Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Så vertikal forskyvning er bedre enn horisontal forskyvning. Det vil alltid bli forskyvninger, en center i samme serie som frontene bruker gjerne samme elementer, og lyden blir i praksis den samme som fra en gulvstående men med redusert dypbass.

 

Hvis man først skal være seriøs på dette nivået så er vel lydtransparent lerret og høytalerne bak et must uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vertikal forskyvning vil skje mye mindre i forhold til horisontal forskyvning, siden ørene som oftest er i samme høyde, uansett hvor i rommet du er.

 

Du må også tenke på at senterhøytalerene ofte er veldig kompakt, og dermed er også kassen gjerne dårligere. B&W HTM61 er jo en som har fått svært sterk negativ kritikk fra noen anmeldere/brukere. Og det er vel mest fra lesing om den at jeg har fått mitt syn på saken.

 

Er jo og ulemper med phantom senter, for folk i rommet, da senter vil flytte seg fra side til side, etter hvor man står i rommet. Men uansett oppsett, er jo sweetspot alltid den beste plassen å være i.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Vil ikke lerrettet forandre lyden mye mer enn om elementene er plassert vertikalt eller horisontalt da?

 

Edit: Tenker da på om center er plassert midt bak lerrettet. I og med at lydbølgende må igjennom et annet medium (her lerrettet) så vil jo senter for lydkilden forflyttes ganske mye(?)

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Om du skal ha de billig er europris stedet, men kjøpte noen rca kabler på 5 meter fra Argon hos Hifiklubben til ca 250 kroner.

 

 

Edit:

 

Rca til rca = http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/signalkabler/argon_5055_kabel_1,5_m.htm

 

3,5mm jack til rca = http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/signalkabler/argon_5005_kabel_15-m.htm

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Hvorfor vil det forflyttes?

Vet ikke. Sikkert jeg som tenker at lerettet er mer massivt enn det sikkert er. Du mener altså at man ikke kan høre forskjellen på lyden om den går igjennom et lerrett eller ikke?

 

Hvis man sitter med øynene igjen og hører på lyden fra en høytaler, så vil jeg tro det er vanskeligere å høre akkurat hvor høytaleren er plassert om det henger et lerrett i veien. (?)

 

Så hvis man allerede lar lyden fra centeren gå igjennom lerettet, så burde man i alle fall ikke bry seg med om elementene er plassert loddrett eller vertikalt, da den forskjellen er mye mindre..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Umfh...

 

Jeg satt nettopp å fingra med instillinger av anlegget i 10 min her fordi den venstre kanal låt så svakt/snodig.

 

... så ringte mobilen ... og jeg oppdaget at jeg hadde bt-handsfree-headset dingsen sittende i mitt venstre øre.

Lenke til kommentar

Da hadde man igjen fått nye leketøy i posten, så tunge at taxi ble bestillt for å hente dem. Taxituren fikk man stort avslag på, men det er en annen historie.

 

Mitt nyeste leketøy tillhører Technics absolutte toppserie, og er der den minste i serien. Med 2*60 watt oppgitt.

Det er by-far den peneste forsterkeren jeg har lagt øyne på, mye forsterket av det faktum at den er 5cm tykk. Men ikke la tykkelsen lure deg, dette er en stor forsterker, og den er like bred og dypere enn surround-receiveren min, og veier dessuten mer.

Den har også FL-målere i front som viser hvor mye effekt som sendes til høytalerne til en hver tid.

 

Det fulgte også med en preamp jeg er mindre imponert av lydmessig (den trenger desperat en støvrensing), men den er også latterlig pen. Og har en av de aller råeste plasseringene av tonekontrollerene jeg har sett (en motorisert luke a.la cd-tray siger ut i perfekt hastighet og på oversiden kan du stille tonene)

 

2*60 watt sier du, hvor mye er så det.

Vel, lyset i taket varierer lett i styrke allerede ved 10 watt (iflg fl-meterne). Det er såpass høyt at naboene antageligvis hadde skutt meg etter få minutter, og både skaper og vegger vibrerer noe massivt.

 

For å sammenligne så var det brutalt mye høyere enn noe yamahaen min klarte, med sine 2*135 watt.

 

Så hvordan kan man egentlig forklare nøyaktig hvor rå denne er? Vel, D590 er de mest tungdrevne høytalerne jeg har vært borti, og får B&W DM683 til å virke som stativere, og denne forsterkeren står mer eller mindre og lener seg mot veggen med en sigarett og spør om det var alt jeg hadde å by på. Sammenlignet med su-v7(2*80 watt) og su-vx700(2*135 watt) som er fra technics nest høyeste serie, så hører man virkelig forskjell, for å dra paraleller til dataverdenen så kan man si at geforce gtx 560 er et godt kort, men 580 er likevel i en annen klasse.

