Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Ser og iøst Fru Blom !

 

Min gamle far sa alltid godnatt, når han gikk for å hvile middag i 16 tiden.

:new_woot:

:hmm:

 

Det skal være -når- her, for det henspeiler på -alltid-.

 

Haha, herlig å poste skrivefeil i denne tråden. :D

 

Hvis du mener når han gikk for å hvile, så er det riktig, fordi det henspeiler på alltid.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når vi først snakker mellomrom så synes jeg denne regelen er fullstendig idiotisk:

"Når ein bryt av ei framstilling med tre punktum, skal det vere eit mellomrom før dei tre punktuma dersom eit ord er utelate.

Viss du ikkje er snill, så ... Er det meininga å gjere det slik, eller ...?"

Du bruker vanligvis ikke mellomrom mellom ordene i en setning?

Lenke til kommentar
Mellomrom

 

[...]

 

Når ein bryt av ei framstilling med tre punktum, skal det vere eit mellomrom før dei tre punktuma dersom eit ord er utelate.

 

Viss du ikkje er snill, så ... Er det meininga å gjere det slik, eller ...?

 

Når bokstavar er utelatne, skal det ikkje vere mellomrom før det første punktumet.

 

Svarte f…!

Punktum

 

[...]

 

Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord

 

Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt)

 

Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt)

Hva med nøling hvor ingen bokstaver er utelatt, men heller ingen ord?

 

I Språkrådets svartjeneste har de presisert:

 

Skal det være mellomrom før prikkene når man avslutter en setning med tre prikker?

 

Svar:

Hvis man bryter av en setning mellom to ord, skal det være mellomrom før de tre prikkene: "Vi får vel bare vente og se ..." (Intet andre ord kan sies å være utelatt her; setningen er heller ikke mellom to ord, men etter ett.)

 

Hvis man bryter av et ord, skal det ikke være mellomrom: "Kom hit, for f..." Det spiller ingen rolle om de tre prikkene avslutter setningen eller ikke.

For meg er det svært unaturlig å ha mellomrom foran i første tilfelle; jeg synes ikke den nølingen jeg ønsker å uttrykke kommer frem tydelig nok, eller i det hele tatt. Jeg prøvde en stund, men måtte bare gi meg. Kun dersom det faktisk er ord som er utelatt kan jeg gå med på mellomrom (da erstatter tre punktum ett eller flere ord, og er ikke der for å uttrykke nøling).

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Når vi først snakker mellomrom så synes jeg denne regelen er fullstendig idiotisk:

"Når ein bryt av ei framstilling med tre punktum, skal det vere eit mellomrom før dei tre punktuma dersom eit ord er utelate.

Viss du ikkje er snill, så ... Er det meininga å gjere det slik, eller ...?"

Du bruker vanligvis ikke mellomrom mellom ordene i en setning?

Jo, men jeg har aldri tegnsetting med mellomrom på hver side. Å ha de tre punktumene hengende løst for seg selv ser rett og slett ikke bra ut.

Lenke til kommentar
Når vi først snakker mellomrom så synes jeg denne regelen er fullstendig idiotisk:

"Når ein bryt av ei framstilling med tre punktum, skal det vere eit mellomrom før dei tre punktuma dersom eit ord er utelate.

Viss du ikkje er snill, så ... Er det meininga å gjere det slik, eller ...?"

Du bruker vanligvis ikke mellomrom mellom ordene i en setning?

Jo, men jeg har aldri tegnsetting med mellomrom på hver side. Å ha de tre punktumene hengende løst for seg selv ser rett og slett ikke bra ut.

 

De erstatter jo ordet(ordene) du har utelatt. :)

Lenke til kommentar
Når vi først snakker mellomrom så synes jeg denne regelen er fullstendig idiotisk:

"Når ein bryt av ei framstilling med tre punktum, skal det vere eit mellomrom før dei tre punktuma dersom eit ord er utelate.

Viss du ikkje er snill, så ... Er det meininga å gjere det slik, eller ...?"

Du bruker vanligvis ikke mellomrom mellom ordene i en setning?

Jo, men jeg har aldri tegnsetting med mellomrom på hver side. Å ha de tre punktumene hengende løst for seg selv ser rett og slett ikke bra ut.

 

De erstatter jo ordet(ordene) du har utelatt. :)

For all del, jeg forstår jo hvorfor den er sånn. Jeg synes bare ikke det burde være sånn, da det ikke ser bra ut og er det eneste tilfellet av at tegnsetting står for seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Fordi det er korrekt? Jeg sier selv en strikk og en kjevle, men det er nok feil.

Merk at det er forskjell på dialekt og korrekt grammatikk.

Lenke til kommentar
strikkII -en, -er elastisk (gummi)bånd: slå en strikk rundt pakken; hoppe strikk barnelek

Etym.: ty.

:w00t: For en vrengt lærer jeg må ha hatt. Begge norsklærerene mine sa det var rett med et strikk. Jeg har alltid sagt en selv.

"Strikket er stramt". Nei, stemmer ikke. Må bli en strikk ("strikken er stram").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...