Gå til innhold

Hva må til for å bli kristen?


Anbefalte innlegg

Kan egentlig ikke huske siste gang jeg stilte et spørsmål til kristne her på forumet, så tenkte jeg skulle prøve meg litt.

 

Det er ofte mye surr rundt dette at ikke-troende går til helvette bare fordi de er ikke-troende og uavhengig av om de er gode personer eller ei, mens troende kan lage kvælm hele livet, konvertere på dødsleiet og dermed komme til himmelen. Jeg antar at dette ikke er første gangen dere får dette spørsmålet, men jeg kom til å tenke på hvordan alt dette passer inn i bildet deres og hvilket grunnlag dere har for å tro at prosedyren er slik og slakk.

Vel hvis du er en troende muslim (mujahedin) og bare lager kvalme hele livet og så konverterer til kristendommen på dødsleiet. Så klart du da kommer til himmelen. Hva er uforståelig med det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke uforståelig, bare en bizarr tankegang fra din skaper.

Nei, det evige livet er ikke noe enn får fordi enn fortjener det.

 

Det evige livet er en gave, fra Gud. Hvis du tror du kan få evig liv

fordi du har gjort mye godt og riktig i livet, tar du helt feil.

 

Du kan ikke gjøre deg fortjent til evig liv.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei kirker og meningheter er ikke bortkastet, der får enn det evige livet.

 

At ikke-kristne driver med slikt du nevner, er ikke noen nyhet, McHalvorsen

 

Ahhh, så idet man gjør en ond gjerning faller titlen "kristen" bort, og så kan man bare bli kristen på nytt rett etterpå. Snedig!

 

Nå er jeg kristen! Oops, nå løy jeg for kjerringa og er ikke kristen lenger :( , men det går bra, stikker bare i kjerka imorgen og blir kristen igjen.

Lenke til kommentar

Meningen med å tro på Jesus er også at man skal ville bli som Han. Bli ett med Gud for å gjøre de gjerninger Han gjorde/gjør.

Jesus kom med budskap om at vi skulle elske hverandre. Ikke såre og skade hverandre. Det er synd i Guds øyne. Men likefullt er det viktig å tilgi hverandre fordi man vil bli dømt etter hvordan man selv dømmer. Alle mennesker synder, derfor er det viktig å tilgi. Men det er også viktig å prøve å leve nære Gud slik at man får lyst til å være god i mot andre. Lever man nære Gud blir det også enkelt å tilgi sin neste.

 

Det er sant at det evige livet får man gratis bare av å tro på Jesus, men meningen med livet får man av å leve nære Gud.

Lenke til kommentar

Amerika som ein kristen nasjon har jo urovekkande høge drapsrater. Eg skal ikkje dra nokon konklusjonar utifrå det. Men at ein kristen dreper nokon er nok ikkje meir uvanleg enn at ein ateist gjer det.

 

 

?

 

Når du har syndet går du til kirken.

 

Rettelse: Når eg vil synde så går eg til puben :tease:

Lenke til kommentar

TheaLinnea,

 

Selv om jeg til tider er blodig uenig i dine påstander, så er det ikke til å stikke under en stol at kunnskapsnivået ditt rundt bibelen er langt over det normale. Jeg misunner ikke den kristne som utfordrer deg på dette området.

 

Bare av nysgjerrighet, hva jobber du med til daglig? Prest? Religionshistoriker?

Jeg er ikke prest eller religionshistoriker, jobber med helt andre ting.

Kun et stort interessefelt som jeg har studert og gransket de siste 10 årene.

Endret av TheaLinnea
Lenke til kommentar

Hvor vanlig er det at en kristen dreper noen, McHalvorsen ?

 

Det er umulig, da man ikke er kristen idet øyeblikket man dreper noen, ikke sant?

Det skjer dessverre veldig ofte.

I boken Age of Faith skriver Anne Fremantle: «Av alle de kriger menneskene har ført, har ingen vært utkjempet med større iver enn de som har vært religiøst betinget. Og av disse ’hellige kriger’ har ingen vært blodigere og mer langvarige enn de kristne korstogene i middelalderen.»

 

Det forholder seg merkelig nok ikke stort annerledes i vår tid. «Kamphandlinger og drap under religiøse bannere fortsetter med vedvarende voldsomhet,» het det i bladet Time. «Protestanter og katolikker i Ulster er inne i et slags håpløst perpetuum mobile med gjensidig nedslakting. Arabere og israelere står spent på randen av territoriale, kulturelle og religiøse sammenstøt.» Etniske og religiøse ulikheter har dessuten ført til uhyggelige massakrer i de tidligere jugoslaviske republikker og i asiatiske land.

