Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagprøve elektro!


Anbefalte innlegg

Hay, har som sagt fagprøve denne uken og lurer på noen ting ang. dette.

 

fra everket kommer det pfxp 3x 16mm +jord, isolasjonsklasse 2 forlagt i jord inn i termisk isolert vegg.

 

det jeg er usikker på, og har helt glemt fra skolegangen er hvordan OV skal jeg velge til dette?

 

og hvordan er det med overspenningsvern? må dette beregnes, eller må det være med i det heletatt? jeg har kun porttelefon som svakstrøm.

 

Jeg har fått oppgitt kortslutningsverdier

Ik3max 6kA, Ik2min 2kA og trafostørrelse 500KVA

Id=1000mA som er jordslutningstrømmen.

 

Jeg har enda ikke brukt disse verdiene til verken valg av vern eller kabel, har jeg oversett noe da? eller er det skremselspropoganda.

 

takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg fikk jeg automatisk shalting stjerne/trekant vender med fjernstyring. Dvs et bryterpanel montert eksternt.

 

Hvilken kabel blir brukt på dette? er det greit med XP? og isåfall, hvor mange ledere trenger man for start/stopp? ser for meg 4G men... stresset og bekymringene tar knekken på hjernekapasiteten. blir det forresten brukt PN 1,5mm i styringsskap uavhengig av 230/24v?

Synes å huske vi brukte kun 1,5mm på skolebenken til motorstyringer i skap, mens vi brukte hvit 24v og sort 230 for å klare å se forskjellen.

 

takk for svar.

Lenke til kommentar

Hadde fagprøve nettopp selv, så skal prøve å hjelpe så godt jeg kan :)

 

Ved valg av OV-vern, så må du huske på denne; Ib<In<Iz, hvor Ib er belastningen, In er vernet og Iz er strømføringsevnen.

 

Belastningen må du vel finne ut selv, ved å se an hvor mange kurser du trenger og hvor mye strøm det vil trekke til sammen.

 

Hvis det blir f.eks. 30A totalt strømforbruk, så må du velge et OV-vern på minst 32A og da må kabelen minste være 6mm2 fra k-kasse til sikringsskapet ditt siden den tåler 32A. Men for å være på den sikre siden bør du velge 10mm2. Det er vel heller ikke vanlig å bruke mindre inntakskablel enn det.

 

Når det gjelder kortsluningsstrømmer så må du først sjekke om bryteevnen til vernene dine er over 6kA som er Ikmaks. Så må du kontrollere kravene på side 105 i montørhåndboka etter det.

Lenke til kommentar

takker for svar, kom fram til 32A OV men sliter med å dokumentere kortslutningsstrømmen til hovedkabel og sjekke om dette er i samsvar med vern og at de garantert bryter innen 0.1s osv.

 

dessuten er jeg rimelig svak på jording generelt. Oppdaget dette først når jeg fikk det i hendene og er skuffet over at jeg ikke hadde tatt grep om et så stort emne før nå.. men nok om det.

 

jeg har, i 'båsen' min ei jordskinne der tjømemuffe, ringjord og hovedvannkran er koblet, ut derifra gikk jeg med 6mm gulgrønn som jeg førte inn i skapet til jordingen i chassiet, for så å føre det innpå hovedklemmen i skapet, ved senere tanke burde vel dette ha vært enlengt helt fra ringjord/tjøme/h.vannkran og rett i hovedskinne i skap.

 

en annen ting om emnet er om det skal noe utjevningsforbindelse til DIN skinnen som sikringene sitter på? lurer også på hvilket kvadrat som normalt sett brukes til OV, jeg brukte 10mm, brukte også det til ringjord om jeg ikke tar feil.

 

post-10098-1286302666,9634_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ein liten sak eg fekk påpeikt på min fagprøve var at utjevningsforbindelser burde være utført med mangeleder i staden for flerleder. Fleire kordeler å gå på.

 

Sikringsskinne er stort sett mekanisk forbundet med resten av metallchassiet på skapet, så den er ikkje nødvendig å gjorde med mindre det er lagt opp til det. Enkelte skap har derimot koblingspunkter på døra for utjevningsforbindelse.

 

Ringjord skal vel være minst 25mm² cu eller 50mm² al om eg hugsar riktig. Det er ledningen som går i bakken, mulig du kan gå med lågare tverrsnitt opp i samleskinne.

 

Er ikkje noko problem å ha hovedjordskinne utanfor skapet.

