Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - bareanton - Sigma 50mm f/1.4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Torsdag 7.oktober

 

I dag når jeg kom hjem fra jobb var jeg sikker på at jeg hadde minst to bilder som kunne brukes til dagens bilde. Begge relaterte seg til store mengder vann etter de 130mm med nedbør vi fikk her i går. Men utpå ettermiddagen fant jeg ut at jeg skulle dra med meg kamera å ta meg en kveldstur. Dermed endte jeg opp med et helt annet bilde. Når sant skal sies så endte jeg opp med veldig mange bilder i dag, men jeg måtte jo velge et her.

 

Kveldstur

 

post-195799-1286484241,2986_thumb.jpg

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Lenke til kommentar

Den offisielle åpningen ble passe surrealistisk! :D

Synes ellers Godt nok var mer enn godt nok - det ble noe ensomt og kaldt over det enslige høsttreet.

 

Høstløvet var vakkert! Plenty av action i flommen var det også. :)

 

Vil ikke kommentere siste - savner marka, jeg. Er hverken skog, utsikt eller natur her nede.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takk for hyggelige kommentarer. Jeg håper på å få ta mer høstbilder i løpet av oktober. Jeg har enda ikke klart å ta det ultimate høstbilde i år.

 

Idag har jeg reist sørover så jeg får ikke lagt ut dagens bilde før i morgen eller kanskje ikke før søndag. Bilde er tatt og jeg kan love det er litt mer eksotisk enn gårsdagens. Kommer nok ikke til å vekke lengselen til Trondster og Euklid.

Lenke til kommentar

Fredag 8.oktober

 

Som jeg nevnte tidligere så tok jeg meg en tur sørover på fredagen. Jeg lovet også et litt mer eksotisk bilde og her kommer det. Et hodeportrett av en fullvoksen giraff, tatt med 50 mm! Når man tar portrettbilde så må man jo gjøre som man er vant til uansett om det er en giraff. Som mange mener er det viktig å få øyene i fokus når man skal ta portrett bilder og det er også mange som like smal dof. Det gjør ikke noe om nesetippen er litt ute av fokus. I og med modellen min hadde litt store øyene så valgte jeg f/2.8 istedenfor f/1.4 fordi jeg var redd for å ikke få hele øynene i fokus engang. Nesetippen ble likevel litt ute av fokus. Det var enklere å ta den i profil (se alternativt bilde i spoiler).

PS, bilde er ikke beskåret eller endret noen mer enn rask justeringen av kontraster og farger i DPP.

 

Giraff portrett nr 1

 

post-195799-1286610349,0977_thumb.jpg

 

 

 

Giraff portrett nr 2

 

post-195799-1286610383,2356_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarene på giraffen. Jeg er i grunnen enig med pybalto. En dag når jeg får tid skal jeg gå gjennom alle de andre bildene fra dyreparken. Til de av dere som var med på Akam treffet i dyreparken tidligere i år, så kan jeg bare opplyse om at jerven fortsatt løper i ring.

 

Lørdag 9.oktober

 

I dag har jeg ikke hatt så mye tid til å tenke på bilde til oktoberfesten. Har tatt mange bilder men det har vært i en et års bursdag til min niese. Men på veien hjem fikk jeg ta en lite stopp slik jeg fikk tatt noen bilder. Dermed ble det solnedgangsbilder i dag. Eller heter det solnedgangsbilder når man tar bilde av himmelen osv. etter at sola har gått ned?

 

Stopp

 

post-195799-1286649177,738_thumb.jpg

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

 

Edit: Fikset en datofeil...

Endret av bareanton
Lenke til kommentar

Lørdag 8.? Bruker du 2011 kalenderen?

 

Fikset! Jeg er ikke forut min tid, det gikk bare litt fort isted....

:)

 

 

Landskap i portrett modus :hmm:

Dette kan forsåvidt fungere,men ville prøvd en versjon der man klipper litt i forgrunn og øverst så motivet går fra sort til rødt "1x1 ?".

 

Jeg er enig med landskap i portrett format ikke er helt etter boka, men jeg er ikke stor tilhenger av for mye beskjæring når jeg tar bilder til en av disse utfordringene. Det skal jo være en utfordring hvor man må tilpasse seg og gjøre det beste ut av det. Hvis det ikke var at jeg måtte bruke 50mm så hadde jeg nok tatt andre valg. Når det er sagt så hadde kanskje forslaget ditt med 1:1 format passet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...