Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Avsnittet om semikolon forklarer egentlig ingenting. Få frem bruksområdet, som i all hovedsak er å binde sammen helsetninger. Som huskeregel: brukes kun der det kan (rent grammatisk) stå et punktum (dog også ved sammensatte oppregninger, som er det andre bruksområdet).

 

Du kan òg legge til et avsnitt om tankestrek, og forskjellen mellom dét og bindestrek (— vs. -). Her slurves det en del (blant annet i din egen fremstilling).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argh. Ei i klassen argumenterer mot fire medelever og norsklæreren hennes og sier at mamma og pappa skal skrives med stor forbokstav. Hvorfor? Jo, hun sier at foreldrene dine er noen man bare har ett eksemplar av, og de skal respekteres. :shrug:

 

 

Eksempler:

"Jeg ser på TV mens Mamma er på kjøkkenet."

"Jeg var på fotballkamp med Pappa."

 

 

Hun sier hun driter i om hva norsklæreren sier, hva som står i ordboka, dette er visst riktig norsk, ellers har man ikke respekt for foreldrene sine. Håpløst? Ja.

Prove her wrong, please!

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Om ikke helt grammatisk korrekt mener jeg det er helt forsvarlig rent stilistisk. Man omtaler konkrete personer, en analogi kan trekkes til "Kongen", eller "Paven". Prinsippet som ligger bak er det samme, dog blir det noe annet om man bruker det i en mer generell vending. Om det er korrekt er én ting, men man trenger strengt tatt ikke følge alle regler til en hver tid, det kan gjøre språket langt mer personlig med slike løsninger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Genial tråd!

 

Jeg vil bare live den litt opp igjen med den siste trenden på forumet: Skriving av ordet aldri med g: "aldrig". Det er ganske irriterende å se at denne skrivefeilen har blitt en stor farsott.

5017525[/snapback]

 

Det samme gjelder den forferdelige ende-t'en (endeligt, fantastiskt), som har spredd seg som orddeling i unge sinn.

 

Mistenker stavangerdialekt som opphav for denne skrivefeilen.

Lenke til kommentar
Om ikke helt grammatisk korrekt mener jeg det er helt forsvarlig rent stilistisk. Man omtaler konkrete personer, en analogi kan trekkes til "Kongen", eller "Paven". Prinsippet som ligger bak er det samme, dog blir det noe annet om man bruker det i en mer generell vending. Om det er korrekt er én ting, men man trenger strengt tatt ikke følge alle regler til en hver tid, det kan gjøre språket langt mer personlig med slike løsninger.

4923032[/snapback]

Er forsåvidt enig, og skjønner hva du mener, men det er idiotisk å gjøre det når hun VET at hun vil få feil på en prøve på det. Men fint, jeg hadde rett om at det ikke er korrekt norskt.

Lenke til kommentar

Mulig dette har blitt tatt opp før, men du har ikke nevnt det, så...

 

Du kan skrive ned reglene om subjektiv og obejektiv form av personligpronomen. Dvs, han og ham, hvor "han" er subjektiv, og "ham" er objektiv

 

Feil: Han gjorde det mot han.
Riktig: Han gjorde det mot ham.

 

Men dere må simpelthen være enig med meg her. Den største feilen som blir begått på norske forum er stavelsen av ordet "hvis". I 90% av tilfellene skriver folk feil. Former som "vis" og "visst" er de vanligste.

 

Visst er vel en slags fortidsform og kondisjonalisform av ordet "å vite".

 

Hehe, digger den der "Hvem skjermkort er best". Holdt på å dette av stolen:)

 

Kan vi få inn alle ordklassene? Skulle gjerne lære de igjen!

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Mulig dette har blitt tatt opp før, men du har ikke nevnt det, så...

 

Du kan skrive ned reglene om subjektiv og obejektiv form av personligpronomen. Dvs, han og ham, hvor "han" er subjektiv, og "ham" er objektiv

 

Feil: Han gjorde det mot han.
Riktig: Han gjorde det mot ham.

5043623[/snapback]

 

Jeg legger det til nå. :thumbup:

 

Kan vi få inn alle ordklassene? Skulle gjerne lære de igjen!

5043623[/snapback]

 

Det er en god idé, men jeg har ikke tid til å gjøre det selv. Jeg håper kanskje noen andre føler et kall. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du kan skrive ned reglene om subjektiv og obejektiv form av personligpronomen. Dvs, han og ham, hvor "han" er subjektiv, og "ham" er objektiv

 

Feil: Han gjorde det mot han.
Riktig: Han gjorde det mot ham.

5043623[/snapback]

 

Mulig jeg tar feil, men han/ham-fenomenet har blitt valgfritt, mener jeg å ha lest. Altså, man kan derfor skrive: "Han gjorde det mot han", uansett hvor udugelig det høres ut.

 

Han/ham er sidestilt i objektsform, er min påstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...