Gå til innhold

Hva må til for å bli kristen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke si at jeg er en ekspert her, men av det jeg vet så er vi ikke født i synd som en direkte straff for at Adam & Eva syndet, men heller som en reaksjon som følge av det. Da Adam & Eva hadde ett av treet ble de f.eks. oppmerksomme på at de var nakne, deres natur ble endret. Det ble menneskelig å synde, en del av vår natur. Derav ble slekten nedover «Født i synd.»

 

Tar meg den frihet å quote fra en tidligere post:

 

"I always thought that about the Garden of Eden story," said Ford.

"Eh?"

"Garden of Eden. Tree. Apple. That bit, remember?"

"Yes of course I do."

"Your God person puts an apple tree in the middle of a garden and says do what you like guys, oh, but don't eat the apple. Surprise surprise, they eat it and he leaps out from behind a bush shouting `Gotcha'. It wouldn't have made any difference if they hadn't eaten it."

"Why not?"

"Because if you're dealing with somebody who has the sort of mentality which likes leaving hats on the pavement with bricks under them you know perfectly well they won't give up. They'll get you in the end."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsketenkning, var det tilfellet hadde vi vel ikke oppfunnet helvete også? Bruk det argumentet mot sektene som fornekter helvete.

Helvete er jo oppfunnet for å skremme de som ikke lar seg lokke av et evig liv.

Helvete er noe man må tro på hvis man tror på himmelen.

Men du sier at hvis himmelen er funnet opp for å gi et håp om evig liv, hvorfor skulle dere da funnet opp helvete også.

 

Jeg sier at det er fordi helvete skal skremme de som ikke lar seg lokke av himmelen!

Endret av Tobben70
Lenke til kommentar

Ønsketenkning, var det tilfellet hadde vi vel ikke oppfunnet helvete også? Bruk det argumentet mot sektene som fornekter helvete.

Helvete er jo oppfunnet for å skremme de som ikke lar seg lokke av et evig liv.

Helvete er noe man må tro på hvis man tror på himmelen.

Lars, hva legger du i den påstanden?

 

Bibelen snakker om helvetes ild og ildsjøen. Noen bibeloversettelser, deriblant den vanlige norske oversettelsen, taler om «helvetes ild» og om å «bli kastet i helvete, der . . . ilden ikke slokner». (Matteus 5: 22; Markus 9: 47, 48) «Helvete» er oversatt fra det greske ordet gehenna. Det forekommer til sammen 12 ganger i de kristne greske skrifters grunntekst.

 

Hva er så Gehenna? Gehenna er det samme som «Hinnom-dalen» i de hebraiske skrifter. Hinnom var navnet på den dalen som lå like utenfor Jerusalems murer, og hvor israelittene ofret sine barn i ilden. Den gode kong Josjia sørget for at dalen ble uegnet til å bli brukt på denne forferdelige måten. (2. Kongebok 23: 10) Den ble gjort til en stor søppelplass.

 

Da Jesus var på jorden, var Gehenna følgelig Jerusalems søppelplass. Ilden ble stadig holdt ved like der ved at det ble tilsatt svovel, slik at avfallet ble brent opp. Et bibelsk oppslagsverk sier: «Det ble byens vanlige søppelplass, hvor lik av forbrytere, døde dyreskrotter og all slags avfall ble kastet.» (Smith’s Dictionary of the Bible, bind 1) Det ble imidlertid ikke kastet noen levende skapninger dit.

 

Ettersom Jerusalems innbyggere visste dette, forstod de også hva Jesus mente da han sa til de onde religiøse ledere: «Slanger og ormeyngel! Hvordan kan dere unngå å bli dømt til helvete (gresk: gehenna)?» (Matteus 23: 33) Jesus mente ikke at disse religiøse lederne kom til å bli pint.

 

Da israelittene brente barna sine levende i denne dalen, sa jo Gud at noe så forferdelig aldri hadde vært i hans tanker! Det var derfor tydelig at Jesus brukte Gehenna som et passende symbol på fullstendig og evig tilintetgjørelse. Han mente at disse onde religiøse lederne ikke var verdige til å få en oppstandelse. De som hørte hva Jesus sa, kunne forstå at de som kom til Gehenna, ville bli tilintetgjort for bestandig, akkurat som søppel som ble brent opp.

