Gå til innhold

Oppmykning av forumet - ang snakk om "pirat" kopiering etc


Bør vi myke opp reglene rundt "pirat" snakk?  

1 078 stemmer

  1. 1. Bør diskusjon.no bli mer liberale ang snakk om "pirat" programvare?

    • Ja
      484
    • Ja, så lenge vi følger norsk lov
      386
    • Synes diskusjon.no er liberale nok
      95
    • Nei
      113
  2. 2. Bør vi kunne diskutere svakheter ved f.eks aktivering etc

    • Ja, det er jo ikke direkte piratkopiering
      839
    • Nei
      117
    • Kanskje
      122
  3. 3. Bør vi kunne linke til trygge filer, som egentlig ikke er ment for alle?

    • Ja, er linkene tilgjengelig for alle, hvorfor ikke
      781
    • Nei, det er det samme som piratkopiering
      297
  4. 4. Bør diskusjon.no ble mer like MDL når det kommer til holdninger rundt "svakheter" og piratkopiering?

    • Ja
      255
    • Nei
      105
    • Hva er MDL (My Digital Life)
      718


Anbefalte innlegg

Dere får gjøre meg til moderator i Windows/Windows7/Vista forumet da...så skal jeg rydde opp og sørge for at diskusjon.no er liberale, men ikke for liberale ;)

Men det ble kanskje litt for OT...noe som startet denne tråden i første omgang (altså OT prat i en tråd)

Til syvende og sist er det ikke vi moderatorer som bestemmer og vi har uansett føringer å forholde oss til. Forsøker man å "liberalisere" på egenhånd tror jeg neppe man er moderator særlig lenge.

 

Om du faktisk kunne seriøst tenkt det å bidra til forumet bør du søke om å få bli veileder. Moderatorer hentes nå for det aller meste bare fra veilederstaben, så om man ønsker å bli moderator bør man bli veileder og gjøre en god innsats.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lagt inn en søknad, men har ikke hørt noe. Men mener selv jeg kunne bidratt ganske bra på diskusjon.no

Men, det er jo ikke sikkert alle mener det samme. Men, får slutte med OT snakket, og gå tilbake til hva tråden handler om.

Synes det er mange gode vurderinger her, men som Geir sier så er det alltid et delt "publikum" her, spørsmålet blir bare hvilken del man skal ta mest hensyn til.

 

Mener fortsatt at spørreundersøkelsen taler sitt, nå har vel snart 200 stemt, men det er jo bare en brøkdel av forumets medlemmer. Så kom igjen å stem, dere som ikke har gjort det.

Samme hva dere stemmer, bare dere stemmer (litt som ved Stortingsvalget etc)

Lenke til kommentar

Man bør kunne snakke åpent om "pirat" kopiering, "face it" det er en del av kulturen per i dag.

 

Også bør man kunne linke til filer etc. som ikke inneholder noen form for ulovlig crack, hack etc. siden man da trenger en cd-key/produktnøkkel (på lovlig vis) for å aktivere og få full utnytte av eventuelle program, spill etc.

 

EDIT:

Jeg mener også at ting som sendes på TV ikke kan bli kalt for "piratkopiert vare" da dette kan taes opp på et medium i hvilken som helst stue. Tenker spesielt på TV serier og faste programmer.

Endret av aGal
Lenke til kommentar

Og er det jeg gjør ved å bygge meg opp en stor film samling på stupcen ulovlig? Det er en blanding av filmer jeg kjøper, leier og laster ned. Har samlet i mange år nå og passerte nå i går 1.050 filmer (DVD plater, noe er jo serier).

Deler ikke en film med noen, har ALDRI lastet opp en film, en serie eller noe slikt. Men ned...ja

 

Og laster jo selvsagt ned serier og nå noen HD filmer etter jeg fikk mitt nye LED TV.

 

Men det å leie en film, jeg ser ikke på filmen der og da, legger den inn på pcen, og ser den senere, ville vel under loven kunne gå som piratkopiering? Vet ikke, føler jo at jeg har betalt for å se filmen, dog jeg kan jo se filmen flere ganger senere da uten å betale for det...så ser jo at det er i gråsonen.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Men det å leie en film, jeg ser ikke på filmen der og da, legger den inn på pcen, og ser den senere, ville vel under loven kunne gå som piratkopiering? Vet ikke, føler jo at jeg har betalt for å se filmen, dog jeg kan jo se filmen flere ganger senere da uten å betale for det...så ser jo at det er i gråsonen.

En annen side av saken er at alle utleifirma har klausuler i avtalen om at dette ikke er tillatt. Om det er brudd på opphavsretten vet jeg ikke (men jeg mistenker det), men avtalebrudd er det difinitivt.

