (praktisk gjennomføring/krav til dokumentasjon)?

 

Har sendt en mail til skattekontoret og spurt, men kjenner jeg dem rett har dem vel behandlingstid på noen uker... :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg jobber for tiden i Disney World, og tok ut pengene mine fra BSU kontoen fordi jeg gikk tom for sparepenger, og ikke greide meg på den rævva lønna jeg fikk av Disney. Dette var i januar/februar i år, når vil jeg få beskjed fra myndighetene/banken om å betale tilbake rentene jeg har tjent på kontoen?

Så vidt jeg vet, har det ikke kommet noe krav enda, ihvertfall har ikke foreldrene min nevnt noe om det. Leste i førsteposten at det skulle komme i juli, men er det ikke før til neste år? Kommer det ikke ifb med selvangivelsen?

Lenke til kommentar

Jeg jobber for tiden i Disney World, og tok ut pengene mine fra BSU kontoen fordi jeg gikk tom for sparepenger, og ikke greide meg på den rævva lønna jeg fikk av Disney. Dette var i januar/februar i år, når vil jeg få beskjed fra myndighetene/banken om å betale tilbake rentene jeg har tjent på kontoen?

Så vidt jeg vet, har det ikke kommet noe krav enda, ihvertfall har ikke foreldrene min nevnt noe om det. Leste i førsteposten at det skulle komme i juli, men er det ikke før til neste år? Kommer det ikke ifb med selvangivelsen?

Du vil måtte betale tilbake skattefradrag du har fått igjennom årene, dette ifb neste års(2012) ligning da uttaket er gjort inneværende år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...