Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Vi var inne på drikkemusikk og rus i musikk har blitt mye verre i ny tid.

Derfor vil jeg dele litt «oldtids» musikk, noe av det ble faktisk også spilt på radio, kanskje ikke disse låtene men andre låter av artistene. Her hører man også lyden av Tæring/mangelsykdom på en av gutta, som ikke er vanlig lenger. Så intet er nytt under solen.

 

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (3 timer siden):

HeltHjem er et perfekt eksempel på at du bør tenke grundig gjennom hva du kaller selskapet ditt. 

HeltHjem har aldri levert noe hjem til meg. 

Har brukt HeltHjem noen få ganger, har gått helt som det skal. Men da snakker vi om postkasse. Det skal både mottas og sendes fra postkasse.
Post nord stoler jeg ikke på, for de kom helt hjem når jeg ikke ville ha noe hjem. Sa i fra at det må jeg ha på butikk, og så henter jeg senere, fordi jeg var ikke hjemme da. jada, det skulle de gjøre. Likevel lå pakken utenfor døren her da jeg kom hjem.

Lenke til kommentar

Samene har fått furtet seg til å få urfolkstatus i grunnloven uten å være urfolk.

Det er Fosnafolket og diverse andre folk som er urfolk i Norge, ikke samene.

Der jeg bor slo det seg ned folk allerede for 11k år siden. Samene sies å ha ca 2000 år med historikk i Norge. Samene er innflyttere så kom lenge etter de andre.

Det samene driver med er det samme som hvis man hadde snudd tabellen for eliteserien på hodet og sagt at det var laget som kom sist som vant serien.

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 timer siden):

At avisene ukentlig ber folk om å ikke la seg lure av falske konkurranser på Facebok. Har lest om dette i mange år nå. La nå de som ikke følger med i verden la seg lure da. Det går jo aldri inn hos en viss gruppe uansett... De går på gang på gang.

Allmennkunnskap burde være pensum i grunnskolen. Men svært mange av disse gikk nok i grunnskolen lenge før internett ble et fenomen. Avisene påtar seg altså bare nytt grunnskolepensum for de som ikke lærte det på grunnskolen i gamle dager.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Simen1 said:

Allmennkunnskap burde være pensum i grunnskolen. Men svært mange av disse gikk nok i grunnskolen lenge før internett ble et fenomen. Avisene påtar seg altså bare nytt grunnskolepensum for de som ikke lærte det på grunnskolen i gamle dager.

Å lære på den harde måten er også en måte å lære på. Burde folk ha visst bedre så burde de det.

Som de som hadde fått kullosforgiftning i teltet sa på TV. "Vi kommer ikke til å oppleve dette flere ganger."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (43 minutter siden):

Å lære på den harde måten er også en måte å lære på. Burde folk ha visst bedre så burde de det.

Som de som hadde fått kullosforgiftning i teltet sa på TV. "Vi kommer ikke til å oppleve dette flere ganger."

Uenig! Hvis vi går over til den praksisen så vil svindelmarkedet bli 2-3-4 ganger så stort som i dag. Det synes jeg er gal utvikling siden svindel er en mye ondere handling enn å være naiv eller dum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 timer siden):

At avisene ukentlig ber folk om å ikke la seg lure av falske konkurranser på Facebok. Har lest om dette i mange år nå. La nå de som ikke følger med i verden la seg lure da. Det går jo aldri inn hos en viss gruppe uansett... De går på gang på gang.

Litt vel krass tone der. Det er ikke alle som er like digitale, men de gjør så godt de kan. Det er mange som slettes ikke har noe ønske om å henge på Facebook, benytte dagens lettvinte onlinebanking, osv. Men man har i grunn ikke så mye valg, det blir for tungvint ellers.

Jeg irriterer meg egentlig mer på banker som stenger ned fysiske filialer og ukritisk dytter BankID på analoge kunder. De fraskriver seg noe av ansvaret på den måten. Kunden må i større grad selv passe på sine egne midler. I praksis kunne man snart heller hatt pengene i en egen digital lommebok. Bankene kan ryke og reise!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Simen1 said:

Uenig! Hvis vi går over til den praksisen så vil svindelmarkedet bli 2-3-4 ganger så stort som i dag. Det synes jeg er gal utvikling siden svindel er en mye ondere handling enn å være naiv eller dum.

Svindel øker i takt med uvitenhet i folket.

"Stupid is what stupid does."

Spill fra Norsk Tipping er også svindel, men siden det er regulert, får det holde på. Den dagen folk får fornuft og kunnskap vil det stå på ei wikiside at "Norsk Tipping var blablabla og stengte dørene i året blablabla."

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (4 timer siden):

Post nord stoler jeg ikke på, for de kom helt hjem når jeg ikke ville ha noe hjem.

Bestilte batteridrill som PostNord midt i beste arbeidstid presterte å sette ifra seg på bakken under postkassestativet vårt. Rett ved E16 og skolevei. Heldigvis var det en våken nabo som så pakken først, og ikke noen cocksuckers med lim på fingrene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (30 minutter siden):

Svindel øker i takt med uvitenhet i folket.