Lenke til kommentar

Vil denne saken ha noe å si på utfallet her på forumet:

 

http://www.itavisen.no/851171/domt-for-privat-nedlasting

 

Mandag 13. september kl 15:23

Av Tore Neset

For første gang skjer det i Norge.

En hacker som i i 2007 gjennom Tele2 stjal opplysninger om 60 000 nordmenn er nå dømt til 30 dagers dagers betinget fengsel og 20 000 kroner i bot.

 

Dette skriver Nettavisen.

 

Også dømt for nedlasting

Men dommen, som falt i Borgarting lagsmannsrett, inneholder også et annet forhold.

 

Under ransakingen av mannens datautstyr fant nemlig politiet 1,1 Terabyte med piratkopiert materiale.

 

Første gang i historien

Beslaget føyde politiet til i tiltalen mot mannen, som senere ble dømt for forholdet.

 

Dette gjør dommen til den første i norsk historie der en privatperson blir dømt for å laste ned piratvare til eget bruk, i følge den dømtes advokat Olle Nohlin.

 

Det skal primært være filmer som politiet fant på mannens harddisker.

 

Kan jo bli kjipt om alle som har noen filmer/serier/musikk til privatbruk hjemme som tilfeldigvis har kommet fra nett, skal risikere fengsel og/eller bøter.

1.1 TB er jo ikke akkurat mye :no: ....så kanskje jeg må begynne å planlegge fluktruta og skaffe falske papirer :ermm:

Lenke til kommentar

Mannen ble dømt for å laste ned/oppbevare pratkopier. Det har det aldri vært meningen at skal være lov å gjøre via forumet. Han ble ikke dømt for å ha diskutert hvordan man pirakopierer eller bruker slike kopier, og det er det vi vil vurdere om skal liberaliseres.

 

Som sagt før: Det er forskjell på en handling og diskusjon rundt handlingen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

[OT]

Som sagt før: Det er forskjell på en handling og diskusjon rundt handlingen.

Bortsett fra dersom handlingen kan karaktriseres med moteordet "terror", da er plutselig også diskusjon rundt fremgangsmåte ulovlig.

[/OT]

Lenke til kommentar

Dere får gjøre meg til moderator i Windows/Windows7/Vista forumet da...så skal jeg rydde opp og sørge for at diskusjon.no er liberale, men ikke for liberale ;)

Men det ble kanskje litt for OT...noe som startet denne tråden i første omgang (altså OT prat i en tråd)

 

 

Kenneth, ikke blir moderator, da kan du aldri poster så mye fine innlegg som du gjør nå:w00t:

Lenke til kommentar

Å diskutere temaet pirat skulle være helt greit så fremt man ikke oppfordrer og tilrettelegger for slikt bruk. Om man finner svakheter i et system, så burde man følge kotymet, som betyr at man kontakter 'leverandøren' og varsler om svakheten i systemet. Etter en viss tid kan man gå ut med detaljer om svakhetene (les: tele2-saken)

 

At fildelingsprogram er en kilde til malware hindrer ikke meg i å hjelpe de med infiserte pc'er selv om jeg mener at slike program er en medvirkende årsak til at man har fått en infisert pc.

 

Forumet bør aldri havne i en situasjon der man kan bruke forumet som en referanse til piratvirksomhet.

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Litt OT, men likevel litt relevant.

 

Nå har Microsoft gått til det drastiske skritt å redusere antall lisenser man får via Technet med hele 80% for Technet Standard og 50% for Technet pro.

 

http://samfunn.myhken.com/?p=1554

 

Det er ingen offisiell uttalelse enda, men personer som har kontaktet support har fått beskjed om at dette er gjort fordi Technet (og MSDN) lisenser har blitt misbrukt massivt, særlig siden Windows 7 og Office 2010 kom ut.

Nesten en hver "ekte" Windows 7 eller Office 2010 plate du kjøper på Ebay.com eller hos "whole salers" er falske produkter med Technet/MSDN nøkler.

 

Denne endringen gjelder både eksisterende kunder og nye, og rammer selvsagt de som er ærlige å bruker Technet til det som er meningen.

 

Slike konsekvenser får misbruk av "tilbud" og/eller programmer som Technet/MSDN/Bizspark.

 

Samme reduksjon gjorde de på Bizspark før sommeren også, men der betaler du jo ikke for å være med...

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke diskusjon.no blir en frihavn for å diskutere alt rundt cracking, nedlasting av piratvare og cheating, men å diskutere rundt det synes jeg blir en annen sak.

 

Altfor ofte synes jeg generelle diskusjoner som omfatter et tema som kan bruker og blir brukt lovlig faller i kategorien ulovlig. Dette gjelder også f.eks stadige overskrifter i alle forskjellige media som sier at "Nå skal fildelere taes!". Jeg deler en del filer, men knu lovlige, spesielt Linux-distribusjoner, men med slike overskrifter så føler jeg meg nesten litt kriminell uten å ha gjort noe ulovlig.

