Gå til innhold

Hvor mye tar du i knebøy?


franky12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt fersk, så jeg øker stadig. Da jeg startet med styrkeløft for en måned siden trente jeg 5x5 med 30kg. Forrige trening var det 5x5 med 50kg. Skriver ett nytt innlegg om en måned for å se hva jeg løfter da :).

 

Nå er det gått nokså nøyaktig en måned og dommen er følgende:

 

11. August 2011: 5 x 50kg knebøy

9. September 2011 (i dag): 5 x 70kg knebøy

 

Har med andre ord hatt en økning på 20kg i løpet av en måned. Er nokså fornøyd med det :). Jeg kommer til å poste igjen om en måned, målet til da er 5 x 80kg og da kommer jeg nok til å slenge opp en video.

 

Stagnerte litt kort tid etter dette innlegget. I tillegg bestemte jeg meg for å fokusere mer på teknikk (hadde litt problemer med ujevne løft samt at knærne gikk innover under løftet), noe som resulterte i at jeg tok av en del vekter. Dermed har jeg ikke kommet meg opp på 5 x 80kg enda :).

 

Jeg fikk testet min 1RM på et stevne for en uke siden, da løftet jeg 90kg :).

 

Neste oppdatering kommer etter neste stevne, som er 17. Desember. Da skal jeg løfte tresifret!

Lenke til kommentar

Joa, det å kan vel kalles pinglebøy! ;)

 

Knebøy med drakt er ikke pinglebøy. Drakt benyttes når man konkurrerer i Styrkeløft, hvor formålet er å løfte mest mulig. Da gjør man selvsagt det man kan for å løfte mest. De fleste sporter har hjelpemidler som hjelper på resultatet, men det betyr ikke at det er pinglete å benytte seg av disse hjelpemidlene...

Lenke til kommentar

Joa, det å kan vel kalles pinglebøy! ;)

 

Knebøy med drakt er ikke pinglebøy. Drakt benyttes når man konkurrerer i Styrkeløft, hvor formålet er å løfte mest mulig. Da gjør man selvsagt det man kan for å løfte mest. De fleste sporter har hjelpemidler som hjelper på resultatet, men det betyr ikke at det er pinglete å benytte seg av disse hjelpemidlene...

 

Vel, greia er at det er altfor mye utstyr i styrkeløft, kan jo stille spørsmålet, hvem er det som "egentlig" løfter, utstyr eller personen selv? Og styrkeløfterne klager på at de ikke kommer med i OL, er jo 3 mann som står rundt en person som skal ta knebøy. Hvordan i alle dager skulle dette bli sendt på TV?

 

De pøser jo bare på med masse utstyr for at de skal løfte mest mulig... Hvilke andre sporter er det som har utstyr som gjør at de får et bedre resultat?

Lenke til kommentar

Vel, greia er at det er altfor mye utstyr i styrkeløft, kan jo stille spørsmålet, hvem er det som "egentlig" løfter, utstyr eller personen selv? Og styrkeløfterne klager på at de ikke kommer med i OL, er jo 3 mann som står rundt en person som skal ta knebøy. Hvordan i alle dager skulle dette bli sendt på TV?

 

De pøser jo bare på med masse utstyr for at de skal løfte mest mulig... Hvilke andre sporter er det som har utstyr som gjør at de får et bedre resultat?

Du må jo ikkje plassera kamera rett bak ein som spotter på knebøy. Desse står vanlegvis på sidene og bak, mens kamera naturlegvis ville stått framføre han som lyfta.

 

Golf er eit eksempel på ein sport der utstyret fører til betre resultat. Bilsport, samtlige vinteridrettar på ski, snøbrett eller liknande, sykkel osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Knebøydrakt med surringer gir deg ikke så mye som du kanskje tror. Jeg kan love deg at løftere som tar godt over 300kg i bøy med utstyr, tar fryktelig mye utstyrsfritt også. Som Zeph sier er det jo naturlig å ha kameraer foran løfteren, ikke bak...

 

Det er flere eksempler på sporter som har utstyr som gir bedre resultater. Spydkasting har f.eks gått vekk ifra å bruke spyd laget av tre. Alle skisporter benytter seg nå av ski laget av karbonfiber, som gir betydelig bedre resultater enn de gamle skiene laget av tre. Listen er endeløs.

