Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - bareanton - Sigma 50mm f/1.4


Anbefalte innlegg

Tirsdag 19.oktober

Et tre

Tror kanskje at bilde hadde ha godt av at hele gjerde komm med i nedkant. Ville gitt en linje i bilde som leder oeyne opp til treet.

 

Onsdag 19.oktober

Man kommer et stykke med det man finner i heimen. Forresten så kunne jeg ikke ha en hel måned med Sigmaen min uten at den ble brukt på f/1.4, så i dag er det full åpning.

Lys lek

Ser gjerne flere slike fra deg. Virklig stilig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for glimrende kommentarer k.n.b, men du hadde ikke trengt å skrive alt det der to ganger for å få frem budskapet.

Åh. Du klarer å ta inn informasjon uten at det blir repetert altså? Da kan jeg jo klare meg men en kommentar pr. bilde heretter, arbeidsbesparende er det jo også. :)

 

18. oktober: Dette synes jeg ble hakket bedre enn første forsøk. Mest på grunn av at speilingen kommer bedre frem, men bladet i seg selv gir også mer lønn for strevet. Stilken ble litt snodig siden vi ikke ser mer av den, men, men...

 

19. oktober: Enig med Noggie om komposisjonen, ble kanskje ørlitt trangt rent generelt for det ellers flotte treet. Spørs hvor mye plass du hadde å bevege deg på her da. Fint å se at ikke alle løvtrærne er på slutten av sin bladsyklus.

 

?. oktober: Tiden skrider sakte fremover på sørlandet forstår jeg. Tirsdag og onsdag har til og med samme dato bare for å understreke dette. Ellers ser det ikke ut som du lider så grusomt at det gjør noe under mangel på lysoppsett. Meget lekkert, punktum. Hvis de OOF-sirklene skal illustrere antall isbiter i tegneseriemodus, så forstår vi jo at det er tanken som teller.

Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg har vært inne her nå og jammen hadde det kommet mye fint. Jeg liker spesielt godt 17 oktober. Velvalgt eksponering og komposisjon gjør at det ikke bare blir den kule streken på himmelen som gjør bildet men at det gir det lille ekstra. Veldig fint. Og Olden bildet var jo også meget bra. Nydelig underlag og bakgrunnsfarge. Ble tørst av det, så det hadde vært en god reklame :)

Lenke til kommentar

En slik veranda vil jeg også ha...

 

Det er bare å flytte ut på landet. Etter å ha sett i din tråd så tipper jeg du bor en plass på Nord-Jæren, så da er det bare å flytte cirka 10 mil sørover. Forresten så er bilde 10 oktober tatt langs en turløype som går et lite stykke bak huset mitt.

 

Og så hadde jeg ikke svart på denne heller ser jeg. Jeg bor nok enda lenger nord og er vel det man kaller en byas selv om jeg er tilflytter. Men jeg har vært sørover og lånt motiver. Det er flott på Jæren.

Lenke til kommentar

Takk både k.n.b og SR-L

Bilde av treet ble slik i og med jeg ikke kunne gå lengre bakover uten å falle ned en skråning.

Olden bilde var jeg godt fornøyd med selv. Utrolig morsomt å høre at folk faktisk ble tørst av å se det.

 

Jeg har en travel helg så jeg er ikke sikker på hvor mye jeg får lagt ut før på mandag. Hvis jeg får tid dukker det opp noe her, hvis ikke så kommer det etter hvert. Jeg er fast bestemt nå å at jeg skal klare et bilde hver eneste dag i oktober. Nå fikk jeg to fotobøker av dam i går, "Europas Naturskatter" og På sporet av Norge med Per Eide", så det hjelper på inspirasjonen.

 

Dag 21 – Bilde 21

 

Torsdag 21.oktober, nei nå har jeg rotet så mye med datoer denne måneden at jeg slutter å skrive dem her. Her kommer gårsdagens bilde. Litt seint, men jeg hadde det travelt i går.

I går kom også den første snøen. Så klart måtte jeg ha et bilde med litt snø på da.

 

Snø!

