Gå til innhold

Geforce GTX 580 neste tirsdag?


Anbefalte innlegg

All energi/strøm man sender inn i ett skjermkort blir varme. Viss skjermkortet trekker 100 watt med strøm, så er det 100 watt med varme, uavhengig av hvor effektivt skjermkortet utnytter energien.

Dette er et viktig poeng mange ser ut til å ikke ha fått med seg.

Jo mer effektiv skjermkortet er, jo mer arbeid får det gjort for den samme mengden energi/varme.

Dette er også grunnen til at skjermkort og prosessorer listes etter TDP, Thermal Design Power.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha hatt et skjermkort med nærmere 300W TDP (4870x2) har jeg bestemt meg for at jeg aldri vil ha det igjen med mindre det er vannkjølt. ca 150W får bli taket for luftkjøling for min del.

Jeg venter bare på custom kjølere til 6870 nå :)

 

Nå genareliserer du. Du kan gjerne ha dårlige erfaringer på 4870x2 men å trekke en generaliserende konklusjoner om kort over 150W TDP blir feil. Oppgitt TDP har lite å si for de praktiske resultater. Det varierer mellom design/byggekvalitet og kjøling, nesten uavhengig av TDP. Selvsagt er høy TDP en faktor som krever mer av byggekvalitet og kjøleløsning, men TDP er ikke alene nok til å elske eller forkaste et kort.

 

8800 ULTRA var et meget varmt og trøblete kort og det hadde TDP på "kun" 175W. GTX 280 og 285 var en stor forbedring, men de ble fortsatt svært varme pga det uheldige kjølerdesignet.

 

GTX 480 med 3-part kjøling (Zalman ZF3000F) som feks er ferdig montert på Zotac 480 AMP! er selv med TDP på ca 250W både mindre varmt og bråkete enn noen av de kort jeg har rundt 150W. Å alene gå etter TDP er i beste fall missvisende. Binningen på grafikkbrikken og kjølingen er kritisk.

 

VF3000F(480)_b_01.jpg

Zalman VF3000F <- Klikkbar lenke

 

Tydeligvis har Zotac gjort noe riktig ved å velge referanse-PCB, GF100-brikker med god binning og kjøle de med ZF3000 fra Zalman siden kortet har lavere effektbruk enn referansekortet selv om kjernefrekvensen er 56 MHz høyere. Ikke bare er støynivået <= kabinettviftene, men GPU-temperatur ved full last er også 20-30 grader under det man oppnår med referansekjølte kort.

 

Det beste på GTX 480 er selvsagt vannkjøling som har GPU-temperatur på 30-40 grader (ca 1/3 av referanse-luftkjøler). TDP blir også lavere som en synergieffekt at lavere temperatur gir mindre lekkasjestrøm i transistorene. Dette er også noe man ser på Zotac 480 AMP!

 

Generelt så synes jeg mange prater svada om GF100 og skjærer alle over en kam uavhengig av hvordan produksjonen av disse har utviklet seg.

 

Det er stor forskjell på en tidlig og senere GF100 produksjon, i tillegg til at noen merker selger kort med bedre binning på chipene og ikke minst bedre kjøling.

 

Det er for mange som tenker at "I mørket er alle GF100-brikker og 480-kort like". Hva med å skru på lyset og se fakta?

 

Det er som regel slik (ikke alltid) at en produksjonsprosess for halvledere enten det gjelder GPU, minne eller GPU, blir bedre lenger ut i produksjonen. De som kjøper første batch har seg selv å takke dersom de ikke får et optimalt produkt, men det gir ingen rett eller grunn til å generalisere en hel produktserie som søppel.

 

De som kjøper et nylansert produkt før det har vært på markedet i 3-6 måneder, må bli og se på som prøvekaniner. Før eller senere må man slå til, ellers blir man alltid å vente, men man bør alltid vente 3-6 måneder til man ser utviklingen og produktutvalget i markedet.

Det er dumt å kjøpe et referansekjølt kort i lanseringsuken, dersom det kommer et kort med mer effektiv kjøling kun uker eller måneder etter. De fleste av oss som ikke er førstegangskjøpere har nok kort i skuffet og skap til at vi kan vente to et par måneder på å gjøre det riktige valget.

