Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, liv her ja, bildene er fikset nå, virker som om attatchment på forumet er litt nede.

 

Kan ikke fatte at disse ikke koster mer enn 2000kr på tyske ebay, nok for at de feirer 31 år i år, men jeg kan love på stående fot at hifik ikke har et eneste produkt under 10 000kr som kan matche denne.

Lenke til kommentar

Nerden i meg klarer ikke å slutte å sikle på fl-meteren her, og jeg må si. 1 watt er noe voldsomt med effekt sånn egentlig. 1 watt er nok til at slagene kjennes i (betong)gulvet her, og dypbassen får både buksebein og hår til å vibrere

 

Å vite at man har 59 til å gå på oppå det her er bare sinnsykt.

 

Jeg må også komme med observasjonen at 1 watt fra en forsterker med steinkontroll gir kraftigere, renere og dypere bass enn 100 watt uten kontroll, Yamaha forsterkeren min klarer ikke å produsere bass i nærheten av dette selv på maks volum. Den som påstår seg å være 2*135watt ved to kanaler i drift.

 

Hva er det _egentlig_ som skiller watt fra watt? Det kan da ikke være slik at disse 2*xxx watt sliter med å levere noe over 1 watt i virkeligheten?

 

1 watt er på mine høytalere i teorien 89 db, og det høres ikke urimelig ut, det er absolutt nok til å totalt overdøve min stemme. Uten at det er ubehagelig høyt på noen måte

 

Må også komme med en siste observasjon, mine høytalere har en 8" i bunn, to 5" i front og en 1" diskant, og du skal ikke langt over 10 watt før du hører at spesielt basselementet begynner å kjenne presset, og nærmer seg fort xmax.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva er det _egentlig_ som skiller watt fra watt? Det kan da ikke være slik at disse 2*xxx watt sliter med å levere noe over 1 watt i virkeligheten?

For de som har lyst å titte litt på "logikken" mht watt og lyd kan jo starte her (wiki). Nå spiller jo psyko-aukustiske faktorer også inn på oppfattelsen, men det er litt annen sak.

 

Uansett, den gjengse feiloppfatning om at antall tilgjengelige oppgitte "watt" er relativt med lydstyrke har alltid fått meg til å "glise i skjegget".

Lenke til kommentar

Jeg kjenner selvsagt til den logaritmiske skalaen, det gir likevel ikke mening for meg at jeg skal få mer bass over 100hz området, og mer bass under 35hz ved det som i teorien burde være 20db lavere volum.

 

Men det å kunne levere veldig veldig mange ampere, men over noen ytterst få ns kan gjøre hele forskjellen? Det ville også forklare at man opplever forskjeller ved tykkere kabler selv om de i teorien fint burde være tykke nok når man ser på watt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Her er et lite dokument som forteller litt om EIA vs FTC standarder for fastsetting av "watt". Det nevner også at;

This is because power tends to roll off at lower frequencies, and distortion tends to rise at high frequencies.

Altså vil ikke forsterke gi hele frekvensområdet "like mye strøm". Noe av forklaringen kan jo ligge der.

Lenke til kommentar

Tja, forsterkerne er jo oppgitt til å levere sin effekt gjerne ned i 15, 10 eller noen optimister ned i 1hz. Jeg mener, greit at jeg har noen relativt store høytalere, men de går ikke nevnbart mye dypere enn 30hz, og selv om de lager noe lyd ved 20hz er det ikke akkuratt slik at det er godt hørbart så lenge det finnes andre toner pga roll-off. 10hz vil man nok ikke høre selv med veldig store elementer.

Lenke til kommentar

Da har man passet på at naboene ikke blir alt for glad i en, ved å teste nøyaktig hvor grensen går, og nøyaktig hva som må til for å dytte fl-målerne hele veien opp til toppen. Og jeg må innrømme at jeg strengt tatt holdt på å drite på meg når de passerte 50 watt merket, det var så voldsomt mye lyd at basstrommen i promiscuous girl (ikke de lange basstonene i refrenget, men slagene som går gjennom hele sangen) antageligvis stoppet og startet pulsen med hvert slag.

 

Det er også helt sinnsykt hvordan lyden ikke endrer seg en mm når man skrur opp volumet - det blir høyere, men det er også eneste forskjellen. Og at vegger, gulv, innredning etc begynner å klage da, men det er litt utenfor annleggets kontroll :tease:

Lenke til kommentar

Ikke det minste anstrengelse, helt ren lyd hele veien. Hadde aldri trodd at de skulle spille så høyt :p

 

Om noe hadde jeg forventet at basselementene skulle slå et middels hull i gulvet, men nei..

 

EDIT : Må jo nevnes at høytalerne er en halvmeter dype, over en meter høye og sikkert 30cm brede eller noe. De er langt fra små...

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

2x 70 watt betyr 70 watt i to kanaler.

 

hz er en måleenhet for frekvens, og lyd er bølger med forksjellige frekvenser. Vi kan høre fra ca 20 hz til ca 20 000hz.

 

 

men vist eg har ein 2x 70w forsterker, Kan eg koble til 2 70 watts høgtalere på en kanal eller må summen av fleire høgtalere vere maks 70 pr kanal(t.d 1 30 w og 2 20w = 70w ) ?

Lenke til kommentar

2x 70 watt betyr 70 watt i to kanaler.

 

hz er en måleenhet for frekvens, og lyd er bølger med forksjellige frekvenser. Vi kan høre fra ca 20 hz til ca 20 000hz.

 

 

men vist eg har ein 2x 70w forsterker, Kan eg koble til 2 70 watts høgtalere på en kanal eller må summen av fleire høgtalere vere maks 70 pr kanal(t.d 1 30 w og 2 20w = 70w ) ?

En høytaler er ikke på 70 watt, produsenten kanskje har skrevet at den kan tåle maks x-watt men den drar altså ingenting direkte selv. Man kobler i hovedsak en høytaler per kanal, og 2*70 watt betyr at den leverer 70 watt per kanal, i to kanaler.

 

Du setter en høytaler i R (høyre) og den andre i L (venstre). Pass på at + og - (svart og rød) stemmer overens med hveandre

 

Du har en aktiv leder, og jord, ikke + og -. Lyd er i høyeste grad vekselspenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...