Gå til innhold

Opera 11 beta er ute


Anbefalte innlegg

oslo72: Statcounter har et veldig begrenset klientell.

Et eksempel: http://gs.statcounter.com/?PHPSESSID=4e470r8pps705beilnp4d5g2m3#browser-RU-monthly-200911-201011

Her så skyter plutselig statestikken rett til himmels.

"Hele verden" er vel ikke så veldig begrenset. Ja, det sitter noen i Moskva og bruker Opera, og helt sikkert noen i Sierra Leone.

 

Jeg føler jeg har mer til felles med amerikanerne enn med russerne når det gjelder teknologi/utvikling. Snur man på flisa så er jo ikke Opera veldig populært der borte (Link).

 

Det som ikke kommer frem, og som burde bekymre Opera og de fleste andre aktørene på mobilsurfing er vel Blackberry's fremgang (Link).

Særlig med tanke på at Opera har hatt en markant nedgang samtidig som Blackberry stadig øker. Selv i Europa isolert er Blackberry dobbelt så store som Opera - noe ihvertfall jeg syntes virket rart med tanke på alt som kommer med Opera forhåndsinstallert.

 

Ja, jeg tolker kun StatCounter's tall bare nå - men det gjør også de som drifter dette nettstedet vi nå befinner oss på, så jeg ser ikke helt problemet med det.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nebrewfoz: Gi oss en feilmargin, selv med 50% feilmargin så har vi gode antagelser for at det er flere opera brukere enn en god del statestikk sier.

Kan ikke du først svare på mitt spørsmål angående "estimeringsmetode", så skal jeg heller komme tilbake til spørsmålet om feilmargin etterpå.

 

Eller du kan slå to fluer i en smekk og forklare oss hvor stor feilmargin Opera's "metode" har.

 

1) Logger de bruk basert på tilbakemelding fra de x millioner installerte browsere når disse er aktive (eksekverende) på en plattform? Her bør de både kunne få ganske nøyaktige data for både hvor mange som bruker Opera, hvor ofte de bruker den, og i hvilket tidsrom de bruker den.

 

2) Logger de antall nedlastinger av browseren over et tidsrom og "regner ut" hvor mange av disse nedlastede programmene som blir brukt? Hvordan skjer denne utregningen? Gjør man en antagelse om at x% av de nedlastede programmene faktisk blir brukt - hva er i så fall "x" her? (10? 99?)

 

3) En kombinasjon av 1) og 2), eller noe helt annet?

Lenke til kommentar

Aaaah... deilig å endelig få en presseuttalelse fra Opera selv om markedsandeler... kanskje det kan roe seg litt ned ihvertfall om dette tallet fremover (Link).

 

"På verdensbasis har den norske nettleseren en stabil markedsandel på rundt 3-4 prosent, ifølge Tor Odland. Men konkurransen blant nettleserprodusentene er sterkere enn noen gang tidligere."

Lenke til kommentar

oslo72: MEN statcounter dekker ikke hele verden, de dekker bare en god del sider som oftest er på den "vestelige" delen av kloden. De dekker ikke alt.

Det "nærmeste" et komplett bilde ville ha vært om google samlet statestikk via reklame tjenesten sin, siden de har tilnærmet monopol på det per dags dato.

 

nebrewfoz: http://www.opera.com/press/releases/2010/04/12/ dette er det jeg finner. Antar de tar at et nettverk er 1 bruker, og måler per 1-2 månded etter antall som "ringer hjem".

Lenke til kommentar
Til Snartenkt:

 

Klarte jo ikke å holde meg unna denne morsomme tråden, og strengt tatt burde 90% av denne tråden vært PM mellom deg og meg.

 

Uansett: StatCounter blir referert til av de aller fleste medier som en troverdig og seriøs kilde. Dette gjelder også HW-nettverket (Link).

 

Her er realiteten lagt til grunn fremfor håpløse produsenttall, men du klarer sikkert å tolke det på din egen måte likevel.

 

Positivt informasjon for deg:

Opera Mobile er "meget" store på mobilsiden (Link).

 

Positivt for mine påstander:

Her viser tallene rimelig klar forskjell på hva du påstår kontra virkeligheten. Mener du StatCounter farer med løgn og fanteri må du nesten kontakte HW-nettverket og be de endre sine rutiner og ikke henvise til disse tallene (Link).

 

13,35%: Chrome

02,01%: Opera

Jeg mener at heller ikke StatCounter er representativ, da den kun gjelder for sidene som har bestemt seg for å bruke StatCounters tjenester. Jeg skulle gjerne fått "journalister" til å vise til slike feilaktige tall, men "journalister" i dag er lite interessert i fakta.

 

Blackberry viser jo hvor dårlig StatCounter er, siden Blackberry faktisk er veldig lite i Europa.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar
Med mer enn 150 millioner brukere, har Opera allerede rundt 7% markedsandel totalt.

