Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Hva jeg vet og ikke vet har du absolutt ingen formening om.

 

Om man skal dømme etter innholdet i innleggene dine, kan det ikke være stort. Du kan jo starte med å svare på et av spørsmålene mine, slik at vi får vite hva du baserer dine meninger på?

 

 

 

Jeg tror neppe det er mange i verden som har en gjennomført dårlig kultur på alle fronter. Men ting som ikke verdsette skolegang er jo ett eksempel på en dårlig kultur, og på generell basis har de en kultur som krasjer mye med mange samfunn.

AtW

 

Norges egen minoritet av sigøynere er nokså liten og det er riktig at integreringen i Norge har gått elendig. Om man ser på andre land i Europa, så har man mange eksempler på sigøynere med universitetsutdanning, så at dette skulle være en del av deres kultur faller på sin egen urimelighet. Her har man nok i stedet et tilfelle av «ok disse folka er noen slubberter, ergo gjelder det hele dette folket». En lettvint men noe kritikkverdig logikk. Nå er det ikke mer enn 40 år siden vi bedrev tvangs-sterilisering og lobotomering av dem fordi vi syntes de var rare, noe som kan forklare litt av problemene med å integrere dem.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man skal dømme etter innholdet i innleggene dine, så kan det ikke være stort. Du kan jo starte med å svare på et av spørsmålene mine, slik at vi får vite hva du baserer dine meninger på?

Basert på din tilsynelatende kortsluttende evne til å trekke konklusjoner i innlegg, så forundrer det meg ikke. Som nevnt flere ganger: Om du virkelig er interessert i dette og ikke bare å kverulere så står det masse om dette i nevnte tråd. Jeg er ikke interessert i å gjøre arbeidet for deg og ramse opp alt på nytt.

PS! Det snakkes uansett ikke om sigøynere eller romfolk fra 40, 60 eller 1000 år tilbake. Vi snakker om dagens problemer.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Basert på din tilsynelatende kortsluttende evne til å trekke konklusjoner i innlegg, så forundrer det meg ikke.

 

Om jeg er kortsluttende, kortslutter jeg meg eller deg? :)

 

Som nevnt flere ganger: Om du virkelig er interessert i dette og ikke bare å kverulere så står det masse om dette i nevnte tråd. Jeg er ikke interessert i å gjøre arbeidet for deg og ramse opp alt på nytt.

 

Den tråden er ikke akkurat noe visdomskilde, merkelig at du kan påstå noe slikt.

 

PS! Det snakkes uansett ikke om sigøynere eller romfolk fra 40, 60 eller 1000 år tilbake. Vi snakker om dagens problemer.

 

Synes du bør jobbe litt med forskjellen mellom jeg og vi. Når sant skal sies så diskuterer ikke du noe som helst, for innleggene dine har ikke noe innhold, det er kun retorikk. Jeg diskuterer sigøynere og romfolk i et historisk perspektiv, hva har du tenkt å gjøre med det?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Om man skal dømme etter innholdet i innleggene dine, kan det ikke være stort. Du kan jo starte med å svare på et av spørsmålene mine, slik at vi får vite hva du baserer dine meninger på?

 

 

 

 

 

Norges egen minoritet av sigøynere er nokså liten og det er riktig at integreringen i Norge har gått elendig. Om man ser på andre land i Europa, så har man mange eksempler på sigøynere med universitetsutdanning, så at dette skulle være en del av deres kultur faller på sin egen urimelighet. Her har man nok i stedet et tilfelle av «ok disse folka er noen slubberter, ergo gjelder det hele dette folket». En lettvint men noe kritikkverdig logikk. Nå er det ikke mer enn 40 år siden vi bedrev tvangs-sterilisering og lobotomering av dem fordi vi syntes de var rare, noe som kan forklare litt av problemene med å integrere dem.

 

Mener du sigøynere har en sammenliknbar utdanningsgrad som snittet av befolkningen? Mitt inntrykk er at der det går bra, feks med utdannelse, så er det fordi signøyenere er splittet opp, og de "assimileres" inn i landets kultur. Om de er opptatt av skolegang, hvorfor er det så mange som tas ut av skolen her til lands? Pga dårlig integrering? Hva konkret med den dårlige integreringen er det som gjør at sigøynere ser seg nødt til å ta barn ut av skolen?

