Gå til innhold

Geforce GTX 580 neste tirsdag?


Anbefalte innlegg

Med mindre GDI kan oppgi hva han mener med Lavere TDP så blir det hele kun spekulasjoner mener nå jeg.

En forskjell på 6 watt mellom 480 og 580 betyr jo en forbedring på kun 2.4% i TDP mens ytelseforbedringene er på 20%.

 

Hvis da et 480 gtx har ca 37fps I Metro 2033 vil da et 580 greie ca 44fps. Pris sannsynligvis en plass mellom 3200 - 4000 Kroner.

Et 6870 vil greie omtrent 26 fps i samme spill. Pris ca 1800.

Nja, kanskje det. Men hans kommentar er høyst reell selv om. Som du ser her sies det at TDP er på 244W.

 

Forresten, en forbedring på 2,4% er bra når kortet i tillegg er 15-20% bedre ytelse! Ikke 20. Hadde ytelsen vært lik som på GTX 480, ville TDP vært mye lavere og dette viser hvor bra effektiviteten er blitt.

 

Prisen skal være 499 US Dollar som er 2918,6 NOK. Legger man på 25% blir prisen 3648 NOK. Regner med at prisverdien Fudzilla oppgir er uten moms.

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@StianAarskaug: Nei, sett opp mot den økte ytelsen er det selvsagt en klar forbedring. Var nok bare meg som fikk inntrykk av at GDI mente at HW.no var helt på jordet :)

 

Hvor HW.no får denne påstanden om at GTX580 er varmere vet jeg ikke. Kilden sier ingenting om det, og jeg kan ikke huske at jeg har lest det tidligere.

 

Nei, det virker jo mystisk. Kanskje noen har dratt den feilslutningen at bedre kjøler betyr varmere kort?

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Jeg ser fudzilla kaller kodenavnet for GF110, men det ser til forveksling veldig likt ut med GF100. Kan det hende at GTX 580 er cherrypick av GF100-brikker?

 

Klokkehastighetene har økt litt og TDP er ørlite lavere. Antall shadere er litt flere, muligens på grunn av at færre/ingen er slått av. Hvis GTX 480 hadde 32 avslåtte shadere på grunn av yield så har Nvidia nå samlet opp så mange cherrypick med 512 fungerende shadere siden de lanserte GTX 480 for nesten 8 måneder siden. Økt yield kan vel forsvare å selge brikker med 512 shadere.

 

Nøkkeltallene ser jeg er:

- 2,4% TDP

+ 17,6% shader-kapasitet (antall * MHz)

+ 10,3% høyere kjernehastighet (MHz)

+ 8,2 - 19% minnebåndbredde (avhengig av hvem man skal tro på)

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt et skjermkort med nærmere 300W TDP (4870x2) har jeg bestemt meg for at jeg aldri vil ha det igjen med mindre det er vannkjølt. ca 150W får bli taket for luftkjøling for min del.

Jeg venter bare på custom kjølere til 6870 nå :)

Med skikkelig luftkjøler skal ikke varmen være noe direkte problem på disse kortene i 200-250W området. Man må bare ut med litt ekstra penger på skikkelig kjøling i systemet. Luftkjølere er veldig billige og ihvertfall kjølere til CPU er bedre for en lavere pris.

 

 

@StianAarskaug: Nei, sett opp mot den økte ytelsen er det selvsagt en klar forbedring. Var nok bare meg som fikk inntrykk av at GDI mente at HW.no var helt på jordet :)

 

Hvor HW.no får denne påstanden om at GTX580 er varmere vet jeg ikke. Kilden sier ingenting om det, og jeg kan ikke huske at jeg har lest det tidligere.

 

Nei, det virker jo mystisk. Kanskje noen har dratt den feilslutningen at bedre kjøler betyr varmere kort?

