Gå til innhold

Opera 11 beta er ute


Anbefalte innlegg

Fatter fortsatt ikke hvordan effektiviteten til folk kan være når man har 200+ faner oppe samtidig. Jeg ser på meg selv som en MEGET erfaren PC-bruker og surfer (37 år), og jeg har ikke problemer med å holde meg til 3-4 tabs maksimalt. Men så er jeg også av den generasjonen som har hukommelse og klarer å huske linker uten å bruke bokmerker etc. Tar meg mindre tid enn å flytte hånda bort til musa.

 

Men jeg skjønner jo at behovet er der siden man utviklet tab-stacking...

 

At det derimot er 9 ganger så mange Chrome-brukere som Operabrukere ser jeg ikke på som overraskende.

 

"Safari and Opera are destined to be niche players. Opera has not been able to gather any momentum, peaking at 2.5% earlier this year and dropping well under 2% for the past two months. Safari’s usage has climbed steadily, thanks mostly to the iPad. In fact, if current trends hold, the share of traffic from iPads running Safari will surpass Opera in a matter of a month or two."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fatter fortsatt ikke hvordan effektiviteten til folk kan være når man har 200+ faner oppe samtidig. Jeg ser på meg selv som en MEGET erfaren PC-bruker og surfer (37 år), og jeg har ikke problemer med å holde meg til 3-4 tabs maksimalt. Men så er jeg også av den generasjonen som har hukommelse og klarer å huske linker uten å bruke bokmerker etc. Tar meg mindre tid enn å flytte hånda bort til musa.

 

Men jeg skjønner jo at behovet er der siden man utviklet tab-stacking...

 

At det derimot er 9 ganger så mange Chrome-brukere som Operabrukere ser jeg ikke på som overraskende.

 

"Safari and Opera are destined to be niche players. Opera has not been able to gather any momentum, peaking at 2.5% earlier this year and dropping well under 2% for the past two months. Safari’s usage has climbed steadily, thanks mostly to the iPad. In fact, if current trends hold, the share of traffic from iPads running Safari will surpass Opera in a matter of a month or two."

 

Ok, du mener du husker nettadressen til 100 nettsider av gangen? Jeg regner med at du forsåtr at om dette er riktig, så har du trent vesentlig mer på hukommelse enn det som er vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fatter fortsatt ikke hvordan effektiviteten til folk kan være når man har 200+ faner oppe samtidig. Jeg ser på meg selv som en MEGET erfaren PC-bruker og surfer (37 år), og jeg har ikke problemer med å holde meg til 3-4 tabs maksimalt. Men så er jeg også av den generasjonen som har hukommelse og klarer å huske linker uten å bruke bokmerker etc. Tar meg mindre tid enn å flytte hånda bort til musa.

 

Men jeg skjønner jo at behovet er der siden man utviklet tab-stacking...

 

At det derimot er 9 ganger så mange Chrome-brukere som Operabrukere ser jeg ikke på som overraskende.

 

"Safari and Opera are destined to be niche players. Opera has not been able to gather any momentum, peaking at 2.5% earlier this year and dropping well under 2% for the past two months. Safari’s usage has climbed steadily, thanks mostly to the iPad. In fact, if current trends hold, the share of traffic from iPads running Safari will surpass Opera in a matter of a month or two."

 

Ok, du mener du husker nettadressen til 100 nettsider av gangen? Jeg regner med at du forsåtr at om dette er riktig, så har du trent vesentlig mer på hukommelse enn det som er vanlig.

 

AtW

Ja, jeg mener da det - og kan ikke se at jeg har noe bedre hukommelse enn hva som BØR være normalt i befolkningen. Å finne frem til f.eks www.mpx.no blant 200 tabber antar jeg tar lengre tid enn å skrive det manuelt.

Uansett - tabs er en velsignelse det - men kan fortsatt ikke fatte at det kan være effektivt å ha alle mulige ting oppe samtidig.

 

Man kan ha 100 ark liggende fremme på pulten og kalle det effektivt - men å ha de i perm eller i skuffer må uansett være mer effektivt.

 

Hvordan skal effektiviteten bli påvirket av hvor mange tabs jeg har kjørende? Tab-navigasjon er uansett mye bedre i Opera enn andre nettlesere.

Tja, for meg virker det åpenbart - men mulig det ikke er det for andre.

