Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

 

 

Det var vel også konklusjonen i lmd sin artikkel...

 

Konklusjonen var att amerikanske oljeinntekter taper mye penger i forhold til andre utenlandske olje selskap i Irak. En skulle tro at Politiker kunne ha fått bedre avtaler for sine olje selskap venner hadde de blitt helt kontrollert av olje lobbyen som de fleste tror. Isteden tjener kineserne mer enn amerikanske oljeselskapene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konklusjonen var att amerikanske oljeinntekter taper mye penger i forhold til andre utenlandske olje selskap i Irak. En skulle tro at Politiker kunne ha fått bedre avtaler for sine olje selskap venner hadde de blitt helt kontrollert av olje lobbyen som de fleste tror. Isteden tjener kineserne mer enn amerikanske oljeselskapene

 

Det viser vel bare at USA ikke er verdens eneste supermakt lengre. Kina hadde jo neste samme andel av verdens varehandel enn USA i 2011 (9,93% og 10,2%), men forskjellen er at USA importerte 34% mer enn de eksporterte. mens Kina eksporterte 9% mer enn de importerte. Man trenger vel ikke mye økonomiforståelse for å vite hvilken økonomi som var sunnest. Japan og Tyskland sammenlagt hadde mer enn USA (7,43% og 4,57%) kilde. Det er ikke lett for USA å opprettholde sitt hegemoni, når de ikke lenger er verdens dominerende økonomi, men kun én aktør i en stadig mer multipolar verden. Andre aktører byr kanskje mer aggresivt på handelsavtaler enn før? De har jo midlene.

 

USAs konkurransesituasjon blir ikke bedre av at staten bruker mer penger på militæret enn noen andre. Hva skulle de med det ved forhandlingsbordet i Bagdad, true med å invadere en gang til?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 

 

Det viser vel bare at USA ikke er verdens eneste supermakt lengre. Kina hadde jo neste samme andel av verdens varehandel enn USA i 2011 (9,93% og 10,2%), men forskjellen er at USA importerte 34% mer enn de eksporterte. mens Kina eksporterte 9% mer enn de importerte. Man trenger vel ikke mye økonomiforståelse for å vite hvilken økonomi som var sunnest. Japan og Tyskland sammenlagt hadde mer enn USA (7,43% og 4,57%) kilde. Det er ikke lett for USA å opprettholde sitt hegemoni, når de ikke lenger er verdens dominerende økonomi, men kun én aktør i en stadig mer multipolar verden. Andre aktører byr kanskje mer aggresivt på handelsavtaler enn før? De har jo midlene.

 

USAs konkurransesituasjon blir ikke bedre av at staten bruker mer penger på militæret enn noen andre. Hva skulle de med det ved forhandlingsbordet i Bagdad, true med å invadere en gang til?

 

USA kunne erklært at Irak var for ustabilt og okkuperte oljefeltene med militæret. En trenger ikke å være et hegemoni å okkupere og ha kontroll på Irak. Olje for amerikanske oljeselskapene var ikke hovedgrunnen, det var andre viktigere grunn enn det, selv om olje og energi spillet selvfølgelig en rolle. USA tjente lite egentlig. Amerikansk optimisme spilte en større rolle

Lenke til kommentar

USA kunne erklært at Irak var for ustabilt og okkuperte oljefeltene med militæret. En trenger ikke å være et hegemoni å okkupere og ha kontroll på Irak. Olje for amerikanske oljeselskapene var ikke hovedgrunnen, det var andre viktigere grunn enn det, selv om olje og energi spillet selvfølgelig en rolle. USA tjente lite egentlig. Amerikansk optimisme spilte en større rolle

 

Leste du i det hele tatt artikkelen vi andre snakker om? Kildehenvisningene er nokså omfattende. Om du avfeier dette nå, bør du sitte på sikrere kilder selv.

 

1 Som følge av amerikanske offentlighetslover har en rekke dokumenter blitt nedgradert. Denne artikkelen bygger blant annet på dokumenter fra arbeidsgrupper i Pentagon og det amerikanske utenriksdepartementet: The Energy Infrastructure Planning Group, Future of Iraq Project, Oil and Energy Working Group. I Storbritannia har møtereferater fra de tre største britiske oljeselskapenes ( BP, Shell og BG) møter med daværende handelsminister Elizabeth Symons og utenriksdepartementets Richard «Mr. Oil» Pangiguian blitt offentliggjort.
Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Tja vet ikke helt om jeg skal gå så langt som å si at krigen var forbundet med olje. - Men jeg må spørre, hvorfor er det et problem at oljen pumpes opp.

