Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Frihet til å slippe å gjøre jobben sin - da synes jeg de skal få friheten til å slippe lønn også.

 

Fastleger, politi og lærere gjør en spesifisert jobb for det offentlige på skattebetalernes regning og til skattebetalernes nytte. Vil de ikke gjøre den får de friheten til å velge seg en annen jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke noen som helst grunn til at leger skal særbehandles. Alle yrkesgrupper fortjener å ha like rettigheter. Når det er sagt er reservasjonsrett mot å gjøre jobben sin noe av det mest idiotiske som har kommet ut av regjeringen på en god stund. Dette taler ikke akkurat positivt for de blåblå. Dette er fullstendig på trynet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etikkforsker Morgen Magelssen sier til kristenavisa Vårt land at han vil ha:

- Reservasjonsrett for leger som ikke vil utføre aborthenvisning.

- Reservasjonsrett for politi mot å gripe inn mot demonstranter de er enige med.

- Reservasjonsrett for lærere mot å undervise pensum de er uenig med.

- Reservasjonsrett for alle yrker så langt det lar seg gjøre.

 

En viktig vesentlig forskjell er at "man tar liv" ved abort

 

Så blir noe krampaktig å forsøke inkludere andre ting som ikke er sammenlignbare.

 

Et paradoks med "selvbestemt abort" er forøvrig, at man er avhengig av andre menneskers medvirkning. Er det en menneskerett?

Lenke til kommentar

 

En viktig vesentlig forskjell er at "man tar liv" ved abort

 

Så blir noe krampaktig å forsøke inkludere andre ting som ikke er sammenlignbare.

 

Et paradoks med "selvbestemt abort" er forøvrig, at man er avhengig av andre menneskers medvirkning. Er det en menneskerett?

En lege som henviser til abort tar da for svingene ikke noe liv!?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En lege som henviser til abort tar da for svingene ikke noe liv!?

 

Han medvirker hertil (hvis vi har som utgangspunkt at abort er mord vel å merke)

 

(i rettssammenheng/straffesaker har vi jo ikke noe "problem" med å påpeke hva som er delaktighet, og det å "legge til rette for" eller være "behjelpelig" er i høyeste grad medvirkning)

Lenke til kommentar

 

Han medvirker hertil (hvis vi har som utgangspunkt at abort er mord vel å merke)

 

(i rettssammenheng/straffesaker har vi jo ikke noe "problem" med å påpeke hva som er delaktighet, og det å "legge til rette for" eller være "behjelpelig" er i høyeste grad medvirkning)

Og for å bruke samme vinkling: Om man forholder seg passiv dersom man vet at et mord skal skje så er man fortsatt ikke uskyldig. Det blir bare for dumt og søkt. Hvis man har skrudde forestillinger om abort: Hvorfor i svarte blir man da almenlege!?? Det er rett og slett helt på trynet. Jeg ofrer ikke mye sympati til de rødgrønne men de blåblå driter seg loddrett ut her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og for å bruke samme vinkling: Om man forholder seg passiv dersom man vet at et mord skal skje så er man fortsatt ikke uskyldig. Det blir bare for dumt og søkt. Hvis man har skrudde forestillinger om abort: Hvorfor i svarte blir man da almenlege!?? Det er rett og slett helt på trynet. Jeg ofrer ikke mye sympati til de rødgrønne men de blåblå driter seg loddrett ut her.

 

Den største tabben var nok å innføre begrepet "selvbestemt abort" all den tid man er (som påpekt lengre oppe) helt avhengig av andres deltagelse.

 

Ved neste korsvei kan det bli "selvbestemt dødsfall" i fremtidens samfunn ? Det er kanskje ens egen menneskerett å avgjøre om man vil leve eller ei, men hva når det krever at andre må utføre det? Det vil garantert være helsepersonell som ikke vil, selv om det evt. er akseptert av majoriteten på tidspunktet.

