Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel det man kaller utjevningsmandat?

 

Nei, det er ikke det samme, fylker med få innbyggere har flere representanter per innbygger, utjevningsmandat er for å dekke "uflaks" med stemmefordelingen (du fikk nesten nok stemmer i feks både troms og finnmark til en representant, men ikke helt, utjevningsmandatet dekker inn det). Det er ihvertfall sånn jeg har forstått det fungerer. Tror også det er sånn at den første representanten for ett parti trenger færreste stemmer, så strenger man flere, noe som gjør at store partier i ett område får færre representanter enn de skal.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

http://www.huffingtonpost.com/2013/01/24/republican-vote-rigging-electoral-college_n_2546010.html

 

Republikanerne vil innføre et "norsk" valgmannssystem som gir distriktene makt over de folkerike områdene og garanterer republikansk dominanse i all forutseelig fremtid. Dette er en morsom parallell for oss i Norge som viser hvor urettferdig vårt eget valgsystem er per i dag, hvor en stemme i Finnmark er verdt 2,5 ganger så mye som en stemme i Oslo. I en demokratisk rettsstat myntet på tanken om én person - én stemme, er det umulig å kalle dette noe annet enn distriktsfascisme.

 

De folkerike og demokratiske områdene er selvfølgelig i harnisk. Så hvorfor er ikke byfolket i Norge det også? Hvorfor aksepterer vi slike forskjeller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NA24: Slik snor gigantene seg unna skatt til Norge

Hvilke ulemper har det å dempe overskuddskatten og ta det inn i økt omsetningsavgift?

 

Gir det mindre innbyrdes urettferdigheter dersom prosentsatsen for inntektskatt, overskuddskatt og omsetningsavgift er mest mulig lik hverandre?

 

Skandaløst. Får håpe de klarer å tette disse smutthullene.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Uhum, for å stille ett enkelt spørsmål som oss enkle individer kan forholde oss til : Bor du i Oslo? Ellers kan jeg invitere deg til denne tråden: http://www.diskusjon...owtopic=1418500

Hvor bor du forresten? Det kan forklare mye.

 

Ja, jeg bor i Oslo. Så får jeg spørre igjen. Hva er det konkret romfolkene har herjet? Har full forståelse for at endel nordmenn født med sølvskje i munnen blir grinete når de blir minnet om at ikke alle er like rike på denne jorda. Men respekt for det har jeg ikke. Om andre folkegrupper hadde blitt behandlet like dritt som dette indiske folkeslaget, så ville man fått like mye uheldige resultater. De utstøtte gjør det de må for å overleve, slik er menneskene skapt. Skjønt de har ikke alltid overlevd - sammen med jøder, ble også tusenvis av romfolk drept i tyske konsentrasjonsleirer under krigen. Forjævlig, men det mest forjævlige er at det nesten ikke er kontroversielt på dette forumet her å si at det var helt ok. Så dette stakkars folket fortjener altså å plages og dø tydeligvis. Så kan man spørre seg om det hadde så mye å si hvem som vant krigen. De samme søplete holdningene lever ennå. De går bare ikke utover jødene i denne omgangen. Men hvem vet hvem som blir utsatt for dem neste gang.

 

For min del må si at jeg har fått nok av denne forbannede rasismen fra selvrettferdige forumianere. Om det er noen som burde skjerpe seg minst like mye som småkriminelle romfolk, så er det bortskjemte norske bøller. For man kan ikke skylde på et folkeslag kun fordi enkeltgrupper ikke oppfører seg, dersom man ønsker å ha noen form for legitimitet som humant menneske.

 

Det mest tragiske er at disse holdningene og denne atferden bidrar til å reprodusere problemet - det blir en ond sirkel. De utstøtte lider, noen av dem bryter en lov og nordmenn tar dette som tegn på at man hadde rett hele tida. Derfor Vice er du en del av sirkelen og jeg er en av dem som vil bryte den. Lykke til, det trenger du.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Derfor Vice er du en del av sirkelen og jeg er en av dem som vil bryte den. Lykke til, det trenger du.

