Gå til innhold

Oppmykning av forumet - ang snakk om "pirat" kopiering etc


Bør vi myke opp reglene rundt "pirat" snakk?  

1 078 stemmer

  1. 1. Bør diskusjon.no bli mer liberale ang snakk om "pirat" programvare?

    • Ja
      484
    • Ja, så lenge vi følger norsk lov
      386
    • Synes diskusjon.no er liberale nok
      95
    • Nei
      113
  2. 2. Bør vi kunne diskutere svakheter ved f.eks aktivering etc

    • Ja, det er jo ikke direkte piratkopiering
      839
    • Nei
      117
    • Kanskje
      122
  3. 3. Bør vi kunne linke til trygge filer, som egentlig ikke er ment for alle?

    • Ja, er linkene tilgjengelig for alle, hvorfor ikke
      781
    • Nei, det er det samme som piratkopiering
      297
  4. 4. Bør diskusjon.no ble mer like MDL når det kommer til holdninger rundt "svakheter" og piratkopiering?

    • Ja
      255
    • Nei
      105
    • Hva er MDL (My Digital Life)
      718


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man er litt lur, kan man jo ta backup på en ekstern harddisk foreksempel?

 

Bare et forslag..

 

Men om du tar backup med en gang installert windows, vil det ta 1 DVD for OS, og en for alle ekstraprogrammer som sinker PCen.

 

Da jeg kjøpte Acer pcen min nå i februar, så måtte jeg ha 4 eller 5 DVD plater for å ta backup. (gadd selvsagt ikke det, siden jeg har alle win7 versjonene på disk, men 4-5 plater er en del)

Lenke til kommentar

Kan noen rapportere denne posten, bare for å se om den blir beholdt eller ikke, så den ikke blir borte i mengden av poster her...

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1256070&view=findpost&p=16263126

 

Ikke hver dag jeg ber noen rapportere en post jeg har laget selv, men er jo litt spennende å se hva moderatorene velger å gjøre.

Om det er ulovlig å dele slike linker eller ikke.

 

Håper bare ikke jeg får en advarsel...6 år uten nå, så kjipt om jeg får det... :cry:

Lenke til kommentar

Kan noen rapportere denne posten, bare for å se om den blir beholdt eller ikke, så den ikke blir borte i mengden av poster her...

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1256070&view=findpost&p=16263126

 

Ikke hver dag jeg ber noen rapportere en post jeg har laget selv, men er jo litt spennende å se hva moderatorene velger å gjøre.

Om det er ulovlig å dele slike linker eller ikke.

 

Håper bare ikke jeg får en advarsel...6 år uten nå, så kjipt om jeg får det... :cry:

Denne tråden blir vel bli nokså godt overvåket av moderatorer uansett :p men kan rapportere den.

 

Det svaret jeg fikk fra produsent i mitt tilfellet var at om jeg hadde ringt tidligere så hadde jeg fått dvd-er. Husker ikke innen hvilken periode, men en annen kjøpte stasjonær fra Lenovo, og da jeg ringte inn da så fikk jeg dem til å sende DVD-er. Det kan hende at forskjellige produsenter har forskjellig policy på dette også.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

*** Fjernet skjult sitat - cyclo ***

 

Så lenge det ikke er noen lisensbetingelser med dette produktet, som Mr. hvermansen bryter ved å laste den ned, så er dette helt greit.

Nå har ikke jeg gått i dybden av den fila, men hvis det står i lisensavtalen at fila kun kan benyttes av folk som har kjøpt en PC som det er ment at du skal laste ned denne fila til, eller for å bruke kake-eksempelet som har vært nevnt tidligere: Hvis lisensavtalen sier at man kun får lov til å laste ned fila hvis man gir Microsoft et kakestykke, så er det ikke lov å laste ned/benytte seg av denne fila.

Hvis det ikke står noe om dette i lisensavtalen, og lisensen går ut på at man legger inn en lisens-key, så er det fullstendig lov å legge ut en slik fil.

Alt ligger å vipper på om det er brudd på en lisensavtale eller ikke.

 

Merk: Dette er min personlige mening, ikke det endelige svaret som har kommet frem av rapport-diskusjonen.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Utfordringen er jo at det ikke finnes noen lisens for å laste ned filen. Den bare ligger der.

Når du installerer den, så må du ha gyldig lisens for å aktivere den som vanlig. Om ikke kan du bruke 30 dagers prøve versjonen.

 

Jeg vet ikke hva som står i betingelsene til de som kjøper nedlastningsversjonen av Windows og Office.

 

Men filene ligger der, tilgjengelig for alle, og må som aktiveres som en hver normal Win7 eller Office plate, dette er jo fordi dette er de ekte platene, bare i .iso form.

Lenke til kommentar

Innlegget er skjult i påvente av en intern avgjørelse.

