Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

”Det finnes noen grunnleggende ideer som forener både liberale, konservative, liberalister og kristendemokrater. Disse ideene er grunnlaget for politikken til et ikke-sosialistisk flertall.” I kronikken oppsummerer de ideene i fem punkt.

- Styrk fellesskapene, ikke bare staten

- Spre makten, snu pyramidene

- Generasjonsregnskapet

- Større valgfrihet, mer mangfold

- En sterkere stat for dem som trenger det mest

 

http://www.venstre.no/artikkel/47096/

 

Analysen er ikke så dum, den kunne vel like godt kommet fra AP. Interessant å se at Venstre ikke tar avstand fra Frp lenger, da er det for meg uaktuelt å stemme på dem.

 

 

Ser forøvrig at høyresiden skyver enkeltmennesket, familien, organisasjoner og små bedrifter framfor seg, for å forsøke å bygge ned staten. Dette har man sett gang på gang over hele kloden. Til alles overraskelse er det alltid de store bedriftene som tar over når ballet er over og staten er blitt svak. Man får et kaldere samfunn, hvor det er hver mann for seg selv. Høyresiden i Norge har mange gode sider, men når de henfaller til venstresideretorikk blir det vanskelig å tro at de har reint mel i posen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Analysen er ikke så dum, den kunne vel like godt kommet fra AP. Interessant å se at Venstre ikke tar avstand fra Frp lenger, da er det for meg uaktuelt å stemme på dem.

Venstre tar avstand fra mye av det FrP står for.

 

Uansett:

"Venstres plan A er en regjering bestående av Venstre, Høyre og KrF. Hvis dette ikke går, vil altså partiet ikke stille seg i veien for at det etableres en borgerlig regjering der Frp er med."

 

 

Ser forøvrig at høyresiden skyver enkeltmennesket, familien, organisasjoner og små bedrifter framfor seg, for å forsøke å bygge ned staten.

Altså. Ja, du kan si det på den måten. Det er jo ingen hemmelighet at høyresiden ønsker en mindre stat en venstresiden. Organisasjonene består av enkeltmennesker, det samme gjør familien, og bedriftene. At man setter det enkelte mennesket i sentrum for politikken er ingen dum tankegang. Faktisk mener jeg det er helt rett. Man ønsker et fritt samfunn, ikke et gjennomregulert rød-grønt forbudsamfunn. Du ser det allerede nå. Alt som ikke er bra for deg, skal forbys. Det skal være en svært god grunn til at noe i det hele tatt skal være lovlig, osv... Helt feilslått politikk som ikke fører til noe som helst bedre samfunn.

 

Jeg mener at frihet under ansvar er viktig. Samt muligheter for alle. Og en politikk som setter folk først; Menneskene er viktigere enn systemer. (...)

 

Dette har man sett gang på gang over hele kloden.

Man har sett ganske fæle ting har skjedd, gang på gang, over hele kloden med en alt for stor og mektig stat også... Uansett er måten det blir styrt på, det viktigste.

 

Kommunismen er et eksempel på en ideologi som har forårsaket mye lidelse og død.

Desto mer makt en liten gruppe (eliten) får, desto verre blir det. Det er heller ikke bra å blande kortene. Altså du har en stat som både bestemmer reglene for næringslivet, samtidig som den er en aktør i næringslivet. Da kan det fort bli rot... Staten består også av feilbarlige mennesker, så å sette all lit til staten blir også veldig galt, mener jeg.

 

Det er bedre at man har en litt mindre stat som har mindre å fokusere på, enn en alt for stor stat, med alt for mye å fokusere på. Vi har ikke godt av et gjennomregulert forbudsamfunn. Et sted burde grensen gå. Jeg mener at Venstre, er langt nok til venstre i politikken. Alt utover det, blir overflødig... Og jo større og sterkere Venstre blir, desto mindre bruk har man for FrP, for eksempel...

 

Når staten har mindre å fokusere på, så vil de da gjøre de oppgavene på en bedre måte, tror jeg. Det kan lett bli alt for mange baller i luften samtidig. De burde fokusere på det som er viktigst. Offentlige barnehager er ikke det viktigste for eksempel... Det viktigste er i den sammenhengen at alle har råd til å ha barna i barnehage og at kvaliteten er god, ikke at det er offentlig. Ofte er det også sånn at folk foretrekker de private løsningene...