"Mange baller i lufta" betyr sjelden det samme som at man er effektiv.

Lenke til kommentar
Ja, jeg mener da det - og kan ikke se at jeg har noe bedre hukommelse enn hva som BØR være normalt i befolkningen. Å finne frem til f.eks www.mpx.no blant 200 tabber antar jeg tar lengre tid enn å skrive det manuelt.

Da husker du et domene. Det er å huske en URL som er problemet.

 

Tre tilfeldige tabs hos meg:

https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Guide

http://blog.modernmechanix.com/2009/03/10/exploring-the-science-of-shaving/?Qwd=./ScienceAndMechanics/2-1957/shaving_science&Qif=shaving_science_0.jpg&Qiv=thumbs&Qis=XL#qdig

http://find.myrecipes.com/recipes/recipefinder.dyn?action=displayRecipe&recipe_id=10000000642273&adsqs=raid:1624665

 

Gi meg en tom nettleser og jeg greier ikke å finne frem til de uten større arbeid.

 

Man kan ha 100 ark liggende fremme på pulten og kalle det effektivt - men å ha de i perm eller i skuffer må uansett være mer effektivt.

Dersom du bare jobber med de fire øverste arkene, har det noe å si om det er fem eller femti ark under?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å finne frem til f.eks www.mpx.no blant 200 tabber antar jeg tar lengre tid enn å skrive det manuelt.

 

Men kjære vene, det er da vitterlig ikke snakk om å finne frem til forsiden på websider, men snarere undersider, og sider man av en eller annen grunn er interreserte i for tiden, men neppe i fremtiden.

Lenke til kommentar

Fatter fortsatt ikke hvordan effektiviteten til folk kan være når man har 200+ faner oppe samtidig. Jeg ser på meg selv som en MEGET erfaren PC-bruker og surfer (37 år), og jeg har ikke problemer med å holde meg til 3-4 tabs maksimalt. Men så er jeg også av den generasjonen som har hukommelse og klarer å huske linker uten å bruke bokmerker etc. Tar meg mindre tid enn å flytte hånda bort til musa.

Så det er kjappare å åpne ei ny fane, skrive inn ei lenke på 5-40 karakterer og la sida laste enn å ha ei fane liggande åpen heile tida så du kjem direkte inn på sida? Mykje av navigeringa skjer med musa, så det er ikkje noko ulempe å ha ei hand på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen illustrasjon kan jo være denne tråden. Om man absolutt vil følge med på den så kan man åpne den i en egen tab og dermed ha kjapp tilgang til den. Man husker ikke hele url'en, og det er raskere enn å legge den til favoritter for så å åpne favoritter hver gang. Når man da følger med på 10-15 slike tråder i løpet av en dag bare på et forum, samtidig som man kanskje har et par artikler fra dagbladet.no åpne, noen produkter på mpx.no(ikke bare forsiden), et par tekniske dokumenter man vil ha tilgang til snart(når man får tid) osv så blir det mange faner til slutt. Da blir det praktisk å kunne stable disse oppå hverandre for å organisere gui'et enklere.

Lenke til kommentar

Da jobber vi tydeligvis forskjellig. Alle har sitt eget behov...

 

Jeg har 8 bokmerker totalt og akkurat nå 2 tabs oppe.

Hjemme har jeg mindre.

 

Hva i all verden skal jeg med en egen tabs oppe til enhver tid som viser en oppskrift? Hvor ofte lager man akkurat den retten? Hvor ofte trenger jeg å gå direkte inn på akkurat DEN bluray-spilleren på mpx?

For meg holder det mer enn nok å komme inn på hovedsiden, slik at jeg KAN søke etter den oppskriften jeg trenger - eller se på det produktet jeg er ute etter NÅ.

 

Det tar meg 2 klikk å komme inn på denne tråden, uten å ha den som tabs. Det kan jeg takle... Slippe å lete gjør jeg også.

 

Fatter fortsatt ikke hvordan effektiviteten til folk kan være når man har 200+ faner oppe samtidig. Jeg ser på meg selv som en MEGET erfaren PC-bruker og surfer (37 år), og jeg har ikke problemer med å holde meg til 3-4 tabs maksimalt. Men så er jeg også av den generasjonen som har hukommelse og klarer å huske linker uten å bruke bokmerker etc. Tar meg mindre tid enn å flytte hånda bort til musa.

