Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forsover meg - et stort problem


FV

Anbefalte innlegg

Heisann folket!

 

Jeg har et stort problem jeg må bringe på bane. Jeg har en ekstrem og høys plagsom vane. Jeg forsover meg OFTE til jobb, på det værste opp til 3 ganger i uka. Hvor lenge jeg forsover meg varierer stort fra 15 min til 2 timer. Og hver gang får jeg skikkelig dårlig samvittighet. Så dårlig at når jeg våkner og ser på klokka og den er 07:30 (Jeg begynner på jobb 07:00) og jeg vet jeg har forsåvet meg tidligere denne uka, så ringer jeg inn og sier jeg er syk.

 

Jeg har prøvd det meste med ting som skal vekke meg. Jeg bruker per idag 3 vekkerklokker; En radio som går på kl 06:00, mobilen 06:15, og laptopen som ligger på gulvet 06:20.

 

Hva kan skyldes alle disse forsovingene? Kan det rett og slett bare være for lite søvn? Jeg bruker og legge meg mellom 23:00 - 01:00 som regel.

 

Noen som har noen kjerring-råd for og få meg opp og stå til rett tidspunkt?

Iallefall så er det noe som må gjøres, for dette kan ikke fortsette!

 

Jeg kan vel nevne at jeg er en mann på 23 år, kanskje verdt og nevne.

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på at du får 7-8 timers søvn hver natt. Ikke legg deg sulten eller mett. Ha det mørkt, kjørlig og stille i rommet du sover i.

Ang vekking bør du ha en lyd som er så utrolig fæl å høre på at du ikke klarer å sove gjennom den. Du bør også legge vekkeklokka såpass langt unna at du må reise deg opp av senga for å skru den av. Pass så på at du ikke legger deg igjen.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Har selv en ringeklokke som jeg HATER ringelyden på, den for meg til å stå opp loddrett i senga hver gang den ringer. Kan jo anbefales å stikke ned på elkjøp eller lignende og kjøpe deres kraftigste ringeklokke, alternativet er at du kjøper deg et sett med høytalere som du kobler opp til laptopen og kjører deathmetal som ringeklokke lyd med volumet på fullt.

 

 

*Jeg tuller litt halveis her, men om problemet ditt er så alvorlig som det høres ut så ville jeg ha oppsøkt legen og hørt med ham/ henne om det er lidelse/ tilstand*

Lenke til kommentar

Nå er det ikke sikkert det er noe fysisk galt med ham, så vet ikke hvor mye legen kan finne ut, men beste løsningen er å faktisk legge seg tidligere og få den søvnen man trenger. Etterhvert blir kroppen faktisk vant til det og da vil du våkne til nesten samme tid uten alarmen.

 

Mye lettere å gjøre noe med søvnvanene enn å bli sparka og leve på trygd.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere om man ikke er syk - så er det ikke noe annet å gjøre enn å ta seg sammen - om man forsover seg 2-3 ganger i uken og ringer inn og sier man er syk - så sier jeg stakkars arbeidgiver - han må jo være glad han har jobb - om han har gjort dette lenge og brukt opp egenmeldinger så må han jo til lege så får jo håpe det løser seg på et punkt.

 

Er du 23 år og ikke skjønner at du trenger søvn for å komme deg opp og på jobb - da tror jeg ikke det er så mye man kan gjøre.

 

Eneste unskylding her er reell sykdom - og da går man som kjent til legen!

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere om man ikke er syk - så er det ikke noe annet å gjøre enn å ta seg sammen - om man forsover seg 2-3 ganger i uken og ringer inn og sier man er syk - så sier jeg stakkars arbeidgiver - han må jo være glad han har jobb - om han har gjort dette lenge og brukt opp egenmeldinger så må han jo til lege så får jo håpe det løser seg på et punkt.

 

Er du 23 år og ikke skjønner at du trenger søvn for å komme deg opp og på jobb - da tror jeg ikke det er så mye man kan gjøre.

 

Eneste unskylding her er reell sykdom - og da går man som kjent til legen!

 

Vel, vel, jeg hadde det på akkurat samme måte til langt oppi 30 årsalderen. Som utprega b-menneske nytta det lite å legge seg tidlig. Om jeg la meg kl 21-22, kom ikke søvnen før i 01-02 tiden uansett...

 

Løsningen ble jobb med flexitid + kjerring som torturerer meg opp om morran...og nå er jeg sånn npenlunde i gir og klarer å sove sånn ca fra 12 tida på natta...

 

Det merkelig er at nå for tiden er jeg sjelden i senga etter kl 08:00 - 09:00 når jeg har fri. Så tror faktsik det hjelper mer å komme i en fast rytme, og ikke skeie ut i helgene å ligge å dra seg til langt utpå formidagen...slik jeg gjerne gjorde da jeg var yngre.

Lenke til kommentar

Du sover for lite i ukedager og sover garantert lenge i helga.

 

Legg deg og stå opp på samme tid hver eneste dag, inkludert helgene.

 

Ikke ha det helt mørkt på rommet, det hjelper MYE å få sollys inn på rommet så du våkner lettere.