 

AtW

 

Jeg synes bare det var en lite presis formulering, det å bruke ordet "dårlig" - kanskje de har en kultur som vi finner lite hensiktsmessig, i forhold til våre hensikter, men det betyr ikke at den verken er dårlig eller uhensiktsmessig på generell basis. Dessuten er det vel nesten umulig å finne en ren "sigøyner"-kultur, siden folket er spredt over hele europa, og dermed er underlagt enkeltstaters påvirkning også.

 

På "generell basis" er jo ett litt ullent kriterie her, men jeg mener at noen kulturer er objektivt dårligere ja, fordi resultatet av deres kultur er dårligere. Andre vil sikkert verdsette andre ting og mene noe annet, men kulturrelativisme har jeg lite sansen for likefullt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mener du sigøynere har en sammenliknbar utdanningsgrad som snittet av befolkningen? Mitt inntrykk er at der det går bra, feks med utdannelse, så er det fordi signøyenere er splittet opp, og de "assimileres" inn i landets kultur. Om de er opptatt av skolegang, hvorfor er det så mange som tas ut av skolen her til lands? Pga dårlig integrering? Hva konkret med den dårlige integreringen er det som gjør at sigøynere ser seg nødt til å ta barn ut av skolen?

 

AtW

 

Jeg skal passe meg for å utgi meg som ekspert på temaet. På generelt grunnlag så tror jeg at sigøynerske foreldre ønsker det beste for sine barn og i vår tidsalder er det vanskelig å komme utenom utdannelse. Hvorfor mange sigøynere tar barna ut av skolen vet jeg ikke, men da får man jo spørre dem.

 

 

På "generell basis" er jo ett litt ullent kriterie her, men jeg mener at noen kulturer er objektivt dårligere ja, fordi resultatet av deres kultur er dårligere. Andre vil sikkert verdsette andre ting og mene noe annet, men kulturrelativisme har jeg lite sansen for likefullt.

 

AtW

 

Relativisme er en blindgate, men jeg vet at sigøynerkulturer har mange positive sider, derfor blir det feil å si at de er dårlige. Det man også bør huske på i slike diskusjoner er at sigøynere er en samlebetegnelse på en rekke nasjoner (var det 5 pluss subkulturer?), som det ikke gir mer mening å sammenligne enn f.eks. norsk og gresk kultur. Så det fins sikkert sider ved enkelte sigøynergrupper som jeg ikke ville like, men jeg ville uansett ikke kalt «sigøynerkultur» for dårlig, av nevnte grunner. I alle kulturer er det positive og negative sider, men å kåre den «beste» og «verste» kulturen kan man overlate til tidens dimlinger.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

På "generell basis" er jo ett litt ullent kriterie her, men jeg mener at noen kulturer er objektivt dårligere ja, fordi resultatet av deres kultur er dårligere. Andre vil sikkert verdsette andre ting og mene noe annet, men kulturrelativisme har jeg lite sansen for likefullt.

 

AtW

 

Den forstår jeg ikke hva du mener med? Du kan jo snu det på hodet og si at de har en veldig sterk kultur, som står seg mot "invasjon" av andres kulturer!?

Lenke til kommentar

Jeg skal passe meg for å utgi meg som ekspert på temaet. På generelt grunnlag så tror jeg at sigøynerske foreldre ønsker det beste for sine barn og i vår tidsalder er det vanskelig å komme utenom utdannelse. Hvorfor mange sigøynere tar barna ut av skolen vet jeg ikke, men da får man jo spørre dem.

 

 

 

 

Relativisme er en blindgate, men jeg vet at sigøynerkulturer har mange positive sider, derfor blir det feil å si at de er dårlige. Det man også bør huske på i slike diskusjoner er at sigøynere er en samlebetegnelse på en rekke nasjoner (var det 5 pluss subkulturer?), som det ikke gir mer mening å sammenligne enn f.eks. norsk og gresk kultur. Så det fins sikkert sider ved enkelte sigøynergrupper som jeg ikke ville like, men jeg ville uansett ikke kalt «sigøynerkultur» for dårlig, av nevnte grunner. I alle kulturer er det positive og negative sider, men å kåre den «beste» og «verste» kulturen kan man overlate til tidens dimlinger.

