Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Områdekontroll oslo

Refleksjoner rundt dette?

 

Dersom disse hadde hatt samme myndighet som vekterne i Sverige har ville dette vært noe helt annet. Dette blir i grunn bare vanlige sivilister i en uniform.

Tenkte mer på situasjonen, at vektere må inn fordi politiet drukner i arbeid. Jeg er i utgangspunktet mot slik utvendig ordenstjeneste, selv om det fungerer skal det ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så bildet av bilen deres engang tidligere jeg også. Trudde ikke at det var mulig! Rart at det også er lovelig! Bilen der kan man raskt feiltolke med en politibil. Til og med midt på lyseste dagen!

 

Hadde vært flau av å kjøre den bilen som vekter!

Ja det var en nyhetssak om det rett før sommer tror jeg. Jeg er enig med deg, det er fort gjort å tro dette er en politibil, spesielt den eldre modellen de har der. Ser ut som de har endret det en del, men fortsatt en tullete kopi. Flaut er ikke overtramp å si her nei.

 

Ta en titt på hjemmesiden deres også :roll:

 

Det dummeste jeg har sett! Førsteinntrykket av selskapet er et bilde av en vekter som holder en person i bakken. Ikke noe selskap man kan ta alvorlig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bildet av bilen deres engang tidligere jeg også. Trudde ikke at det var mulig! Rart at det også er lovelig! Bilen der kan man raskt feiltolke med en politibil. Til og med midt på lyseste dagen!

 

Hadde vært flau av å kjøre den bilen som vekter!

Ja det var en nyhetssak om det rett før sommer tror jeg. Jeg er enig med deg, det er fort gjort å tro dette er en politibil, spesielt den eldre modellen de har der. Ser ut som de har endret det en del, men fortsatt en tullete kopi. Flaut er ikke overtramp å si her nei.

 

Ta en titt på hjemmesiden deres også :roll:

 

Det dummeste jeg har sett! Førsteinntrykket av selskapet er et bilde av en vekter som holder en person i bakken. Ikke noe selskap man kan ta alvorlig...

 

Skal si meg enig der. Jeg mener Nokas bruker bilde av en vekter som har et barn på fanget sitt. Litt forskjell vil jeg si. :)

Lenke til kommentar

Skal ikke være nødvendig, nei. Men det er det, sånn er dessverre realiteten.

Ja det er jo ganske tydelig, forslaget er jo vedtatt... Jeg ønsket en diskusjon rundt det, men får endre "spørsmålet" litt;

 

 

Hva tenker dere om at politiet, som var mer enn overbelastet nok allerede før Utøya 22.07, må gi fra seg slike fundamentale ordensoppgaver til et privat vaktselskap? Hva om politiet fikk mer penger å forvalte? Er politiet ineffektive? Hvordan kan de rødgrønne, som er i mot privatisering, godta dette uten videre? Gir budsjettet nye muligheter for politiet, eller vil det kun gjøre så de kan kjøre samme takten som før Utøya? Så vidt meg bekjent har ikke vektere i Oslo vært spesielt fornøyd med politiet selv før Utøya.

 

Bre ut hodene litt, vær så snill ;-).

 

Edit; skrivefeil.

Endret av fjell0ter
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om at politiet, som var mer enn overbelastet nok allerede før Utøya 22.07, må gi fra seg slike fundamentale ordensoppgaver til et privat vaktselskap? Hva om politiet fikk mer penger å forvalte? Er politiet ineffektive?

 

Hvis et privat vaktselskap kan utføre den samme tjeneste til en lavere kostnad, er det vel ingen tvil om at Politiet er ineffektivt?

 

Lav kvalitet og høye kostnader er merkevarene til alle (statlige) monopoler, Politiet er intet unntak her.

 

Om du gir politiet mer penger vil det sannsynligvis bli enda MINDRE effektivt enn de allerede er.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig å starte lærling tiden sin nå? Ganske asap. Fulført to år salg og service. Bestemte meg da for å starte på påbygging til generell studiekompetanse. Men jeg vil heller ta fagbrevet som vekter. Er dette for sent?

 

Selskapene bestemmer selv når de ønsker å ansette lærlinger. Det er bare å ta kontakt med det firmaet du ønsker å jobbe for. Jeg mener at Securitas har egne folk som tar seg av rekruttering av lærlinger.

Lenke til kommentar

Har prøvd. Securitas tar ikke inn lærlinger på denne tiden av året. De har kun en perriode der de vurderer og tar inn. Venter på svar fra Nokas (Vakt-Service). Er vel også kun disse to jeg har å velge imellom i nord-trøndelag (?)

 

Forresten, er det lett å få natt vakt jobber der man kjører en turnus 1 uke på og 1 uke av som lærling?

Lenke til kommentar

Har prøvd. Securitas tar ikke inn lærlinger på denne tiden av året. De har kun en perriode der de vurderer og tar inn. Venter på svar fra Nokas (Vakt-Service). Er vel også kun disse to jeg har å velge imellom i nord-trøndelag (?)

 

Forresten, er det lett å få natt vakt jobber der man kjører en turnus 1 uke på og 1 uke av som lærling?

 

For lærlinger med førerkort (krav til jobb som mobilvekter) har de gjort det på denne måten for enkelte lærlinger i firmaet jeg jobber i. Da kan man lett tilføye 5000 kr ekstra i tillegg til normal lærlinglønn.

 

I sommer hadde G4S egne lærlingannonser på hjemmesiden. De har også egne rekrutteringsansatte til nettopp dette.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Førerkort har jeg, så det er vel ikke noe problem. Det store problemet nå er jo å få seg en plass.

 

Skal høre med G4s, men tror ikke de har noe i nord-trøndelag, så må evt flytte til Trondheim.

 

Det mest ideele hadde vært Nokas, hadde avdelingssjefen som lærer i sikkerhet på salg og service. Prøver å få kontakt med han, men ikke noe svar.Prøver derfor senere i dag.

Lenke til kommentar

G4S har vel litt i enkelte steder i Nord-Trøndelag. Husker ikke konkret hva de hadde i Namsos, men de er tilstede her.

 

---

 

Noen som vet hvor enkelt/vanskelig det er å få jobb om man har ordnet kursingen, men har lite arbeidserfaring fra før? Kveld/natt hos et av de større vekterselskapene hadde vært ideelt.

 

Har flyttet hjem etter diverse mislykkede forsøk som student, og nå er jeg i gang med vekterkursene igjennom sos-security.

 

Tipper jeg ender opp som vakt på et av de lokale utestedene i første omgang. Tar jo ordensvaktkurs i samme slengen, og på sikt så blir jo utestedene nødt til å ha godkjente vektere.

Lenke til kommentar

G4S har vel litt i enkelte steder i Nord-Trøndelag. Husker ikke konkret hva de hadde i Namsos, men de er tilstede her.

 

Det var jeg ikke klar over. Aldri sett de i Steinkjer, Verdal eller Levanger. Finner heller ikke noe om at de holder til i dette området på nett.

 

Men skal ringe de å høre om de tar inn lærlinger per dags dato, evt i Namsos eller Trondheim :) Selv om jeg tror det årnet seg hos en annen bedrift. Lønner seg å ha kontakter (avdelingssjef og distriktssjef).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...