Så det er kjappare å åpne ei ny fane, skrive inn ei lenke på 5-40 karakterer og la sida laste enn å ha ei fane liggande åpen heile tida så du kjem direkte inn på sida? Mykje av navigeringa skjer med musa, så det er ikkje noko ulempe å ha ei hand på den.

Skulle jeg lett blant 200 tabs for å finne akkurat den siden, så er svaret "JA"...

Lenke til kommentar

200 er meir enn dei fleste har, frå 10 til 50 er nærmare normalen.

 

Eit utdrag av faner eg har åpne:

 

Diskusjon.no, to-tre andre forum, Facebook, TV-Guide, 2-3 blogger, 4-5 trådar eg skal lese på eit tidspunkt, walkthrough til eit spel eg held på med, juksekoder i nevnte spel, guide til samme spel, VG-artikkel om noko eg vil kjøpe, 4-5 butikkar eg skal leite etter saker og ting i, 3-4 nettartiklar eg vil utforske meir, 2-3 oppskrifter eg vil prøve, 2-3 Youtube-videoer med musikk eg vil utforske meir, NRK Nett-TV.

 

 

Dette er ikkje sider eg har oppe året rundt, det er kun 5-10 faner som ligg der heile tida og er låst fast så eg ikkje kan lukke dei. Resten varierer alt etter kva eg driv med på det tidspunktet. Ofte lar eg faner ligge oppe med ting eg skal gjere, lese eller utforske vidare. Om eg er på leiting etter noko på nettet er det veldig greit å åpne ein haug med faner og kunne navigere fram og tilbake. For ikkje å snakke om søppelkorgfunksjonen der alle faner eg har lukka ligg, sortert på tid. Opera er ein draum når det kjem til surfing. :love:

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, da har du et bruksmønster som ligger utenfor målgruppen til funksjonaliteten. Og det er lov det også :)

Takk for det :) Koselig å høre at det finnes sympatiske Operabrukere også. Overrasket meg litt, faktisk :tease:

 

Å stable to tabs oppå hverandre gir meg liksom ikke helt den store nytteeffekten. Vet ikke hva som holder meg til Chrome, men hver gang jeg prøver meg på Opera så er det "ett eller annet" som ikke tiltaler meg. Jeg klarer aldri å sette fingeren på HVA - om det er knapper, menyer eller hva... Etter at jeg la inn de nyeste Opera Mini/Mobile på den forrige mobilen min så har jeg bare fått større og større avsmak av Opera. Maken til makkverk (snakker da om Symbian-versjonen) - det funket jo bra med Opera Mini tidligere, men ikke nå.

Nå har jeg jo Android-telefon, så gjett hva slags browser jeg bruker nå :)

Lenke til kommentar
Bruker Firefox med Tree Style Tab-addon. Ser dermed ikke det helt store med denne nyheten...

Det Opera gjør er enklere og mer intuitivt, og dessuten bygget inn i selve programmet.

 

Fatter fortsatt ikke hvordan effektiviteten til folk kan være når man har 200+ faner oppe samtidig. Jeg ser på meg selv som en MEGET erfaren PC-bruker og surfer (37 år), og jeg har ikke problemer med å holde meg til 3-4 tabs maksimalt. Men så er jeg også av den generasjonen som har hukommelse og klarer å huske linker uten å bruke bokmerker etc. Tar meg mindre tid enn å flytte hånda bort til musa.

 

Men jeg skjønner jo at behovet er der siden man utviklet tab-stacking...

 

At det derimot er 9 ganger så mange Chrome-brukere som Operabrukere ser jeg ikke på som overraskende.

 

"Safari and Opera are destined to be niche players. Opera has not been able to gather any momentum, peaking at 2.5% earlier this year and dropping well under 2% for the past two months. Safari’s usage has climbed steadily, thanks mostly to the iPad. In fact, if current trends hold, the share of traffic from iPads running Safari will surpass Opera in a matter of a month or two."

Jeg har vanskelig for å tro at Chrome er ni ganger større enn Opera. Opera har som kjent over 140 millioner brukere totalt sett. Hvis Chrome da har ni ganger flere brukere, har de over 1,2 milliarder, og det er godt over 50% markedsandel (da det er omtrent to milliarder totalt på nettet).