 

Jeg kjenner ikke til noen land som angrer på at oljen deres blir pumpet opp. - Hvis Irak skulle pumpe olje for full maskin, ville de raskt blitt rikere enn vestlige land. - Ja, "big-oil" ville tjent litt på det, men vi må huske alle de godt betalte arbeidsplassene og skatteinntektene i Irak.

 

Dagen Irak begynner sin olje-eksport vil vi se en kraftig økning av velferd der.

Lenke til kommentar

Tja vet ikke helt om jeg skal gå så langt som å si at krigen var forbundet med olje. - Men jeg må spørre, hvorfor er det et problem at oljen pumpes opp.

Det er ikke et problem at oljen pumpes opp. Det gjorde den allerede.

 

Problemet var at det ikke var USA som hadde kontrollen over pumpene, men Irak.

Lenke til kommentar

Tja, oljeselskapene som borer i irak er da ikke "USA", det er private selskaper, flere av dem er europeiske, noen også norske.

 

Oljen som var pumpet opp tidligere var da strengt talt brukt til å øke saddams formue. - Det er vel åpenbart om man sammenliknet Irak med land som også produserer mye olje, som Dubai, Kuwait, og Saudi Arabia.

Lenke til kommentar

De er private selskaper ja, og ikke den amerikanske regjering. Men det er her "lobby"-handlingene kommer inn. Dette står forklart i artiklene, så forstår ikke helt hvorfor du spør.

 

Olje lobbyen fikk ikke mye for sine lobbypenger. Nesten ingen amerikanske selskap har et oljefelt i Irak idag Det viser enten hvor lite innflytelse usa har u iraks regjering eller interesse i å tvinge dem til å tilby amerikanske oljeselskap olje felter

Lenke til kommentar

Har de siste året vært innom flere offentlige instanser(politi, helsevesen, nav, statens vegvesen). Hos alle har jeg lagt merke til en fellesnevner, nemlig manglende IT kompetanse hos middelaldrende kvinner.

 

 

1. Politiet

Skulle ha et midlertidig førerkort på politistasjonen. Etter at alt var i orden brukte den stakkars dama som skulle hjelpe meg en halv time på å få printet ut papirene. Dette var etter å ha fått hjelp fra minst to andre medarbeidere. Ja, det tok faktisk en halv time...

 

2. Legestasjon.

Skulle et eller annet hos legen, befant meg etter en stund alene på et rom med en sykepleier som skulle logge noe informasjon i et IT system. Legen min var ny og ikke lagt til i systemet. Før hun kunne gå videre måtte jeg som pasient matches opp mot ikke eksisterende lege. Jeg fikk heldigvis hjulpet henne til å legge til legen i systemet(vi brukte "legg til lege" knappen), og vi ble til slutt ferdig. Har også fått med meg at man hos legebesøk bør si minst mulig unødvendig, da legen er pliktet til å logge så og si alt du sier. Blodprøveresultatene jeg tok i september i fjor, kom for ordens skyld i posten i går.

 

3. Nav.

Print historie gjentar seg. 2-3 personer for å printe ut et ark. Her endte historien med at jeg fikk en link til dokument, noe som var like greit. Uansett 10min ekstra tid som gikk bort i surr.

 

4. Biltilsynet

Vært der flere ganger, og en gjentaker er at 2-3 personer henger over en pc for å hjelpe en person. Samtidig sitter kanskje 10 eller flere personer og venter på hjelp...

 

Lenge leve offentlig sektor!

Lenke til kommentar

"Bekjempe østeuropeiske kriminelle" er bare et triks for å få Frp-folket på gli. Dette handler egentlig om noe helt annet. Bondepartiet ønsker å stenge grensene for harryhandling, øke landbrukssubsidiene og øke tollmurene. Det er det som ligger bak ønsket om både grensekontrollen og ut av schengen-samarbeidet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

http://www.vg.no/nyh...?artid=10108681

Å nei å nei, nå har våre kjære naboer i øst endelig gått over streken og rammet der det virkelig svir.

 

Skal man stemme på et parti med en tillitsvalgt som ikke engang evner å ta vare på sine personlige eiendeler - ikke èn gang, men to ganger altså ...

 

Undres på hvordan lommetyven(e) så ut ... var de kanskje like stor som henne, eller krøp de på alle fire, eller bøyde de seg dobbelt?

 

Hadde det ikke vært for sånne surrehuer, hadde vi neppe hatt så mange lommetjuver og kjeltringer heller

Lenke til kommentar

Neste gang jeg ser en laserkontroll, skal jeg overskride fartsgrensa med vilje slik at jeg kan gapskratte når UP begynner å moralisere.

 

Jeg bare elsker denne nye "tunnel-saken" og håper noen tar det videre. De involverte skulle jo ha blitt fratatt lappen på livstid, samt fengslet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...