Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror de fleste er oppmerksomme på den forskjellen, på samme måte som altfor og alt for. Men skriver man fort kan det sikkert gå litt i mente.

 

Misbruke av "hvem" i betydningen "hvilken" har jeg derimot mistanke om ikke er like tilfeldig...

 

Det er irriterende!

Lenke til kommentar

Jet er fullt klar over at det i bokmålsordboka dessverre er tillatt med både bruken og bruket om det samme, og dermed også misbruken og misbruket, men foretrekker selv å bruke bruket om f.eks. et gårdsbruk og bruken om det å bruke noe. Dette er vel også slik folk flest bruker ordene. Følgelig foretrekker jeg også misbruken og ikke misbruket, som nærmest høres ut som et vanrøktet gårdsbruk i mine ører. Den mislykte språkpolitikken hvor snart alle ord har flere side- og klammeformer, fører til at omtrent alle kan skrive offisiell, "riktig" norsk, men de færreste god norsk.

 

Fortsatt er heldigvis forran med to r-er ikke med i bokmålsordboka, NikkaYoichi. Men det er nok bare et tidsspørsmål. Jo flere som skriver et ord feil, jo større er sjansen for at ordet plutselig blir godkjent.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Bruken og bruket burde brukes ettersom hvaslags substantiv de stod til, altså:

 

Bruket av et hus - på grunn av at "hus" er et intetkjønnsord

Bruken av jenten - fordi jente er et hankjønnsord (Å nei, du! Ikke kom her og fortell meg at jente også kan være et hunkjønnsord! ALDRI! Ifølge meg, så finnes det ikke hunkjønnsord i norsk bokmål... men så får dere bestemme om dere vil tro på meg eller ikke, da...)

 

Og hvis man ikke hadde noe substantiv å bestemme om man skulle bruke "bruken" eller "bruket", så burde man tatt i bruk "bruket".

 

Szzchmiiil :tease:

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar
Jeg er mer opptatt av misbruket av "hvem" jeg, i tillegg er jeg opptatt av å ha mellomrom forran ... :=)

Får beklage. Men hvordan er egentlig reglene her, altså mellomrom eller ikke når man bruker tre punktum etter en setning?

 

For eksempel: "Våren har virkelig kommet i nord..."

 

eller

 

"Våren har virkelig kommet i nord ..."

Lenke til kommentar
Jeg er mer opptatt av misbruket av "hvem" jeg, i tillegg er jeg opptatt av å ha mellomrom forran ... :=)

Får beklage. Men hvordan er egentlig reglene her, altså mellomrom eller ikke når man bruker tre punktum etter en setning?

 

For eksempel: "Våren har virkelig kommet i nord..."

 

eller

 

"Våren har virkelig kommet i nord ..."

«Våren har virkelig kommet i nord ...»

 

«Våren har virkelig kommet i no... OH SNAP!»

Lenke til kommentar
Bruken og bruket burde brukes ettersom hvaslags substantiv de stod til, altså:

 

Bruket av et hus - på grunn av at "hus" er et intetkjønnsord

Bruken av jenten - fordi jente er et hankjønnsord (Å nei, du! Ikke kom her og fortell meg at jente også kan være et hunkjønnsord! ALDRI! Ifølge meg, så finnes det ikke hunkjønnsord i norsk bokmål... men så får dere bestemme om dere vil tro på meg eller ikke, da...)

 

Og hvis man ikke hadde noe substantiv å bestemme om man skulle bruke "bruken" eller "bruket", så burde man tatt i bruk "bruket".

 

Szzchmiiil :tease:

 

Har du noe håndfast å basere det du sier på, eller kommer alt fra følelsene dine?

Og jenten er det dummeste ordet som finnes.

