Gå til innhold

Hva syntes du om norske bensinstasjoner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med unntak av den unødvendig høye prisen på drivstoff (ja, jeg vet det ikke er deres feil, og diskusjonen rundt dette kan vi ta i en annen tråd) syns jeg dere er flinke. Jeg forventer ikke at jentene (eller guttene, for den saks skyld) bak disken skal kunne løse tekniske problemer jeg måtte ha med bilen min, utover det å finne riktig lyspære.

Lenke til kommentar

Jeg mener de fokuserer for mye på å lage mat, og at de generelt er for små. I Italia, Tyskland, Østerrike, England etc er de mye større, og har mye større parkeringsområder. Der er det ikke problemer med at folk går fra bilen ved pumpa! Parkeringen er også delt opp med skilting, slik av personbiler kjører et sted, og tungtransport et annet sted. Mye mer praktisk. I disse landene har ikke bensinstasjonene mat, med unntak av ferdige sandwicher, men det er egne restauranter i tilknytning til stasjonen. Norske bensinstasjoner er også veldig dyre. 28 NOK for en brus! Dobbel pris av butikkpriser er ikke vanlig i de nevnte landene. De har gjerne to-tre kroners forskjell, så det er ikke merkbart.

Endret av Hanske
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, drivstoffprisene er skyhøye ja.. 13.99 her om dagen.

 

Er enig i at de som jobber på bensinstajson burde kunne litt generellt om bil, men når folk begynner å spørre om jeg kan bytte girkasse for dem går det litt for langt. Stasjonen jeg jobbet på måtte jeg ha et kurs i hvordan man bytter lyspærer osv osv osv. Ganske så kjekt :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg husker den gamle bensinstasjonen hjemme. Eieren sto bak disken når han ikke skrudde biler i det tilknyttede verkstedet. At ikke alle som jobber på bensinstasjon er mekanikere er helt i orden, men det burde være mulig å stille litt krav, f.eks. at det til enhver tid måtte være tilstede en med over gjennomsnittet greie på bil og full kontroll på delelageret.

Lenke til kommentar

Hehe, drivstoffprisene er skyhøye ja.. 13.99 her om dagen.

 

Er enig i at de som jobber på bensinstajson burde kunne litt generellt om bil, men når folk begynner å spørre om jeg kan bytte girkasse for dem går det litt for langt. Stasjonen jeg jobbet på måtte jeg ha et kurs i hvordan man bytter lyspærer osv osv osv. Ganske så kjekt :thumbup:

 

Drivstoffprisene er ganske like over hele vest-europa. På mine mange bilturer i Europa med pappa, har jeg sett at forskjellene er minimale. Luxembourg er det eneste landet hvor det er merkbart billigere. I Tyskland, Italia og England er prisene veldig like de norske.

Lenke til kommentar

Hehe, drivstoffprisene er skyhøye ja.. 13.99 her om dagen.

 

Er enig i at de som jobber på bensinstajson burde kunne litt generellt om bil, men når folk begynner å spørre om jeg kan bytte girkasse for dem går det litt for langt. Stasjonen jeg jobbet på måtte jeg ha et kurs i hvordan man bytter lyspærer osv osv osv. Ganske så kjekt :thumbup:

 

Drivstoffprisene er ganske like over hele vest-europa. På mine mange bilturer i Europa med pappa, har jeg sett at forskjellene er minimale. Luxembourg er det eneste landet hvor det er merkbart billigere. I Tyskland, Italia og England er prisene veldig like de norske.

 

Ja, vet. Var i Frankrike for 2 mnd siden, var litt billigere men ikke veldig mye. Mente vel egentlig det at det var så mye billigere før, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

etter jeg var i praha for noen år siden og gikk innom Esso og kjøpte meg kjøttbollesandwich(som faktisk var meget god) og øl i stede for pølsemeny har jeg vært skuffet over norske bensinstasjoner:P

 

Neida.

personalet på en bensinstasjon bør i minste fall ha en liten bok/oversikt over lyspærer, viskere og anbefalt lufttrykk(originalfelg med anbefalt dekkdimensjon) tilgjengelig om noen kommer og spør.

 

De fleste større bensinstasjoner har som regel et verksted i umiddelbar nærhet om ikke tilknyttet selve stasjonen som kan svare på de vanskeligere spørsmålene angående ting i motorrommet.

 

Tror det er slik at du kan gå inn å spørre om en grønn overledning på en så å si hvilken som helst stasjon og få betjeningen til å lete seg skakke før de beklager seg og ber deg vente på neste varelevering for det kanskje kommer inn da:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig lurer jeg på hvorfor man forventer at betjeningen skal kunne disse tingene, fordi det var sånn før? Fordi dem selger bensin? Verden har endret seg litt siden den lokale mekanikeren tilfeldigvis tjente noen kroner på å la en pumpe fra Texaco stå utenfor.