 

Når det gjelder 580 så virker det som en god nyhet og det blir spennende å se utvalget fra de ulike leverandører og ytelse, men de som allerede har 480-kort bør vurdere å ettermontere en tredjepartskjøler fremfor å bytte til 580. At 580 er 20% raskere forbeholder at man ikke overklokker 480, for 512 shadere tilsvarer alene kun 7% ytselsesøkning. Dersom man med en ZF3000F-kjøler når 800-850 MHz på 480 så er ytelsesforskjellen og gevinstyen på å bytte til 580 forholdsvis liten.

 

Dessverre så ser vi i en presset økonomi at det brukes for lite penger på kjølingen av grafikkort. Produsentet burde bruke 25% av produksjonskostnadene på en effektiv og støyvennlig kjøler fremfor å lage kort som innfrir kun på ytelse og fravær av effektiv kjøling for å holde prisen nede. Dette medfører at kort ville bli 500-1000 kr dyrere enn markedets rimeligste varianter, men det er effektiv kjøling og redusert støy faktisk verd. Noen produsenter er faktisk så grådige at de kan ta bort en kjøleribbe fra designet for å spare 10 kr per kort. De ser besparelse i 10 kr ganget med antall produserte enheter, lager en hissigere vifteprofil og gir seg blanke i sluttbruker som ender opp med et varmere og mer bråkete kort. Støy kan redusere livskvaliteten og PC-støy kommer på toppen av all annen støy vi opplever i hverdagen. Vi bør redusere støy der det er mulig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

All energi/strøm man sender inn i ett skjermkort blir varme. Viss skjermkortet trekker 100 watt med strøm, så er det 100 watt med varme, uavhengig av hvor effektivt skjermkortet utnytter energien.

Hmm, okei. Det er jo en selvfølge at all energi som kommer inn går over i andre energiformer. Jeg tenkte at noe av energien gikk over i datasignal og grafikk og den slags. Men dette er jo bare en flyt av elektroner i likhet til hva som kommer inn. Her rotet jeg litt. :p Det er ihvertfall forskjellig hvordan varmen håndteres og overføres og det er vel kanskje det jeg mente. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar
All energi/strøm man sender inn i ett skjermkort blir varme. Viss skjermkortet trekker 100 watt med strøm, så er det 100 watt med varme, uavhengig av hvor effektivt skjermkortet utnytter energien.
Hmm, okei. Det er jo en selvfølge at all energi som kommer inn går over i andre energiformer. Jeg tenkte at noe av energien gikk over i datasignal og grafikk og den slags. Men dette er jo bare en flyt av elektroner i likhet til hva som kommer inn. Her rotet jeg litt. :p Det er ihvertfall forskjellig hvordan varmen håndteres og overføres og det er vel kanskje det jeg mente.

Grafikk og signal er ingen energiform, men du tenker sikkert på elektrisk effekt ut gjennom skjermkablene og videre til skjermen? Det er veldig lite elektrisk effekt i de signalene som sendes. Sikkert langt under 1 Watt så du kan i praksis se bort i fra noe effekt den veien. I praksis blir elektrisk effekt omsatt til varmeeffekt i skjermkortet. 244 Watt elektrisk inn = 244 Watt varme ut.

Lenke til kommentar

Når det gjelder 580 så virker det som en god nyhet og det blir spennende å se utvalget fra de ulike leverandører og ytelse, men de som allerede har 480-kort bør vurdere å ettermontere en tredjepartskjøler fremfor å bytte til 580. At 580 er 20% raskere forbeholder at man ikke overklokker 480, for 512 shadere tilsvarer alene kun 7% ytselsesøkning. Dersom man med en ZF3000F-kjøler når 800-850 MHz på 480 så er ytelsesforskjellen og gevinstyen på å bytte til 580 forholdsvis liten.

 

Dessverre så ser vi i en presset økonomi at det brukes for lite penger på kjølingen av grafikkort. Produsentet burde bruke 25% av produksjonskostnadene på en effektiv og støyvennlig kjøler fremfor å lage kort som innfrir kun på ytelse og fravær av effektiv kjøling for å holde prisen nede. Dette medfører at kort ville bli 500-1000 kr dyrere enn markedets rimeligste varianter, men det er effektiv kjøling og redusert støy faktisk verd. Noen produsenter er faktisk så grådige at de kan ta bort en kjøleribbe fra designet for å spare 10 kr per kort. De ser besparelse i 10 kr ganget med antall produserte enheter, lager en hissigere vifteprofil og gir seg blanke i sluttbruker som ender opp med et varmere og mer bråkete kort. Støy kan redusere livskvaliteten og PC-støy kommer på toppen av all annen støy vi opplever i hverdagen. Vi bør redusere støy der det er mulig.