 

Når det er sagt så forstår jeg ikke helt hva det er du vil frem til ved å stadig forsøke å fremprovosere en løsning. Det er andre gang du lenker til "eksempler" i tråden her. Alle vet hva du prater om, og ingen blir klokere av disse "eksemplene" dine. Om det er en martyrrolle du ønsker skal vi alltids klare å ordne det (bare fortsett å post lenkene dine så får du en reaksjon), men jeg håper inderlig ikke det er det du vil frem til. Men grensen er nådd. Frem til det er kommet til en konklusjon internt (og det kan ta tid - du skal ikke se helt bort fra at denne kanskje må hele veien om redaktør og kanskje mennesker med kunnskaper om jussen) skal det ikke postes flere lenker av dette slaget. Gjøres det så venter det reaksjoner.

 

Denne saken er vanskelig fordi:

1. Meg bekjent finnes det ingen nylig rettspraksis som enkelt kan knyttes direkte mot dette

2. Dette er helt klart et spørsmål hvor det ikke hjelper med "amatørtolkninger", dette må tolkes av noen som har kjennskap til lovverket.

3. Dette er en sak som kan komme til å ha juridiske konsekvenser både for forumet og trådstarter og det er ikke noe man kan ta lett på.

 

Når det er sagt så er ikke det faktum at "filene bare ligger der" noen indikasjon på at det er lovlig å laste ned. Dette finnes det rettspraksis så langt tilbake som på midten/slutten av 90-tallet (og jeg husker saken veldig godt - for jeg var veldig opptatt av dette da det skjedde). Saken var ganske enkelt at en person lagde et skript som "crawlet" en norsk nettavis og lastet ned alle artiklene. Problemet var at direkte URL-ene til artiklene fulgte et standard mønster, også betal-artikler slik at man ved å utlede URL-ene fikk lastet ned artikler man egentlig skulle betale for. Vedkommende som lagde skriptet og lastet ned artiklene ble dømt for å ha forbigått nettavisens sikringer og lastet ned materiale ulovlig.

 

Og det er jo faktisk nøyaktig det samme som foregår her, og om det viser seg at rettspraksisen fortsatt er gjeldende så kan trådstarter bli dømt for dette og gjerne dømt uten at man trenger involvere opphavsretten i det hele tatt. Følgende uttalelse hadde økokrim for en del år siden på en gjesteforelsening jeg var på: "Bryter du en beskyttelse så spiller det ingen rolle hvor god beskyttelsen faktisk er. Blir du bedt om brukernavn og passord og det viser seg at brukernavnet og passordet er blankt, så har du fortsatt skaffet deg ulovlig tilgang til beskyttede data og vil dømmes på lik linje med at du brukte et år på å "cracke" tilgang."

 

Det er ingen tvil om at det i tilfellene her har blitt "brutt en beskyttelse" for å få tilgang til filene. Filene skulle i utgangspunktet bare være tilgjengelige gjennom Microsofts eget verktøy for nedlasting, men noen "smarte" mennesker har funnet ut hvordan man kan omgå denne beskyttelsen og få tak i filene uten å ha autorisert tilgang.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Er det ulovlig å linke til på forumet her da (og spesielt om den ligger fritt tilgjengelig på utviklernes sine egne sider)? Hadde vært noe annet å linke til en torrentside der man kan laste ned en pirat-versjon av Windows.

 

Da fikk vi svar på det i alle fall, at ja det er ulovlig å linke til fritt tilgjengelige filer på nett her på forumet.

I alle fall når det gjelder Microsoft produkter.

 

Greit å vite.

 

Her er et skjermbilde av innlegget som ble sensurert:

280910_sensurert_diskusjon1.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Da fikk vi svar på det i alle fall, at ja det er ulovlig å linke til fritt tilgjengelige filer på nett her på forumet.

Du forutsetter at disse filene er fritt tilgjengelige. Men det er de jo ikke. Snarere er det slik at du har oppdaget en dør som ikke er låst. Det hender ofte at folk ikke låser dørene sine. Det gir ikke hvem som helst lov til å gå inn og forsyne seg. Det er fortsatt tyveri. På samme måte kan det være piratkopiering selv om filene er hentet fra en autorisert kilde. Det er om opphavsmannen har gitt deg lovlig tilgang til kilden som er vesentlig.

 

I alle fall når det gjelder Microsoft produkter.

Microsoft er ikke i noen særstilling her. Dette gjelder alt materiale som er omfattet av opphavsretten. (Og ja, hadde vi vært konsekvente hadde det spøket for forumets "babe-threads"...)

 

Greit å vite.

Nå sa moderator utrykkelig "Innlegget er skjult i påvente av en intern avgjørelse." Så strengt tatt vet du ennå ikke... ;)

 

Geir :)

 

Så det er ikke slik at filene bare ligger der ute uten noen form for beskyttelse, innlogging eller engangspassord på en lovlig distribusjonskanal?

Jo, det er slik. Men distribusjonskanalen er antagelig lovlig bare for dem som er gitt tilgang. De kan ikke invitere venner og kjente til festen uten å spørre verten...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden (leste deler av starten, men den sklei fort ut i diskusjon om definisjonen av piratkopiering med ymse eksempler), men det virker som det er uklarheter i begrepet om piratkopiering. Altså, hva definisjonen på det er, samt hvor grensen ligger. Tror de aller fleste kan skjønne dette hvis de bare vil, men noen har vanskelig for godta det og prøver heller å "overtale" seg selv og andre med sine hardtslående argumenter.