 

Takk for et innlegg som oser av det beste som bor i mennesket.

 

Og det er her du er ved kjernen i all ufred og årsaken til lidelser. Hver og en av oss må jobbe oss ut av den evige sirkel av å produsere nye lidelser via vinn-taper systemet, eller "samfunnskverna". Vi har nok så vi klarer oss, og den vettlause jakten på enda mer av det vi strengt tatt ikke må ha, fører til at vi påfører ikke bare de andre mer lidelse, men siden kjernen i det lystbetonte også er lidelse, betyr det at vi fornedrer oss selv i ytterste konsekvens.

 

Som buddhist forstår jeg endel av disse tiggernes livssyn- hvor de ser på seg selv som de rene og oss som de urene. Ved at de ikke deltar i det jeg nevnte ovenfor, fortsetter de å være fattige, men samtidig produserer de ingen nye lidelser.

 

At noen mener at de blir påført lidelser ved å se noen smålorter rundt noen busker inni oslo et sted, synes jeg er litt trist, men blir oppløftet over å vite at ingen av buskene har til nå beklaget seg. Og de andre "utlendingene" som bor i det området vi finner flesteparten av tiggerne i, later til å ha en mer human måte å forholde seg til denne forbigående lille vanskeligheten vi har fått.

 

Jeg personlig klarer fint å forholde meg til de fysiske lortene, men det er litt verre med den mentale lortproduksjonen, og den produksjonen ser ut til å ligge latent hos noen, og aktiveres starks det er noen spesielle de kan hakke på. Jøder og Sigøynere har jaggu en vanskelig kulturell karma ...

 

Trodde virkelig at vi var ferdige med svineriet, etter at den bunkeren i Berlin ble tømt for rask

 

:)

 

PS: for de som ønsker å reåpne ballet i tiggertråden, er det bare å sette i gang! Jeg har masse ny dokumentasjon klargjort, som har samlet seg opp under vinterdvalen.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Ja, jeg bor i Oslo. Så får jeg spørre igjen. Hva er det konkret romfolkene har herjet? Har full forståelse for at endel nordmenn født med sølvskje i munnen blir grinete når de blir minnet om at ikke alle er like rike på denne jorda. Men respekt for det har jeg ikke. Om andre folkegrupper hadde blitt behandlet like dritt som dette indiske folkeslaget, så ville man fått like mye uheldige resultater. De utstøtte gjør det de må for å overleve, slik er menneskene skapt. Skjønt de har ikke alltid overlevd - sammen med jøder, ble også tusenvis av romfolk drept i tyske konsentrasjonsleirer under krigen. Forjævlig, men det mest forjævlige er at det nesten ikke er kontroversielt på dette forumet her å si at det var helt ok. Så dette stakkars folket fortjener altså å plages og dø tydeligvis. Så kan man spørre seg om det hadde så mye å si hvem som vant krigen. De samme søplete holdningene lever ennå. De går bare ikke utover jødene i denne omgangen. Men hvem vet hvem som blir utsatt for dem neste gang.

 

For min del må si at jeg har fått nok av denne forbannede rasismen fra selvrettferdige forumianere. Om det er noen som burde skjerpe seg minst like mye som småkriminelle romfolk, så er det bortskjemte norske bøller. For man kan ikke skylde på et folkeslag kun fordi enkeltgrupper ikke oppfører seg, dersom man ønsker å ha noen form for legitimitet som humant menneske.

 

Det mest tragiske er at disse holdningene og denne atferden bidrar til å reprodusere problemet - det blir en ond sirkel. De utstøtte lider, noen av dem bryter en lov og nordmenn tar dette som tegn på at man hadde rett hele tida. Derfor Vice er du en del av sirkelen og jeg er en av dem som vil bryte den. Lykke til, det trenger du.