 

Hva så med «ildsjøen», som er omtalt i Åpenbaringen? Den står for det samme som Gehenna, ikke pine, men evig død eller tilintetgjørelse. Legg merke til hvordan Bibelen selv viser dette i Åpenbaringen 20: 14, 15: «Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen — og ildsjøen, det er den annen død. Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen.» Ja, ildsjøen står for den «annen død», den død som det ikke er noen oppstandelse fra. Det er tydelig at «ildsjøen» er et symbol, ettersom døden og dødsriket ble kastet i den. Døden og dødsriket kan ikke brennes, men de kan bli fjernet eller tilintetgjort, og det kommer de også til å bli.

 

Men Bibelen sier jo at Djevelen skal pines i all evighet i ildsjøen, vil kanskje noen innvende. Det er riktig at Åpenbaringen 20: 10 sier: «Og djevelen som forførte dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet.» Men hva betyr det?

 

På Jesu tid ble fangevoktere av og til omtalt som «dem som piner». Som Jesus sa om en mann i en av sine lignelser: «Og hans herre ble vred, og overgav ham til dem som piner, inntil han betalte alt det han var ham skyldig.» (Matteus 18: 34) Ettersom de som blir kastet i «ildsjøen», kommer i den «annen død», som det ikke er noen oppstandelse fra, blir de på en måte fengslet for bestandig i døden. De blir værende i døden som om de er i fangevokteres varetekt i all evighet. De onde blir naturligvis ikke pint i bokstavelig forstand, for de som dør slutter å eksistere. De er ikke ved bevissthet og føler ikke noe som helst.

Lenke til kommentar

TheaLinnea,

 

Selv om jeg til tider er blodig uenig i dine påstander, så er det ikke til å stikke under en stol at kunnskapsnivået ditt rundt bibelen er langt over det normale. Jeg misunner ikke den kristne som utfordrer deg på dette området.

 

Bare av nysgjerrighet, hva jobber du med til daglig? Prest? Religionshistoriker?

Lenke til kommentar

Det er tydelig at bibelen ble skrevet av mennesker. Den ble skrevet i en tid da de ikke visste hvordan jorden ble til, og ingen visste om evolusjon. Når man ser dette med alt det andre uovernaturlige som står i bibelen, så skjønner man at fantasien har løpt litt løpsk, og alt for å kontrollere mennesket.

Lenke til kommentar

Bibelen kan tolkes i det uendelige virker det som. Om Gud finns så er Han også så stor at Han har klart å lede kristne gjennom historien. Jesus har fått stor makt her på jorda, kristendommen er den største religionen og Jesus var ikke for stor i munnen da Han sa at alle folkeslag skulle få høre om Han. Og så skal enden komme. Jeg hører på hva Tradisjonen sier, da kirkefedrene har informasjon til å tolke bibelen bedre enn hva vi har idag.

 

Jeg tror kirkens tidsalder er forbi, og at det var tusenårsriket. Da står igjen en kort tid med mange antikrister, ateister og de som forvrenger kristendommen.

Endret av dixi
Lenke til kommentar

Lars, hva legger du i den påstanden?

 

Bibelen snakker om helvetes ild og ildsjøen. Noen bibeloversettelser, deriblant den vanlige norske oversettelsen, taler om «helvetes ild» og om å «bli kastet i helvete, der . . . ilden ikke slokner». (Matteus 5: 22; Markus 9: 47, 48) «Helvete» er oversatt fra det greske ordet gehenna. Det forekommer til sammen 12 ganger i de kristne greske skrifters grunntekst.

 

Hva er så Gehenna? Gehenna er det samme som «Hinnom-dalen» i de hebraiske skrifter. Hinnom var navnet på den dalen som lå like utenfor Jerusalems murer, og hvor israelittene ofret sine barn i ilden. Den gode kong Josjia sørget for at dalen ble uegnet til å bli brukt på denne forferdelige måten. (2. Kongebok 23: 10) Den ble gjort til en stor søppelplass.

 

Da Jesus var på jorden, var Gehenna følgelig Jerusalems søppelplass. Ilden ble stadig holdt ved like der ved at det ble tilsatt svovel, slik at avfallet ble brent opp. Et bibelsk oppslagsverk sier: «Det ble byens vanlige søppelplass, hvor lik av forbrytere, døde dyreskrotter og all slags avfall ble kastet.» (Smith’s Dictionary of the Bible, bind 1) Det ble imidlertid ikke kastet noen levende skapninger dit.