 

Men det er ikke vanskelig å skjønne at Chrome vokser. Det skulle bare mangle, når den promoteres aktivt og aggressivt over hele webben av reklamemonopolisten Google.

 

Bruker du Chrome selv, forresten?

Endret av snartenkt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel ingen hemmelighet at jeg kjører Chrome over hele linja, nei...

 

Det er bare å ta et kjapt søk på statistikk mellom de ulike browserne. Noen viser 6 gangeren og andre viser opptil 9-gangeren i forholdet Chrome/Opera.

 

Det er VELDIG viktig å skille mellom nedlastinger og brukere. Tviler sterkt på at Chrome har 50% markedsandel (det jeg har sett er rundt 12.2%). Opera ligger på mellom 1.4% og 2.2%.

 

En link finnes bl.a. her.

Andre viser et noe jevnere bilde (6x): her

 

Det er masse slike sammenlikninger og statistikk og det er stort sprik - forholdet mellom browserne er likevel forholdsvis likt.

Lenke til kommentar

Er vel ingen hemmelighet at jeg kjører Chrome over hele linja, nei...

 

Må bare spørre, ettersom jeg har prøvd Chrome, jeg har faktisk prøvd å like det, men jeg mislykkes.

Føles Chrome riktig mtp. brukergrensensittet? Jeg syns ikke det virker godt integrert med "OS-opplevelsen". Hvordan OS kjører du? :)

 

 

Klarer ikke å få samme "godfølelse" i andre nettlesere.

 

 

Det kan dog være at jeg kunne klart å få Chrome til å føles bedre ut med litt tilpassing, men det later ikke å være så lett å tilpasse som det Opera er. Jeg kan dog ta feil.

 

post-61812-0-97350200-1290608849_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange tabs har dere egentlig oppe samtidig?

 

Går jeg helt bananas på nett så kan det hende jeg har oppe 4-5 tabs... ser ikke helt det store i at man kan stable de oppå hverandre - da må det jo være bedre å ha de ved siden.

 

"Preview" har man jo allerede i Win7.

Ligger alltid på minst 20-30stk. Ofte opptil 40-50. Og med slik browsing er Opera uten like den beste nettleseren. Har opplevd at både Chrome og Firefox goes omnomnom ram, ustabilt og umulig å ha oversikt over faner (hei rightclick + scoll i Opera <3). 

 

 

Si hva dere vil, Opera er den mest geniale nettleseren for heavy surfere. Om du har en nettside oppe, så er Chrome/Firefox nice, det hender jeg bruker selv, men sånn ellers; meh.  

 

Kva plassering av menylinje og logo har av betydning ser eg ikkje heilt. Sånn sett synest eg dagens versjon er veldig grei med menyknappen i staden for ei heil linje. Den er sydd saman med fanelinja. Når eg derimot ser på programmet kunne dei godt putta fleire faner inn horisontalt, er ein del ledig plass til overs her hos meg.

Grunnen til at det er løst slik er nok pga. det er litt vanskeligere å flytte vinduet når det ikke er noen linje på toppen (dvs. fanene er dyttet helt mot toppen. Selvsagt, kan løses på mange måter, men kan se for meg at det er derfor.

 

Fatter fortsatt ikke hvordan effektiviteten til folk kan være når man har 200+ faner oppe samtidig. Jeg ser på meg selv som en MEGET erfaren PC-bruker og surfer (37 år), og jeg har ikke problemer med å holde meg til 3-4 tabs maksimalt. Men så er jeg også av den generasjonen som har hukommelse og klarer å huske linker uten å bruke bokmerker etc. Tar meg mindre tid enn å flytte hånda bort til musa.

Tar meg like liten tid å bruke ctrl+(shift+)tab og rightclick+scroll. Ser ikke argumentets verdi.

 

For å utdype: Jeg er usikker på om du har prøvd Opera i det hele tatt, fordi standard så er bytting mellom faner ved bruk av det jeg nevnte ovenfor bestemt etter historie. Dvs. tab'er du deg gjennom etter sist gang du var innpå de, så de man nettopp var innpå kommer først. Dette gjør at det er 0 problemer å ha 100 eller mer tabs, da de man jobber på er de man skifter fort til, i motsetning til Firefox f.eks hvor du må tab'e deg ihjel for å komme frem. Posisjonen på tab'en er helt urelevant for Opera, og det er også det som er så genialt imo.