:thumbup::yes:
Lenke til kommentar

Ja, jeg bor i Oslo. Så får jeg spørre igjen. Hva er det konkret romfolkene har herjet? Har full forståelse for at endel nordmenn født med sølvskje i munnen blir grinete når de blir minnet om at ikke alle er like rike på denne jorda. Men respekt for det har jeg ikke. Om andre folkegrupper hadde blitt behandlet like dritt som dette indiske folkeslaget, så ville man fått like mye uheldige resultater. De utstøtte gjør det de må for å overleve, slik er menneskene skapt. Skjønt de har ikke alltid overlevd - sammen med jøder, ble også tusenvis av romfolk drept i tyske konsentrasjonsleirer under krigen. Forjævlig, men det mest forjævlige er at det nesten ikke er kontroversielt på dette forumet her å si at det var helt ok. Så dette stakkars folket fortjener altså å plages og dø tydeligvis. Så kan man spørre seg om det hadde så mye å si hvem som vant krigen. De samme søplete holdningene lever ennå. De går bare ikke utover jødene i denne omgangen. Men hvem vet hvem som blir utsatt for dem neste gang.

 

For min del må si at jeg har fått nok av denne forbannede rasismen fra selvrettferdige forumianere. Om det er noen som burde skjerpe seg minst like mye som småkriminelle romfolk, så er det bortskjemte norske bøller. For man kan ikke skylde på et folkeslag kun fordi enkeltgrupper ikke oppfører seg, dersom man ønsker å ha noen form for legitimitet som humant menneske.

 

Det mest tragiske er at disse holdningene og denne atferden bidrar til å reprodusere problemet - det blir en ond sirkel. De utstøtte lider, noen av dem bryter en lov og nordmenn tar dette som tegn på at man hadde rett hele tida. Derfor Vice er du en del av sirkelen og jeg er en av dem som vil bryte den. Lykke til, det trenger du.

Ta en titt i nevnte tråd, så skjønner du at det er ikke snakk om "å være grinete fordi alle ikke er like rike". Den er fylt av hverdagslige eksempler på ukultur og kriminalitet som følger i deres fotspor. Å dra rasismekortet viser bare hvor lite man vet om situasjonen, men det er selvsagt den enkleste måten å forsøke å bagatellisere problemet på. (Du klarer i tillegg å prestere å dra inn jødene også..) Innlegget ditt illustrerer forøvrig fint den slags holdning som NRK nå må beklage i offentlighet. Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta en titt i nevnte tråd, så skjønner du at det er ikke snakk om "å være grinete fordi alle ikke er like rike". Den er fylt av hverdagslige eksempler på ukultur og kriminalitet som følger i deres fotspor. Å dra rasismekortet viser bare hvor lite man vet om situasjonen, men det er selvsagt den enkleste måten å forsøke å bagatellisere problemet på. (Du klarer i tillegg å prestere å dra inn jødene også..) Innlegget ditt illustrerer forøvrig fint den slags holdning som NRK nå må beklage i offentlighet.

 

Det kan se ut til at jeg vet litt mer om sigøynere enn deg, da du tilsynelatende kun kjenner til dem fra sutrete og bortskjemte nordmenn slik som deg selv. Ærlig talt, hva skal jeg lære av den tråden der folk studerer sin egen navnelo og «ikke tåler dessa forbanna tiggera, får lyst å sparke dem i trynet»? Rasisme er ikke et kort, det omhandler å diskriminere noen på grunnlag av rase eller folkeslag, nettop slik du gjør. Ingen som kan nekte deg å gjøre det, men gjør oss alle en tjeneste og vær ærlig om det?

 

Næmmen, jeg gikk 60 år tilbake i tid og beskrev sigøynernes forhold da. Skikkelig utrendy, ute av tida lizm! Vet du hva, 60 år er lite for et folk som har blitt diskriminert og tråkket på siden de ble jaget av muslimske erobrere ut av India for omtrent 1000 år siden. Sigøynerne var fjorårets store norske hatobjekt, etter å ha vært litt mer og mindre - mest mer - trendy å hate de hundreårene de har levd i Norge.

