Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Til alle hobbyelektrikere


Anbefalte innlegg

Ser rundt om på forumet at det er folk som driver som elektrikere på hobbybasis, noe jeg absolutt ikke vil anbefale!

linker her til 2 sider som forteller dere om hva dere har lov og ikke lov til, der er også konsekvensene tatt med!

http://www.tryggogsi...o/html/594.html

http://www.dinside.n...ate-til-fagfolk det er for folks egen sikkerhet jeg tar opp dette!

Endret av yavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forumet er også litt kranglete med meg i dag, da jeg prøver og sitere leder for norsk brannvern

Mange el-branner

 

Boligbrann er den hendelsen nordmenn frykter mest i hjemmet. Nær halvparten av alle boligbranner skyldes elektrisitet, enten det er feil bruk av el-utstyr eller feil på det elektriske anlegget. Likevel tukler nordmenn med el-anlegget selv.

- Det er veldig lett å gjøre feil, og det skal ikke store feilen til før man setter liv, helse og verdier i stor fare, sier administrerende direktør Dagfinn Kalheim i Norsk brannvernforening.

Kalheim sier til DinSide at det er hobbyelektriken som utgjør den største faren, og ikke utstyret i seg selv.

- Folk bør sette seg grundig inn i hva som er tillatt å gjøre selv før de prøver seg som elektrikere. Hobbyelektrikeren vet ikke nødvendigvis nok om for eksempel dimensjonen på ledningen og isolasjon, og det kan fort gå galt.

Farlige downlights

 

Kalheim oppfordrer menigmann til å være forsiktig også med lavvoltutstyr som etter reglene kan håndteres av hvem som helst. Han bruker de populære downlightslampene som eksempel.

 

- En sånn downlightspære gir over 200 grader på utsiden, og menigmann vet ikke alltid hva som finnes oppunder taket av brennbart materiale. Da kan det fort bli farlig hvis ikke en fagmann ser over installasjonen. Det er en grunn til at elektrisitet er et eget fag. De som driver med det, skal være tilstrekkelig utdannet.

 

Ingen kvalitetsforskjell

 

Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som utfører og håndhever regelverket for elektrisk utstyr i Norge. Kravet er at produktene som selges skal være CE-godkjent, og det er produsenten som erklærer at produktet er godkjent.

 

- Vi har ingen grunn til å tro at sterkstrøm-utstyret solgt hos Clas Ohlson skal være av dårligere kvalitet enn andre steder, sier Kristine Soglo, senioringeniør hos DSB.

 

Hun legger imidlertid til at regelverket er helt klart på når det gjelder hvem som kan installere produktene. Menigmann har ikke lov til å leke hobbyelektriker.

 

- Hvis du får tilsyn på det elektriske anlegget ditt, så har du ingen samsvarserklæring hvis du har gjort det selv. Er det manglende dokumentasjon ved anlegget ditt, får du en heftelse og et krav om at det må rettes opp.

 

Nettselskap i Norge er pålagt å føre tilsyn med elektriske anlegg og virksomheter. Gjennom den lokale tilsynsaktiviteten (DLE) utfører nettselskapene blant annet kontroll av elektriske anlegg hos boligeiere, og det er bygningseier/bruker som har ansvaret for at elsikkerheten er ivaretatt, ifølge Justis- og politidepartementet.

 

Endret av yavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et tips til de som likevel skal være hobbyelektrikere:

 

Kjøp montørhåndboken og bruk den!

 

Nelfo

 

De fleste som starter læretiden (og ofte før det) kjøper/får et eksemplar av denne.

 

Den er selvfølgelig ikke en erstatning for fagarbeidere, og vit at om brannen hos deg er på grunn av en elektrisk feil du er skyld i, så kan du forvente bra avkortning i forsikringsutbetalingen.

Lenke til kommentar

Selv om man kan teorien er ikke det noen garanti for at jobben blir gjort fagmessig og sikkert.

Å være elektriker er et håndtverk og på ingen måte noe man lærer seg av å lese i ei bok.

Min erfaring er at de værste av hobbyelektrikerne er ingeniører i elektronikk.

De er helt håløse på sterkstrøm samtidig med at de ikke ser sine egne begrensninger for de kan jo dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett mye rart. Både folk som har puttet ledere med isolasjonen på inn i klemmer og bare skrudd til det ble kontakt. Også varmekabler der kald enden var klippet av og selve varmekabelen var tredd opp i veggen og inn i veggboksen, det kom røyk ut av veggen og kunde forsto ikke hvorfor. +++ Finnes egentlig ikke begrensninger for hva noen hobbyelektrikere finner på.