 

Utrolig nok hender det ofte at folk som kaller seg kristne, går til krig mot mennesker av samme tro. Katolikker dreper for eksempel katolikker på slagmarkene. Den katolske historikeren E. I. Watkin erkjente: «Hvor smertelig det enn må være å innrømme det, kan vi ikke av hensyn til en falsk belæring eller av uærlig lojalitet benekte eller ignorere det historiske faktum at biskopene konsekvent har støttet alle de kriger deres lands regjering har ført. Jeg kjenner faktisk ikke et eneste tilfelle da presteskapet i et land har fordømt en krig som urettferdig . . . Uansett hva den offisielle teorien har gått ut på, har den regel de katolske biskopene har fulgt i krigstid, i praksis vært ’mitt land har alltid rett’.»

 

Men denne regelen er det ikke bare katolikker som følger. I en lederartikkel i den kanadiske avisen The Sun het det: «Protestantene kan på ingen måte hevde at de er upåvirket av disse splittende nasjonalistiske kreftene. Det er en svakhet ved kanskje alle religionssamfunn at kirken følger flagget. . . . Hvilken krig er noen gang blitt utkjempet uten at det er blitt påstått at Gud har stått på begge sider?»

 

Tydeligvis ingen! Den protestantiske presten Harry Emerson Fosdick kom med følgende erkjennelse: «Til og med i våre kirker har vi satt opp krigsbannerne . . . Med den ene munnviken har vi hyllet Fredsfyrsten, og med den andre har vi forherliget krig.» Og spaltisten Mike Royko har uttalt at de kristne aldri har hatt «skrupler ved å krige mot andre kristne». Han sa videre: «Hvis de hadde hatt det, ville de fleste av de verste krigene i Europa aldri ha vært utkjempet.» En av de mer kjente av disse krigene var trettiårskrigen i Tyskland mellom protestanter og katolikker.

 

Kjensgjerningene taler bare så altfor tydelig for seg selv. Religiøse krefter har støttet krigene og noen ganger til og med utløst dem.

Lenke til kommentar
Alikevel hadde du vært muslimsk dersom du hadde vært født i Irak og foreldrene oppdratt deg i den religionen de hadde.... Underfundig....

 

Poenget er, at du tror du har forsket og undersøkt de andre religionene, men sannheten er at du aldri har hatt noe valg. Enten kommer du til å beholde troen din og videreføre den til dine barn, eller så går du vekk fra den kristen troen. Du kommer aldri til å konvertere til en annen religion.. Og hva blir "frelse" og "evig liv" da? En ekslusiv klubb for folk som har hatt foreldre som tror på den rette guden. Gud gjør ingtenting selv.

 

Ganske urettferdig eller hva? Ihvertfall mtp at det er umulig for meg å plutselig tro på en gud, jeg må være opplært fra barnsben, noe jeg ikke er.

Det er oss kristnes ansvar at alle skal høre evangeliet. Desverre blir mange arabiske kristne forfulgt og fratatt rettigheter, men det viser bare svakhet hos det muslimske samfunnet. De må true sitt eget folk for ikke å miste dem til kristendom. De som ikke får se loven(Guds ord) blir dømt etter samvittigheten. Dessuten er det mange etniske nordmenn som konverterer til islam, og muslimer som konverterer til kristendom. Det er nok flest tilfeller av førstnevnte av den enkle grunn at araberlandene mangler religionsfrihet.

 

Det kommer nok en dag når det går opp for deg at Jesus lever, McHalvorsen. En kjent filosof og ateist ved navn Antony Flew ble kristen i 80-åra, går ann det og. :)

 

Han kan nok ha virket litt gal på folk flest, ja. Sektledere har ikke like sterk tiltrekkingskraft på alle. Det lever en mann i Florida som hevder han er Jesus Kristus. (Link til websiden.) En liten flokk har valgt å tro på ham ... Hva tror du?

