Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg prøvde en gang i et spill som så litt dårlig ut de første rundene å angripe en mostander med én worrior. Det gikk ikke, men det var faktisk ikke veldig langt unna. Hadde jeg hatt kun en til, hadde det sannsynligvis gått. Derfor kan det være et tips å produsere en warrior som første produksjon istedetfor scout i noen tilfeller. Det må jo være en usannsynlig god start å ta en hovedstad før år 3000BC.

 

Edit: Har for øvrig også fått til "CS slingshot" (altså å bygge wonderet som gir free science, og bruke den på Civil Service, som er nokså dyr og bra). Det funker i Civ V også! :p

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Nei, tidligere er bedre.

 

Hvorfor? Jeg mener selvsagt for å maksimere poengsummen.

Trodde poenget var å vinne, ikke å få høyest mulig score. :dontgetit:

 

 

Poenget med å spille setter man vel selv. I eldre spill av Sid Meier, har det vært moro å forsøke å sette highscores. Civ5 sitt system virker å ha en forenklet mekanisme for dette, er ikke like moro uten en tidsmodifikator.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om den funker helt som den skal. Trodde vanskelighetsgraden skulle virke inn på poengsummen, men tutorialen som jeg ble lei etter 209 runder troner fremdeles øverst. Selv om motstanderen ikke bygget noenting og loket rundt med krigeren han startet med til jeg valset over både ham og byen hans.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om den funker helt som den skal. Trodde vanskelighetsgraden skulle virke inn på poengsummen, men tutorialen som jeg ble lei etter 209 runder troner fremdeles øverst. Selv om motstanderen ikke bygget noenting og loket rundt med krigeren han startet med til jeg valset over både ham og byen hans.

 

Etter å ha kikket litt på civfanatics, tyder det på at vanskelighetsgrad ikke spiller inn på score. Merkelig at de har valgt å forenkle poengsystemet såpass, i forhold til andre spill i serien.

Lenke til kommentar
Civ5 sitt system virker å ha en forenklet mekanisme for dette, er ikke like moro uten en tidsmodifikator.

Refererer til Isbilens innlegg tidligere:

"Time to Victory

If.you.achieve.victory.before.2050,.you.receive.a.“score.multiplier.”.The.earlier. the.victory,.

the.better.."

 

Det at en har fjernet høyere score for høyere vanskelighetsgrad ser imidlertid ut til å stemme.

Lenke til kommentar
Civ5 sitt system virker å ha en forenklet mekanisme for dette, er ikke like moro uten en tidsmodifikator.

Refererer til Isbilens innlegg tidligere:

"Time to Victory

If.you.achieve.victory.before.2050,.you.receive.a.“score.multiplier.”.The.earlier. the.victory,.

the.better.."

 

Det at en har fjernet høyere score for høyere vanskelighetsgrad ser imidlertid ut til å stemme.

 

 

Fant denne her, etter sigende fra manualen, men har ikke dobbelsjekket.

 

Time to Victory

If you achieve victory before 2050, you receive a “score multiplier.” The earlier the victory, the better.

 

Score

You earn points for:

• The number of tiles in your borders (this is the least important factor in victory)

• The number of cities in your empire

• Your population

• The number of techs you possess

• The number of “future techs” you possess

• The number of Wonders you have constructed (this is the most important factor in determining victory)

 

Map Size and Game Difficulty

The size of the map that you play on will determine the Score each civ receives for tiles, number of cities, and population. The game difficulty you choose will determine the overall value of all points in the game: the higher the difficulty, the more everything’s worth. (In other words, winning a crushing victory on the easiest level will probably be worth fewer points than eking out a marginal victory on the toughest level.)

Lenke til kommentar
Civ5 sitt system virker å ha en forenklet mekanisme for dette, er ikke like moro uten en tidsmodifikator.

Refererer til Isbilens innlegg tidligere:

"Time to Victory

If.you.achieve.victory.before.2050,.you.receive.a."score.multiplier.".The.earlier. the.victory,.

the.better.."

 

Det at en har fjernet høyere score for høyere vanskelighetsgrad ser imidlertid ut til å stemme.

 

 

Fant denne her, etter sigende fra manualen, men har ikke dobbelsjekket.

 

Time to Victory

If you achieve victory before 2050, you receive a "score multiplier." The earlier the victory, the better.

 

Score

You earn points for:

• The number of tiles in your borders (this is the least important factor in victory)

• The number of cities in your empire

• Your population

• The number of techs you possess

• The number of "future techs" you possess

• The number of Wonders you have constructed (this is the most important factor in determining victory)

 

Map Size and Game Difficulty

The size of the map that you play on will determine the Score each civ receives for tiles, number of cities, and population. The game difficulty you choose will determine the overall value of all points in the game: the higher the difficulty, the more everything's worth. (In other words, winning a crushing victory on the easiest level will probably be worth fewer points than eking out a marginal victory on the toughest level.)

 

Virke nesten for enkelt...

 

Ingen som har konkrete verdier? Hvor mye Populasjon gir osv. Slik det er mulig å finne ut det beste året og beste strategien for mest mulig score?

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor det ikke er mulig og utnytte alle tiles? Hvis dere ser på bilde så ser dere helt nederst på øya så kan eg ikke worke tiles der.

 

Eg har kjører 1 by og har mye culture expand, så trenger eg mer produksjon men får ikke brukt fks den minen som er i mitt teritroium.

post-28264-1288450475,2174_thumb.jpg

Endret av Xp3ri3nZ
Lenke til kommentar

Alt er som det skal være. Området en by kan utnytte strekker seg bare tre felt ut i hver retning. I tillegg kan ressurser utnyttes så lenge de er innenfor territoriet, slik at den oljen som ligger for langt unna til at byen kan arbeide på feltet, likevel tilfaller deg hvis du bygger en brønn der.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Alt er som det skal være. Området en by kan utnytte strekker seg bare tre felt ut i hver retning. I tillegg kan ressurser utnyttes så lenge de er innenfor territoriet, slik at den oljen som ligger for langt unna til at byen kan arbeide på feltet, likevel tilfaller deg hvis du bygger en brønn der.

Men hva er vitsen å bygge brønn der viss det ikke går an å arbeide der?

 

Må eg bygge en ny by nederst der da får å få utnyttet hele øyen?

Lenke til kommentar

Ok skjønner, takk får hjelpen.

 

Har kjørt med 1 by nesten hele tiden, får å få mest mulig sosial policy`s. Men etterhvert så begynnte det å knipe sånn med pengene at eg måtte expandere med en by til. Det straffet seg me at eg måtte vente 5 turns extra får sosial policy.

 

Eg spiller på maptype små øyer, men får hele tiden trusler i fra egypt og ander om at eg har svak hær og at eg må passe meg. Skal bygge noen gode skip nå snart så eg får mer kontroll.

Lenke til kommentar

Nå er jeg enda litt mindre fan av poengsummen. Fikk endelig has på tutorialen på topp, men det gjennom en ufokusert tullerunde hvor jeg var generelt kjip og høvlet over det meste. Når man spiller sånn blir man ikke utfordret, får man først flyten bare baller det på seg og poengsummen gjenspeiler ikke opplevelsen av utfordring. Problemet er vel først og fremst den tilbakestående AI-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...