Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagprøve elektro!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du testet isolasjonsresistans da? Mellom faser og jord. Kan hende den er dårlig når du får sånn beskjed kanskje. :hmm:

 

Bra du fikk til motoranlegget til slutt da.

 

Er det i morra du skal være ferdig eller?

Har ikke megget, men skal godtgjøres at det er noe brudd på det 5 meter langre strekket med ferdigtrekt trioPN mener jeg.. men kan sjekke såklart.

 

Imorgen er det igjennomgang ja, er ferdig med alt nå, fikk også ferdig porttelefon med sluttstykke og strømforskyning i tavle idag. Så alt skal være oppe og går, prøve å få det til å gli med sluttkontrollen idag nå og diverse innen jording og elsikkerhet.

 

Takk til alle som har gitt svar sålangt, har hatt god nytte av det. Krysser fingrene for en ok dag i morgen også og selvsagt bestått. DA blir det feiring i helga :)

Lenke til kommentar

Du må kortslutte alle tre fasene med hverandre og så måler du mellom de og til jordskinnen.

 

Grunnen til at fasene må kortsluttes er fordi at du ikke skal ødelegge elektronikken du har koblet til. Du har jo telefonanlegg og sikkert noen armaturer med elektroniske komponenenter. Disse tåler ikke 500v, så det skal visst hjelpe å kortslutte fasene. Nøyaktig hvordan dette funker vet jeg ikke helt

Lenke til kommentar

I firmaet jeg jobber i bruker vi å megge båter med jevne mellomrom. Da kobler vi aldri fra utstyr som er på hovedstrømssystemet (eller hva det nå kalles, der det er strøm fra generatorene). Har aldri opplevd at utstyr som PSU til PC har sluttet å virke. Det eneste som kan skje er at megger indikerer jordfeil, selv om det ikke er det. Har tydeligvis noe med fasekompanseringen i PSU å gjøre.

 

En annen ting som er verdt å merke seg er at stort sett all elektronikk har en (skille)trafo i seg, og dermed vil ikke meggespenningen (likestrøm) slippe inn i utstyret. Og hva er vitsen med å megge hvis man uansett kobler fra utstyret?. I 9 av 10 tilfeller (basert på egen erfaring) er det utstyret i anlegget som er synderen, ikke kabelen. Dog stiller kanskje ting seg annerledes ved sluttkontroll av ny installasjon, det har jeg alt for liten erfaring med til å uttale meg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...