 

En kompis av meg mente alt var enkelt og var bare tull med elektriker. Men sannheten er at alle kan så og si få liv i en stikkontakt. Men hva skjer om man putter en 2-3 kilowatts varmeovn på den og den får stå en stund?

 

Skjønner ikke at folk tør drive på med ting de ikke egentlig har noe peiling på og som i tillegg er livsfarlig. :hmm:

Endret av Zx45
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hovedårsakene til at vi har hobbyelektrikere er ganske enkle. Vi mangler krav til kontroll av eldre boliger og har ingen tilbakevirkende regler. Og huseiere vet ikke ansvaret sitt samt vet ikke hvor omfattende det elektriske arbeidet i en bolig er.

 

Selv er jeg elektriker og el-kontrollør. Man kan enkelt si jeg har sett mye rart. Alt fra hjemmelaget "snelle-anlegg" med kleshengertilkobling til mere moderne or riktig installasjon med 1mm2 lampettledning dog uten jording :)

 

Til dere som faktisk driter i det hele. Legger dere en varmekabel så skal det mye til for å få den koblet til uten at du også gjør dette selv. Innstøping av en udokumentert varmekabel kan i værste fall gi deg bot, og kan aldri garanteres for på noen som helst måte. Det er heller ikke forsvarlig å gå løs på ting man ikke vet nok om. Som nevnt i tidligere poster her, enhver person kan få strøm i en stikkontakt. Men det er ikke alle som egentlig forstår hvorfor, hvordan og hva som skal kontrolleres og være iorden før det faktisk er forsvarlig å bruke kontakten. Og ikke for å nevne, hva gjør du om ting tar fyr? Du har ingen papirer på det som er gjort, derfor ingen garanti og ingen unnskyldning. Hva om du dreper noen i husstanden i den brannen? Ja, det er uaktsomt drap faktisk!

Så neste gang du legger opp en ny stikkontakt på soverommet. Tenk litt på hva du egentlig gjør :)

 

Til ettertanke, hva gjør du når du selger huset? Det kan bli en dyr affære. Den dagen jeg kjøper hus er jeg ganske sikker på at jeg velger det huset der mest er gjort av huseier selv eller svart arbeid. Ganske enkelt å finne utav dette. Masse penger å tjene på erstatningskrav, samt at det å få ett nytt annlegg ihht. regelverket på en garanti er en utrolig flott ting.

 

PS. Montørhåndboken er ett hjelpemiddel for elektrikeren når han trenger å lete fram enkle regler og tips. Det er ikke ett oppslagsverk for hobbyelektrikeren. Hvorfor har jeg ett måleinstrument til 15.000,- mens denne hobbyelektrikeren klarer seg med ett apparat fra Biltema til 99,- ?

Lurer du på regler og diverse, plukk opp NEK400-2010, og så ringer du nermeste elektriker!

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

@Sacro: Det er nå desverre slik at folk kommer til å være hobbyelektrikere uansett hva som blir sagt på et forum. Mitt tips om Montørhåndboka er beregnet på de som med viten og vilje bryter loven for å spare penger. Da er det bedre at de får en innføring i normene. Nek400 på 510 sider kommer ingen til å hverken kjøpe eller lese gjennom, men ei lita bok som oppslagsverk kan være forskjellen mellom en ulovlig installasjon som tar fyr og en ulovlig installasjon som ikke tar fyr.

 

Men ja, ring elektriker er absolutt det alle burde gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har nå heldigvis to år på elektro, så jeg kvalifiserer for å begynne i lære som elektriker. Dog vet jeg at det er forskjell på å kunne kjøre bil og å ha sertifikatet. Jeg skal ha varmekabler på et bad nå og da blir jeg å ringe elektriker, men alt det andre gjør jeg fint selv.

 

Jeg har fagbrev, erfaring og tekninkken å støtte meg på, men vil likevel benytte elektriker ved oppussing av bad. Har til og med Egen Bolignr og er autorisert som installatør hjemme hos meg selv. Skal jeg legge varmekabel selv når vi nå pusser opp badet?

 

Nei.

 

I min karriere har jeg jobbet, og jeg jobber nå mot, oljebransjen. Industri og bolig er ganske forskjellig installasjonsmessig. Det vil si at jeg har lagt ca. 2 varmekabler i hele mitt liv. Og siden jeg ønsker at badet skal holde i mange mange år så velger jeg å la de "proffe" fikse det. Resten ordner jeg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...