 

Folk som meg ber om at sigøynerne en dag skal få leve sine liv uten å bli tråkket på, jaget og forfulgt. Og før den dagen kommer, så må enkelte jobbe litt med sine egne holdninger til ting. Evt. holde dem for seg selv, for gjør de ikke det, vil de (holdningene) sprekke som troll når de ser dagslyset. Så du må gjerne tro du kan stryke egoet ditt med å forsøke å «vinne» denne diskusjonen slik du pleier med billige retoriske grep, som ville vært like relevante om vi diskuterte finnmarkske fiskepriser. Tidene forandrer seg.

 

Men hva var det egentlig sigøynerne herjet? Drepte de 77 mennesker i et terrorangrep 22. juli 2011 av politiske grunner? Eller kanskje de har tjent milliarder på blodig ressursutvinning og investerer pengene i norsk olje? Jeg bare lurer jeg, hva er det med denne folkegruppen som får frem det verste i oss?

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vel ærlig talt at jeg vet litt mer om sigøynere enn deg, da du tilsynelatende kun kjenner til dem fra sutrete og bortskjemte nordmenn slik som deg selv. Ærlig talt, hva skal jeg lære av den tråden der folk studerer sin egen navnelo og «ikke tåler dessa forbanna tiggera, får lyst å sparke dem i trynet»? Rasisme er ikke et kort, det omhandler å diskriminere noen på grunnlag av rase eller folkeslag, nettop slik du gjør. Ingen som kan nekte deg å gjøre det, men gjør oss alle en tjeneste og vær ærlig om det?

 

Uuuh, jeg gikk 60 år tilbake i tid og beskrev sigøynernes forhold da. Skikkelig utrendy, ute av tida lizm! Vet du hva, 60 år er lite for et folk som har blitt diskriminert og tråkket på siden de ble jaget av muslimske erobrere fra India for omtrent 1000 år siden. Sigøynerne er årets norske hatobjekt, etter å ha vært litt mer og mindre - mest mer - trendy å hate de hundreårene de har levd i Norge.

 

Folk som meg ber om at sigøynerne en dag skal få leve sine liv uten å bli tråkket på, jaget og forfulgt. Og før den dagen kommer, så må enkelte jobbe litt med sine egne holdninger til ting. Evt. holde dem for seg selv, for gjør de ikke det, vil de (holdningene) sprekke som troll når de ser dagslyset. Så du må gjerne tro du kan stryke egoet ditt med å forsøke å «vinne» denne diskusjonen slik du pleier med billige retoriske krumspring, som ville vært like relevante om vi diskuterte finnmarkske fiskepriser. Tidene forandrer seg.

 

Men hva har sigøynerne herjet? Var det de som drepte 77 mennesker i et terrorangrep 22. juli 2011 av politiske grunner? Var det de som bombet Libya og drepte tusener, fordi de ikke likte én person? Har de tjent hundre milliarder på blodig ressursutvinning og investert pengene i norsk olje? Jeg bare lurer jeg, hva gjør dem som folkegruppe så ille?

Hva jeg vet og ikke vet har du absolutt ingen formening om. Og igjen ignorerer du totalt kjernen i problemet, trekker feilaktige konklusjoner og sutrer om rasisme,andre verdenskrig,utøya etc... Flott! :thumbup: Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Diskriminering eller ikke, sigøynere har en dårlig kultur, og det er synd. Man må jo akseptere at det finnes folk med dårlig kultur i ett samfunn, men er det gitt at man ikke bør prøve å endre det?

 

AtW

 

Hele eller deler - i så fall hvilke deler?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror neppe det er mange i verden som har en gjennomført dårlig kultur på alle fronter. Men ting som ikke verdsette skolegang er jo ett eksempel på en dårlig kultur, og på generell basis har de en kultur som krasjer mye med mange samfunn.

 

AtW

 

Jeg synes bare det var en lite presis formulering, det å bruke ordet "dårlig" - kanskje de har en kultur som vi finner lite hensiktsmessig, i forhold til våre hensikter, men det betyr ikke at den verken er dårlig eller uhensiktsmessig på generell basis. Dessuten er det vel nesten umulig å finne en ren "sigøyner"-kultur, siden folket er spredt over hele europa, og dermed er underlagt enkeltstaters påvirkning også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...