Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - bareanton - Sigma 50mm f/1.4


Anbefalte innlegg

Søndag 3.oktober

 

Dag tre av festen. Dagens bilde kan ses på som åpningen av en ny del i min oktoberfest. Dette er første bilde i den delen hvor jeg roter rundt hjemme og tar innendørs bilder. Jeg har blitt så inspirert av legobilder i tidligere utfordringer at jeg endte opp med å kjøpe litt lego. Så dagens er også det aller første legobilde fra meg.

Til dere som mener jeg burde skutt på f/1.4 for å få mer sirkulære oof lys, så ofret jeg den effekten for å få litt mer dybdeskarphet. Det kommer nok mer bokehsirkler i løpet av oktober.

:)

 

Offisiell åpning

 

post-195799-1286113685,2601_thumb.jpg

 

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

 

Edit: Rettet opp feil dato...

Endret av bareanton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du i bakgrunnen som skaper bokehsirklene?

Han har nok satt opp juletreet alt.

 

Morsom avduking. Virker nesten litt påtatt blid den karen der, han kan vel ikke ha tatt seg en tår for tørsten? Kan bare slå meg sammen med de som påpeker den fortreffelige komposisjonen.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Bra start på festen! Gledelig å se at du også besitter et bra eksemplar av dette objektivet. Fluesoppen er så skarp at dersom man ikke dør av giften kommer man i hvert fall til å blø ihjel.

 

Artig legobilde også. Stilig lyssetting og fin bakgrunn. Enig med k.n.b at han ser mistenkelig blid ut.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

@ kaian - Det er bare å begynne utgravingene.

 

@ RandiA - Takk

 

@ iamluka - Jeg koser meg når jeg tar slike bilder. Visualiserer dem i hode først og ser hva jeg får til ved hjelp av ting i heimen. Har et stort roterom som jeg kan boltre meg på. Bakgrunnslysene i gårsdagens bilde kommer fra en lyslenke jeg kjøpte for en hundrelapp på Nile, en slik som folk henger opp i jula. Bakgrunnen er et veldig mørkegrønt stoff. Legomannen står på et A3 ark oppå en glassplate og under der igjen er det lys. Det kommer også lys fra begge sidene på mannen, men de ble litt for svake i forhold til lyset under. Open here skilte er fra en boks rødvin, som jeg har en mistanke om at k.n.b skjønte.

 

@ k.n.b - Nei det var ikke juletreet, men mitt ekstremt stygge amerikanske plastjuletre på 40cm dukker kanskje opp senere. Det var med i sist oktoberfest så det må vel være med i år også.

 

@ arnold_layne - Han har ikke tatt seg en tår for tørsten, han er selger og selgere ser alltid slik ut.

Lenke til kommentar

Mandag 4.oktober

 

Noen dager går alt galt. Jeg hadde en glimrende ide til dagens bilde, trodde jeg. Når jeg overførte bildene så ble jeg ikke fornøyd så jeg prøvde en gang til. Andre gang gikk ikke bedre enn første, så alt ble forkastet. Da tenkte jeg det var på tide å ta seg spasertur i høstmørke. Dro med meg kamera og gikk en tur. Jeg endte opp med å stå på en bru å ta bilder. Selvsagt måtte jeg stå på andre siden av der det var en gangsti, så biler for forbi, blinket med lysene og tutet på meg. Yes, tenkte jeg, der fikk jeg dagens bilde. Gikk hjem begynte å laste over bilder når telefonen ringte. Mens jeg pratet i telefonen avsluttet jeg overføringen og formaterte kortet. Nå i etterkant ser jeg at jeg IKKE har overført bildene som ble tatt på brua!

Derfor heter dagens bilde ”Godt nok”.

 

Godt nok!

 

post-195799-1286222483,0534_thumb.jpg

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Lenke til kommentar

Er du godt nok fornøyd med "Godt nok" da? Det er mulig å redde bilder fra formaterte kort, vet du. Med RescuePro f.eks.

 

Ja, godt nok fornøyd. Hadde det vært et bilde jeg ikke enkelt kunne ta om igjen så hadde jeg prøvet å redde bildene. Nå ser jeg bare på det som en lærepenge. Nå har jeg jo også en ide til et bilde hvis det skulle skrante på kreativiteten en kveld.

:)

Lenke til kommentar

Her kan dere se det første bilde som jeg repeterte i går. Det er det litt mer refleksjoner og skygger i. Det kan hende jeg prøver meg enda en gang for å få frem mer refleksjoner i glassplaten.

 

Takk for hyggelige kommentarer.

 

Edit: Hørte nettopp på radioen at de meldte 100mm nedbør her jeg bor, så det er mye mulig at det blir et innebilde idag også.....

Endret av bareanton
Lenke til kommentar

Onsdag 6.oktober

 

I dag onsdag 6. oktober er det ventet store nedbørsmengder over sørlige deler av Rogaland. Det har i den siste tiden kommet en del regn i området og vannføringen er allerede stor. Som følge av nedbøren onsdag 6. oktober vil vannføringen kunne stige til nivåer over 5 års-flom. Etter jobb tok jeg meg en kjøretur med kamera. Det regnet sånt at jeg ikke gikk ut av bilen.

Jeg valgte et bilde fra den turen som kanskje ikke var det beste men det som viser at det har kommet litt vann. Hvis man ser litt på bilde så ser man også alt regnet som fortsatt flommer ned.

 

Vann her?

 

post-195799-1286382517,6101_thumb.jpg

 

 

 

 

Eller skulle jeg heller valgt dette?

 

post-195799-1286382593,5631_thumb.jpg

 

 

 

Alle mine Oktoberfest bilder 2010 samlet i et SmugMug galleri. Der finner man større versjoner og exif hvis man ønsker.

Lenke til kommentar

Det ørlille himtet av refleksjon under bladet gir en fantastisk dybde.

Det var så subtilt at jeg ikke merket meg det før du sa det. Det hever jo bildet noen hakk, men jeg må innrømme at den remake'n som bareanton linker til er enda flere hakk raffere. Seriøst bra.

 

Noe annet som må være seriøst er nedbørsmengdene. Ser nesten skummelt ut å være i nærheten av det der. Jeg synes du valgte rett. Selv om spoileren har mer høstfarge, så er det mye mer action i det valgte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...