 

post-195799-1287738897,386_thumb.jpg

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Endret av bareanton
Lenke til kommentar

Det stemmer, det er lyslenka som er tatt frem igjen. Dama holder koppen og jeg har hengt opp lyslenke slik den får en bøy. Dermed er det bare å sette kamera på f/1.4 og fyre i vei. Jeg ser i etterkant at jeg skulle hatt plassert skyggen av koppen helt nede i bilde slik jeg ikke fikk med det område foran skyggen som er i fokus. Eventuelt beskjært bilde i bunn til 4:3.

 

Juletreet kommer plutselig!

Lenke til kommentar

Jeg tilbrakte helgen i Stavanger. Fotografering og oktoberfest hadde ikke førsteprioritet, men det ble noen bilder fra en spasertur både lørdag og en søndag.

 

Dag 23 – bilde 23

 

Vi gikk en tur området ved Stokkavannet. Det var mange fine fotomotiver, blant annet tre rådyr som stod lenge å så på oss. Selvsagt hadde jeg kun med meg femtimillimeteren, det er jo oktoberfest. Dermed ble det en benk som noen sikkert har vært smarte og dratt ut på isen sist vinter.

 

Sitt ned

 

post-195799-1288027390,0612_thumb.jpg

 

 

Dag 24 – bilde 24

 

Søndagen gikk spaserturen opp til Jernaldergården. Der stod det jo også et tre som bare bad om å bli fotografert. Jeg har sansen for bilder av trær, så jeg kunne jo ikke la anledningen gå fra meg.

 

Tre to eller tre

 

post-195799-1288027401,0157_thumb.jpg

 

 

Dag 25 – bilde 25

 

Noen har glemt t-lys holderne på bordet. Dermed fylles de med litt løv i bunnen og vann. I og med jeg ikke fant en elg i solnedgangen ble det disse etter solnedgangen i dag.

 

Forlatt og glemt

 

post-195799-1288027411,2661_thumb.jpg

 

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Lenke til kommentar

22. var utrolig kult. God ide og veldig godt gjennomført. Ikke minst fargene som gjorde det enda mer til noe utenom det vanlige. 23. likte jeg også veldig godt.Både komposisjon og ikke minst eksponering. Fort gjort å trekke slike bilder for langt ned, men dette var flott.

Lenke til kommentar

Dag 26 – bilde 26

 

I dag følte jeg at jeg måtte utfordre kreativiteten min. Resultatet ble jo litt rart men jeg liker det selv. Kan jo bare kalle det kunst og si at det var akkurat slik jeg ville ha det. Hvis noen sier det var et ræva bilde, så er jeg jo en misforstått kunstner.

 

Jeg har sett mange dråpebilder men jeg hadde lyst å prøve gjøre noe nytt. Utstyrt med litt melk, en pipette, et glass, et hvitt A3 ark og en 500W arbeidslampe skredd jeg til verk. Meningen var å undereksponere bilde slik jeg fikk frem strukturen i A3 arket og at dråpen skulle komme i silhuett. Det ble ikke helt som jeg hadde forestilt meg det, men som sagt så er jeg fornøyd. Man lærer jo ikke nye ting hvis man ikke tør prøve.

 

Dråpen

 

post-195799-1288118881,986_thumb.jpg

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mange flotte og stemningsfulle bilder her, f.eks. 15. oktober. Eller 17., der var det nydelige farger. Men mest av alt likte jeg giraff-portrettet, det var utrolig artig utrrykk på den, bra fanget! :thumbup: Og så falt jeg litt for Olden-bildet, er det juletrebelysning i bakgrunnen der og?

Lenke til kommentar

Takk Anfall og lessis.

:)

 

 

Dag 27 – bilde 27

 

I dag er det den internasjonale teddybjørn dagen. Hørte på radioen at man burde dra frem de gamle teddybjørnene, få de frem i lyset og sette en sløyfe på dem. Ser ikke ut som min likte oppmerksomheten.

 

Sukk

 

post-195799-1288204082,9688_thumb.jpg

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...