Gå til innhold

Hvor mye tar du i knebøy?


franky12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er det tyngre å gå til korrekt dybde enn bare en liten knekk i knærne...sier seg selv det. Kan ikke pårope seg x antall kg i bøy hvis ikke hoftekula er under toppen av kneet. Er som man skulle stoppet før stanga var nedi brystet på benkpress det..

 

Japp, men du får ikke den eksplosive følelsen hvis du går ned halve veien istedenfor helt ned med ræven :)

menmen.. Bare litt småpirk fra min side.. :)

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det tyngre å gå til korrekt dybde enn bare en liten knekk i knærne...sier seg selv det. Kan ikke pårope seg x antall kg i bøy hvis ikke hoftekula er under toppen av kneet. Er som man skulle stoppet før stanga var nedi brystet på benkpress det..

 

Japp, men du får ikke den eksplosive følelsen hvis du går ned halve veien istedenfor helt ned med ræven :)

menmen.. Bare litt småpirk fra min side.. :)

 

Så lenge man har kontrollen helt ned til riktig dybde så er det eksplosivt fra uansett dybde. Men hvis man slipper seg for kjapt ned og må løfte fra laaangt nede er det kanskje ikke akkurat det samme...det har jo med kontrollen på løftet å gjøre.

Lenke til kommentar

Makset 160kg i knebøy for litt mindre enn et år siden. Men mistenker at teknikken min ikke var helt så dyp som den burde, tror jeg ikke gikk lenger enn 90 grader i kneleddet. Har begynt å gå dypere nå, og trener som regel med 130kg 5x5. (Har ikke makset siden den gangen).

 

Overrasker meg allikevel at jeg greide det løftet da og 5x5 med 130 nå. Har ikke trent styrke aktivt i mer enn omtrent 1 år, 6mnd da jeg makset, og trener som regel 1-2 ganger i uken uten noe fast opplegg. Går gjerne nærmere to uker mellom hver gang jeg trener bein. Er 18 år og 70kg, gutt :)

 

Litt OT-spørsmål til slutt. De øvelsene jeg har på bein nå er bare knebøy og av og til litt tåhev/utfall for variasjon. Holder dette for trening av beina, eller burde jeg variere med flere øvelser?

Lenke til kommentar

Makset 160kg i knebøy for litt mindre enn et år siden. Men mistenker at teknikken min ikke var helt så dyp som den burde, tror jeg ikke gikk lenger enn 90 grader i kneleddet. Har begynt å gå dypere nå, og trener som regel med 130kg 5x5. (Har ikke makset siden den gangen).

 

Overrasker meg allikevel at jeg greide det løftet da og 5x5 med 130 nå. Har ikke trent styrke aktivt i mer enn omtrent 1 år, 6mnd da jeg makset, og trener som regel 1-2 ganger i uken uten noe fast opplegg. Går gjerne nærmere to uker mellom hver gang jeg trener bein. Er 18 år og 70kg, gutt :)

 

Litt OT-spørsmål til slutt. De øvelsene jeg har på bein nå er bare knebøy og av og til litt tåhev/utfall for variasjon. Holder dette for trening av beina, eller burde jeg variere med flere øvelser?

 

90 grader i kneleddet blir jo ikke mer enn ca en halvbøy. Se deg selv fra siden i et speil, så ser du hva jeg mener. Andre gode øvelser for.bein er powerwalk, strak mark, leg curl og leg ex og ikke minst frontbøy.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Trener nå 8x3 med 130kg på alle løftene, raw.. No shoes, ingen ekstra utstyr.

Blir vell slik en liten stund nå flr jeg går over til styrkeløft igjen..

Føler beina begynner å bli ganske svære og harde som faen.. Jenter som ikke trener bøy går virkelig glipp av en flott ræv og flotte lår og legger :D

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Har økt en del siden februar ser jeg.

140kg * 8 reps, ned med lårene parallelt med gulvet og ingen form for utstyr, utenom magebelte.

17 år, 77kg, 180 cm

Ønsker dessverre ikke å bli større i rumpe-lår regionen, så jeg kommer nok bare til å trene for å holde meg der jeg er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...