Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

bi-amping kan være en rimelig god løsning på litt tyngre høytalere, ikke sjeldent at to mindre forsterkere er billigere per watt enn en litt større.

Det finnes jo en del godt rør-mono forsterkeri også og da blir du temmelig nødt å bi-ampe for å få lyd i begge kanalene.

 

bi-wire bruker jeg nå på Infinity'ene mine, uten at jeg egentlig har tenkt noe spesielt over hvorfor (det var jo fire pluggfester på dem, så da...).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat koblet opp systemet som dere her på forumet har valgt ut til meg, det var for en god stund siden. Og takk for det! Fikk ikke koblet det opp før nå, siden jeg måtte pusse opp leiligheten. Jeg er strålende fornøyd, heftig kinolyd. :)

 

Har bare et spørsmål. På de små høyttalerne (center og bak) har jeg bare et +- lydinngang på, mens på de store tårna er det 2 +- poler. Jeg bruker bare en. Hva er egentlig poenget med den andre? Vil jeg få bedre lyd av å koble kabler til begge(altså at det går 2 like kabler til en høyttaler)?

Om disse ikke er koblet sammen fra før må du bruke en jumper, virker som nye høytalere allerede har disse koblet sammen via en flat metal ledning, om det ikke sitter slike hos deg må du strekke en liten ledning fra svart til svart og rød til rød. Hvis ikke vil høytalerne ha store problemer med å spille bassen riktig.

Jeg gikk 3 måneder uten å forstå hva som som var galt med mine, jeg kunne ikke slå opp lyden før det hørtes ut som hele bassen skulle fly i lufta. Googla så det med terminalene og kan nå spille bass intensive sanger på bånn guffe!

Grunnen til at det er to innganger er som andre her sier at du kan ha egen "forsterker" som kun sender ut de lyse tonene til diskant og mellomtone.

Lenke til kommentar

bi-amping kan være en rimelig god løsning på litt tyngre høytalere, ikke sjeldent at to mindre forsterkere er billigere per watt enn en litt større.

Det finnes jo en del godt rør-mono forsterkeri også og da blir du temmelig nødt å bi-ampe for å få lyd i begge kanalene.

 

bi-wire bruker jeg nå på Infinity'ene mine, uten at jeg egentlig har tenkt noe spesielt over hvorfor (det var jo fire pluggfester på dem, så da...).

Bi-amping brukes stort sett om to forsterkere på en høytaler..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bi-amping brukes stort sett om to forsterkere på en høytaler..

Grmpf.. Sorry, my bad. Jeg blander stadig vekk mono-bridging og bi-amp'ing. Fy, meg selv.

 

og to mono-blokker er vel forsåvidt ingen av delene. He, he.. lett er det ikke.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bruker bi-wire, er samme reciveren, flere transistorer må vel være bedre uansett?

Det er vel strengt tatt ikke flere transistorer, men heller bare dobbelt så mye ht-kabel.

Lenke til kommentar

Bruker bi-wire, er samme reciveren, flere transistorer må vel være bedre uansett? Hehe, i hvertfall der logikken min ligger i å bruke det, selv om jeg forsatt er begrenset av samme strømforsyning.

Bi-wiring bruker samme transistorer bare via flere kontakter.

Signal - transistor - hver sin utgang - to sett med kabler - høytaler

 

 

Nøyaktig samme effekt som en tykkere kabel.

Lenke til kommentar

Om det er lagt opp sånn internt føler jeg meg lurt... Men ja, ser jo det, godt mulig det er sånn. Men herregud, det blir for dumt? Det ligger jo allerede forsterkerkrets til front-high, hvorfor mener dere de ikke ville brukt den?

 

Ser jeg har mixet bi-wire og bi-amp tho, og på reciveren står det bi-amp.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt mitt første ordentlige sett med hodetelefoner ble disse.

Jeg bor to steder, det ene stedet spiller jeg med bånn guffe, men her i leiligheten kan jeg så vidt ha lyd på før det dunker litt vell mye.

Har ganske greie høytalere på begge steder, men er så klart litt bedre utstyr der jeg kan kose meg mest med musikken, la bassen riste gjennom kroppen. La vokalene til Eminem forskrekke meg med kjape fengene rim. Eller sette på litt gammel kvalitets musikk og la stemmen til Freddy mercury bruse gjennom kroppen, med deilige gitar riff fra resten av Queen. Eller kanskje sett på noe Hard Rock fra AC/DC eller Airbourne.