 

Til alles overraskelse er det alltid de store bedriftene som tar over når ballet er over og staten er blitt svak.

Det kommer an på fremgangsmåten. Så kommer det an på definisjonen av svak. Både Høyre og Venstre ønsker en sterk og robust stat. Osv. Både Høyre og Venstre støtter velferdsstaten, osv.. Men det er altså forskjell på å barbere seg, og skjære av seg hodet. (For mye og for lite) ...

 

Man får et kaldere samfunn, hvor det er hver mann for seg selv.

Tenker du FrP og videre utover mot høyresiden: JA. Om disse får styre så tror det vil bli et kaldere samfunn, kanskje. Tenker du Høyre, Kristelig Folkeparti, og Venstre; NEI, vi vil få et godt varmt samfunn. Da har vi en sterk stat, som ser på våre rettigheter, personvern, etc. som viktigere enn at noe skal være offentlig (...). I praksis spiller det ingen rolle om noe er offentlig eller privat, så lenge alle har de samme mulighetene, og rettighetene, og at staten prioriterer riktig, og gjør tingene på en skikkelig måte, noe den rød-grønne regjeringen ikke gjør.

 

En annen ting det er verd å nevne er det mer barne-fattigdom og fattigdom generelt i de kommunene hvor de rød-grønne står sterkt, mens det er motsatt i de kommunene hvor KrF, Venstre og Høyre står sterkt...

 

- Ifølge SSB var det i 2009 74.000 barn under 18 år som levde i det som kalles "lavinntektshusholdninger", en økning på nesten sju tusen fra da den rødgrønne regjeringen overtok regjeringsmakten for mer enn seks år siden. Og skal vi tro ildsjelene som jobber tettest på fattigdommen i Norge, begynner tallet i dag å nærme seg seks sifre, sier Guri Melby, som er leder i Venstres stortingsvalgprogramkomité, og Ina Roll Spinnangr, som er leder i Trondheim Venstre.

 

http://www.venstre.no/artikkel/43593

 

http://www.venstre.no/artikkel/46250

 

Flere fattige under de rødgrønne

 

http://www.venstre.n.../artikkel/42997

 

 

 

 

Her er sannheten om fattigdommen i Norge: Tall fra SSB viser at andelen barn i fattigdom går ned i Oslo og Stavanger – hvor det er borgerlig styre, og står på stedet hvil i Bergen. Av de fire største byene i Norge er det bare i rød-grønne Trondheim at barnefattigdommen øker.

 

http://www.christoff...forskjellsoslo/

 

 

 

Høyresiden i Norge har mange gode sider, men når de henfaller til venstresideretorikk blir det vanskelig å tro at de har reint mel i posen.

Dette er ikke venstreside-retorikk... På ingen måte.

Frihet og fokus på enkeltindividet, samt demokrati er ikke venstresidens sterkeste side. Her ser man ofte stikk motsatt.

 

Høyre, Venstre, KrF, og til og med FrP er ganske venstrevridde i forhold til høyrepolitikken i USA også. De er for en ganske stor offentlig sektor. Men de er åpne til privat initiativ, og konkurranse som vil øke kvaliteten også. Ingen unødige ideologiske "sperrer" mot det som er privat og fritt her, slik som partiene til venstre for sentrum. Om du vil velge en privat skole til dine barn, så er det også slik at staten dekker det. Slik er norsk borgerlig politikk... Muligheter for alle... I USA er høyrepolitikken annerledes enn her i Norge.

 

Hva med å likestille religiøse og humanistiske privatskoler for eksempel, dumt?

Les litt om det på denne siden:

http://www.humanistskolen.no/

 

Her står det om venstresidens forskjellsbehandling av privatskoler basert på livssyn.

 

---

 

BTW;

 

Slik jeg ser det: Ting fungerer nok bedre med konkurranse, og det fungerer bedre når ting er privat: Man får bedre varer og tjenester... Har alle råd til det? Ja... Om ting er offentlig eller privat spiller ingen rolle når staten likevel betaler regninga til de som trenger det. (...)

 

 

Bare for at det skal være nevnt: Det var forresten høyresiden som innførte folketrygden, så jeg vet ikke hvor forferdelig den er jeg altså :p ...

 

 

Les forresten denne:

Myter om ulikhet og borgerlig politikk

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Frustrasjon ja, det er det mye av!