 

 

Og ikke for å være frekk, men virker som om du har en lite "effektiv" surfestil i forhold til mange andre, oslo72. Det er mye raskere å ha mange oppe, enn å åpne hver gang, nettopp pga. mitt argument ovenfor og hvordan Opera behandler faner. Samme arbeidsstil hadde aldri i verden fungert med Chrome eller Firefox, i alle fall ikke for min del. 

 

--------------

 

En annen grunn til at jeg har mange tabs er at jeg skal huske de. Jeg slenger opp kanskje 2-3linker for egne tabs, slik at jeg ikke glemmer de. Å gi de bokmerke vil ikke funke i det hele tatt, da jeg har over 800 bokmerker. Men så vil vel jeg omtale meg selv som en heavy surfer though, for de aller fleste er dette veldig unødvendig, i alle fall det jeg har sett av andres surfevaner. 

 

Noe annet som burde vært nevnt, er «Enable plugins only on demand». I følge Opera selv skal dette øke ytelsen på nettleseren deres med opptil 30%. Hvordan det fungerer i praksis for andre ting enn Flash, har jeg ikke sett, men i tilfellet Flash kommer Flash-elementet i siden opp som en eneste stor «Play»-knapp.

 

Finnes under «Preferences -> Advanced -> Content»

 

Jeg har ikke mulighet til å sjekke ut nyeste versjonen nå, så spør: Fungerer denne slik som endel flash-blockere gjør? Dvs. blokkerer alt inntil du trykker play el.l? Dette har jeg selv på alle mine PCer jeg bruker Opera på, da flash ads er pain in the ass, så om dette hadde blitt innebygd så hadde det vært genialt. Om sider som avhenger av flash ads hadde blitt like happy, er vel usikkert, så er kanskje litt kontroversielt å legge til slikt som standard? Eller hva syns folk? Er dette greit?

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, da har du et bruksmønster som ligger utenfor målgruppen til funksjonaliteten. Og det er lov det også :)

Takk for det :) Koselig å høre at det finnes sympatiske Operabrukere også. Overrasket meg litt, faktisk :tease:

 

Å stable to tabs oppå hverandre gir meg liksom ikke helt den store nytteeffekten. Vet ikke hva som holder meg til Chrome, men hver gang jeg prøver meg på Opera så er det "ett eller annet" som ikke tiltaler meg. Jeg klarer aldri å sette fingeren på HVA - om det er knapper, menyer eller hva... Etter at jeg la inn de nyeste Opera Mini/Mobile på den forrige mobilen min så har jeg bare fått større og større avsmak av Opera. Maken til makkverk (snakker da om Symbian-versjonen) - det funket jo bra med Opera Mini tidligere, men ikke nå.

Nå har jeg jo Android-telefon, så gjett hva slags browser jeg bruker nå :)

 

Denne tråden dreier seg faktisk om Opera 11 Beta og ikke om hva som er best av Chrome og Opera. ;)

Lenke til kommentar

Helt klar over at dette dreier som om Opera, har aldri vinklet det inn på noe annet.

Det eneste jeg har lurt på og som overrasket meg er at noen faktisk har BEHOV for å stable tabs. Det var det tydeligvis. Jeg har jo null å argumentere FOR Chrome her, siden Chrome ikke har den muligheten.

 

Alle har sitt eget bruksmønster man liker. Jeg liker FÅ tabs og heller skrive URL'en når jeg måtte trenge det. Effektivt? Kanskje ikke. Ryddig? Definitivt. Jeg har f.eks 5 ikoner på desktop'en - noen av mine kolleager har over 100.

 

Når det gjelder "opplevelsen" så er det noen som skriver at de får en dårlig opplevelse av Chrome - på samme måte som jeg får det ved Opera. Om det er brukergrensesnittet, menyene eller annet aner jeg ikke - jeg ender alltid med å avinstallere Opera og legge inn Chrome igjen.

 

For å presisere: Dette er ikke for å helliggjøre Chrome fremfor Opera - mine første innlegg i denne tråden dreide seg om at jeg faktisk ikke fattet at det var et behov for en slik funksjon (noe JEG fremdeles ikke fatter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...