Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
akuratt samme med meg.

 

Akuratt det der plager meg litt. Det er ikke første gangen, og sannsynligvis ikke siste gangen jeg ser det. Jeg forstår ikke hva som får folk til å legge til en ekstra "t" på slutten av ordet. I mine øyne hadde det hadde vært mer forståelig hvis de skrev ordet uten dobbeltkonsonanter i det hele tatt. "Akuratt" er ikke logisk, det hører man hvis man sier ordet høyt. Men slik er det vel med mange andre skrivefeil og.

Lenke til kommentar
Ranger de etter hvordan du liker de.

 

Skulle jeg rangere den skrivefeilen som irriterer meg mest, måtte det nok være den fisefine bruken av "de" der det skal være "dem".

 

Er ikke den feilen som irriterer meg mest, men de/dem, samt han/ham er en gjenganger. Irriterer meg at han/ham visstnok er (blitt?) sidestilt, dvs man kan bruke han når det skal være ham.

 

Jeg synes det er mer slaurete enn fisefint, men kanskje det oppfattes forskjellig alt etter hvilken dialekt man har?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
- Hvis tanken er at elevene skal ha samme arbeidstid som i samfunnet ellers, betyr det nødvendigvis at de må være lengre på skolen, sier Cecilie Rogne på Gimle skole.

 

Denne setningen betyr at elevene er for korte til å ha normal arbeidstid. Og det var vel ikke meningen.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/sk...icle2908020.ece

 

Hmmm...Fiffig observasjon. Men hva er riktig? Lenger?

Lenke til kommentar
Hmmm...Fiffig observasjon. Men hva er riktig? Lenger?

 

Ja. Oppslageme i ordlisten:

 

lang a1 komp lengre, superl lengst; jf *langt (norr langr)

 

lenge adv, komp lenger, superl lengst (norr lengi, av lang)

 

edit:jeg vet jeg har skrevet oppslageme

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...