Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kolon

 

-Følges av stor bokstav

 

[...] -Store bokstaver brukes:

Når man begynner på en tekst, og deretter etter punktum, spørsmålstegn, utropstegn og kolon

Dette er feil. Dersom et kolon følges av et ord eller uttrykk, skal dette skrives med liten forbokstav.

 

Noen eksempler:

 

I dag skal jeg: på fisketur.
Yrke: butikkmedarbeider.
Dette har jeg i min portemoné: sedler, bankkort, sertifikat, bilder og småpenger.

Det samme prinsippet gjelder for øvrig for punktlister. Dersom de enkelte punktene er en fortsettelse av setningen før listen, skal punktene innledes med liten forbokstav.

 

Eksempel:

 

I dag skal jeg
- på fisketur
- på jobb

Motsatt blir det:

 

Planer for dagen:
- Fisketur
- Jobb

En annen sak er at man på norsk ikke bruker " som anførselstegn, men « og ».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bandidos Pelle: Jeg er enig i at det du skriver høres mest normalt ut, men heter det ikke strengt tatt
Ikke å benytte seg av den sjansen, ville vært dumt.

?

Grunnen til at jeg nettopp tok det eksempelet, er fordi det oppstod en diskusjon mellom en kamerat og meg om nettopp den setningen under et skoleprosjekt. For å utvide setningen litt: (En mann sier til en venn:)

 

Hvis en kar kommer bort til deg og spør om du vil være med på den neste Bond-filmen, så sier du selvsagt 'ja'. Å ikke benytte seg av den sjansen, ville vært dumt. A once in a lifetime opportunity.

 

Denne setningen fant jeg opp her nå, og for meg vil det høres ganske rart ut om man sier (i denne konteksten, altså): "Ikke å benytte seg av den sjansen, ville vært dumt".

 

Men, det kan jo selvsagt bare være meg.

Lenke til kommentar
Om genitivsapostrof: skal den ikke også brukes etter "-sh"? Jeg ser noen skriver "Bush' uttalelser...", men jeg ser ikke "Bushes uttalelser".

I norsk rettskrivning skriver man Bushs, men dersom man bruker en mer konservativ språkform, kan man skrive Bush'. Aftenposten bruker for eksempel sistnevnte variant.

Lenke til kommentar
Ordet "Bushs" er knølete å uttale, det blir omtrent som å si "Larss" istedet for "Lars'". Gjør noen virkelig det?

Tydeligvis.

 

Jeg finner ikke noe eksplisitt om dette på Språkrådets nettsider, men de skriver i alle fall det følgende:

 

Apostrof bruker vi bare etter ord som slutter på s, x og z: Lukas' evangelium, Marx' skrifter, Fritz' hus.

(Min utheving.)

 

Men som sagt, med en mer konservativ rettskrivningsnorm, kan man skrive Bush'. Jeg anerkjenner ikke statens rett til å bestemme hvordan jeg skal skrive, så jeg skriver det i alle fall på den måten. :wee:

 

Edit: Jeg tror for øvrig ikke at det gir noen særlig mening å tenke på hva man faktisk sier på norsk, da de færreste vil bruke genitivs-apostrof i talespråket. Man vil for eksempel si bilen til Lars eller Lars sin bil heller enn Lars' bil, blant annet på grunn av at Lars og Lars' uttales helt likt.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Det er fortsatt ikke retta på det som PelsJakob sa om anførselstegn (gåseøyne/hermetegn/sitattegn).

 

På norsk bruker vi « (alt+0171) og » (alt+0187). De fleste normenn bruker idag " ", dette er den amerikanske normen(faktisk så er det ikke helt korrekt heller, se lengre ned).

 

siden « » ikke er tegn som er lett tilgjengelig på tastaturet kan man også benytte seg av < > som anførselstegn, akkurat som britene bruker ' '(enkle tegn) istede for " "(doble tegn).

 

Problemet med < > er at det også brukes i html kode, derfor kan det bli et problem noen steder på nettet.

 

" " er egentlig feil tegn å bruke men i de fleste fonter på pc'n ser de akkurat like ut som “ ”, så derfor misbrukes det av folk flest(meg inkl.). ' ' skal også være ‘ ’ over her, men igjenn så er problemet at sistnevnte ikke er lett tilgjengelig på tastaturet derfor misbrukes ' '.

 

 

Men hvem bryr seg egentlig, jeg ønsket bare å kverrulere :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...