Lever for tiden i det mest åpene, ærlige og minst konservative landet i hele verden, nemelig store bror USA! omg, har aldri i hele mitt liv møtt en befolkning som er så innmari bakvendt og sier og gjør det motsatte av hverandre. Republicanere meg i ræva vi er pro life så kvinner kan ikke bestemme hva som skal skje med kroppen sin, tar du en abort er du utestengt fra alt som skjer, men vi er for dødsstraff(?) Gir jo ingen mening AT ALL!? Enten så er du pro life eller så er du det ikke, det er da for svarte meg ikke noen tilfeller hvor du kan være det og noen tilfeller du ikke kan være det. Jada jada du "dreper" en uskyldig unge, men det gjør du da uansett, den person som er i fengsel som skal bli henrettet er noen "uskyldige" barn, selvom de ikke er barn lenger. Og hvor mange har ikke blitt henrettet uten at det var demmes skyld her? MANGE, GET IT TOGHETER USA!.

Og for og ikke snakke om "vi er det landet i verden hvor vi har fri presse, fri til og si hva du vil, fri til og gjøre hva du vil" kyss meg i R***, du kan jo ikke si noen ting uten at folk retter på deg og forteller deg at du ikke er politisk korrekt.

For og ikke snakke om at og være homofil er den verste skammen som kan ramme en familie?! Det er da ikke demmes skyld at de liker noen av samme kjønn? Og ikke gid og kom med piss om at Gud ville ha Adam and Eve NOT Adam and Steve. Hva søren, homofile har eksistert like lenge som hele denne såkalte menneskerasen, det er ikke noe vi kan gjøre noe med. Så frie Amerika, please bli litt mer fri før dere går rundet og skryter konstant av at dere er det mest moderne og fri landet på denne planeten.

 

Jupp så at folk ikke har skrivd her siden 2008 men jeg var litt frustrert.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Si meg, er ikke dill-dall som "personlig coach" - "personlig shopper" etc. kun en pyntelig omskrivelse av det mer velkjente kommunale begrepet Støttekontakt, lønnet etter off. regulativ, mens førstnevnte gruppe betales av velstående foreldre?

 

Kan være ... men jeg mener at alle disse titlene har erstattet det som før kaltes gode venner, evnt. gode kompiser. Og skal du ha kompetente gode venner i dag, ser det ut som de må kjøpes

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Måkk'e være så saklig nå da :green:

 

Jeg tror nok heller det er snobberi som ligger bak og da duger liksom ikke den "grå kommunale" timeavlønnede, som disse typene egentlig har krav på. :evil:

 

Vel, jeg kan jo ta på meg min coachinghatt, og si at en dyktig samtalepartner/sparringpartner kan være det som blir tungen på vektskålen, for slike som har ett viktig mål som SKAL nås.

 

Men, egen erfaring på det området, både som coach og coachee, er at coachen ofte ikke blir bedre enn det man gjør h*n til - og en god venn (som tør være litt "uvennelig", dvs, si sannheten, selv om den svir) kan få¨til akkurat det samme.

 

:)

Lenke til kommentar

Frustrasjon ja, det er det mye av!

Lever for tiden i det mest åpene, ærlige og minst konservative landet i hele verden, nemelig store bror USA! omg, har aldri i hele mitt liv møtt en befolkning som er så innmari bakvendt og sier og gjør det motsatte av hverandre. Republicanere meg i ræva vi er pro life så kvinner kan ikke bestemme hva som skal skje med kroppen sin, tar du en abort er du utestengt fra alt som skjer, men vi er for dødsstraff(?) Gir jo ingen mening AT ALL!? Enten så er du pro life eller så er du det ikke, det er da for svarte meg ikke noen tilfeller hvor du kan være det og noen tilfeller du ikke kan være det. Jada jada du "dreper" en uskyldig unge, men det gjør du da uansett, den person som er i fengsel som skal bli henrettet er noen "uskyldige" barn, selvom de ikke er barn lenger. Og hvor mange har ikke blitt henrettet uten at det var demmes skyld her? MANGE, GET IT TOGHETER USA!.

Og for og ikke snakke om "vi er det landet i verden hvor vi har fri presse, fri til og si hva du vil, fri til og gjøre hva du vil" kyss meg i R***, du kan jo ikke si noen ting uten at folk retter på deg og forteller deg at du ikke er politisk korrekt.