 

Ettersom Jerusalems innbyggere visste dette, forstod de også hva Jesus mente da han sa til de onde religiøse ledere: «Slanger og ormeyngel! Hvordan kan dere unngå å bli dømt til helvete (gresk: gehenna)?» (Matteus 23: 33) Jesus mente ikke at disse religiøse lederne kom til å bli pint.

 

Da israelittene brente barna sine levende i denne dalen, sa jo Gud at noe så forferdelig aldri hadde vært i hans tanker! Det var derfor tydelig at Jesus brukte Gehenna som et passende symbol på fullstendig og evig tilintetgjørelse. Han mente at disse onde religiøse lederne ikke var verdige til å få en oppstandelse. De som hørte hva Jesus sa, kunne forstå at de som kom til Gehenna, ville bli tilintetgjort for bestandig, akkurat som søppel som ble brent opp.

 

Hva så med «ildsjøen», som er omtalt i Åpenbaringen? Den står for det samme som Gehenna, ikke pine, men evig død eller tilintetgjørelse. Legg merke til hvordan Bibelen selv viser dette i Åpenbaringen 20: 14, 15: «Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen — og ildsjøen, det er den annen død. Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen.» Ja, ildsjøen står for den «annen død», den død som det ikke er noen oppstandelse fra. Det er tydelig at «ildsjøen» er et symbol, ettersom døden og dødsriket ble kastet i den. Døden og dødsriket kan ikke brennes, men de kan bli fjernet eller tilintetgjort, og det kommer de også til å bli.

 

Men Bibelen sier jo at Djevelen skal pines i all evighet i ildsjøen, vil kanskje noen innvende. Det er riktig at Åpenbaringen 20: 10 sier: «Og djevelen som forførte dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet.» Men hva betyr det?

 

På Jesu tid ble fangevoktere av og til omtalt som «dem som piner». Som Jesus sa om en mann i en av sine lignelser: «Og hans herre ble vred, og overgav ham til dem som piner, inntil han betalte alt det han var ham skyldig.» (Matteus 18: 34) Ettersom de som blir kastet i «ildsjøen», kommer i den «annen død», som det ikke er noen oppstandelse fra, blir de på en måte fengslet for bestandig i døden. De blir værende i døden som om de er i fangevokteres varetekt i all evighet. De onde blir naturligvis ikke pint i bokstavelig forstand, for de som dør slutter å eksistere. De er ikke ved bevissthet og føler ikke noe som helst.

Det stemmer at det står Gehenna i de greske grunntekstene. Både Jerusalem og Gehenna brukes i Bibelen som bilder på det som skal komme. På samme måte som Det Nye Jerusalem ikke er identisk med byen Jerusalem på Jesu tid, er heller ikke Gehenna på Jesu tid identisk med det kommende helvete. Begge deler er bilder på det kommende. På samme måte som Jerusalem hadde sitt Gehenna preget av ild og røyk, vil også det kommende Jerusalem ha et sted utenfor, hvor det er røyk og ild.

 

De gamle forestillingene om at sjeler rent fysisk skal brenne i helvetes ild, er ikke nødvendigvis rett forståelse av uttrykket evig ild. For ilden er knyttet til Guds dom i Bibelen. Dermed er ilden et uttrykk for den smerte og lidelse dommen innebærer for den som rammes av den.

 

Edit: Kan Gud tilintetgjøre en evig skapning? Eller for å spørre på en annen måte; Når vi gang på gang i Bibelen møter uttrykket "evig," enten som en evig Gud, evig pakt, evig liv, evig fortapelse, evig pine osv. Kan man da si at dette ordet "evig" innebærer at noe opphører? Å hevde at en evig Gud kan opphøre er selvfølgelig utenkelig. Heller ikke evig liv er noe som opphører. Det samme gjelder en evig pakt, men når det kommer til evig pine så betyr det bare en kortvarig periode eller ingenting i det hele tatt, fordi vi blir tilintetgjort? Dette strider med Guds ord.

 

Men ønsket om at det ikke finnes en evig pine, er forståelig og det er et ønske jeg kan dele. Like fullt kommer vi ikke bort fra at Bibelen viser oss at den som velger syndens vei i stedet for frelsen i Jesus Kristus, har evig pine i vente. Det er konsekvensen av ditt og mitt valg. Dette er på ingen måte Guds ønske, for Han vil at vi alle skal bli frelst og komme til sannhetens erkjennelse, 1. Tim 2:4.