 

De fleste vil vel det beste for sine barn, men det hindrer ikke at man oppdrar de i samme kultur som en selv, selv om den kulturen kan være dårlig.

 

Om man ikke kan vurdere om en kultur er bra eller dårlig, hvordan skal man da kunne si noe som helst om hva man ønsker angående egen kultur? Hvordan kan du si rasisme er noe vi skal unngå, uten å mene at det er ett dårlig kulturelt utslag?

 

AtW

 

Den forstår jeg ikke hva du mener med? Du kan jo snu det på hodet og si at de har en veldig sterk kultur, som står seg mot "invasjon" av andres kulturer!?

 

Jeg ser ikke på en kultur som bra, baser på popularitet, jeg ser på den som bra basert på resultater. Ta feks sterkt konservative muslimer, resultater: dårlig rettsystem, dårligere utdanning, mindre teknologisk framgang, dårligere rettigheter for kvinner, mere vold. Mao dårlige resultater, og jeg synes det er en dårlig kultur.

 

 

AtW

Lenke til kommentar

De fleste vil vel det beste for sine barn, men det hindrer ikke at man oppdrar de i samme kultur som en selv, selv om den kulturen kan være dårlig.

 

Ser poenget ditt og mener generelt at norsk integrering har mye rom for forbedring.

 

Om man ikke kan vurdere om en kultur er bra eller dårlig, hvordan skal man da kunne si noe som helst om hva man ønsker angående egen kultur?

 

Igjen så mener jeg at alle kulturer har gode og dårlige sider. De dårlige kan vi gjerne debattere og forsøke å endre. Det er riktig at uten å skille mellom bra og dårlig, så kan man heller ikke forbedre seg selv (eller andre). Allikevel synes jeg at et folks kultur rommer så mye at å karakterisere den som dårlig blir veldig unyansert og dessuten lite konstruktivt.

 

Hvordan kan du si rasisme er noe vi skal unngå, uten å mene at det er ett dårlig kulturelt utslag?

 

AtW

 

Rasisme er ikke kultur, men å gi etter for biologiske instinkter som sier at «meg og mine skal fram, alle andre mennesker driter jeg i». Man finner det i alle kulturer, så det er derfor lite trolig at det er et kulturelt fenomen.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Den tråden er ikke akkurat noe visdomskilde, merkelig at du kan påstå noe slikt.

I forhold til det som er her i tråden kan den nok nærmest kalles en visdomskilde ja.

Synes du bør jobbe litt med forskjellen mellom jeg og vi. Når sant skal sies så diskuterer ikke du noe som helst, for innleggene dine har ikke noe innhold, det er kun retorikk. Jeg diskuterer sigøynere og romfolk i et historisk perspektiv, hva har du tenkt å gjøre med det?

Jeg er ikke interessert i å diskutere romfolk for 1000 år siden eller å bruke 1000år gamle hendelser til å unnskylde kriminalitet og ukultur i dagens samfunn.
Lenke til kommentar

Mener du sigøynere har en sammenliknbar utdanningsgrad som snittet av befolkningen? Mitt inntrykk er at der det går bra, feks med utdannelse, så er det fordi signøyenere er splittet opp, og de "assimileres" inn i landets kultur. Om de er opptatt av skolegang, hvorfor er det så mange som tas ut av skolen her til lands? Pga dårlig integrering? Hva konkret med den dårlige integreringen er det som gjør at sigøynere ser seg nødt til å ta barn ut av skolen?

Det største problemet med sigøynere/romfolk er at de er omstreifere. De drar fra sted til sted og da blir det umulig å jobbe med en fornuftig integrering. Ett eneste sted i Europa har man hatt nevneverdig suksess med integrering og det er i ett område i Spania. Årsaken til dette er at disse folkene ikke er omflakkende, men er stedsfaste. Likefullt sliter man fortsatt med dårlig deltagelse i skole og utdanning.
Lenke til kommentar

Det største problemet med sigøynere/romfolk er at de er omstreifere. De drar fra sted til sted og da blir det umulig å jobbe med en fornuftig integrering.