 

Du bør lese deg opp på jording om du er usikker. Hensikt, virkemåte og krav, det er noko dei ofte spør ein del om.

 

Kva tverrsnitt som brukes er avhengig av belastningen. 10mm² er godt nok til 32A.

 

Kortslutning ser det ut som du bør lese litt på. Bruk montørhåndboka og NEK, les det du finn om kortslutningsstraum, kva som er kravet og kvifor. Det er lettare når ein kan teorien bak det.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

jeg ser for meg at de gjerne spør om jording, er vel typisk favoritt spørsmål til nemda også ser jeg for meg.

 

Noen automatikere der ute som har noen tips ang. Motoroppgaven min? Det dreier seg om en automatisk stjerne/trekant vender i forbindelse med en rulletrapp (noen grunn til at rulletrapp er nevnt?)

 

Jeg skal også ut av skapet med "fjernstyring", dvs et sett ekstra med start/stopp og nødstopp.

brukes det XP for dette? isåfall hvor mange ledere trenger jeg?

 

Er det noe form for krav å ha rekkeklemmer for å skille det som går ut av skap og det som er i skap?

 

 

niter er vel heller ikke påkrevd ved bruk av PN (?)

Lenke til kommentar

Noen automatikere der ute som har noen tips ang. Motoroppgaven min? Det dreier seg om en automatisk stjerne/trekant vender i forbindelse med en rulletrapp (noen grunn til at rulletrapp er nevnt?)

Ei rulletrapp må ha fokus på sikkerhet, som dei kanskje vil du skal vurdere.

Jeg skal også ut av skapet med "fjernstyring", dvs et sett ekstra med start/stopp og nødstopp.

Teikn eit fleirlinjeskjema og tell opp antal ledere. Det avhenger av korleis det heile skal fungere. Ein felles tilførsel, gjennom nødstopp/stopp/start og ut igjen, pluss ein ledning ut mellom stopp og start til haldekopling. 3 ledninger kan være nok, men det er som sagt avhengig av korleis det heile er kopla opp.

Er det noe form for krav å ha rekkeklemmer for å skille det som går ut av skap og det som er i skap?

Trur ikkje det. Du kan godt bruke skilleplater til å skille av hovedledninger inn og ut, men eit bra koplingsskjema skal være godt nok.

niter er vel heller ikke påkrevd ved bruk av PN (?)

Nei.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

laget et utkast til styringen i går, men glemte av fjernstyringen her. Om noen leser dette som norsk, noe å være obs på eller noe å skamme meg over?

 

Ser ikke for meg at jeg trenger noen rekkeklemmer her sånn sett, om jeg klarer å unngå det gjør jeg det. muligens må jeg ha det ut til fjernstyringen min(?)

 

skal dette bare seriekobles sammen med resten av start/stopp rekken, eller er det vanligst å paralellkoble dette om det oppstår eventuelle feil i fjernstyringen og man ikke får startet eller stoppet på noen av stedene?

 

post-10098-1286311114,2443_thumb.jpg

kontaktsettet til K3 er NO kontakt om det ble litt utydelig.

 

Rekkeklemmer med forskjellige spenningsnivåer skal skilles med f.eks. endeplater eller annen merking (jfr. EN 60204-1). Om det er for internt bruk i skap, eller ut/inngående har ingen ting å si.

takk for svar og referanse til lovverk. nyttig info!

Endret av Cumberdale
Lenke til kommentar

skal dette bare seriekobles sammen med resten av start/stopp rekken, eller er det vanligst å paralellkoble dette om det oppstår eventuelle feil i fjernstyringen og man ikke får startet eller stoppet på noen av stedene?

Nødstoppen din er på feil plass.

 

Du må kople det sånn at du kan starte og stoppe frå begge stedene. Legg startbryter 2 i parallell med S2 og legg stopp/nødstopp i serie med S1 og NS1.

 

Tilførsel--->F4--->Stopp1--->NS1--->Stopp2--->NS2---> vidare til K1/13, Start1/13 og Start2/13.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

skal dette bare seriekobles sammen med resten av start/stopp rekken, eller er det vanligst å paralellkoble dette om det oppstår eventuelle feil i fjernstyringen og man ikke får startet eller stoppet på noen av stedene?

Nødstoppen din er på feil plass.

 

Du må kople det sånn at du kan starte og stoppe frå begge stedene. Legg startbryter 2 i parallell med S2 og legg stopp/nødstopp i serie med S1 og NS1.

 

Tilførsel--->F4--->Stopp1--->NS1--->Stopp2--->NS2---> vidare til K1/13, Start1/13 og Start2/13.