Kanskje det ja. Kjøleren er mer effektiv eller flytter varmeenergien bort på en bedre måte, det må ikke bety at selve skjermkortet er varmere. Sett denne kjøleren på et GTX 460 kort, er dette like varmt som GTX 580 da? :)

 

 

Jeg ser fudzilla kaller kodenavnet for GF110, men det ser til forveksling veldig likt ut med GF100. Kan det hende at GTX 580 er cherrypick av GF100-brikker?

Vet ikke hva cherrypick er, men GF110 har vel blitt nevnt lenge nå. Det er ikke GF100 brikken. nVIDIA har også sendt ut skjermkort basert på GF100 med 512 shadere og strømforbruket var skyhøyt og GPUen var "glovarm". nVIDIA holder også på med GF114 brikker også som brukes i modeller rett under GTX 580. Det er neppe en forveksling.

 

Klokkehastighetene har økt litt og TDP er ørlite lavere. Antall shadere er litt flere, muligens på grunn av at færre/ingen er slått av.
Ytelsen er en liten del bedre og strømforbruket har sunket. Hvordan skulle de ha fått dette til med GF100? Uansett, dette betyr mer effektive kort.

 

Hvis GTX 480 hadde 32 avslåtte shadere på grunn av yield så har Nvidia nå samlet opp så mange cherrypick med 512 fungerende shadere siden de lanserte GTX 480 for nesten 8 måneder siden. Økt yield kan vel forsvare å selge brikker med 512 shadere.
Grunnen til at vi ikke har sett dem før er jo at strømforbruk og varmeutvikling var utrolig høyt!
Lenke til kommentar
Klokkehastighetene har økt litt og TDP er ørlite lavere. Antall shadere er litt flere, muligens på grunn av at færre/ingen er slått av.
Ytelsen er en liten del bedre og strømforbruket har sunket. Hvordan skulle de ha fått dette til med GF100? Uansett, dette betyr mer effektive kort.

 

Hvis GTX 480 hadde 32 avslåtte shadere på grunn av yield så har Nvidia nå samlet opp så mange cherrypick med 512 fungerende shadere siden de lanserte GTX 480 for nesten 8 måneder siden. Økt yield kan vel forsvare å selge brikker med 512 shadere.
Grunnen til at vi ikke har sett dem før er jo at strømforbruk og varmeutvikling var utrolig høyt!

Med bare et par produksjonstweaker kan en del gjøres, og senere (og mer rafinerte) batcher kan ofte lages med lavere spenning for samme frekvens mål, i alle fall med hjelp av binning.

 

Når det gjeldet punktet mitt for at jeg vil ha vannkjøling for >150W deler er ikke fordi lufkjøling ikke takler det, men fordi det bråker fælt pga RPM på viftene. Med en 3x120mm radiator plassert utenfor kabinettet blir det nærmest lydløst, pluss at det ikke dumpes noe varme i kabinettet. Temperaturene blir også mye hyggeligere.

Lenke til kommentar

Men TDP vil nok uansett ligge en del høyere enn det Nvidia selv oppgir slik som det var med første versjon Fermi, altså mellom 20-30% mer, noe som egentlig vil si ~ 300W TDP

 

Men håper på at Nvidia klarer å levere skikkelig med dette kortet slik at dem kan beholde tronen ved å ha det raskeste singel-GPU kortet, noe dem trenger siden dem mest sannsynligvis ikke vil kunne ha sjanse til å levere ett logisk X2 kort nå heller.

Lenke til kommentar

Når det gjeldet punktet mitt for at jeg vil ha vannkjøling for >150W deler er ikke fordi lufkjøling ikke takler det, men fordi det bråker fælt pga RPM på viftene. Med en 3x120mm radiator plassert utenfor kabinettet blir det nærmest lydløst, pluss at det ikke dumpes noe varme i kabinettet. Temperaturene blir også mye hyggeligere.

For å ta et eksempel så har Arctic Cooling fabelaktige kjølere som er tilnæremet lydløse i tillegg til at de kjøler veldig bra. Er ikke uvanlig at kjølerne deres minsker temperaturene med nesten 50% i forhold til referanse kjølerene. :) Dette er da peak verdier, men kjølerne deres er i utrolig bra til en fin pris. Kjøpte nettopp Accelero GTX PRO for 294 kr til mitt GTX 280 i håp om at det holder i hvert fall et år til. Heldigvis har jeg god kabinett kjøling.

