Gå til innhold

Hva må til for å bli kristen?


Anbefalte innlegg

Det var faktisk dommen over Guds folk. De misstet alt, tempelet, jerusalem og judea.

 

Inn kom det nye Jerusalem, det nye Guds folk, de kristne.

 

Himmelrikets port

Joh 10:9 > Jeg er porten. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst og fritt gå inn og ut og finne beite.

 

Dette må skje før Jesus Kristus vender tilbake på dommedagen:

 

Når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og det at vi skal samles hos ham, ber vi dere, søsken: La dere ikke så lett bringe ut av fatning, og bli ikke skremt, verken av åndsbudskap, av påstander eller av brev som sies å være fra oss, om at Herrens dag alt er kommet. La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn. Han står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud og helligdom. Ja, han tar sete i Guds tempel og utroper seg selv til gud. Husker dere ikke at jeg sa dette da jeg var hos dere? Dere vet hva som nå holder igjen, slik at han først åpenbarer seg når hans tid er inne. Lovløsheten virker allerede med sin kraft, men i hemmelighet. For han som ennå holder igjen, må først bli ryddet av veien. Da skal den lovløse åpenbare seg, han som Herren Jesus skal utrydde med pusten fra sin munn og tilintetgjøre den dagen han kommer i herlighet. Når den lovløse kommer, har han sin kraft fra Satan og virker med stor makt og med under og falske tegn. Med all slags urett forfører han dem som går fortapt, fordi de ikke ville elske sannheten så de kunne bli frelst. Derfor sender Gud over dem en villfarelse som gjør at de tror løgnen. Slik skal de få sin dom, alle de som ikke trodde sannheten, men hadde sin glede i uretten. (2 tess 2:1-12)

Enig Lars.

Den jødiske ordning og dens gudsdyrkelse, som var bygd opp omkring templet i Jerusalem, opplevde sine siste dager i den perioden som kulminerte med at den ble ødelagt i år 70 evt. Det som skjedde da, var et bilde på noe som skulle skje på en mye voldsommere måte og i verdensmålestokk på et tidspunkt da alle nasjoner skulle stå overfor fullbyrdelsen av Guds dom.

Endret av TheaLinnea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den jødiske ordning og dens gudsdyrkelse, som var bygd opp omkring templet i Jerusalem, opplevde sine siste dager i den perioden som kulminerte med at den ble ødelagt i år 70 evt. Det som skjedde da, var et bilde på noe som skulle skje på en mye voldsommere måte og i verdensmålestokk på et tidspunkt da alle nasjoner skulle stå overfor fullbyrdelsen av Guds dom.

Nonsense, det var ikke bilde på noe som helst. Enden og dommen kom år 70 e.Kr.

 

Det er bare sekter som vil starte et nytt trosamfunn, som hevder at ingen ting har skjedd.

 

Det jødiske trossamfunn gikk under, samtidig som det kristne trosamfunn tok over i det første århundre etter Kristus.

 

Dagens sekter ønsker en reprise av dette, hvor da Kirken går under, og deres trossamfunn overtar.

 

Glem det !

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Enden og dommen for den jødiske ordning har vært.

Men enden og dommen for denne verdens ordning har ikke vært.

 

Hva var det som skulle kjennetegne «de siste tider/dager» før enden og dommen kommer?

Bibelen beskriver begivenheter og forhold som kjennetegner denne viktige tidsperioden. «Tegnet» er sammensatt av flere trekk. Oppfyllelsen krever derfor at alle disse trekkene gjør seg tydelig gjeldende i løpet av én periode i historien. De forskjellige trekkene ved tegnet er nedtegnet i Matteus 24 og 25, Markus 13 og Lukas 21. Det blir gitt ytterligere detaljer i 2. Timoteus 3: 1—5, 2. Peter 3: 3, 4 og Åpenbaringen 6: 1—8.

Lenke til kommentar

Matteus 24 og 25, Markus 13 og Lukas 21 var en forutsigelse av den undergang som kom år 70 e.Kr ikke noe annet. Jesus Kristus brukte som vanlig dramatiske bilder, for å få frem alvoret i det som var i ferd med å skje.

 

Den store trengsel i Judea (Matteus 24)

Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på det hellige sted forstå det, den som leser! da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene...Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært siden verdens begynnelse og fram til i dag, og heller aldri skal bli...Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.

 

Jerusalem og jøde folkets ende (Lukas 21)

Når dere ser Jerusalem kringsatt av hærer, da skal dere vite at byen snart blir lagt øde. Da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene, de som er i byen, må komme seg ut, og de som er ute på landet, må ikke gå inn i byen. For straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal oppfylles. Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! For det skal bli stor nød i landet; vreden skal ramme dette folket. De skal falle for sverd og bli bortført til alle folkeslag som fanger.