 

Men dette ble litt off-topic. Du får mene hva du vil, men jeg ville vært forsiktig med å kalle styrkeløft en pinglesport...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns du virkelig ikke det hadde vært veldig upraktisk å skulle det på tv? Skjønner hva du mener når du nevner de idrettene, men blir på ingen måte det samme. Kan man spille golf uten golfkølle? nei, kan man ta knebøy uten styrkeløftdrakt? ja.

 

Når har jeg noengang sagt at kameraet skulle vært plassert BAK løfteren? Det er jo utrolig rotete med flere personer som står rundt og passer på, er en grunn til at de ikke kommer med i OL.

 

Har ikke sagt at styrkeløft er en pinglesport, men jeg(min mening) synes det er mye kulere å kunne løfte noe med kun sin egen kropp. Med utstyr slipper man å tenke på å trene fullt så mye støttemuskulatur. Dessuten tror jeg det ville vært bra for styrkeløftsporten å kuttet ut utsyr, sånn som vektløfting har det.(selv om det er lov med utstyr der, men av andre årsaker).

Endret av Toobig
Lenke til kommentar

Vel, greia er at det er altfor mye utstyr i styrkeløft, kan jo stille spørsmålet, hvem er det som "egentlig" løfter, utstyr eller personen selv? Og styrkeløfterne klager på at de ikke kommer med i OL, er jo 3 mann som står rundt en person som skal ta knebøy. Hvordan i alle dager skulle dette bli sendt på TV?

 

De pøser jo bare på med masse utstyr for at de skal løfte mest mulig... Hvilke andre sporter er det som har utstyr som gjør at de får et bedre resultat?

 

Jeg syntes utstyret former idretten ved at det skaper en dimensjon til konkurransen. Et eksempel kan være at den klare NM vinneren i fjor, walgermo, røyk ut av konkurransen på grunn av for grunn bøy i de tre løftene. Det hadde blitt alt for kjedelig å fulgt med på en idrett der man allerede ser hvem som har vunnet før det har blitt løftet. Man gjør mye mindre feil uten utstyr (heretter kalt raw). Utstyret skaper en spenning ved at man må være en veldig teknisk god løfter både for å få uttelling av utstyret, men også få et godkjent løft.

Angående spottere på siden under et løft er absolutt nødvendig for løfterens sikkerhet. Skal du sette en som prøver på 15kg pers i bøy for å klare å ha sjangs til topp 3 i mesterskapet alene uten noen som passet på ville løfteren pensjonert seg (les: havnet på sykehus) og karrieren over. Når det er snakk om så tunge vekter så MÅ det være med.

 

Kan fint bli sendt på TV dette, det ble sendt på NRK m/ blant annet Kjell K. Rike som kommentator tilbake på 70-80tallet, så har det vært en nedgang i perioden, men idretten har for fullt skutt i været både mtp rekrutteringen og interessen de siste årene, så det kan fort hende at styrkeløft får mer plass i media de nærmeste årene. Vi har jo tross alt flere verdensmestere fra Norge og i land som russland ser man store stevner med mange gutter og jenter ned i 11-12års alderen løfte konkurranser og interessen er høy.

 

Sjakk har blitt en olympisk gren, men du ser ikke tv2 sporten vise hele kamper. Det regner jeg heller ikke med at skjer innen styrkeløft ettersom et mesterskap tar tid. Men burde absolutt være muligheter for høydepunkter fra store mesterskap inn i tv.

 

I Norge vil det nok alltid være fotball og ski som er det store, men muligheten for å få inn styrkeløft nasjonalt og internasjonalt er absolutt til stede, særlig med den økte interessen.

Hater du utstyr? Da kan du bli med til en klubb og oppleve det så er jeg ganske sikker på at du får et litt annet syn.

Endret av Midtby
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Makset 100kg i dag med litt sketchy teknikk (gikk dypt nok, men tror jeg løftet en del med ryggen, hehe). Det er forøvrig rundt dobbelt så mye som jeg tar i benkpress ;p

Tok 130kg i dag (/m belte denne gangen), 137,5 kg i markløft (klarte akkurat ikke tre plater). Benkpressen er fortsatt på rundt 60kg lol :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...