Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke, er bare et format, forsatt musikk :p

 

Handler om stemningen (og kanskje det at jeg uansett må opp å snu den halvveis). Jeg driter i CD'en. :p Den tåler en støyt, og jeg kan slenge den rundt, ha den i bilen etc etc. En LÅ må behandles med respekt. Som sagt; man får et forhold til en vinyl.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Om vinyl er bedre enn CD er vanskelig å si. Jeg synes vinyl er mye bedre, men vanskelig å beskrive. Det låter mer autentisk, mer anturlig. Uansett hvor mye jeg skrur opp volumet, så tenker jeg aldri over at det er høyt. Det låter ikke høyt, det bare er høyt. Etter at jeg begynte med vinyl nå blir CD aldri det samme, låter mye mer... dataaktig, låter mye mindre naturlig. Det er mer liv i lyden, CD'er blir litt kjedelige og livløse.

 

Vil også nevne at bassgjengivelsen er flere hakk over på platespilleren min kontra CD-spillerer, og de er i cirka samme klasse.

Lenke til kommentar

Om vinyl er bedre enn CD er vanskelig å si. Jeg synes vinyl er mye bedre, men vanskelig å beskrive. Det låter mer autentisk, mer anturlig. Uansett hvor mye jeg skrur opp volumet, så tenker jeg aldri over at det er høyt. Det låter ikke høyt, det bare er høyt. Etter at jeg begynte med vinyl nå blir CD aldri det samme, låter mye mer... dataaktig, låter mye mindre naturlig. Det er mer liv i lyden, CD'er blir litt kjedelige og livløse.

 

Vil også nevne at bassgjengivelsen er flere hakk over på platespilleren min kontra CD-spillerer, og de er i cirka samme klasse.

 

 

Enig med deg der! og i tillegg hvis jeg Laster ned fra iTunes føler jeg liksom ikke at jeg eier sangen, er noe spesielt å kunne ta på albumet fysisk.

Lenke til kommentar

Vinyl er jo også mer stas, som Wikipedersen har nevnt. Jeg koser meg mye mer med det. Det blir ikke bruk-og-kast-varer. Det blir så spesielt. Vinyl regnes jo også som mer eksklusivt. Platekompaniet bruker det som skjult reklame. Jeg merket det sist gang jeg var der, at alle som handler CD'er, DVD'er, spill, etc fikk kjedelige plastposer, mens de som handlet vinyl fikk pene papirposer med fast og solid bunn og pene håndtak og alt.

Lenke til kommentar

Vinyl er jo også mer stas, som Wikipedersen har nevnt. Jeg koser meg mye mer med det. Det blir ikke bruk-og-kast-varer. Det blir så spesielt. Vinyl regnes jo også som mer eksklusivt. Platekompaniet bruker det som skjult reklame. Jeg merket det sist gang jeg var der, at alle som handler CD'er, DVD'er, spill, etc fikk kjedelige plastposer, mens de som handlet vinyl fikk pene papirposer med fast og solid bunn og pene håndtak og alt.

 

Da skal jeg ta meg en tur til den fysiske butikken en dag! :innocent:

 

Edit: Grammatisk feil

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Hmm, Stua er ca 20 kvadrat og bestar bare av en sofa og en TV. Jeg har alt annet stappa inn på det lille soverommet. Tror jeg har god plass til noen høytallere. Nå gjelder det å finne en brukbar receiver.

 

Kan likegodt fortelle om min litt kreative plan. Jeg har pcen på soverommet og TVen i stua. Skal borre hull i soveromsveggen, slik at kablene strekkes fra PC til TV fra soverommet. Så setter jeg på film og undeholdning fra pcen, slik at stua ser helt smooth ut uten noe dilldall.

 

Tusen takk for god hjelp++!

 

EDIT: Når jeg tenker meg om så har jeg en god del naboer og huset er veldig dårlig isolert når det kommer til lyd. :p

 

Jeg har Jamo S606 HCS3 på mitt gutterom som er "hele" 10 kvadrat. Overkill er det, men funger knall! :)

Lenke til kommentar

TA BILDE AV ANLEGGET DITT!

 

Alle liker bilder. Ta noen!

 

Jeg får trå frem som et godt eksempel. Bildene bærer preg av at jeg faktisk slet med å finne utløserknappen, og hadde lite styring på hva som var opp-ned på et kamera. Likevel, dere får et aldri så lite inntrykk i hva som lager lyd her. Håper flere tar noen bilder, samme hvor rotete rommet er, hvor dårlif kameraet er og hvor bedriten fotografen er.

 

post-154625-0-69486700-1294157670_thumb.jpg

 

Sofakroken.....(som egentlig er en seng og en sammenrullet dyne :p

post-154625-0-95521800-1294157735_thumb.jpg

 

Platespilleren min

post-154625-0-64326200-1294157820_thumb.jpg

 

Spesifikasjoner for de som liker det:

 

Høyttalere: Jamo 608

 

Forsterker: Pioneer SA-410 (får ny i morgen, en Technics SU-VX 700)

 

CD-spiller: Sony CDP-xe330

 

Platespiller: Philips 312 (blir en ny platespiller ifra Pro-Ject snart)

 

Konsoll: Playstation 3 120 GB

 

TV: 32" 32LG2000

 

Signalkabel: Pure AV

 

Høyttalerkabler: Monster

 

Rack: IKEA Mosjö TV-benk

 

Veggfeste til TV: Audio Physix

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Muligens burde slike fotosesjoner ha sin egen tråd (eller subforum) ?

 

(Jeg synes de blir vanskelige å se/finne om de ligger spredt rundt som innlegg i denne tråden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...