 

Det argumentet om at kjøleren dumper den varme luften i kabinettet skjønner jeg. Det er en klar ulempe. Som sagt, her må man legge i litt penger i kabinettkjøling. Det beste er jo så klart vannkjøling, men prisen er alt annet enn hyggelig. Hvis jeg hadde hatt råd, hadde jeg ikke hatt noe problemer med å investere i vannkjøling siden kjøling er en god investering. Med god kjøling holde komponentene opp til flere år lengre. Med tanke på det får du igjen for pengene senere i tillegg til at du erfarer fordelene med stillegående og god kjøling fra starten av.

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Men TDP vil nok uansett ligge en del høyere enn det Nvidia selv oppgir slik som det var med første versjon Fermi, altså mellom 20-30% mer, noe som egentlig vil si ~ 300W TDP

 

Men håper på at Nvidia klarer å levere skikkelig med dette kortet slik at dem kan beholde tronen ved å ha det raskeste singel-GPU kortet, noe dem trenger siden dem mest sannsynligvis ikke vil kunne ha sjanse til å levere ett logisk X2 kort nå heller.

Jaja, men TDP er fortsatt lavere enn GTX 480 og det er det som er viktig her. Det nVIDIA oppgir er gaming load tror jeg mens man i syntetiske tester oppnår høyere verdier. Synes det blir litt feil. TDP skal være peak strømforbruk, skal det ikke?

 

 

Når vil det sånn ca være i salg ? :) Jeg vil bytte ut mitt GTX 295 snart..

Lansering 9 nov. Om de kommer i salg da er uvisst.

Det hevdes at det skal være kort tilgjengelig ved lansering endog i små mengder, men dette er usikkert. Jeg tror at det blir vanskelig å få tak i her til lands i begynnelsen ihvertfall. Jeg tipper i at det skal gå fint å få tak i et kort i slutte av november.

 

Fudz har rapportert et x2 innen 2011.
Du mener GX2 kort innen 2010? Altså et "dobbelkort".

 

Asus viser ca 4100 kr...

Hint: Fermitråden.

Det hørtes usannsynlig høyt ut. Amerikansk pris + moms er lik omtrent 3600 NOK. GTX 480 koster 3290 NOK. GTX 580 skal ha 15-20% bedre ytelse så da bør prisen være deretter for at det skal være et godt kjøp. GTX 480 har dog fått et prisfall, men dette skal være permanent hevder nVIDIA(se under update). GTX 580 bør maks koste 15% mer enn GTX 480 synes jeg. For å oppnå dette, må prisen være 3290 * 1,15 = 3783,5. Blir kortet priset til under 3800 NOK, så skal dette bli et bra kjøp. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Nå var 9800 GX2 det siste med "GX2" i navnet, så om det kommer vet jeg ikke ;)

Nå mente jeg x2 i gange 2 ikke som i benevnelsen.

 

Hva du syns prisen skal være har nok ikke mye å si.

Det var en pris fra Asus' kinesiske side, og der var prisen 4100.

Nå er det heller ikke en hemmelighet at det flere som produserer kortene, så det vil være litt forskjellig i tillegg til at AMD kommer til å påvirke prisene når 6970 kommer.

 

Prisen på et 480 lightning (og andre overklokkede kort/andre HSFs) er 4000+, skal være fornøyde om 580 kommer under 4k.

Lenke til kommentar

Nå var 9800 GX2 det siste med "GX2" i navnet, så om det kommer vet jeg ikke ;)

Nå mente jeg x2 i gange 2 ikke som i benevnelsen.

 

Hva du syns prisen skal være har nok ikke mye å si.

Det var en pris fra Asus' kinesiske side, og der var prisen 4100.

Nå er det heller ikke en hemmelighet at det flere som produserer kortene, så det vil være litt forskjellig i tillegg til at AMD kommer til å påvirke prisene når 6970 kommer.