 

Nedlasting av programvare

Har ikke mye til overs for ulovlig nedlasting av programvare og media, men å laste ned filmer, programmer og annet over P2P og Bit Torrent er ikke ulovlig. det er hva som lastes ned som avgjør dette. Dermed blir ikke diskusjoner rundt fildeling generelt ulovlig. Veldig mye programvare, spesielt Linux-distribusjoner, lastes ned via f.eks Bit Torrent.

 

Det å diskutere andre ting rundt ulovlig nedlasting og fildeling som ikke er til hjelp for de som ønsker å benytte av denne type materialet burde også være lovlig. Da mener jeg diskusjon rundt:

  • lover og regler på temaet
  • hvilke klienter som har hvilke muligheter
  • hva man må være obs på ved nedlasting av slikt materiellet (infisert programvare)
  • hvilke straffetiltak som kan forekomme, etc)

Jeg synes derimot at man ikke skal være til hjelp (om det som diskuteres går under "piratvare") for:

  • hvilken torrent-side som har flest delere for program X
  • hvilket sted program x er mest eller minst usikke
  • hjelp til å installere og bruke slik programvare

 

Cracking eller ulovlig hacking

Å diskutere hvordan man kan gjøre ting som utelukkende er ulovlig blir feil, men det er allikevel viktig å forstå hvordan ting henger sammen for å kunne avverge at man blir utsatt for angrep.

 

Dette blir kanskje litt som et tosidig sverd. Selv om det er forskjell på å fortelle hvordan man f.eks holder en server sikker og forklarer hvordan andre kan prøve å bryte seg inn, kan nok en del av informasjonen brukes av nettopp de som har slike hensikter.

 

En holdning jeg lurer litt på er hvordan forumet ser på hjelp til å logge seg på maskin når man har glemt passord, hvordan man henter slettede filer, hvordan man tar back-up av filer på en PC uten bruk av passord, etc. Dette kan potensielt brukes ulovlig, men kan også være til stor hjelp for de som f.eks har glemt passordet til f.eks Windows.

 

Det samme gjelder cheating i spill. Det er greit å fortelle hva andre gamere skal se etter og hvordan cheats fungerer så de kan gjøre tiltak når de ser det forekommer. Nå i dag ønsker vel mange utviklere cheatere vekk fra sine spill, og det er vel en spill der serienummeret til cheatere blir sperret?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Disse to trådene er gode eksempler på det som sannsynligvis vil være tett opptil den gjennomsnittlige innleggskvaliteten dersom man myker opp reglene for hva man kan og ikke kan snakke om på forumet:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1260035

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1261493

 

Legg særlig merke til de to brukerne som starter de respektive trådene. Er dette den typen bruker ledelsen aktivt vurderer å gå inn for å tiltrekke og tilrettelegge for? Det er nemlig den sorten (forhåpentligvis) mindreårige pirater dere vil ende opp med.

 

Så vidt jeg har fått med meg er dog ikke avgjørelsen enda tatt; så mens ledelsen og enkelte veiledere rir sine ideologiske kjepphester ihjel, venter jeg fremdeles på at en moderator skal låse trådene.

Lenke til kommentar

Disse to trådene er gode eksempler på det som sannsynligvis vil være tett opptil den gjennomsnittlige innleggskvaliteten dersom man myker opp reglene for hva man kan og ikke kan snakke om på forumet:

Med andre ord: Det er en majoritet av spillinteresserte (ellers ville de ikke kunne bestemme snittet) som idag ikke kan bruke forumet fordi vi er i utakt med folk flest? Er de lovlydige spillerne redd for å bli utkonkurrert av pirater og crackere?

 

Legg særlig merke til de to brukerne som starter de respektive trådene. Er dette den typen bruker ledelsen aktivt vurderer å gå inn for å tiltrekke og tilrettelegge for? Det er nemlig den sorten (forhåpentligvis) mindreårige pirater dere vil ende opp med.

Jeg er personlig ikke ute etter å legge til rette for noen gruppe fremfor andre, så lenge de diskuterer saklig. Hva som er "saklig" kan selvsagt diskuteres. Hadde det vært mine personlig preferanser som gjaldt hadde dette vært et smalt forum: Jeg stemmer Venstre, jeg piratkopierer ikke noen ting, ser ikke på Paradise Hotel eller annen reality, synes det er for mye fotball på TV. Om jeg skulle bestemme hvilke grupper det skulle legges til rette for hadde det blitt ramaskrik.