"Stupid is what stupid does."

Spill fra Norsk Tipping er også svindel, men siden det er regulert, får det holde på. Den dagen folk får fornuft og kunnskap vil det stå på ei wikiside at "Norsk Tipping var blablabla og stengte dørene i året blablabla."

Da dør svindelbransjen aldri ut, for bare i Norge fødes det over 50 000 barn per år og på verdensbasis over 130 millioner. Hvis alle skal lære på den harde måten så er det i praksis en legalisering av svindelbransjen. "la de bare holde på" - strategien tar aldri slutt.

Bare for å sette det argumentet på spissen så kan "livets harde skole" utvides omtrent ubegrenset. Her kan fantasien løpe løpsk for det er utrolig mye svindel og ulovligheter som bare kan legaliseres på samme måte med vanvittige konsekvenser.

Jeg vil heller si at vi bør mentalt vaksinere folk mot svindlere, kvakksalvere, voldelighet, osv. så vi drar teppet raskt under bena på disse praksisene og holder de på et minimumsnivå.

Det er mye smartere å lære av andres feil, enn å lære av egne. Og lærdommen må ikke nødvendigvis være førstehånds-lært. Helt greit om skole, aviser og generell samfunnsopplysning bidrar med læring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

15% av befolkningen er i det nedre kognitive sjiktet. Vi kan ikke slutte å forplante oss av den grunn. Da dør menneskeheten ut.

Skal vi forby Internett og gå tilbake til postbud, papiraviser og bøker fra biblioteket? Du får ikke lese artikkelen i dag, du må skrive deg på venteliste og håpe at det blir din tur om 3-4 uker? Hvis man hadde gjort det hadde det kommet nye former for svindel og tøys.

Du blir nok pent nødt til å la tingene gå sin gang.

Ta for eksempel kampen mot narkotika. Den kan ikke vinnes. Legaliser det og tilby rene stoffer i riktige mengder, så slipper folk i det minste å bli kriminelle eller få i seg stoffer de ikke vet hva er eller i hvilken styrke. Hvis folk ikke vet hva de får i deg eller hvor sterkt det er, da kan de dø. Enkelte stoffer er dødelig i bare noen mikrograms styrke. Étt mikrogram er étt milliontedels gram.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

15% av befolkningen er i det nedre kognitive sjiktet.

Noen trenger å lære på den harde måten, for å komme på samme kognitive nivå.

Noen trenger mer opplæring enn andre for å komme på samme kognitive nivå.

Har du egne økonomiske interesser i å holde svindelbransjen aktiv på et høyt nivå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har de fleste. Jo flere som gjør det dårlig eller går på en smell desto enklere blir det for andre.

Eksempel.

Hvis færre tar utdanning blir det enklere for de som tar utdanning å få ønsket stilling.

Hvis flere taper pengene sine blir det enklere for de som har penger å få kjøpt det de ønsker.

Det er også derfor det er så galt med omfordeling av penger slik som Kaski ønsker. Da blir det vanskeligere for alle.

Hvis alle har råd til å dra på cruiseskip eller fotballkamp blir det mange som ikke får plass og bygger man flere skip blir det for høy energibruk, for stor ressursbruk og for store utslipp.

Det er veldig viktig at ikke alle har eller får.  Noen må gå på en smell til gode for fellesskapet.

Noen må få kullos i teltet så andre kan få lære uten å gjøre det på den harde måten. 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Det har de fleste. Jo flere som gjør det dårlig eller går på en smell desto enklere blir det for andre.

Du har et poeng. Jeg tenker litt tilbake på dama som spant opp hengekøye mot en statue i en park. Darwin award kandidat, men der var det ingen organisert svindel som jobber for å ødelegge livene til folk, sånn som svindelsaker på nett ofte er. Disse rent ondsinnede personene og organisasjonene bør motarbeides systematisk og organisert. Ikke med frislipp og livets harde skole..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke helt rent spill å forsøke å flytte hele skylden over på noen  andre, for eksempel kommunen eller hvem som måtte være ansvarlig for slike statuer.

Selvsagt må man få lov til å henge opp sin hengekøye hvor man måtte finne på å gjøre det uten at det skal løpe noen fare. Hvis man finner på å spenne køya mellom to busser i rutetrafikk blir det busselskapets ansvar å sørge for at dette kan finne sted innen trygge rammer.

Kan det være at det vil koste mer å få bukt med svindelen enn hva som går tapt? I så grad vil lite eller ingen ting bli gjort for å mitigere slik aktivitet.

Vanlig respons er.
1. Innslag i media
2. Selskapet som er berørt sender ut varsel til sine kunder om pågående risiko for svindel
3. Si at folk burde vite bedre

Alle disse responsene er relativt kostnadseffektive.

Hva mener du burde gjøres?

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...