Grunnen til at jeg skrev GX2 var at det var brukt den endingen i Fudzilla sin artikkel som jeg linket til.

 

Jeg skrev opp et regnestykke basert på nyheter fra Fudzilla. 4100 NOK hørtes alt for mye ut i folrhold til det. Prisen til GTx 580 er i høyeste grad tatt i betraktning til konkurentens prising. Dessverre har ikke min mening om prisen så mye å si, nei. Hadde det bare vært slik... :roll::p Men her må nVIDIA gjøre et klokt valg, fordi de får ikke en enkel kamp mot AMD!

 

Prisen på et 480 lightning (og andre overklokkede kort/andre HSFs) er 4000+, skal være fornøyde om 580 kommer under 4k.
GTX 580 er ikke et overklokket kort i den forstand. Det er naturlig at overklokkede versjoner er ganske høyt priset. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Takk! :)

 

Vet ikke hva cherrypick er, men <..>

Produserte brikker i en serie er ikke identiske. De må sorteres etter produksjonen etter hvilke egenskaper de har. Målt TDP, målt hvilke shadergrupper som fungerer på hvilke hastigheter osv. Noen har flere defekte shadergrupper og får disse slått av. Vi aner ikke hvor mange sorteringer GF100 faktisk hadde, men det var i hvert fall 3 sorteringer som ble solgt: GTX 480, 470 og 465.

 

Cherrypick (plukke kirsebær) betyr bare å nøye plukke ut svært gode brikker. Mine spekulasjoner gikk på om GTX 580 kunne være en hittil usolgt, bedre sortering av GF100-brikken. Det har GDI Raptor avkreftet. GF110 har større endringer enn at den fikk bli en ny stepping (finjustering) av GF100-brikken.

Lenke til kommentar

Takk! :)

 

Vet ikke hva cherrypick er, men <..>

Produserte brikker i en serie er ikke identiske. De må sorteres etter produksjonen etter hvilke egenskaper de har. Målt TDP, målt hvilke shadergrupper som fungerer på hvilke hastigheter osv. Noen har flere defekte shadergrupper og får disse slått av. Vi aner ikke hvor mange sorteringer GF100 faktisk hadde, men det var i hvert fall 3 sorteringer som ble solgt: GTX 480, 470 og 465.

 

Cherrypick (plukke kirsebær) betyr bare å nøye plukke ut svært gode brikker. Mine spekulasjoner gikk på om GTX 580 kunne være en hittil usolgt, bedre sortering av GF100-brikken. Det har GDI Raptor avkreftet. GF110 har større endringer enn at den fikk bli en ny stepping (finjustering) av GF100-brikken.

 

Verdt å merke seg at dette ikke bare gjelder for GPUer, men mer eller mindre alle komplekse microchipper - spesiellt da CPUer. Mange vet ikke at de fleste variasjonene av CPUer i en serie som selges faktisk er produsert identisk og så sortert etter kvalitet - såkallt "binning" (som i å sortere i kurver på godt norsk). Ofte har det seg slik at pga. høy forespørsel etter de billige variantene så binnes ofte noen chipper som faktisk kunne vært sortert høyere som en billig variant likevel. Dette er noe overklokkere har lært å verdsette :)

 

Dette var ikke ment som "svar" eller korreksjon til deg Simen - bare litt ekstra info i samme gate.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hva kommer varmen fra? Den elektroniske kretsen, der hvor energien ikke blir 100% utnyttet og går over i varme. Her vil jeg si at spesifikasjoner ikke har noe å si, men at det er strømforbruket som avgjør varmeutviklingen. Så klart gir forskjellig komponenter forskjellig varmeutvikling, men dette er en skjermkort arkitektur som er videreutviklet, altså den består av for det meste de samme delene.

 

All energi/strøm man sender inn i ett skjermkort blir varme. Viss skjermkortet trekker 100 watt med strøm, så er det 100 watt med varme, uavhengig av hvor effektivt skjermkortet utnytter energien.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...