 

Rema 1000 selger også bensin.

I dag er det i praksis kiosker / småbutikker dette drives som, men som også tilfeldigvis har bensinpumper og kanskje olje, vindusviskere og lyspærer. Shell har Select / Fresh og 7-Eleven, Esso har Tigerbutikk. For å nevne noen eksempler.

 

Om stasjonene skulle hatt bilmekanikere til å stå bak disken hele døgnet for å servere pølser og kaffe, kan jeg fortelle deg at den pølsa hadde kostet noen hundre kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber på Statoil, og jeg kan røpe såpass mye at i vårt opplæringsprogram skal vi kunne bytte viskere, lyspærer, spylervæske, frostvæske, olje, oljefilter osv, og at vi som stasjonsmedarbeidere skal være behjelpelig med dette ovenfor kunden hvis han/hun spør. Det er noe alle hos Statoil skal kunne. På en annen side er det ingen på vår stasjon som har fått opplæring i det. Ledelsen kan det knapt nok heller. Men pølsesteking og hamburgerlaging blir vi grundig opplært i.

 

Nå skal det sies at jeg kan alt jeg har nevnt ovenfor, men det er utelukkende fordi jeg har lært det på andre måter.

 

Problemet er at de fleste stasjonsmedarbeidere er tenåringsjenter (eller gutter for den saks skyld) som ikke vet hva en tennplugg er, og som aldri har hørt om en P21/4W-pære.

 

Bensinstasjoner i dag er en storkiosk som tilfeldigvis også selger drivstoff. Vi har 3 ganger så mye hylleplass til sjokolade og tyggis som vi har plass til bilrekvisita.

Lenke til kommentar

Jeg jobber på Statoil, og jeg kan røpe såpass mye at i vårt opplæringsprogram skal vi kunne bytte viskere, lyspærer, spylervæske, frostvæske, olje, oljefilter osv, og at vi som stasjonsmedarbeidere skal være behjelpelig med dette ovenfor kunden hvis han/hun spør. Det er noe alle hos Statoil skal kunne. På en annen side er det ingen på vår stasjon som har fått opplæring i det. Ledelsen kan det knapt nok heller. Men pølsesteking og hamburgerlaging blir vi grundig opplært i.

 

Nå skal det sies at jeg kan alt jeg har nevnt ovenfor, men det er utelukkende fordi jeg har lært det på andre måter.

 

Problemet er at de fleste stasjonsmedarbeidere er tenåringsjenter (eller gutter for den saks skyld) som ikke vet hva en tennplugg er, og som aldri har hørt om en P21/4W-pære.

 

Bensinstasjoner i dag er en storkiosk som tilfeldigvis også selger drivstoff. Vi har 3 ganger så mye hylleplass til sjokolade og tyggis som vi har plass til bilrekvisita.

 

Samme greiene på stasjonen jeg jobbet på. Ble holdt et par kurs om hvordan man skulle håndtere alt dette rundt bilrekvisita for de som var usikre/ikke kunne noe om dette.

 

Syntes egentlig det er litt rart at ikke kjøreskolene lærer elevene sånt? Å bytte en lyspære eller vindusviskere osv? Det er mye lettere enn man tror og veldig fort gjort. Av det jeg merket når jeg jobbet på bensinstasjon var at svært få kunne dette.

Lenke til kommentar

Folk har for høye forventninger til bensinstasjonene for tiden. Tidene endrer seg og det er på tide at folk våkner opp og innser dette.

 

Før var det som regel et bilverksted som i tillegg solgte bensin og bilrekvisita. I dag er det kiosker som selger bensin og bilrekvisita, hvor det innimellom er tilknyttede verksteder(men ikke alltid).

 

Hvordan man bytter pærer på en bil varierer i fra bil til bil, og ofte modell til modell. Når man attpåtil må til med verkstedutstyr for å demontere enkelte av lyktene for å bytte pære så skjønner eg godt at de ikke vil følge med. Skal de få tilsendt manualer fra alle bilprodusenter fortløpende kanskje?

 

Og aller minst vil eg at hun eller han som jobber i kiosken skal gå fra oljeskift til å steke hamburgeren min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg går på apoteket så skal jeg ikke kunne tro at de som jobber der vet noe om det de selger? "Hva er den beste kremen for tørr hud :( " Svar : " Nei det vet da ikke jeg, det var i gamle dager vi visste sånt! Nå har vi nok med å selge hårshampoo og småutstyr til badet!"

 

Synes det blir feil, man burde ha minst en ansatt på hvert sted som kan noe mer enn å lunke hamburgere. Synes ikke jeg er verken hard eller gammeldags nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...