For og ikke snakke om at og være homofil er den verste skammen som kan ramme en familie?! Det er da ikke demmes skyld at de liker noen av samme kjønn? Og ikke gid og kom med piss om at Gud ville ha Adam and Eve NOT Adam and Steve. Hva søren, homofile har eksistert like lenge som hele denne såkalte menneskerasen, det er ikke noe vi kan gjøre noe med. Så frie Amerika, please bli litt mer fri før dere går rundet og skryter konstant av at dere er det mest moderne og fri landet på denne planeten.

 

Jupp så at folk ikke har skrivd her siden 2008 men jeg var litt frustrert.

 

Jeg kan se at du er indignert over mye. Jeg føler ikke for å svare på alle-temaene-du-fikk-med-på-en-gang (det ville kreve 4-5 timer av tida mi), men dersom du vil kan du jo ta opp ett om gangen og skrive litt mer om din begrunnelse for din mening, så skal jeg gledelig svare.

 

Mulig du synes jeg er en sabla kjiping nå, men jeg tror nok kanskje det er flere her som er enig med meg.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Kom over dette på VG.no nå nettopp. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10107416

- Vi vet at risikoen ved å være gravid øker når kvinnen blir eldre, særlig ved første svangerskap, sier Klungsøyr.

- Vi ser også en økning i forekomsten av Downs syndrom på grunn av mors alder, sier hun. De fleste kvinner som får påvist Downs syndrom hos fosteret, velger å ta abort.

 

Trodde det var ganske strengt dette med å ta abort i forbindelse med en diagnose. Altså, man kan ikke få påvist noen sykdom hos fostret før fristen til abort er gått.

Kjenner jeg blir litt oppgitt over dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk nettopp besøk av en sigøyner som skulle selge "folk er folk" magasinet til meg (noe jeg selvsagt avslo og sjekket garasjen etterpå for å se at alt var der fortsatt)

 

Men poenget er at jeg bor langt utpå landet langt oppe i Nord nå. Og sigøyneren kom i bil selvsagt. En ganske ny bil. Så hvordan i alle dager kan det lønne seg å dra mange mil til et sted (er 4 mil fra nærmeste tettsted med noe folk og over 10 mil kjøring pluss ferge fra nærmeste by) hvor det bor noen titalls folk for å selge et blad til 10 kr stykket (er det det det koster)?

Hvor er det kommunistene i "folk er folk" får pengene fra? Jeg så dem ikke i listen over blader som får pressestøtte.

Endret av flesvik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trodde det var ganske strengt dette med å ta abort i forbindelse med en diagnose. Altså, man kan ikke få påvist noen sykdom hos fostret før fristen til abort er gått. Kjenner jeg blir litt oppgitt over dette.

Det stemmer ikke. Gravide kan få fostervannsprøve av mange ulike grunner og downs er bare en av mange ting de kan diagnostisere før uke 14. Downs kan også oppdages via tidlig ultralyd, før fristen. Tidlig ultralyd får man også hvis det er den minste usikkerhet rundt helse til mor og foster. Jeg vet ikke hvor mange som får tidlige undersøkelser, men vil gjette vilt på mellom 5 og 50%.

Lenke til kommentar

[..]

selge et blad til 10 kr stykket (er det det det koster)?

 

Hvor er det kommunistene i "folk er folk" får pengene fra? Jeg så dem ikke i listen over blader som får pressestøtte.

 

Dersom bladene produseres i utlandet, trenger det ikke koste mer enn noen kroner å lage bladet. Det er nok ikke "folk er folk" som er vanvittig billig, men alle andre som er svinedyre. :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan se at du er indignert over mye. Jeg føler ikke for å svare på alle-temaene-du-fikk-med-på-en-gang (det ville kreve 4-5 timer av tida mi), men dersom du vil kan du jo ta opp ett om gangen og skrive litt mer om din begrunnelse for din mening, så skal jeg gledelig svare.

 

Mulig du synes jeg er en sabla kjiping nå, men jeg tror nok kanskje det er flere her som er enig med meg.