 

Preampen får stå fordi den er pen, men vil ikke kobles inn før jeg evt får en ny radio og/eller platespiller.

 

Jeg har jo tidligere vist frem su-5 i tråden, en virkelig sterk og imponerende liten krabat, som til og med ga dm683 et kjør for pengene, men A7 er minst like imponerende, og da er den vel nesten tre ganger så stor, og nesten tre ganger så tung.

 

FL-meteren kan også stilles inn med utgangspunkt i 0.1 watt eller 1 watt, slik at man kan se forbruk selv ved normale lyttenivåer (er det noen som innser hvor høyt 1 watt egentlig er)

 

For å dra en sammenligning, den får 8" bassen i D 590 til å spille tightere, dypere og høyere enn E-850 sine 5".

 

Og hva er vel en hyllest til det som antageligvis er den minste broren i verdens beste forsterkerserie uten bilder?

 

Da hadde man igjen fått nye leketøy i posten, så tunge at taxi ble bestillt for å hente dem. Taxituren fikk man stort avslag på, men det er en annen historie.

 

Mitt nyeste leketøy tillhører Technics absolutte toppserie, og er der den minste i serien. Med 2*60 watt oppgitt.

Det er by-far den peneste forsterkeren jeg har lagt øyne på, mye forsterket av det faktum at den er 5cm tykk. Men ikke la tykkelsen lure deg, dette er en stor forsterker, og den er like bred og dypere enn surround-receiveren min, og veier dessuten mer.

Den har også FL-målere i front som viser hvor mye effekt som sendes til høytalerne til en hver tid.

 

Det fulgte også med en preamp jeg er mindre imponert av lydmessig (den trenger desperat en støvrensing), men den er også latterlig pen. Og har en av de aller råeste plasseringene av tonekontrollerene jeg har sett (en motorisert luke a.la cd-tray siger ut i perfekt hastighet og på oversiden kan du stille tonene)

 

2*60 watt sier du, hvor mye er så det.

Vel, lyset i taket varierer lett i styrke allerede ved 10 watt (iflg fl-meterne). Det er såpass høyt at naboene antageligvis hadde skutt meg etter få minutter, og både skaper og vegger vibrerer noe massivt.

 

For å sammenligne så var det brutalt mye høyere enn noe yamahaen min klarte, med sine 2*135 watt.

 

Så hvordan kan man egentlig forklare nøyaktig hvor rå denne er? Vel, D590 er de mest tungdrevne høytalerne jeg har vært borti, og får B&W DM683 til å virke som stativere, og denne forsterkeren står mer eller mindre og lener seg mot veggen med en sigarett og spør om det var alt jeg hadde å by på. Sammenlignet med su-v7(2*80 watt) og su-vx700(2*135 watt) som er fra technics nest høyeste serie, så hører man virkelig forskjell, for å dra paraleller til dataverdenen så kan man si at geforce gtx 560 er et godt kort, men 580 er likevel i en annen klasse.

 

Preampen får stå fordi den er pen, men vil ikke kobles inn før jeg evt får en ny radio og/eller platespiller.

 

Jeg har jo tidligere vist frem su-5 i tråden, en virkelig sterk og imponerende liten krabat, som til og med ga dm683 et kjør for pengene, men A7 er minst like imponerende, og da er den vel nesten tre ganger så stor, og nesten tre ganger så tung.

 

FL-meteren kan også stilles inn med utgangspunkt i 0.1 watt eller 1 watt, slik at man kan se forbruk selv ved normale lyttenivåer (er det noen som innser hvor høyt 1 watt egentlig er)

 

For å dra en sammenligning, den får 8" bassen i D 590 til å spille tightere, dypere og høyere enn E-850 sine 5".

 

Og hva er vel en hyllest til det som antageligvis er den minste broren i verdens beste forsterkerserie uten bilder?

 

Et oversiktsbilde, gul halogenlampe gjør bildet veldig gult.

DSC00295.jpg

 

FL-metere

DSC00297.jpg

 

Volumkontroll

DSC00298.jpg

 

I frakten ble noe beskyttelse teipet på den, limrestene sitter halvgodt, har ikke bestemt hvordan de skal fjernes enda

DSC00302.jpg

 

Technics skru-klips, men for første gang i en implementasjon som fungerte godt.

DSC00303.jpg

 

Argons feiteste kabler fra dacen i receiveren til effekten

DSC00304.jpg

 

Fotografisk kunst med de tre knappene som finnes

DSC00306.jpg

 

Fotografisk kunst med fl-meteren

DSC00307.jpg

 

Hvem trodde heatpipes var en nyhet? Transistorene sitter på hver sin side i typisk dual-mono konstruksjon. Og på dem sitter en fatass heatpipe med kjøleribber langs hele dybden av forsterkeren

DSC00308.jpg

 

God lufting både på toppen og sidene

DSC00309.jpg

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...