Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøsses! At jeg ikke har sett denne tråden før!

 

Jeg snublet innom denne siden her forleden. De sverger da tydeligvis til at PVC-isolering av kabler og bruk av plast generelt innenfor HiFi er fy-fy. Dårlig klang og bla bla bla. Hørt makan til tullball? DE bruker da i stedet stoff for å isolere kablene sine, og treplugger.

 

For å være ærlig kan jeg ikke si annet enn at de ser ganske fine ut. :whistle:

Endret av Munty
Lenke til kommentar

At isolasjonen har innvirkning på de elektriske egenskapene er et kjent fenomen, men isolasjonsmaterialet skal være bra dårlig for at det er hørbart.

 

Selv har jeg sølv-signalkabler med isolasjon i kapton, levert ferdig fra ebay til en latterlig lav pris. (Mindre enn hva en normal hifipusher tar for samme lengde i billig-kopper.)

 

Teflon går for å være kurant, uten at det påvirker prisen betydelig. Dog er det småplagsomt å jobbe med siden kablene blir så glatte at det er vanskelig å tak på de ved avisolering.

 

Kapton tåler varme, er ekstremt temperaturbestandig, og ser fancy ut.

Lenke til kommentar

Det er umulig å si ut fra kun størrelse.

 

Overflatearealet er omtrent identisk. Men overflateareal er langt fra det eneste som har noe å si på hvor mye trøkk man får.

 

Selv er jeg en tilhenger av å holde antallet elementer nede, av hensyn til lydkvalitet. Pøser man på med mange elementer ser det brutalt ut, men det er sjelden at det spiller spesielt pent.

 

Du vil få et bedre svar om du gir oss konkret info om hvilke høyttalere det dreier seg om.

Lenke til kommentar

Altså, det er flere ting å si her. Forsterkeren har jo også noe å si, men jeg går utifra at det er samme forsterker det er snakk om. Men altså, jeg har hørt heftig og tight bass ifra et par stativhøyttalere med diskant og et element på 5 tommer, og jeg har hørt høyttalere med to 10-tommere minne mer om døsig og varm cola.

 

Som Jann-Ove sier, konkret info.

Lenke til kommentar

På generelt basis finnes det ikke noe svar. Men om volumet og plasseringen er noenlunde det samme vil det være rimelig likt.

 

Et element vil dog kunne holde høyere kvalitet enn to. På andre siden så tilsier erfaring at 2 x 6.5" gjerne har et mer påkostet delefilter som gir en bedre lyd. Dette er dog, igjen, ikke noen fasit.

Lenke til kommentar

Så, det har seg slik at jeg skal kjøpe en sub til anlegget mitt. Alternativene er to subber fra Klipsch. Den ene er RW-12d, og den andre er RW-10d.

 

Jeg tenker først og fremst på 10" ettersom at jeg ikke skal spille for hele verden, men hvis jeg spytter inn 1000 ekstra får jeg altså 12" som kan gå litt dypere, og yter mer.

 

Noen som anbefaler den ene eller den andre?

Lenke til kommentar

Titter etter en billig sub på finn.no om dagen, men gidder ikke kjøpe før jeg virkelig gjør et kupp.

Bare lurte på om noen har prøvd å koble subben rett inn i de vanelige høytaler utgangene?

Det er ikke Pre Out på forsterkeren min.

 

Om det er en aktiv sub ville jeg absolutt ikke gjort det. Om det er en passiv vil det fungere. Men de aller fleste subber er jo aktive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...