 

Den store trengsel i Judea (Markus 13)

Men når dere ser det motbydelige som ødelegger, stå der det ikke skulle stå forstå det, den som leser! da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene....For i de dager skal det komme en trengselstid som det aldri før har vært, fra Gud i begynnelsen skapte verden og fram til i dag, og heller aldri skal bli. Om ikke Herren forkortet de dagene, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for deres skyld som han har utvalgt, har han forkortet de dagene. Om noen da sier til dere: 'Se, her er Messias!' eller: 'Se, der er han!' så tro det ikke! For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill. Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd. Når Menneskesønnen kommer Men i de dager, etter denne trengselstiden, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelrommets krefter skal rokkes.

 

2cjaix.jpgRoberts_Siege_small.jpg

 

Tempelet, Jerusalems og Judeas undergang år 70 e.Kr

 

Den jødiske verdens ende

Endret av IHS
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For å bli kristen må du enten bli hjernevasket av foreldrene dine. Eller være i en situasjon der du kanskje ikke har noen å snakke med, og er så deprimert at du vil ta livet ditt. Eller som mange i USA som jeg har sett på tv i det siste, de er hardbarka kriminelle som vil bli snill igjen. Da finner de jesus og alt er på stell igjen.

 

Noen skikkelig bra argumenter du har der..

 

Dette er jo strengt tatt ikke argumenter, men oppramsing av fordommer om hvorfor mange er kristene.

 

Er best å putte dem i bås slik at man ikke skal høre så mye på dem.

 

 

// WINWIN

 

Det er jammen bra det finnes fordommer mot dere KRISTNE også, så mange fordommer som dere har mot andre!!!

Endret av snillpike
Lenke til kommentar

Jeg har ingen fordommer mot noen, vi er alle født i synd. Jeg har mange ikke-troende venner, jeg håper selvfølgelig de blir kristne men det ødelegger ikke vennskapet fordet. :)

Hva er det egentlig du håper å oppnå som krsiten som du ikke kan oppnå ellers?

Evig liv? :)

Er du usikker? Hvis evig liv er det du vil oppnå, så kan kanskje verden være glad for at du er kristen. Hadde du vært født i irak og hatt samme mål hadde du vel hatt bombebeltet klart?

 

Det jeg synes er så rart, er at du gjør ting mot din natur fordi du vil ha evig liv, dine handlinger og nestekjærliget som det så fint heter, gjøres fordi du vil oppnå målet ditt. Er det ikke derfor litt rart at vantro som meg og RWS klarer å vise akkurat den samme nestekjærligheten uten at vi forventer noe evig liv? Jeg elsker mine medmennesker fordi jeg har lyst og føler for det, ikke fordi jeg håper på en belønning når jeg stryker med....

 

Gud belønner altså marionettene sine, istedetfor ærlige og oppriktige mennesker.

Lenke til kommentar

Vi er alle ansvarlige for oss selv. Mener du at det er egoistisk å «redde» seg selv ved å be om tilgivelse for sine synder?

 

Og hvis de «må engste seg for å komme til evigheten», praktiserer ikke de en god gjerning uansett ved å opptre ’i kjærlighetens bånd’ mot andre?

 

Det virker som om du drar frem stråmenn her i den forstand at de såkalte «marionettene» ikke gjør det av ren kjærlighet. Dette kan ingen av oss verifisere her og nå, ergo det blir meningsløst å nærmest tale nedverdigende om saken.

Lenke til kommentar

De som faktisk oppfører seg godt mot andre, selv om det er pga. følelsen av at det er noe de må gjøre for å kunne leve evig, er langt bedre enn de som står i andre enden og faktisk preker om dette. De som forteller alle at de skal brenne i Helvete hvis de ikke tror på det de sier.

 

Jeg synes mer synd på de som faktisk tror på det enn noe annet. De blir skremt til å oppføre seg på den og den måten. Men i noen tilfeller blir jeg fornærmet, når det blir påstått at uten Gud så er det ingen godhet. Som om ikke mennesker kan oppføre seg godt på egen hånd, uten en slik enorm baktanke. Og som om det å sende folk til Helvete fordi de ikke tror, er noe som hører sammen med en god Gud.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Jeg har ingen fordommer mot noen, vi er alle født i synd. Jeg har mange ikke-troende venner, jeg håper selvfølgelig de blir kristne men det ødelegger ikke vennskapet fordet. :)

Hvorfor er vi født i synd?

Er det arvesynden du tenker på?

 

Det at hele menneskeheten blir straffet for 2 menneskers svakhet. En svakhet som gud skapte dem med, og som han visste ville føre til fortapelse?

Og denne grusomme synden å spise en frukt av et tre, et tre som han plasserte midt i hagen med ekstra deilig frukt på.

"Lokkemannen" - dejevelen. En engel som ikke orket leve lengre i paradis med gud, og derfor brøt ut.

 

Ja, dette er en god og "troverdig" historie. Ikke rart at alle mennesker må straffes til evig tid pga dette :)

Ikke sikkert evig liv er så fett heller med en slik gud, du vet aldri hva han vil finne på....

