Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Folk kommenterer jo skrivefeil istedet for å se på hva personen egentlig prøver å si i en post.

Nettiketten fraråder jo slik oppførsel på det sterkeste, og meg bekjent er heller ikke dette en prakis som florerer på forumet. Det er dog riktig at mange brukere irriterer seg over grammatiske feiltakelser i somme innlegg, men dette gjøres som regel i en dertil egnet tråd der brukersitatet holdes anonymt. Evt. kommentarer i den originale tråden sikter seg nå inn på reelle brudd på retningslinjene (såsom bevisst orddeling av trådtittel for å tilfredstille tre-ords-regelen).

 

Jeg er for øvrig sikker på at alle oppegående personer på dette forumet vet utmerket godt at å påpeke skrivefeil i ett innlegg på ingen måte er et motargument for andres meninger.

Lenke til kommentar

Er det flere en meg som ser likheten mellom

 

Før leddsetninger, når den gir en "unødvendig" tilleggsopplysning

 

Eksempler:

CODE

I dette huset, som ble bygd i 1877, har mange familier opplevd gleder og sorger.

 

og

 

Før og etter ulike innskudd

 

Eksempler:

CODE

Oslo, Norges hovedstad, har sjeldent vakre naturomgivelser.

 

?

Lenke til kommentar
-"Én" brukes for å presisere at et substantiv som er hannkjønn eksisterer i mengden 1, og bare 1

 

Eksempler:

Du får bare velge én av dem!"

Det er ikke noe som skurrer litt hos deg her da, Holger? Her er det jo flere av dem! (Som man må velge mellom.) Det går jo an å skrive det, men i og med at du skriver "en av dem" blir vel den streken over e'en litt overflødig?

 

Jeg prøver meg med et bedre eksempel:

 

Én tilskuer hadde møtt opp på kampen.

- Som betyr noe ganske annet enn:

En tilskuer hadde møtt opp på kampen. (Her venter vi å høre noe mer om denne tilskueren, som tydeligvis skiller seg ut fra de andre.)

 

 

Ellers takk for en fin guide. :)

Endret av hilram
Lenke til kommentar

Vel, bruken av "én" skal jo som regel samsvare med konteksten. Derfor bør en anta at eksemplet mitt er en del av en sammenheng hvor en person f.eks. ønsker å velge flere, men blir informert om at han bare kan velge én.

 

Jeg er uenig i at noe "skurrer", men er enig i at ditt eksempel får bedre frem viktige momenter ved bruken av "én" og "en". Derfor oppdaterer jeg guiden med ditt eksempel. Jeg vil allikevel påpeke at teksten ovenfor det tidligere eksemplet mitt i prinsippet forklarer regelen godt nok.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Holger.

 

"Du får bare velge en av dem" høres ut som noe en ville sagt til en som ikke klarer å bestemme seg. Jeg ville da lagt trykk på det uthevete området i følgende: "Jaja, jeg vet du ikke klarer å bestemme deg, men du får nå likevel bare velge en av dem".

 

"Du får bare velge én av dem" presiserer tydelig at det ikke er det faktum at du må velge blant dem som er viktig, men heller antallet (1) du har lov å velge.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Jeg er uenig i at noe "skurrer", men er enig i at ditt eksempel får bedre frem viktige momenter ved bruken av "én" og "en". Derfor oppdaterer jeg guiden med ditt eksempel. Jeg vil allikevel påpeke at teksten ovenfor det tidligere eksemplet mitt i prinsippet forklarer regelen godt nok.

* smigret * ;)

 

Men det blir litt lettere å forstå i den rekkefølgen jeg har satt det opp.

 

Ellers kan du jo nevne litt om tegnsetting i forhold til parentes. Her syndes det mye!

 

Regelen er som følger: Dersom hele setningen står i parentes skal punktum settes innenfor parentesen.

Eksempel: (Det var det forøvrig ingen som var sikker på.)

 

Dersom bare deler av setningen står i parentes, skal punktum settes etter parentesen, selv om parantesen kommer til slutt i setningen.

Eksempel: Ingen hører hva jeg prøver å si (selv når jeg roper).