Selvsagt. ser det når du sier det. takk for opplysning!

Lenke til kommentar

EN 60204 er ikke et lovverk, det er en norm, det samme er NEK 400.

Forskrift for elektriske lavspenningsanlegg er et lovverk.

Normene forteller deg hva du skal gjøre for å følge lovene. Du kan avvike fra en norm uten problemer fra myndighetene, skal du avvike fra FEL må du ha dispensasjon og en saklig grunn.

EN 60204 sier også noe om hvilke farger man skal bruke på ledningene i en styring til en maskin, men det er sjeldent noen følger akkurat det punktet. Grunnen til at jeg nevnte rekkeklemmene var egentlig mer av praktiske årsaker, ikke fordi det er en lov (dog kan det diskuteres om §9, §16 og §25 krever det).

Normen handler altså ikke bare om lover, men også praktisk utførelse og metoder for sluttkontroll, lage en standard osv.

 

Når det er sagt, det er ingen grunn til å ikke følge teksten i NEK 400. Bare merk deg betydningen av ordene "bør", "kan" og "skal", og tenk deg om før du sluntrer unna "bør" og "kan".

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Tror det skal være bra det.

 

Du må huske å lese en del på sikkerhet da. Det spurte de mye om til meg. Altså om hvordan du vil gå fram ved AUS-arbeid og slikt.

 

I tillegg så spurte de meg en del om målinger og måleresultater.

F.eks hva er forventet resultat ved kontiuitetsmåling, kortslutningstesting, jordfeiltesting, overgangsmotstand til jord og isolasjonsresistans.

 

Brukte en Eurotester på anlegget mitt. Den kan teste alt mulig av disse testene.

Bruker du og en sånn eller har du kun multimeter og megger?

 

Og så må du du som sagt tidligere her, lese mer på jording. Det spør de veldig mye om.

 

Skal du ha med overspenningsvern i sikringsskapet og btw?

Lenke til kommentar

hei igjen. har med overspenningsvern, ja. usikker på om de ser på dette som et krav enda, men i den virkelige verden er nok dette blitt et krav ettersom jeg har forstått.

 

Har med meg en Meterel eurotester, fra jobb. Er ikke spesielt vandt å bruke den så bør nok lese meg god på det. det samme med AUS og jording + sikkerhet som du sier. hvordan og hvorfor.

 

Ble ferdig med motoranlegget mitt idag så har egentlig god tid ifølge sensor. det eneste som gjenstår er port telefon med telefon på 2 plasser og koble motorbrettet. skapet er ferdig og skjult/åpen anlegget er ferdig. (heldigvis ikke store jobben)

 

Veldig spent på om motorstyringen min fungerer.. har ikke fått satt spenning på noe enda.. frykter såklart alltid det værste og ser for meg spole-klapping når jeg slår på sikringen :p

Lenke til kommentar

Høres ut som om du har en del mer arbeid enn jeg hadde på prøven. Fikk enten motoranlegg eller svakstrømsanlegg, men ikke begge deler. Ble motor med frekvensomformer på meg :)

 

Hadde varmekabel og da. Har du ikke fått det?

slapp unna varmekabel. fikk boblebad og lyspunkt med dimmer på bad, samt komfyr og kjøle/micro stikk på kjøkken samt lysbryter og takpunkt.

Lenke til kommentar

Satte strøm på motoranlegget idag og det smalt godt. Fikk rettet opp i det, så fungerte ikke styringen. Tok en time å innse at jeg var håpløs til å feilsøke, så jeg rev hele driten og koblet det opp igjen på et par timer.

 

Da fungerte verken stopp eller nødstopp bryterene, pluss at motoren stoppet istedet for å gå i trekant :(

 

Når det er sagt så fikk jeg det til slutt til og er uendelig fornøyd med det.. stresset tok mildt sagt overhånd idag og rotet meg bort mange gang..

 

En annen ting som jeg strevdes med var jordfeilbrytertesten, får opp på eurotesteren min at PE spenning er for høy/farlig PE spenning. Slik jeg forstår det betyr dette dårlig jording/hovedjord(?)

 

Målte kontinuitet fra skap til siste stikk i installasjonen min og fikk 0.4ohm etter jeg hadde kopansert for lange måleledninger.. Da er vel ikke feilen hos meg(?)

 

Det er kandidater før meg som har koblet og gjort klart fram til skapet mitt(inntak og underfordelinger for hver bås)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...