 

Det ser ut som kanskje det vi kaller culture shock, noe jeg erfarte og ble like frustrert når jeg bodde i Norge. Alt er annerledes, du mener mange er så ignorante fordi de har heltforskjellige meninger som deg og ikke forstår deg og er veldig irriterende. Er du ung nok og er åpent til det nye så blir det bedre og du lærer at den nye kulturen har mye godt å si også blant det du mener er forferdelig

 

Når det gjelder Norge og USA har mange den sterke troen at det er verdens best landet, det har de hørt hele sine liv. Forskjellen er at amerikaner vet lite om lille Norge mens nordmenn høre på mye hverdagen om USA, mye om de negative og rare sidene enn de positive. Det er grunnen til at ordene "amerikanske tilstander" er ikke positivte, selv om amerikanske tilstander er både onde og gode som alle andre land

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom bladene produseres i utlandet, trenger det ikke koste mer enn noen kroner å lage bladet. Det er nok ikke "folk er folk" som er vanvittig billig, men alle andre som er svinedyre. :)

Men det er jo irrelevant. Selv med 100% fortjeneste på de 10 kr per blad så vil jo bensinpengene og ikke minst pengene det koster for å ha bilen og å betale sigøyneren langt overstige det de får for de få bladene de får solgt.

 

Som jeg skrev så bor jeg langt fra folk nå. det er 4 mil til nærmeste tettsted hvor det er noe folk av noe betydning (og det er ikke mye folk der heller) og over 10 mil kjøring pluss 130 kr til ferge for å komme til en by. Og her er det noen titalls folk som bor hvor jeg regner med at mesteparten gjør som meg og ikke kjøper bladet.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er jo irrelevant. Selv med 100% fortjeneste på de 10 kr per blad så vil jo bensinpengene og ikke minst pengene det koster for å ha bilen og å betale sigøyneren langt overstige det de får for de få bladene de får solgt.

 

Som jeg skrev så bor jeg langt fra folk nå. det er 4 mil til nærmeste tettsted hvor det er noe folk av noe betydning (og det er ikke mye folk der heller) og over 10 mil kjøring pluss 130 kr til ferge for å komme til en by. Og her er det noen titalls folk som bor hvor jeg regner med at mesteparten gjør som meg og ikke kjøper bladet.

 

Er ikke sikkert han kjørte ens ærend for å selge bladet da, kan hende han bare var i området uansett.

Lenke til kommentar

Oslo-rektorer belønnes for elevresultater

 

Tanken er kanskje god, samtidig vet vi alle hva veien til helvete er brolagt med. Noen her som har dårlig erfaring fra Oslo-skolen?

 

Selv har jeg mer troen på et finsk system, etter å ha sammenlignet de to lands systemer i min avis Le Monde diplomatique (vi har også en lengre feature om Finland). Finnene har altså det motsatte av et testregime, de stoler på lærerne sine og de får bedre internasjonale resultater enn oss her i Norge. Er vi på full marsj inn i et kontrollregime, som kun skaper frustrasjon, ikke kvalitet?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Oslo-rektorer belønnes for elevresultater

 

Tanken er kanskje god, samtidig vet vi alle hva veien til helvete er brolagt med. Noen her som har dårlig erfaring fra Oslo-skolen?

 

Selv har jeg mer troen på et finsk system, etter å ha sammenlignet de to lands systemer i min avis Le Monde diplomatique (vi har også en lengre feature om Finland). Finnene har altså det motsatte av et testregime, de stoler på lærerne sine og de får bedre internasjonale resultater enn oss her i Norge. Er vi på full marsj inn i et kontrollregime, som kun skaper frustrasjon, ikke kvalitet?

 

Yrket som er mest respektert i Finland er å bli lærer. Konkurransen å bli lærer er stor og bare de topp elevene er lærer. Dette blir vanskelig å kopiere i andre land hvor yrket er mindre respektert, en må jo endre kulturen sin, meget vanskelige å gjøre

 

http://www.ncee.org/programs-affiliates/center-on-international-education-benchmarking/top-performing-countries/finland-overview/finland-teacher-and-principal-quality/

Lenke til kommentar

Yrket som er mest respektert i Finland er å bli lærer. Konkurransen å bli lærer er stor og bare de topp elevene er lærer. Dette blir vanskelig å kopiere i andre land hvor yrket er mindre respektert, en må jo endre kulturen sin, meget vanskelige å gjøre

 

http://www.ncee.org/...ncipal-quality/

 

Interessant artikkel. Den viser vel at lærerens nåværende status i landet er et resultat av målrettet arbeid over lengre tid. Stikk motsatt av det enkelte later til å tro, så finnes det neppe noen «enkle løsninger» på å få en like god skole som dem. Da bør man spørre seg er det realistisk over tid å få til noe lignende og like viktig: Beveger vi oss i riktig retning for øyeblikket?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...