 

Nå ønsker jeg meg at forumet skal legge mer til rette for "voksne" brukere som meg selv. Men som admin må jeg spørre ikke hvilke grupper vi skal legge til rette for, men hvorfor en gitt gruppe ikke skal ha adgang.

 

Så vidt jeg har fått med meg er dog ikke avgjørelsen enda tatt; så mens ledelsen og enkelte veiledere rir sine ideologiske kjepphester ihjel, venter jeg fremdeles på at en moderator skal låse trådene.

Hva slags kjepphester burde vi ri, og hvordan er et forbud mot slike tråder mindre ideologisk enn å tillate dem?

 

Det var på høy tid. Endelig. Er dette en innrømmelse på at reglene til nå har vært urettferdige, urealistiske og unødvendig?

Urettferdige har de nok vært. Det er de fleste regler her i verden. Urealistiske kommer an på hva du antar at motivet bak reglene har vært. Unødvendige? Vel det kan du diskutere med Zealuu. ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva slags kjepphester burde vi ri, og hvordan er et forbud mot slike tråder mindre ideologisk enn å tillate dem?

 

Aller helst burde kjepphestene få nyte sin pensjonisttilværelse i et hjørne av loftet. Et forbud mot slike tråder er selvsagt ikke mindre ideologisk hvis bakgrunnen for forbudet er at man har autoritære tilbøyligheter, men mine egne grunner for å støtte et slikt forbud er langt mer jordnære og pragmatiske: Et forbud vil kanskje gi færre liberalistpoeng å vifte med, men samtidig sikrer man seg mot at spillforumet blir en barnehage av "hjelp meg å piratkopiere/jukse/griefe"-tråder.

 

Er de lovlydige spillerne redd for å bli utkonkurrert av pirater og crackere?

 

Dersom det oppmuntres til fri debatt om ting som de fleste genuint spillinteresserte tar avstand fra og ikke vil være med på, så kommer de bidragsytende brukerne til å emigrere til andre spillforumer, og så erstattes av pirater, juksemakere, RMT-representanter og annet pakk. Dette er ikke fordi man er redd for å utkonkurreres, men fordi man rett og slett ikke ønsker å være en del av et community hvor den øverste ledelsen til syvende og sist tar i mot den typen folk med åpne armer.

 

Dette har jeg forresten skrevet litt om før, bl.a. her og her (se også resten av tråden for innspill fra folk som frekventerer spillforumet).

Lenke til kommentar

Jeg ser den problemstillingen. Den er ikke unik for spillkategoriene. Jeg har flere PM fra brukere i Politikk opp gjennom tidene som sier ting som "Dersom dere tillater rasister å poste på forumet, så finner jeg meg et annet forum, for slikt pakk vil jeg ikke være med på å legitimere."

 

Pragmatikeren i meg vil selvsagt tenke "Er bruker A så mye mere verd for meg at jeg er villig til å sensurere bruker B for å beholde ham?"

 

Jeg vet vel egentlig hva du mener, men: Hva karakteriserer en "genuint spillinteressert"? Er det åpenbart at folk som ikke piratkopierer er mer genuine enn de som gjør det?

 

Du sier at dine grunner er pragmatiske, nemlig å unngå at faneflukt følges av brukerflukt. Det er ærlig nok. Men det betyr at grunnene dikteres av moralisme, fordi "man rett og slett ikke ønsker å være en del av et community hvor..."

 

Jeg er ikke så naiv at jeg tror at forumet kan være alt for alle. Men ja, jeg har et liberalt ståsted, og det har jeg sloss for i alle år. Noen av mine aller første poster på forumet var i debatter om piratkopiering i nettopp spillkategorien. Jeg var - uliberalistisk nok, kanskje - sterk motstander av piratvirksomhet. Så derfor argumenterte jeg imot det. Det synes jeg var en grei ordning: Pirattilhengerne kunne argumentere for, og jeg kunne argumentere mot. Det slo meg ikke den gangen at man burde forby den type diskusjoner, da ville jo ikke jeg fått argumentet mot dem heller.

 

Den tanken har jeg holdt på. Derfor har vi liberalisert reglene i Humor-kategorien. Til gjengjeld er det idag lov å diskutere humoren som postes. Før het det "Liker du det ikke, så la vær å les..." Vi har nok mistet noen brukere på det også, folk som lot seg støte av ulike typer humor. Spørsmålet er fortsatt: Hvorfor skal de brukerne være mer verd for oss en de som de ønsker at vi skal sensurere?

 

Du har mange brukere på din side, og også en del moderatorer. Jeg har ikke vanskelig for å forstå hvorfor. Men som Venstre-velger ser jeg også farene ved at man blir en koseklubb for de meningstro og ikke tør å favne utfordringene fra andre ideer. Man havner fort under sperregrensen på den måten.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...