Her er jeg veldig enig. Jeg kjøper alltid tredjepartskjøler for å begrense støy, forlenge levetiden på kortet/komponenten og generelt sett miske temperaturer i kabinettet. For hver 10. Celsius man senker fra kortets/komponentens temperatur, skal det i teorien holde 1 år lenger. Ved å kjøpe en tredjepartskjøler må du ut med noen hundrelapper, men disse får du egentlig igjen når kortet/komponenten holder et par åt lenger. Samt at du kan senke kabinettemperaturen litt og har en bedre opplevelse mens PCen er på med tanke på redusert støy. Kjølere er en veldig god investering synes jeg. Personlig bruker jeg veldig mye penger på kjøling til maskinene mine.
Lenke til kommentar
Grafikk og signal er ingen energiform, men du tenker sikkert på elektrisk effekt ut gjennom skjermkablene og videre til skjermen? Det er veldig lite elektrisk effekt i de signalene som sendes. Sikkert langt under 1 Watt så du kan i praksis se bort i fra noe effekt den veien. I praksis blir elektrisk effekt omsatt til varmeeffekt i skjermkortet. 244 Watt elektrisk inn = 244 Watt varme ut.

Det var det jeg mente ja. Nei, det er ingen energiform, men flyten av elekrtoner er elektrisk energi. :) Det var bare jeg som tenkte feil. Er logisk at alt går over i varmeenergi.

 

Stian:

Den grunnleggende forskjellen ligger i hvor godt maskinvaren+kodingen utnytter energien til å utføre oppgaven.

Ja, det vet jeg. Jeg bare uttrykte megpå en utrolig dårlig måte. :p
Lenke til kommentar

Når det er mulig å få støyvennlige luftkjølere som greier 60-65 grader ved last i forhold til refereransekjøler på 85-95 grader og et støynivå som ikke ligner grisen så er det helt forkastelig av kortprodusenter å ikke i større grad levere slike kort. Kan kanskje ikke forvente så mye mer når folk og ikke minst review-siter stort sett fokuserer på ytelsestronen og bang for the buck. Hva spiller det med ytelse hvis kjølingen på kort til >3000 kr er så dårlig at de er nermest uegnet til å installere i en PC.

 

Så vidt jeg vet er det av GTX 480 kun Zotac AMP! og et fåtall vannkjølte kort som har en god kjøling ut av boksen. Dette er alt for dårlig. Jeg har nesten ikke ord som kan beskrive tilstanden.

 

Etter hva jeg kan se så er GTX 580 kjølerne noe å rope hurra for. Samme ineffektive design som de siste 4-6 år.

Lenke til kommentar

Ikke at det er relevant som referansekort men EVGA GTX460 SC 768MB er det beste kortet jeg noensinne har vært borti ift. støy, klokking etc. Det kommer til å sitte øverst i internlista mi lenge. Til kun 1429,- hos komplett.no er det et røverkjøp. Forholdsvis enkel kjølerdesign men alikevel så effektiv.

 

EDIT:

Tror jeg snart må slutte å nevne dette kortet, risikerer å spamme tråder som dette med det opptil flere ganger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er relativt fascinert av at hvordan gf100 ble utsatt og utsatt. GF110(?) skulle plutselig lanseres rett over helga.

Ikke at de har funnet opp hjulet på nytt med GF110, men likevel.

 

Ser for meg med de specsa som er sluppet at en AMP! versjon fra Zotac vil bli HEFTIG :-)

Problemene med de nye grafikkortene pr. dags dato er at så lenge du ikke bryr deg om benching, så holder egentlig 6870/6850 eller GTX460 1 gb i så godt som alle spill (1920x1080, max grafikk).