 

Et generelt tips er å unngå overdreven bruk av parentes.

Endret av hilram
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jag kan lett forestille meg at folk sier "hvem skjermkort" og "hvem bil" i dagligtale...

Hadde en Østlending i klassen en gang som vanligvis sa slike ting som(:/;?) "Hvem lærer err'e vi har denna timen 'a?", men at det blir brukt skriftlig er nesten for ille...

Lenke til kommentar
Jag kan lett forestille meg at folk sier "hvem skjermkort" og "hvem bil" i dagligtale...

Hadde en Østlending i klassen en gang som vanligvis sa slike ting som(:/;?) "Hvem lærer err'e vi har denna timen 'a?", men at det blir brukt skriftlig er nesten for ille...

er det feil å si 'hvem lærer' i den sammenhengen? :dontgetit:

Lenke til kommentar
er det feil å si 'hvem lærer' i den sammenhengen?  :dontgetit:

But of course... Du kan ikke sette "hvem" foran et substantiv. En lærer er jo en ting, ikke en person.

Det riktige hadde vært enten:

"Hvilken lærer er det vi har denne timen?" (Den korrekte tiltalelsen om en ting.)

Eller:

"Hvem er det vi har som lærer denne timen denne timen?" (Viser at man ser på læreren som en person.)

 

Det sistnevnte er nok mest korrekt i denne sammenhengen... Tror jeg. :hmm:

 

EDIT: Leif... :blush:

Endret av OnI
Lenke til kommentar

-"Én" brukes for å presisere at et substantiv som er hannkjønn eksisterer i mengden 1, og bare 1

Du kunne kanskje tatt med følgende: " 'Éi' hvis substantivet er hunkjønn og eksisterer i mengden 1, og bare 1"

 

I tillegg vil jeg påpeke at fra 1.juli, er begge disse korrekte:

RIKITG (tidligere FEIL): "Jeg trenger fler knapper"

RIKTIG: "Jeg trenger flere knapper"

Se http://www.sprakrad.no/upload/9630/rettskriving2005.pdf , 1.2.5.1, side 26.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

-"Én" brukes for å presisere at et substantiv som er hannkjønn eksisterer i mengden 1, og bare 1

Du kunne kanskje tatt med følgende: " 'Éi' hvis substantivet er hunkjønn og eksisterer i mengden 1, og bare 1"

 

I tillegg vil jeg påpeke at fra 1.juli, er begge disse korrekte:

RIKITG (tidligere FEIL): "Jeg trenger fler knapper"

RIKTIG: "Jeg trenger flere knapper"

Se http://www.sprakrad.no/upload/9630/rettskriving2005.pdf , 1.2.5.1, side 26.

Tusen takk for gode forslag. Jeg har oppdatert guiden. :)

Lenke til kommentar
En lærer er jo en ting, ikke en person.

Da er mine mistanker bekreftet :p

 

Er det lov å si: 'Hvem kjører bussen?'

Er det lov å svare på det spørsmålet: 'Busssjåføren' ?

Er det lov å da si: 'Hvem er busssjåføren?'

 

forvirret... :dontgetit:

"Hvem lærer" er som sagt feil.

"Hvem er lærer" blir riktig. Det henviser til personen.

 

Det samme gjelder selfølgelig også din kjære bussjåfør. (sammensatte ord får aldri trippel bokstav.)

Lenke til kommentar
Du kan ikke sette "hvem" foran et substantiv. En lærer er jo en ting, ikke en person.

Det riktige hadde vært enten:

"Hvilken lærer er det vi har denne timen?" (Den korrekte tiltalelsen om en ting.)

Eller:

"Hvem er det vi har som lærer denne timen denne timen?" (Viser at man ser på læreren som en person.)

Åååhååå, det minner meg så sykt om de forferdelige historiene søstrene mine forteller om inkompetente lærere på Steinerskolen... "Substantiv er tingord! Dette er en ting, og dette er en ting, men lærere er ingen ting!". :!:

 

"Slutt og tøys!" er et annet gullkorn... "Åja, så vi skal tøyse? Men hva er det vi skal slutte med, da?". :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...