Hvordan definerer egentlig Opera begrepet "brukere"?

Estimerer de antallet brukere utfra andre målinger, eller overvåker de browseren min slik at de vet når programmet er aktivt på min PC?

Det er vel på samme måte som Chrome og Firefox, vel? Den sjekker jo etter oppdateringer automatisk med jevne mellomrom, og da er det en smal sak å regne ut.

Lenke til kommentar

Det er vel lite sannsynlig at f.eks Chrome/Firefox-brukere er oftere på sider som StatCounter logger enn hva Opera-brukere gjør? Slikt sett gir det et godt bilde av realiteten, selv om den ikke dekker HELE verden.

 

Enig med Del_Diablo om at det burde være en eller annen statistikk som tar for seg reell bruk på verdensbasis.

 

Back to OnTopic:

Hvordan er brukeropplevelsen til dere som har brukt Opera 11 nå som den er lansert?

Lenke til kommentar

Det er vel lite sannsynlig at f.eks Chrome/Firefox-brukere er oftere på sider som StatCounter logger enn hva Opera-brukere gjør?

Er det ikke akkurat det som har blitt argumentert for de siste par sidene?

 

Hvordan er brukeropplevelsen til dere som har brukt Opera 11 nå som den er lansert?

Ingen endring. Eneste er at adresselinjen ikke lengre viser hele path, noe jeg skal få deaktivert når jeg gidder.

Lenke til kommentar

Det er vel lite sannsynlig at f.eks Chrome/Firefox-brukere er oftere på sider som StatCounter logger enn hva Opera-brukere gjør?

Er det ikke akkurat det som har blitt argumentert for de siste par sidene?

Nei, det har ikke blitt argumentert for det i tråden tidligere...

 

Det er vel like sannsynlig at en Operabruker er innom StatCounter-"samarbeidspartnere" som at en Chromebruker er det? Eller er Operabrukere interessert i helt andre ting på nett enn hva som er "normalt"?

Lenke til kommentar

Det er hvertfall akkurat det jeg har ment og prøvd å påpeke tidligere i tråden, og det er akkurat det jeg har forstått av de andre som du har diskutert tema med.

 

Pga. StatCounters statistikkgrunnlag er det mindre sjanse for at en tilfeldig registrert bruker er en Opera-bruker.

Jeg forstår ikke logikken din her.

Dersom 50% av verden hadde brukt Opera og 50% Chrome ville sannsynligheten for at dette resultatet også kom ut på StatCounter vært stor.

Jeg kan ikke forestille meg at det f.eks bare er Chromebrukere som havner innom StatCounter-sider.

 

Hele denne diskusjonen kom jo opp etter påstander fra Snartenkt om at Opera var overdrevent store. For meg spiller det liten trille, men føler likevel at det er greit å dementere ville utregninger og påstander med linker. Ingen nøyaktig statistikk er mulig å oppdrive, men ALLE målinger viser til at det er STOR forskjell på hva som blir påstått og hva som er reelt.

 

Antall brukere er ubetydelig i denne sammenheng, da det er prosentandel det er snakk om.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke logikken din her.

Enkel analogi: (' betyr tusen)

Si at 4'' snakker norsk som førstespråk.

Si at det er 5''' mennesker i verden.

Det vil si at 0.08% i verden snakker norsk som førstespråk.

Men dersom du går ned på Karl Johan er det mye mer enn 0.08% sjanse for at en tilfeldig person snakker norsk som førstespråk.

 

Eller dersom jeg omformer ditt sitat:

Det er vel lite sannsynlig at nordmenn er oftere på Karl Johan enn kinesere?
Lenke til kommentar
Det er vel lite sannsynlig at f.eks Chrome/Firefox-brukere er oftere på sider som StatCounter logger enn hva Opera-brukere gjør? Slikt sett gir det et godt bilde av realiteten, selv om den ikke dekker HELE verden.

 

Enig med Del_Diablo om at det burde være en eller annen statistikk som tar for seg reell bruk på verdensbasis.

 

Back to OnTopic:

Hvordan er brukeropplevelsen til dere som har brukt Opera 11 nå som den er lansert?

StatCounter gir beviselig ikke et godt bilde av virkeligheten, siden det er til tider store svingninger som helt åpenbart ikke kan være "naturlige". De har rett og slett ikke et representativt utvalg, noe som er noe grunnleggende nødvendig innenfor statistikk.

 

F.eks.: StatCounters datagrunnlag er sannsynligvis svært fokusert på USA og kanskje vest-Europa, akkurat som som HitsLink innrømmet at de var. Siden Opera er større i deler av verden StatCounter har lite data for, blir de underrepresentert i forhold til andre.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...