Endret av Lars ikke L4r5
Lenke til kommentar

Hvordan kan gud være god hvis han sender folk til helvete, flammer osv til evig tid, selvom det er deres eget valg? Bare det å lage muligheten for at folk skal brenne i en evighet er jo ondskapsfult...

 

Jeg tror ikke på et fysisk helvete. Jeg tror det skjer åndelig sett. At mennesket er evighehets skapelser og at man ikke kan nå opp til Gud med synd. Og alle mennesker synder. Jeg tror Jesus fór ned tl jorden for å ta menneskenes synd på seg.

Jeg tror det er helvete å leve uten Gud med sin egen synd. Noe Gud ikke vil.

Lenke til kommentar

Nettopp, McHalvorsen.

 

Ville du brent ditt eget barn hvis han nektet å gjøre hva du sa? Nei? Høyst sannsynlig orker du ikke tanken på å gjøre noe så ondskapsfullt. Hvorfor i alle dager ville Gud gjøre det, som «er kjærlighet»? – 1. Joh 4: 8.

 

2 muligheter spør du meg, enten så finnes ikke helvete, eller så er guds definisjon av godhet/ondskap en annen enn den vi mennesker har.

 

Det er ikke sikkert at ett evig liv med herlighet og godhet i himlen, blir heeelt slik man tror.. Mennesker har en definisjon, men gud har svaret, og spør du meg har han ikke alltid fulgt våre definisjoner.

Lenke til kommentar

TheaLinnea,

 

Selv om jeg til tider er blodig uenig i dine påstander, så er det ikke til å stikke under en stol at kunnskapsnivået ditt rundt bibelen er langt over det normale. Jeg misunner ikke den kristne som utfordrer deg på dette området.

 

Bare av nysgjerrighet, hva jobber du med til daglig? Prest? Religionshistoriker?

 

 

Det er ingen virkelig kristne som vil utfordre henne på dette, og hvorfor skulle de så det ?

For det hun skriver her er jo riktig.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at bibelen ble skrevet av mennesker. Den ble skrevet i en tid da de ikke visste hvordan jorden ble til, og ingen visste om evolusjon. Når man ser dette med alt det andre uovernaturlige som står i bibelen, så skjønner man at fantasien har løpt litt løpsk, og alt for å kontrollere mennesket.

 

Mange på den tiden visste hvordan jorden ble til. Det står mye verre til med flertallet i dag, for de vet ikke noe om dette.

Lenke til kommentar

Bibelen kan tolkes i det uendelige virker det som. Om Gud finns så er Han også så stor at Han har klart å lede kristne gjennom historien. Jesus har fått stor makt her på jorda, kristendommen er den største religionen og Jesus var ikke for stor i munnen da Han sa at alle folkeslag skulle få høre om Han. Og så skal enden komme. Jeg hører på hva Tradisjonen sier, da kirkefedrene har informasjon til å tolke bibelen bedre enn hva vi har idag.

 

Jeg tror kirkens tidsalder er forbi, og at det var tusenårsriket. Da står igjen en kort tid med mange antikrister, ateister og de som forvrenger kristendommen.

 

 

Bibelen skal ikke "tolkes" Den jobben har Jesus gjort for oss. Jesu budskap finner du i NT, og det skal følges ikke "tolkes"

Lenke til kommentar

Bibelen kan tolkes i det uendelige virker det som. Om Gud finns så er Han også så stor at Han har klart å lede kristne gjennom historien. Jesus har fått stor makt her på jorda, kristendommen er den største religionen og Jesus var ikke for stor i munnen da Han sa at alle folkeslag skulle få høre om Han. Og så skal enden komme. Jeg hører på hva Tradisjonen sier, da kirkefedrene har informasjon til å tolke bibelen bedre enn hva vi har idag.

 

Jeg tror kirkens tidsalder er forbi, og at det var tusenårsriket. Da står igjen en kort tid med mange antikrister, ateister og de som forvrenger kristendommen.

 

 

Bibelen skal ikke "tolkes" Den jobben har Jesus gjort for oss. Jesu budskap finner du i NT, og det skal følges ikke "tolkes"

Så du river ut øyet og kapper av hånda hvis du blir fristet til synd?

http://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew%205:29-30&version=NIVUK

29 If your right eye causes you to sin, gouge it out and throw it away. It is better for you to lose one part of your body than for your whole body to be thrown into hell.

 

30 And if your right hand causes you to sin, cut it off and throw it away. It is better for you to lose one part of your body than for your whole body to go into hell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...