Gå til innhold

Hold Windows i form


Anbefalte innlegg

Registry Cleaner programmer for Desktop PCer har ingenting for seg.

Bare les Mark Russinovich sin blog:

 

Quote

# re: Registry Junk: A Windows Fact of Life

 

Hi Mark, do you really think that Registry junk left by uninstalled programs could severely slow down the computer? I would like to 'hear' your opinion.

 

Great Blog, man.

 

10/6/2005 3:25:00 PM by Anonymous # re: Registry Junk: A Windows Fact of Life

 

No, even if the registry was massively bloated there would be little impact on the performance of anything other than exhaustive searches.

 

On Win2K Terminal Server systems, however, there is a limit on the total amount of Registry data that can be loaded and so large profile hives can limit the number of users that can be logged on simultaneously.

 

I haven't and never will implement a Registry cleaner since it's of little practical use on anything other than Win2K terminal servers and developing one that's both safe and effective requires a huge amount of application-specific knowledge.

 

10/7/2005 9:41:00 AM by Mark Russinovich

 

End of story

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

til dere som er så glad i formatere harddisken og installere Windows på nytt der må ha lt for god tid . å formatere harddisken i seg selv tar neppe mere en 5 min installasjon av Windows tar 20 min blir det påstått. da har det gåt 25 min så må mann få med de siste oppdateringene. hvor lang tid tar det ? hvor lang tid tar det å så å sette opp alt ( som epost og programmer ) ? alternativ så må man hele tiden passe på at man har en nye diskimage nå man "installerer" Windows på nytt. man da kan det jo hende at det er noen i den siste diskimagen som gjør maskinen treg

Lenke til kommentar
Legger til: Er pcen til mannen i gaten treg, er det fordi "den er gammel", ikke fordi det de tror noe er galt.

 

Noen trenger å kikke på faktiske XP maskiner, som har stått en stund

 

 

Sikter du til meg? Jeg skrev hva mannen I gaten(og de aller fleste kvinner) mener. Og jeg kan love deg at xp maskiner blir trege. Men det er ikke fordi hardwaren er gammel. Mer vet ikke jeg, og som lærde mennesker skriver på dette forumet, så kan ikke register rensere kun gjøre skade, slik som det gjorde på min pc. Det førte til at jeg ikke kunne instalere noen sikkerhetsopdateringer.

 

Legger til:

Register cleaner er til Windows som er homøopati er til kroppen. Kjenner jeg blir litt skamfull på Hardware.no sine vegne. Har dere gått tom for Apple relaterte nyheter?

Man skal ikke undervurdere placeboeffekten. Placebo blir nok brukt I skolemedisin I fremtiden.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

[...] så kan ikke register rensere kun gjøre skade, slik som det gjorde på min pc. Det førte til at jeg ikke kunne instalere noen sikkerhetsopdateringer.

Brukerfeil :)

 

Og foresten;

Hvem ringer support for treg pc?

Hva får deg til å tro at ingen ringer support for treg pc? hehe :roll:

Lenke til kommentar

Må si meg enig med mange her.

 

CCleaner gir en falsk trygghet. Har ingenting på en datakndig persons pc å gjøre som en sa her tidligere!

 

Kan forstå at enkelte ønsker å rydde opp i registeret siden det som regel ligger igjen endel etter avinstallerte programmer. Men det hjelper veeeeeeeeeeldig lite å fjerne disse enkelte oppføringene for forbedret ytelse ol.

 

1 erfaring : CCleaner (tidligere versjon) fjernet alt som hadde med Microsoft Office 2007 i registeret. Måtte lage en ny bruker og legge inn den oppføringen får å få alt opp og ok igjen.

 

Om det skal brukes CCleaner, ta alltid backup av registeret!!!

Lenke til kommentar

[...] så kan ikke register rensere kun gjøre skade, slik som det gjorde på min pc. Det førte til at jeg ikke kunne instalere noen sikkerhetsopdateringer.

Brukerfeil :)

 

Og foresten;

Hvem ringer support for treg pc?

Hva får deg til å tro at ingen ringer support for treg pc? hehe :roll:

 

Hforsto ikke den helt. Du mener at å bruke registerrens er bruker feil?

 

Og jeg baserte det kun på egen erfaring.

 

Legger til: mine innlegg er skrevet på tlf, så ikke kommenter skrivefeil.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Ingen datamaskiner blir automatisk trege med årene! Grunnen til at de blir trege er fordi 80% av dagens windows-brukere (basert på egen erfaring og statistikk) installerer allslags drit på PCen sin! Da mener jeg ikke "Legit anti-virus 2010", da mener jeg EA downloadmanager, Steam, registrybooster, dropbox, Windows Live messenger, Visual C++, Visual C#, folding@home, 35 forskjellige monitor-software, nettverks-manager og så videre.

 

Du tenker kanskje at du må ha disse programmene! Jeg skal ikke hindre deg i å installere dem, men fjern de du ikke trenger og for guds skyld: fjern dem fra oppstarts-registeret!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om en Windows PC er treg er det bedre å undersøke om det finnes unødvendige bakgrunnsprogrammer som bruker mye RAM/prosessorkraft. (Man kan undersøke dette med feks Process Explorer).

 

Man kan videre vurdere en defragmentering av filsystemet om det har blitt kraftig fragmentert.