 

Dette er en myte, men du skal ha at den er vel utbredt. Hovedgrunnen til at sigøynere reiser så mye er historisk sett trakassering, vold og drap. Blir man dårlig mottatt et sted drar man videre, ofte i tråd med det de som utøver volden ønsker. Denne myten er flere hundre år gammel og et godt eksempel på at dagens samfunn ikke er løsrevet fra historien.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Dette er en myte, men du skal ha at den er vel utbredt. Hovedgrunnen til at sigøynere reiser så mye er trakassering, vold og drap. Denne myten er flere hundre år gammel, sorry at jeg sier det selv om du ikke liker det :p

Dette er ganske omhandlet i tråden. At du insisterer på å kalle fakta for myter er beklagelig og viser igjen hvor lite du har satt deg inn i saken. Endret av Vice
Lenke til kommentar

Dette er ganske omhandlet i tråden. At du insisterer på å kalle fakta for myter er beklagelig og viser igjen hvor lite du har satt deg inn i saken.

 

Jeg baserer meg blant annet på boka Romá/sigøynere - I går, i dag, i morgen av norske Tore-Jarl Bielenberg, som gir et godt innblikk i sigøynernes problemer fra deres eget perspektiv. Du kan ikke forvente at jeg skal lese over 2000 innlegg for å finne kilden din. Det jeg har sett av den tråden er nokså kjedelig.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg baserer meg blant annet på boka Romá/sigøynere - I går, i dag, i morgen av norske Tore-Jarl Bielenberg, som gir et godt innblikk i sigøynernes problemer fra deres eget perspektiv. Du kan ikke forvente at jeg skal lese over 2000 innlegg for å finne kilden din. Det jeg har sett av den tråden er nokså kjedelig.

Det er vel kanskje mulig å søke seg frem selv til kilder? Bla.a om situasjonen i Spania?
Lenke til kommentar

Plutselig kom det visst en paywall der.

 

A government official has for the first time acknowledged the practice of injecting women of Ethiopian origin with the long-acting contraceptive Depo-Provera.

 

Health Ministry Director General Prof. Ron Gamzu has instructed the four health maintenance organizations to stop the practice as a matter of course.

 

The ministry and other state agencies had previously denied knowledge or responsibility for the practice, which was first reported five years ago.

Gamzu’s letter instructs all gynecologists in the HMOs "not to renew prescriptions for Depo-Provera for women of Ethiopian origin if for any reason there is concern that they might not understand the ramifications of the treatment.”

 

He also instructed physicians to avail themselves of translators if need be.

 

Gamzu’s letter came in response to a letter from Sharona Eliahu-Chai of the Association of Civil Rights in Israel, representing several women’s rights and Ethiopian immigrants’ groups. The letter demanded the injections cease immediately and that an investigation be launched into the practice.

 

About six weeks ago, on an Educational Television program journalist Gal Gabbay revealed the results of interviews with 35 Ethiopian immigrants. The women’s testimony could help explain the almost 50-percent decline over the past 10 years in the birth rate of Israel’s Ethiopian community. According to the program, while the women were still in transit camps in Ethiopia they were sometimes intimidated or threatened into taking the injection. “They told us they are inoculations,” said one of the women interviewed. “They told us people who frequently give birth suffer. We took it every three months. We said we didn’t want to.”

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt og mener generelt at norsk integrering har mye rom for forbedring.

 

 

 

Igjen så mener jeg at alle kulturer har gode og dårlige sider. De dårlige kan vi gjerne debattere og forsøke å endre. Det er riktig at uten å skille mellom bra og dårlig, så kan man heller ikke forbedre seg selv (eller andre). Allikevel synes jeg at et folks kultur rommer så mye at å karakterisere den som dårlig blir veldig unyansert og dessuten lite konstruktivt.

 

 

 

Rasisme er ikke kultur, men å gi etter for biologiske instinkter som sier at «meg og mine skal fram, alle andre mennesker driter jeg i». Man finner det i alle kulturer, så det er derfor lite trolig at det er et kulturelt fenomen.

 

Jeg synes ikke det er unyansert å kalle feks en muslims fundamentalistkultur dårligere enn vår egen, selvfølgelig er ting mindre klart i endel andre tilfeller, men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg mener at verden bør bevege seg vekk fra den ene kulturen og mot den andre i det eksemple.

 

Det er stor forskjell på mengden rasisme i forskjellige kulturer, og også ting som vold er det stor forskjell på. Selv om begge deler er "menneskelig", men det har uansett ikke så mye med poenget å gjøre, man kan jo bare bytte ut rasisme med en annen kulturell faktor som er ugunstig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...