Gå til innhold

Geforce GTX 580 neste tirsdag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CPU kjerner krympes og vi vil igjen se CPU'er med flere transistorer, men jeg tror det blir vanskelig holde på slik. Som et resultat av dette tror jeg fremtiden vil bli integrert CPU/GPU. Jeg tror også quadrupkjerner(+) med en langt bedre støtte i software vil bli mere populært på sikt og at x86 fjernes til fordel for fysisk større chip'er og nytt design.

Det blir uansett veldig spennende.

 

Limer inn specs'a på GTX 480 og GTX 580 her hvis det var noen som skulle få lyst til å sikle litt.

 

GeForce GTX 580

Core GF110

Node 40nm

CUDA Cores 512st

GPU clock 775MHz

CUDA clock 1544MHz

Memory clock 4008MHz

Memory Interface 384-bit

Memory buffer 1536MB

Memory Bandwith 192.4GB/s

Texture Fillrate 49.4GTexel's

 

GeForce GTX 480

Core GF100

Node 40nm

CUDA Cores 480st

GPU clock 700MHz

CUDA clock 1400MHz

Memory clock 3696MHz

Memory Interface 384-bit

Memory buffer 1536MB

Memory Bandwith 177.4 GB/s

Texture Fillrate 42.0 GTexel's

 

Etter prisen på GTX 580 å bedømme, så virker det jo som om nVIDIA sitter på et kjempekort!

Vil de ta tilbake tronen?-Og kanskje også banke AMD's neste 69xx kort? :hmm:

Endret av Bit33
Lenke til kommentar

De tok vel egentlig ytelsestronen for single-GPU med GTX480, men problemet var vel at det for de fleste kostet mer enn det smakte både pga. høy TDP/varme/støy og prismessig sett ift. Radeon HD5870? Tar de noen grep ift. dette, noe det ser ut til at de gjør, kan GTX580 bli en hard konkurrent til Radeon HD6970. Jeg håper dog ikke at hverken Nvidia eller AMD banker den andre. Jeg håper på jevn, god konkurranse og aggressiv prising :)

Lenke til kommentar

ift. støy er mitt 480 bedre enn mine HD5870. Alle referansekort.

Har testa både 480/5870 og 480 støyer betraktelig mer spesielt ved spilling så det der høres tvilsom ut.begge referansekort.Dessuten litt merkelig sammenligne cf med singelkort. Endret av Dudeson
Lenke til kommentar

Har testa både 480/5870 og 480 støyer betraktelig mer spesielt ved spilling så det der høres tvilsom ut.begge referansekort.Dessuten litt merkelig sammenligne cf med singelkort.

Javel ok, la oss gå den veien og si at jeg synes også det du sier høres tvilsomt ut. Jeg hadde HD5870 kort i 8mnd og 2 stk av dem. 480 har en mye mer behagelig karakteristikk på viftestøyen så HD5870 opplevdes helt klart mer støyende :)

 

Hvem sier at jeg sammenligner CF med single? Hvorfor i alle dager skulle jeg gjøre det? :hmm:

En veldig merkelig antakelse.

 

Forøvrig ble alle kort kjørt i samme kasse med samme utstyr ellers.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

OK trodde du sammenligna med cf.hvorfor høres det jeg skriver tvilsom ut da?<i mine ører støyet 480 litt mer og jeg er utrolig støysensitiv,og er mange som mener det motsatte av det du skriver så det blir bare din oppfatning.Har seff osgå testa med samme utstyr osv.Eneste lyden som irriterer med 5870 er når vifta går mellom 27-30% så er det en slags merkeli "skrapelyd" men varer bare et par sek når vifta slakker av etter spilling, ellers hører jeg ikke vifta hverken under spilling eller i idle.

Ikke at det er volsomme forskjeller på kortene,men i mine ører var 5870 noen hakk bedre når jeg spilte. :)

Endret av Dudeson
Lenke til kommentar

480 kortet jeg har, som i en periode kjørte 100% last i GPGPU 24/7 som er mer enn et spill klarer å generere var aldri i nærheten av støyen til videoen der. Mulig fordi støyen til 480, som jeg har nevnt før, har en karakteristikk som dempes godt av et kabinett.

 

HD5870 har i videoen en plagsom lyd allerede fra start i videoen. Det har også en karakteristisk hvinelyd hele veien som blir vesentlig sterkere fra 1:07 i videoen. Denne hvinelyden bærer mye mer ut av kassa enn støyen fra 480 og var direkte plagsom.

 

Når jeg hører på lyden av HD5870 på videoen er jeg virkelig glad for at jeg solgte kortene :hmm:. Husker godt hvordan den lyden irriterte meg.

Selv om 480 kortet kan høres høyt ut på en testbenk med 90C (noe det sjelden nådde med 100% GPGPU last hos meg 24/7) så dempes den suselyden betraktelig bedre av et kabinett.

 

Min betraktkning er at kjøleren i HD5870 var vesentlig mer "plastic fantastic" enn den i 480.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er poenget,man oppfatter lyd foskjellig og den hvinelyden kjenner jeg meg ikke igjen i etter et år med 5870.så og konkludere enstydene gir lite mening.glad jeg ikke kjøpte 480 selv om jeg var sugen,men nok om det!

Det positive er ifølge ryktene at det blir en god del mindre støy på 580 kontra 480.Håper AMD følger samme trenden med 69xx serien så man slipper vente i evigheter på tredjepartskjølere :)

Lenke til kommentar
<i mine ører støyet 480 litt mer og jeg er utrolig støysensitiv,og er mange som mener det motsatte av det du skriver så det blir bare din oppfatning.
Har dessverre ingen erfaring med noen av kortene, men etter hva jeg har lest så er kanskje støynivået høyere på GTX 480, men mer behagelig. Lyden fra et HD 5870 skal være lavere, men mer irriterende/skrikende.
Lenke til kommentar
<i mine ører støyet 480 litt mer og jeg er utrolig støysensitiv,og er mange som mener det motsatte av det du skriver så det blir bare din oppfatning.
Har dessverre ingen erfaring med noen av kortene, men etter hva jeg har lest så er kanskje støynivået høyere på GTX 480, men mer behagelig. Lyden fra et HD 5870 skal være lavere, men mer irriterende/skrikende.

Behagelig og støyende :D
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om støynivå så lenge skjermkorta yter veldig bra :D

Jeg gjør. :p Må ha høy musikk for å ikke høre viftesusen fra en PC med bråkete komponenter og som står rett ved siden av. Hvis jeg hadde hatt referansekjølere i maskinen min så hadde den sikkert hørt ut som en støvsuger, eller et jetfly for den saks skyld. Har 7 stillegående kabinettvifter i tillegg til 4 andre vifter på komponenter(HDD, PSU, CPU, GPU). Med RAM- og chipset kjøler installert blir det prikken over i-en. De er bråkete og heldigvis unødvengige så de er ikke montert. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...