Lenke til kommentar

Evig liv? :)

Nå er det slik at ALL empiri angående evig liv sier at vi ikke har noe evig liv, dette er kun, når vi ser på alle realiteter kokt ned til beinet, en ønske tenkning oppfunnet av de som skrev div religiøse skrifter.

 

Så evig liv er alt du ønsker å oppnå ved å være kristen? At kristne ikke er noe mindre "syndig" enn oss andre går klart frem av statistikker og undersøkelser, så det er vel det dette koker ned til, og som jeg anser som stormannsgalskap satt i system, nemlig evig liv. Et menneske med evig liv... og jesus er nøkkelen til det evige livet, ved å tro på en figur du ikke for ditt bare liv, bortsett fra i en livelig fantasi, kan si har eksistert engang...

 

En ting JEG finner snodig med den troen din er hvordan den guden du tror på snudde sitt utvalgte folk ryggen og satset på dere kristne som "flokken" sin isteden... Han må jo ha visst, allmektig som han liksom er, at jødene ikke ville kjøpe røverhistorien som ble sydd sammen i nicea, men han valgte allikevel å kjøre igang med "sende sin sønn"... Denne historien gir meg en flau smak i kjeften når jeg tenker på at jeg har trodd på dette en gang, like sterkt som du tror på dette i dag...

 

Trodde i det minste at du var ærlig nok til å skrive at du ønsker å være bedre enn alle endre som ikke tror på jesus jeg da, men det er kanskje en greie dere IKKE snakker så høyt om? Husker da jeg var kristen, og som vi lærte i kristendoms timene på skolen også forøvrig, hvor jeg og andre kristne i klassen og i menigheten ble tutet ørene fulle med hvor spesielle vi var, hvor mye mer verdt vi var og hvor mye bedre vi var enn alle andre fordi vi trodde på jesus og vi trodde faktisk at vi var det (men kunne, fordi vi som kristne skulle fremstå som ærlige, oppriktige og uselviske, ikke si dette rett ut til folk, men det var det vi tenkte...). Så jeg trodde jeg var bedre enn gudløse, muslimer, jøder, ja alle som ikke hadde jesus som følgesvenn fordi jeg ble fortalt at jesus var så mye mere verdt enn alt annet, men er det noe jeg har funnet ut etter at jeg datt ut av tankefengslet så er det at denne jesus ikke var spesiell i det hele tatt, (snarere litt dum) og at kristne/religiøse er det nærmeste en kommer hyklere. For ærlighet er ikke en kristen dyd, ikke i det hele tatt når man skreller av et par lag med hykleri....

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg er en ekspert her, men av det jeg vet så er vi ikke født i synd som en direkte straff for at Adam & Eva syndet, men heller som en reaksjon som følge av det. Da Adam & Eva hadde ett av treet ble de f.eks. oppmerksomme på at de var nakne, deres natur ble endret. Det ble menneskelig å synde, en del av vår natur. Derav ble slekten nedover «Født i synd.»

 

Nå er det slik at ALL empiri angående evig liv sier at vi ikke har noe evig liv, dette er kun, når vi ser på alle realiteter kokt ned til beinet, en ønske tenkning oppfunnet av de som skrev div religiøse skrifter.

Ønsketenkning, var det tilfellet hadde vi vel ikke oppfunnet helvete også? Bruk det argumentet mot sektene som fornekter helvete.

 

Så evig liv er alt du ønsker å oppnå ved å være kristen? At kristne ikke er noe mindre "syndig" enn oss andre går klart frem av statistikker og undersøkelser

Hvilke undersøkelser?

Prosent kristne nordmenn = 80% - gladkristne = 8-9%? Vil man ha et forhold med Jesus må Han være din Herre, altså må du gjøre som Han.

 

En ting JEG finner snodig med den troen din er hvordan den guden du tror på snudde sitt utvalgte folk ryggen og satset på dere kristne som "flokken" sin isteden

De første kristne var jo jøder, så spredte de seg til hedningene og utover i verden. Jødene er fortsatt Guds utvalgte folk, men planen er at jødene skal være "blinde" og "døve" inntil Jesu gjenkomst. De spiller en stor rolle i Guds plan.

 

Resten av innlegget ditt er jo bare klaging. Det er sikkert irriterende å lese det jeg skriver nå, but you leave me no choice. Jeg er en hykler. Jeg har fortalt andre at det er feile å gjøre ditten og datten, selv om jeg selv har gjort det. Alle må innrømme det. Jeg tror ikke jeg er bedre enn noen som helst.

 

Og det med «Evig liv» var ikke bare ment at jeg får komme til himmelen, men også at jeg er symbolsk i livet nå. De som tror, blir frelst og døper seg blir født på ny. Før var de uten Jesus, da var de «døde.» Nå har de gravlagt seg i vann, på samme måte som døde blir gravlagt i jord. Og når de blir reist opp fra vannet igjen så står de opp med Jesus, slik som Han selv stod opp fra de døde. Da er man i live.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...