Den mannen er selvfølgelig ikke Gud. Det står at Jesus skal komme tilbake, ikke en eller annen skilt eks-narkoman fra Puerto Rico som hevder at Gud kom inn i han under et fengselsopphold. Eneste grunnen til at han har følgere er åpenbart fordi han lover at det ikke finnes synd, ingen satan, alt er bra. Han er en av de "små" antikristene som Jesus spådde, han er en falsk kristus. Han påstår til og med at tallet 666 er mottoet hans, enten vil han skape oppstyr, ellers er han en "liten" antikrist som kommer før den virkelige antikrist kommer og får makt over hele jorden. Jesus skal komme tilbake to ganger. Den første gangen kan vi kalle 'opprykkelsen'. Da vil Han ikke sette føttene på jorden, men være i skyene, de kristne vil da bli rykket vekk fra jorden. De som blir igjen vil tro vi er bortført av UFOer o.l. Den andre gangen Jesus vil komme tilbake er etter de syv årene Antikrist har herjet på jorden.

 

Det skjer dessverre veldig ofte.

I boken Age of Faith skriver Anne Fremantle: «Av alle de kriger menneskene har ført, har ingen vært utkjempet med større iver enn de som har vært religiøst betinget. Og av disse ’hellige kriger’ har ingen vært blodigere og mer langvarige enn de kristne korstogene i middelalderen.»

Konflikten mellom protestantene og katolikkene i Nord-irland er på grunn av territorie. Konflikten mellom israelittene og palestinerene er på grunn av territorie.

 

En vits angående Ulster-konflikten:

 

A man goes out of his house in Belfast, and suddenly someone jumps behind him and points a gun to his head and asks "Catholic or Protestant?" And the man goes "Well actually Im an atheist." And the voice behind him says "Catholic atheist or Protestant atheist?"

 

Folk er raske med å anklage religion for historiens massedrap, men hva med Josef Stalin i Russland, Mao Zedong i Kina, Pol Pot i Kambodsja og Kim Jung-il i Nord-Korea? Ateister alle sammen!

 

Adolf Hitler ble oppvokst katolikk, men mistet troen som voksen og senere brukte han slagordet "Gud med oss" i et forsøk på å få kirkens velsignelse med det han gjorde. Han lyktes ikke. Han var også en stor tilhenger av darwinisme, som var selve grunnlaget for planen hans om rensing av "alt liv som ikke fortjener liv."

 

Bare Stalin, Hitler og Zedong alene klarte å drepe mer enn 100 millioner mennesker, skal vi skylde på noen for massemordene gjennom spesielt de siste århundrene så er det definitivt ateistene.

Lenke til kommentar

Ja for det var selve ateismen som sto for doktrinene til disse mennene og dere handlinger....

 

Mer gidder jeg ikke å si om den saken, for dette har vært oppe så mange ganger her på forumet at enten så slenger du dette ut for å prøve å få til en flamme kampanje ellers så er du så himla ignorant at du ikke forstår hva du selv skriver... :roll:

 

JEG gidder hvertfall ikke å forklare deg dette, for du virker ikke som om du vil tro på annet enn det du er opplært til å tro på og det er greit det, bare vit at denne frasen du har kommer med, der du klandrer gudeløses handlinger som noe ateismen har fremskaffet ikke er noe nytt fra de religiøses kretser... Uten at det gjør de religiøse noe smartere av den grunn... For det er som jeg sa, kun tuftet på ignoranse...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det du har rett i, Lars, er at Gud aldri har befalt drap på uskyldige. Det er menneskene som har bestemt seg for at nå skal de og de menneskene slaktes, og så sier de til sine undersåtter at Gud har befalt at disse folkegruppene skal slaktes, at dette landet skal okkuperes, at folk som ikke underkaster seg Gud skal tortureres. Så har folket akseptert det, og de går i krig for sin Gud.

 

Det er menneskene som har utført alle de uhyrlige handlingene i kristendommens navn. Akkurat på samme måte som om det er mennesker som utfører alt godt i kristendommens navn, og alt som er tilnærmet nøytralt. Vi bestemmer hva Guds vilje er. Gud selv har ikke sagt et pip siden tidenes morgen. Gud er ikke bedre enn menneskene som påkaller seg hans vilje og befaling. Skal vi ha en god kristendom, så kan vi kaste Bibelen og skrive en ny bok som står i stil med Norges lover. Evt. bare referere til landets lover til enhver tid, og så kan den hellige teksten i seg selv være:

 

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil."

Lenke til kommentar

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil."

Denne loven har vi jo allerede, den heter Kardemomme loven og er en glimrende lov som langt flere burde leve etter isteden for stupid dogma...

 

Det enkle er ofte det beste, men å lage det enkelt er ofte det vanskeligste, for det kan da ende opp for enkelt....

 

 

KISS = Keep It Simple Stupid

 

(Dette prøver religion å oppnå også, men ordlyden blir da: "Keep It Stupid Simple!"... ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...