Lenke til kommentar
Jet er fullt klar over at det i bokmålsordboka dessverre er tillatt med både bruken og bruket om det samme, og dermed også misbruken og misbruket, men foretrekker selv å bruke bruket om f.eks. et gårdsbruk og bruken om det å bruke noe. Dette er vel også slik folk flest bruker ordene. Følgelig foretrekker jeg også misbruken og ikke misbruket, som nærmest høres ut som et vanrøktet gårdsbruk i mine ører. Den mislykte språkpolitikken hvor snart alle ord har flere side- og klammeformer, fører til at omtrent alle kan skrive offisiell, "riktig" norsk, men de færreste god norsk.

 

Fortsatt er heldigvis forran med to r-er ikke med i bokmålsordboka, NikkaYoichi. Men det er nok bare et tidsspørsmål. Jo flere som skriver et ord feil, jo større er sjansen for at ordet plutselig blir godkjent.

Hovedpoenget er vel at "misbruke ..." mangler en bokstav og er galt uansett, altså en helgardering. :)

I mine ører så klinger det bedre med et misbruk, et bruksområde, enn en misbruk. Her kan det hende at jeg synder uten å vite om det. Jeg ville også sagt og skrevet, et gårdsbruk. Det jeg ville skrevet er: "Bruken av ordet hvem, som spørreord, når vi omtaler gjenstander - er en uting." Jeg klarer ikke å få meg til å skrive en misbruk, selv om det kanskje opprinnelig er riktig, det høres feil ut.

 

Når det kommer til "forran" så er jeg enig med deg, det var en glipp jeg håper jeg unngår i fremtiden - men jeg tviler på at jeg klarer å holde min sti ren. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke en misbruk høres så bra ut, men det er da ytterst sjelden noen bruker ordet på den måten. I slike sammenhenger dropper man gjerne både "en" og "et" foran ordet. Man sier ikke så ofte en bruk heller. Men jeg synes uansett at det bør være samsvar mellom kjønnene. Hvis man sier bruken om det å bruke noe, bør man også si misbruken om det å misbruke noe. Og et bruk vil for meg alltid være et sagbruk, gårdsbruk eller liknende, og ikke være synonymt med en bruk.

 

Det du skrev (bortsett fra "forran") var helt korrekt ifølge bokmålsordboka, det bare inspirerte meg til å komme med noen utgytelser om bruk og misbruk, da det irriterer meg mer og mer at bokmålsordboka er så full av sideformer at alt snart er tillatt.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Lurer på en ting jeg har lagt merke til nå nylig.

 

Det er flere som bruker "hun" istedenfor "henne".

 

Eksempel: "Jeg skal gi en gave til hun"

 

Hvordan er dette?

Feil. «Hun» er subjektsformen, og «henne» objektsformen.

 

«Hun» utfører verbet, altså blir det feil å skrive at du skal gi en gave til «hun».

Endret av Underpants
Lenke til kommentar
Lurer på en ting jeg har lagt merke til nå nylig.

 

Det er flere som bruker "hun" istedenfor "henne".

 

Eksempel: "Jeg skal gi en gave til hun"

 

Hvordan er dette?

Feil. «Hun» er subjektsformen, og «henne» objektsformen.

 

«Hun» utfører verbet, altså blir det feil å skrive at du skal gi en gave til «hun».

 

Da var det slik jeg trodde. Det høres også helt feil ut for min del, med «hun» og ikke «henne».

Lenke til kommentar
Lurer på en ting jeg har lagt merke til nå nylig.

 

Det er flere som bruker "hun" istedenfor "henne".

 

Eksempel: "Jeg skal gi en gave til hun"

 

Hvordan er dette?

Feil. «Hun» er subjektsformen, og «henne» objektsformen.

 

«Hun» utfører verbet, altså blir det feil å skrive at du skal gi en gave til «hun».

 

Da var det slik jeg trodde. Det høres også helt feil ut for min del, med «hun» og ikke «henne».

 

Dette er vel en direkte parallell til at så mange feilaktig sier og skriver "de" der det skal være "dem". Eksempel:

Jeg besøkte de i går og ga de en liten gave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...