 

Hvis du skal opp kl 06:00 hadde jeg lagt leggetid til kl 23:00 en kort periode, og nærmere kl 22:00 etter en stund. At du ikke våkner av vekkerklokken kan løses ved at du får en vekkerklokke som er høyere og som er i et annet rom. Hvis du ikke våkner av vekkerklokken er den for lav. :D

Lenke til kommentar

Ettersom du har 3 vekkerklokker, tyder det på at du legger deg igjen hver gang en vekkerklokke starter. Mao. du våkner av lydene. Problemet er at du da legger deg igjen.

 

Har du problemer med å våkne tidlig dersom du skal gjøre noe annet enn på jobb, f.eks ut på reise? Hvis ikke kan det tenkes du hverken trives i eller har motivasjon for den jobben du har nå.

Lenke til kommentar

Ettersom du har 3 vekkerklokker, tyder det på at du legger deg igjen hver gang en vekkerklokke starter. Mao. du våkner av lydene. Problemet er at du da legger deg igjen.

 

Har du problemer med å våkne tidlig dersom du skal gjøre noe annet enn på jobb, f.eks ut på reise? Hvis ikke kan det tenkes du hverken trives i eller har motivasjon for den jobben du har nå.

 

 

Det der stemmer. Når jeg skal på reise og gjerne må opp enda tidligere og med mindre søvn, så spretter jeg opp og er steinklar!

Kanskje det har noe med motivasjon i forbindelse med arbeidsplassen. Jeg har jobbet der i 4 år nå.

Hmm... mye interesant her.

 

 

Om jeg legger meg tidligere.. si i 21:00 - 22:00 tiden, så hjelper det lite, i og med at jeg ikke sovner før 00:00 - 01:00 uansett.

 

Ja, jeg rangler noe fælt i helgene, både når jeg er ute på fylla eller er edru. Blir ofte 05:00 og 06:00 før jeg legger meg, og da er jeg jo ute å kjører.

 

Kan ha noe med viljestyrken og gjøre, samt om det kanskje er en diagnose? Når jeg først sovner kan jeg sove opptil 14-16 timer i strekk uten problem i perfekte forhold (som mørkt, rolig o.l), helt til jeg våkner av meg selv. Rekorden er 21 timer, men da etter å ha døgnet. Det var en sommerferie da jeg gikk på skolen.

Lenke til kommentar

Du bør nok vurdere litt tidligere leggetid, gitt. Hvis du virkelig vil prøve deg selv kan du gå til innkjøp av en nymotens, japansk vekkerklokke som faktisk løper sin vei når den ringer, og ikke stopper å ringe før du har fanget den. Det bør få deg opp. Legger du deg tidlig lenge nok (hver dag i to uker), bør du klare å sovne tidligere. Pass også på at søvnvanene ikke sklir ut i helgene.

Lenke til kommentar

Tviler på at det har noe med når du legger deg å gjøre. Er selv 15 og legger meg som oftest i samme tid som deg selv om jeg begynner tidlig. Anbefaler deg å tenke intenst på klokkeslettet du skal opp på, slik at det lagrer seg i ubevvistheten. Slik kan man til og med våkne uten alarmklokken, fordi underbevisstheten forteller deg at nå skal du stå opp. Har selv testet dette i helgene. Si til deg selv flere ganger på rad: "Jeg skal opp 07:30 - Jeg skal opp 07:30 - Jeg skal opp 07:30 og se på tallet lenge slik at det lagrer seg i hodet. Funker for meg. Har hatt samme rutine i 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ha noe med viljestyrken og gjøre, samt om det kanskje er en diagnose? Når jeg først sovner kan jeg sove opptil 14-16 timer i strekk uten problem i perfekte forhold (som mørkt, rolig o.l), helt til jeg våkner av meg selv. Rekorden er 21 timer, men da etter å ha døgnet. Det var en sommerferie da jeg gikk på skolen.

Det er ikke unormalt å kunne sove så lenge i ett strekk, trenger ikke ha en diagnose for å gjøre det. Problemet her er null døgnrytme, rett og slett. Jeg har vært gjennom akkurat det samme selv, før jeg etter hvert roet ned i helgene og klarte da å komme meg opp i ukedagene også.

 

Det blir som et konstant jet-lag når man hele tiden flytter på leggetidene på den måten.

Lenke til kommentar

1. Legg deg cirka 21:30 - 22:00

2. Ikke spis etter klokka 7-8 på kvelden. Har du mat i magen når du sover, sover du tyngre.

3. Ha vekkeklokka nærme hodet ditt. Sett på en lyd som er ferferdelig gyselig.

4. Tenk positivt. Det psykiske har stor innvirkning. Tenk at du skal våkne i tide. Tenk at du skal klare det ;)

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Oppretthold døgnrytmen i helgene. Hvis du plent må ha deg en skikkelig grøfterangel, er det bedre å ta den på fredag enn på lørdag. Stå tidlig opp på søndag igjen, så er du klar. Wake-up-light kan kanskje være en ide. Jeg for min del pusser tennene mine før frokost, og det er et finfint stå-opp-rituale. Den sterke smaken av tannkrem og kaldt vann frisker opp. Dagen er ikke i gang før jeg har fått gjort det.

 

En annen ting er at det ikke bare er å stå opp tidlig et par dager og så gi opp hele døgnrytmeprosjektet bare fordi det ikke blir lettere med en gang. Det tar tid å snu vaner, og dessverre må man begynne med det hardeste. Det hadde jo vært så mye greiere om man bare kunne lagt seg klokka ti og ferdig med det. ;)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...