Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - bareanton - Sigma 50mm f/1.4


Anbefalte innlegg

Fredag 15.oktober

 

På fredag begynte jeg å kjenne slitasjen av å levere et bilde hver dag på toppen av utstyrsbegrensingen. Det er ikke så mye gjøre med det, jeg har valgt det selv og jeg er for sta til å gi opp. Jeg trøster meg litt med at en del av dere andre har tatt utstyrsvalg som antageligvis er enda mer frustrerende i lengden.

 

Utsikten del 2

 

post-195799-1287244332,3555_thumb.jpg

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lørdag 16.oktober

 

Etter jeg hadde kjørt dama på jobb så tok jeg meg en tur i skogen. Nå når det er høst så springer alle rundt å fotograferer de fine løvtrærne. Jeg tenkte derfor at dagens bilde måtte bli et bartre. Alle skal med, er jo noe vi får høre rett som det er. Derfor tenkte jeg at bartrær også måtte få være med i oktoberfesten min.

 

Bartre

 

post-195799-1287245019,4426_thumb.jpg

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Endret av bareanton
Lenke til kommentar

Søndag 17.oktober

 

I dag tenkte jeg at jeg skulle ta soloppgangsbilder. Ble jo litt inspirert av Trondster sitt bilde for et par dager siden. Planen var å ta med seg en kopp med kaffe og gå ned å sette seg å en benk å vente på himmelen skulle bli rød. Gikk det slikt? Nja, det gikk ikke helt etter planen. Det var ikke en kraftig rød soloppgang, i og med det ikke var så mye skyer å farge røde. Det var jo kondensstripen fra morgenflyet til en eller annen plass, som viser hvordan det kunne blitt. Iskaldt var det også som dere ser av frostrøyken over vannet. På toppen av alt så glemte jeg stativet og etter jeg tok det som ble dagens bilde så skrudde jeg opp iso’en som igjen førte til litt for mye støy på bildene.

 

Soloppgang

 

post-195799-1287302150,0653_thumb.jpg

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Lenke til kommentar

7. oktober: (H)eia var vi der. Pent høstlandskap.

 

8. oktober: Synes det valgte bildet var desisert best. Herlig uttrykk. Fokus sitter selvfølgelig der du mente det skulle.

 

9. oktober: Om det er solnedgangsbilde eller solnedgåttbilde har vel kun akademisk interesse. Pent er det åkke som. Fin silhuett av åsryggen mot en himmel som fremdeles ser ganske normalt blå ut, dvs. til man observerer det "diskrete" rosa fyrverkeriet. Når det gjelder landskap i portrettformat, så sier jeg: "hvorfor ikke"?

 

10. oktober: Et bilde som _skriker_ høst. Dessuten plasserer det deg farlig nær elvevandrerkategorien.

 

11. oktober: Fin veranda. Eh, det var _fra_ verandaen ja. Ellers trekker jeg ikke tilbake ordet "fin", selv om du har gjort "montermastene" temmelig diskrete.

 

12. oktober: Fin tribute til Christóbal Colón. Minimalistisk (med stor forbokstav) som jeg liker det.

 

13. oktober: Regndråpen er det vel ikke vanskelig å gjøre noe med om ønskelig. Selv om det er en slags minimalisme over dette også, så er det en svæært vanskelig disiplin. Svææært vanskelig. Du har i alle fall lykkes godt på vei, men å komme 100% i mål på et slik ambisiøst prosjekt forekommer meg meget vanskelig. Men Trondster har et poeng med skumtopp som fyller ut en manglende skumtopp. Gjentakelse (hvis det er det korrekte uttrykket her) er et lurt grep å bennytte seg av.

 

14. oktober: Hadde det ikke vært for tittelen (på plata) så kunne det jo gått for "rock around the clock". Det er ikke så lenge siden jeg gikk til det anakronistiske grep det er å kjøpe meg platespiller. Må jo kunne spille min backlog av LP'er også. Det fine med eksponeringen er at man kan se deler av EXIF uten å lese EXIF.

 

15. oktober: Slitasje er noe man må regne med i løpet av en månedsutfordring. Det er omtrent som 3-mils passeringen på et maratonløp, man kan ikke løpe utenom hvis man har tenkt å fullføre. Men dagens bidrag bærer ikke noe preg av dette. Lekkert tåkelandskap i høstskrud.

 

16. oktober: Hvorfor ikke? Bartrær om høsten er jo håpløst underrepresentert. Godt at noen tar på seg ansvaret for å slåss for de høstsvake. Nå klarer jeg ikke helt å underkjenne komposisjonens makt her da...

 

17. oktober: Pent. Meget god og diskret plassering av benken mot frostrøyken. Kondensstripen er jo en diagonal så god som noen.

Lenke til kommentar

Fredag 15.oktober

....Jeg trøster meg litt med at en del av dere andre har tatt utstyrsvalg som antageligvis er enda mer frustrerende i lengden.

135mm paa crop er ikke frustrerende eller begrensende.

 

Lørdag 16.oktober

 

Bartre

 

Godt höstbilde. Og som KNB skriver, mest lövtraer som blir fotografert.

 

Søndag 17.oktober

 

Soloppgang

 

Og der dro den neste naboen for 14 dager til syden? Klart og fange inn stemningen ensom og forlatt i en veldig god maate.

 

Mandag 18.oktober

 

Regnfull og mørk mandag. Dermed blir det nok et hjemmelaget høst bilde.

 

Enda et!

 

Alt kan repeteres, og naar det blir teknisk godt gjort, ser vi det gjerne.

Men hva er det lille röde oppe til höyre paa lövet?

Lenke til kommentar

Alt kan repeteres, og naar det blir teknisk godt gjort, ser vi det gjerne.

Men hva er det lille röde oppe til höyre paa lövet?

 

Det er stilken som du også ser i speilbilde. Jeg fant et løvblad som hadde en ganske perfekt nittigraders knekk på stilken slik at jeg kunne få løvbladet til å stå. Jeg vurderte og tok noen bilder hvor enden på stilken var mer synlig og helt skjult, men syntes dette fungerte best.

 

Takk for hyggelige kommentarer.

Lenke til kommentar

Onsdag 19.oktober

 

Jeg har ikke noen store planer om å gå til anskaffelse av lysoppsett til fotografering, men det vil ikke si at jeg ikke kan leke litt med lys for det. Man kommer et stykke med det man finner i heimen. Forresten så kunne jeg ikke ha en hel måned med Sigmaen min uten at den ble brukt på f/1.4, så i dag er det full åpning.

 

Lys lek

 

post-195799-1287597272,9215_thumb.jpg

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...