 

Uansett fram til spørsmålet mitt! Hvordan føles det å høre på musikk i hodetelefoner i forhold til høyatelere? Jeg har liksom ikke opplevd noe annet en kjip lyd fra billige in-ear øre propper.

Lenke til kommentar

Det har en tendens til å bli mer direkte, du får ingen rompåvirkning, skillet mellom høyre og venstre blir større, men til gjengjeld blir scenebildet mer diffust.

 

Skriv gjerne noen ord om hva du syns om dem, har siklet på dem lenge uten å helt ta skrittet ut og skaffe dem.

 

Aha :roll:

Det kan jeg gjøre vettu, gleder meg til å få testa de! Har tilgode å ikke ett en eneste anmeldelse som gir den trekk for lyden. :love:

Lenke til kommentar

Hehe, det er vanskelig å forklare lyd. Scenebildet er evnen til å forestille seg hvor lyden kommer fra foran deg. Når det kommer rett på øret så er det bare lyd, med gode høytalere får du følelsen av at det er en scene foran deg der bandet/artisten står.

 

Men det finner du jo ut av, jeg har heller ikke funnet en eneste negativ tilbakemelding om de, men 1500kr er en del penger for hodetelefoner, og AKG K 242 er også fine.

Lenke til kommentar

Satser på at de er verdt pengene og kan henge med meg i mange år!

 

Fikk en epost fra vostok.no ..

 

Hei

 

Vi har disse på lager om et par dager. Håper det er greitt.

 

Mvh

Einar O. Dahle

www.vostok.no

 

 

Vurderer å avbestille og kjøpe de en annen plass! :(

 

Edit: og/å feil

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Har akkurat koblet opp systemet som dere her på forumet har valgt ut til meg, det var for en god stund siden. Og takk for det! Fikk ikke koblet det opp før nå, siden jeg måtte pusse opp leiligheten. Jeg er strålende fornøyd, heftig kinolyd. :)

 

Har bare et spørsmål. På de små høyttalerne (center og bak) har jeg bare et +- lydinngang på, mens på de store tårna er det 2 +- poler. Jeg bruker bare en. Hva er egentlig poenget med den andre? Vil jeg få bedre lyd av å koble kabler til begge(altså at det går 2 like kabler til en høyttaler)?

Om disse ikke er koblet sammen fra før må du bruke en jumper, virker som nye høytalere allerede har disse koblet sammen via en flat metal ledning, om det ikke sitter slike hos deg må du strekke en liten ledning fra svart til svart og rød til rød. Hvis ikke vil høytalerne ha store problemer med å spille bassen riktig.

Jeg gikk 3 måneder uten å forstå hva som som var galt med mine, jeg kunne ikke slå opp lyden før det hørtes ut som hele bassen skulle fly i lufta. Googla så det med terminalene og kan nå spille bass intensive sanger på bånn guffe!

Grunnen til at det er to innganger er som andre her sier at du kan ha egen "forsterker" som kun sender ut de lyse tonene til diskant og mellomtone.

 

Aha, takk for tipset. Sjekket nå, det går en metalplate fra det ene polparret til det andre og bassen ser ut til å funke. :)

Lenke til kommentar

Eg har ein del høgtalera som eg har fått av kompisar, dei er ikkje veldig bra, men dei duge :)

Har dere noen tips til kva eg skal koble dei på? Eg vil bruke dei til musikk og ikkje så mykje film.Eg vil helst gje under 1000 lappen :)

 

Har dere nokon tips? :)

Forsterker du tenker på?

Du bør nok skrive litt mer info om høytalerne.

Lenke til kommentar

Eg har ein del høgtalera som eg har fått av kompisar, dei er ikkje veldig bra, men dei duge :)

Har dere noen tips til kva eg skal koble dei på? Eg vil bruke dei til musikk og ikkje så mykje film.Eg vil helst gje under 1000 lappen :)

 

Har dere nokon tips? :)

Forsterker du tenker på?

Du bør nok skrive litt mer info om høytalerne.

 

Eg vet ikkje så mykje om høgtalerane :( men eg tenker på stereo anlegg da? sidan eg skal bruke det mest til musikk :D Får man eit greitt stereo anlegg til under 1000 ? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...