 

Jeg for min del ser helst at diskusjoner om piratkopiering ikke blir sperret helt, ettersom dette faktisk er et viktig tema i dag. MEN det bør likevel holdes på et lavt og akseptabelt nivå, som altså vil si et godt stykke unna gråsonen slik at man slipper ubehageligheter med lovverket og at noen parter blir misfornøyde. Ryktet til forumet kan også dras ned i søla hvis man kan snakke løst og åpent om dette temaet, men det regner jeg med dere i toppen er smertelig klar over.

 

Hvordan man skal implementere dette i forståelig kontekst i retningslinjene er derimot vanskelig å komme med forslag på. Kanskje man burde prøve å lage en klar og forståelig diskusjon.no-definisjon på piratkopiering, slik at alle vet hva det dreier seg om på dette forumet, og videre basere retningslinjene rundt emnet på den?

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Du forutsetter at disse filene er fritt tilgjengelige. Men det er de jo ikke. Snarere er det slik at du har oppdaget en dør som ikke er låst. Det hender ofte at folk ikke låser dørene sine. Det gir ikke hvem som helst lov til å gå inn og forsyne seg. Det er fortsatt tyveri. På samme måte kan det være piratkopiering selv om filene er hentet fra en autorisert kilde. Det er om opphavsmannen har gitt deg lovlig tilgang til kilden som er vesentlig.

Det er jo ikke helt sammenlignbart da i og med at du trenger nøkkel for å benytte deg av og gå inn i programvaren. I tillegg kan programvare kopieres i det uendelige uten at noen mister sin/sine programvare/eiendeler. Det kan ihvertfall ikke sammenlignes med å gå inn å forsyne seg, det å ulovlig benytte seg av programvaren kan vel kanskje sammenlignes med dette i denne sammenhengen?

 

Dessuten er valg man tar i den virkelige verden mer beviste enn dem man tar i den virtuelle. Om noen klikker rundt og tilfeldigvis finner frem til en link for nedlasting for Photoshop på f.eks Multicom så vil nok de fleste ikke anse dette som ulovlig å laste ned med mindre det er tydelig skrevet på siden. Og det er ikke akkurat som om de får brukt programvaren uten videre heller. Du dukker derimot ikke tilfeldig opp i en eller annen sitt hus og surrer rundt helt uten videre.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Det er jo ikke helt sammenlignbart da i og med at du trenger nøkkel for å benytte deg av og gå inn i programvaren. I tillegg kan programvare kopieres i det uendelige uten at noen mister sin/sine programvare/eiendeler. Det kan ihvertfall ikke sammenlignes med å gå inn å forsyne seg, det å ulovlig benytte seg av programvaren kan vel kanskje sammenlignes med dette i denne sammenhengen?

Om du vil. Den diskusjonen skal vi ikke ta her. :)

 

Alvorlig: Vår policy står og falle ikke på semantikk eller på hvorvidt noen tror kopiering er det samme som tyveri. Opphavsretten/åndsverksloven har nok betingelser i seg selv vi er bundet av.

 

Dessuten er valg man tar i den virkelige verden mer beviste enn dem man tar i den virtuelle. Om noen klikker rundt og tilfeldigvis finner frem til en link for nedlasting for Photoshop på f.eks Multicom så vil nok de fleste ikke anse dette som ulovlig å laste ned med mindre det er tydelig skrevet på siden. Og det er ikke akkurat som om de får brukt programvaren uten videre heller. Du dukker derimot ikke tilfeldig opp i en eller annen sitt hus og surrer rundt helt uten videre.

Poenget er at linker som den postede ikke egentlig lar seg finne tilfeldig. (Skjønt det selvsagt er mulig ved brute force.) Oddsen er kanskje som å vinne i Lotto. Det vi har her er at en som er betrodd adressen av opphavsmannen som velger å ta med seg resten av nabolaget til festen, selv om de ikke er invitert.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hm.. Hele spørreundersøkelsen er pill råten. TS har lagt den opp til fordel for sin eget synspunkt der man ikke kan være for fri flyt av lovlig media/informasjon. Slik den er lagt opp til nå så er man enten for pirat eller ikke, uavhengig av lovlighet relatert til andre sider av spredning av media/informasjon...

 

Jeg har sagt det før og sier det igjen, om du mener undersøkelsen er dårlig, kom med forslag til gode spørsmål da, så får jeg se om jeg bytter dem ut, og håper folk tar undersøkelsen på nytt, eller hva som kan gjøres.

Denne tråden ble startet etter en Off topic prat i en annen tråd, og en av moderatorene ba meg om å eventuelt lage en ny tråd ang emnet, og slik ble tråden til. Hadde jeg visst at den ville få så mye omtale, og diskusjon, ville jeg nok ha brukt litt mer tid på å utforme spørsmålene... :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...