 

Hadde abort vært forbudt og straffbart, hadde ingen hatt problem med å innse at selv å henvise, er delaktighet.

 

Jeg snakker prinsipielt, ikke nødvendigvis at det er mitt bastante syn på abort osv.

Lenke til kommentar

 

Hadde abort vært forbudt og straffbart, hadde ingen hatt problem med å innse at selv å henvise, er delaktighet.

Selvsagt. Men vi kan ikke gå og dikte opp våre egne skrudde fantasier om hva som er lovlig eller ikke og så ta avgjørelser basert på disse. Om man drar med seg slikt inn i en jobb som legeyrket så er man rett og slett uegnet som lege.

Lenke til kommentar

 

Hadde abort vært forbudt og straffbart, hadde ingen hatt problem med å innse at selv å henvise, er delaktighet.

 

 

Sirkellogikk.

 

Abort er per i dag ikke definert som å ta liv juridisk sett. Det er helt greit å mene noe annet, men så får man også argumentere for at flertallet tar feil, noe jeg ikke kan se at du gjør.

 

Jeg ser både positive og negative sider med reservasjonsrett og har derfor ikke så sterk mening for eller mot, forutsatt at, som han etikkforskeren sier, alle får like rettigheter. Dette vil selvsagt medføre nokså mye trøbbel, men vil kanskje gjøre at den enkelte kan slippe å leve i strid med sitt livssyn, som jeg tror er veldig helseskadelig.

 

Dersom dette blir gjennomført, tror jeg det for meg personlig blir noe av det minst problematiske fra blå-blå banden.

Lenke til kommentar

 

Tror du det blir vanskelig å finne doktorer som vil ta abort om dette innføres? :hmm:

Praktisk sett så tror antageligvis nei. Men om jeg skulle forsøkt å vise litt empati (det byr meg selvsagt imot) så tror jeg ikke kvinner i en slik situasjon ønsker å føle seg verken avvist eller som en kasteball.

Lenke til kommentar

Praktisk sett så tror antageligvis nei. Men om jeg skulle forsøkt å vise litt empati (det byr meg selvsagt imot) så tror jeg ikke kvinner i en slik situasjon ønsker å føle seg verken avvist eller som en kasteball.

 

Jeg vet ikke, men tror at dersom jeg hadde vært kvinne, så hadde det vært det minste problemet å akseptere at noen doktorer ikke ønsker å utføre abort av personlige grunner, så lenge jeg hadde fått tak i noen til å gjøre inngrepet. Har noen problemer utover dette, så må det skyldes personlige grunner, som selvsagt skal respekteres, på linje med doktorers grunner til å ikke gjøre det. Jeg synes du pådytter kvinner en objektifisert offerrolle, noe som ikke alle nødvendigvis setter så veldig stor pris på. Dine empatiske evner skuffer igjen.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke, men tror at dersom jeg hadde vært kvinne, så hadde det vært det minste problemet å akseptere at noen doktorer ikke ønsker å utføre abort av personlige grunner, så lenge jeg hadde fått tak i noen til å gjøre inngrepet. Har noen problemer utover dette, så må det skyldes personlige grunner, som selvsagt skal respekteres, på linje med doktorers grunner til å ikke gjøre det. Jeg synes du pådytter kvinner en objektifisert offerrolle, noe som ikke alle nødvendigvis setter så veldig stor pris på. Dine empatiske evner skuffer igjen.

Først og fremst takk for at du respekterer min fullstendig fraværende menneskelighet og empati. Når det er sagt så tror jeg ikke, i motsetning til deg, at abort er en enkel avgjørelse for en kvinne å ta. Jeg innbiller meg(til tross for min manglende empati) at de fleste kvinner som gjør dette oppfatter det ikke som en enkel og teknisk avgjørelse. Jeg tror ikke de ønsker et skjema dyttet opp i ansiktet, jeg tror ikke de ønsker autoritetspersoner som avviser dem. Jeg tror ikke de ønsker å bli behandlet som ikkepersoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...