Lenke til kommentar

Når det er mulig å få støyvennlige luftkjølere som greier 60-65 grader ved last i forhold til refereransekjøler på 85-95 grader og et støynivå som ikke ligner grisen så er det helt forkastelig av kortprodusenter å ikke i større grad levere slike kort. Kan kanskje ikke forvente så mye mer når folk og ikke minst review-siter stort sett fokuserer på ytelsestronen og bang for the buck. Hva spiller det med ytelse hvis kjølingen på kort til >3000 kr er så dårlig at de er nermest uegnet til å installere i en PC.

 

Så vidt jeg vet er det av GTX 480 kun Zotac AMP! og et fåtall vannkjølte kort som har en god kjøling ut av boksen. Dette er alt for dårlig. Jeg har nesten ikke ord som kan beskrive tilstanden.

 

Etter hva jeg kan se så er GTX 580 kjølerne noe å rope hurra for. Samme ineffektive design som de siste 4-6 år.

 

Jeg vedder ørene mine på at det har med økonomi å gjøre, og at de går for den kjølerløsningen som er billigst og samtidig unngår at kortet blir grillmat. Tredjeparts kjølere er ikke direkte billige, og selv om et såpass stort selskap som nVidia kan presse prisen en smule blir det fort spenn om det så bare koster en tier mer. Selger man 200 000 kort er det to millioner man kunne brukt andre steder.

Mer effektive kjølere blir derfor forbeholdt "kongen på haugen"-variantene som f eks det nevnte Zotac AMP!-kortet, og majoriteten blir avspist med bråkete radialvifter og ineffektiv kjøling.

Lenke til kommentar

BadCat:

Jeg har ikke prøvd andre 460 kort, men når jeg har 2x460 kort i samme kasse, begge overklokket til 800/1600 og kjører 100% GPU last via GPGPU 24/7 og ikke er hørbare i et dårlig midiTower med kun 2 vifter (når alt annet i rommet er avslått og det er dønn stille her). Da tror jeg at jeg har grunnlag nok til å si at disse EVGA kortene er eksepsjonelle. :whistle:

 

Det eneste jeg såvidt hører fra det kabinett er en "dårlig" 120mm papst 800rpm vifte på en Ninja Scythe på en kraftig underklokket og undervoltet X3220 (laveste mp). De 2 kabinettviftene på 7v høres ikke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Produserte brikker i en serie er ikke identiske. De må sorteres etter produksjonen etter hvilke egenskaper de har. Målt TDP, målt hvilke shadergrupper som fungerer på hvilke hastigheter osv. Noen har flere defekte shadergrupper og får disse slått av. Vi aner ikke hvor mange sorteringer GF100 faktisk hadde, men det var i hvert fall 3 sorteringer som ble solgt: GTX 480, 470 og 465.

I tillegg komer Quadro- og Tesla-varianter, men disse er relativt få i antall solgte.

 

Så vidt jeg vet er det av GTX 480 kun Zotac AMP! og et fåtall vannkjølte kort som har en god kjøling ut av boksen. Dette er alt for dårlig. Jeg har nesten ikke ord som kan beskrive tilstanden.

I tillegg kommer mange varianter med Arctic Cooling inkl. fra Sparkle, PowerColor(eller var det PoW?) og Axle, men fremfor alt MSIs GTX 480 Lightning.

 

Er relativt fascinert av at hvordan gf100 ble utsatt og utsatt. GF110(?) skulle plutselig lanseres rett over helga.

Ikke at de har funnet opp hjulet på nytt med GF110, men likevel.

Denne "oppfriskningen" har vært planlagt i lang tid, lenge før GF100 kom på markedet. Mange av oss har også visst om dette uten å vite omfanget av endringene.

 

Ser for meg med de specsa som er sluppet at en AMP! versjon fra Zotac vil bli HEFTIG :-)

Problemene med de nye grafikkortene pr. dags dato er at så lenge du ikke bryr deg om benching, så holder egentlig 6870/6850 eller GTX460 1 gb i så godt som alle spill (1920x1080, max grafikk).

Jeg håper på en god versjon fra Zotac ja, med både en passe god overklokking (kanskje til ~820 MHz??), DisplayPort og en fornuftig kjøler.

 

Verken GTX 460 eller HD 6870 klarer å dra alle spill med maksimale detaljer i FullHD. Om det trengs mer yterlse får bli en vurdering opp til hver enkelt kjøper, men det er klart at GTX 580 kommer ikke til å gi mer ytelse for pengene enn disse kortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...