 

Om man skal rydde opp på harddisken er det da bedre å bruke feks "Disk Space Fan" som viser en grei oversikt over de største filene på harddisken slik at man kan slette unna disse. Å slette unna småfiler har jo ingen funksjon, mange av disse småfilene er jo til som mellomlager for å gjøre gjennomføringen av instruksjoner raskere - dermed blir jo faktisk maskinen tregere om man fjerner disse filene.

 

Registerrensere er i beste fall et feilsøkingsverktøy og vil ikke gjøre datamasknen din raskere. Dog bør man huske på at ingen program er feilfrie så selvfølgelig er det ingen god ide å la et automatisert program gjøre endringen i registeret uten at det er behov for det.

 

At en Windows maskin blir tregere over tid og MÅ formateres er bare tull. Filsystemet blir fragmentert som sagt, men da kan man da bare defragmentere. Jeg har en bærbar fra 2001 med Windows XP som aldri har blitt formatert. Den er da fremdeles like rask.

 

Man behøver ikke nødvendigvis å ha så mange programmer kjørende for at det blir tregt men som regel vil de fleste programmer få oppdateringer over tid, noen av disse oppdateringene er store og vil få programmene til å bruke mer ressurser enn det de gjorde før. Men her vil jo begrensingen være maskinvaren.

 

Jeg har aldri helt sett nytteverdien av CCleaner, men men.

Endret av fenderebest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør deg skikkelig datakyndig å slette temp filer manuelt, istedet for å bruke CCleaner til det gitt........

Ja selvfølgelig skal jeg åpne %temp%, slette alle filene. Også åpne Opera og trykke meny->Innstilinger->slett private data og gjenta med firefox etc.. fremfor å høyreklikke papirkurven og velge kjør Ccleaner? Ccleaner gjør jobben med å fjerne privatlivet veldig enkelt ved to museklikk på skrivebordet og mye grundigere da du kan få den til å makulere data med Gutmann og om ønskelig skrive nuller på ledig harddiskplass. Alt dette er en fryd å ha tilgjengelig. :)

Lenke til kommentar

Ingen datamaskiner blir automatisk trege med årene! Grunnen til at de blir trege er fordi 80% av dagens windows-brukere (basert på egen erfaring og statistikk) installerer allslags drit på PCen sin! Da mener jeg ikke "Legit anti-virus 2010", da mener jeg EA downloadmanager, Steam, registrybooster, dropbox, Windows Live messenger, Visual C++, Visual C#, folding@home, 35 forskjellige monitor-software, nettverks-manager og så videre.

 

Du tenker kanskje at du må ha disse programmene! Jeg skal ikke hindre deg i å installere dem, men fjern de du ikke trenger og for guds skyld: fjern dem fra oppstarts-registeret!

 

Du har tydligvis ikke suttet med en Pentium 4 maskin som ble reformatert hver uke i en vis periode(ironisk nok PGA BIOS, fant jeg ut etter at jeg ble bedre med data).

Etter en lang periode med laptop, dro jeg frem den for at den skulle brukes til noe, den brukte 2-3 min på å starte, var shittreg på alt som involverte Windows GUI'et..... T.T

Maskinen ble rensker for oppstart og alt det tullet som ligger der, det hjalp ikke på farten. Men det er en annen sak.

Så en dag trengte vi en PC til å ha Windows 2000 på, bare for å ha det, så den ble valgt siden den ikke ble brukt til noe uansett. Maskinen ble rask som et olja lyn i sammenligning.

Så "vanelig" windows XP blir tregere og tregere, og det er uten grunn.

Job maskiner blir ofte kjørt virtual over fra en server, eller aldri "brukt", så de vil ikke lide samme skjebe.

Lenke til kommentar

Jaja, mangen måter å si det på gitt? Bruker selv cc til å fjerne søppel, hvorfor lete opp alle selv når du bare kan trykker på en snarvei?

Og en annen ting, registeret blir bare større og større med årene.

Så når du sletter ett program blir ikke alltid alt fjernet fra registeret.

Med årene blir det mangen nøkkler som ikke trenger å være der.

Det som skjer da er at windows leter etter plasseringene på diskene dine, men finner ikke programmet.

Det er en av årsaken til maskinen din føles treger ved lang tid bruk.

Å formatere windows xp/vista/7 en gang i året er bortkastet tid, det var slik vi måtte gjøre med win95/98/SE

Lenke til kommentar

mange "i know everything"-folk der ute.

 

dette må sies, admin får slette det hvis han/hun mener det er over streken.

 

CCleaner er et kjempeverktøy, renser opp, lett tilgang til oppstartsfiks og registerrensen er kjempebra.

for en tre-fire år siden var det litt sånn "don't try this at home" med registerrensen men nå er den fantastisk dyktig.

 

jeg kan anbefale CCleaner til alle "dumme" og "mindre dumme" folk der ute. "smartere" folk trenger jeg ikke å anbefale det til for de har allerede installert programmet.

 

til disse som snakker om at "windows aldri går treigere" og "jeg bare legger inn et image" osv.. DERE ER FULLSTENDIG BLÅST I TOPPLOKKET! Windows vil alltid komme til å gå treigere, med mindre man rydder opp i register og rydder på disk osv.

Og å legge inn et image for å få pc'n til å funke som den skal, vitner om innkompetanse på et så høyt nivå at jeg ikke helt har ord for å beskrive min reaksjon....

 

CCleaner er et genialt program som gjør "underverker" med windows, spesielt på maskiner som har "surret og gått" i flere måneder uten vedlikehold.

 

påstander om at å innstallere CCleaner på W7 er tull og at det skulle være tull av HW.no å artikkelere om CCleaner er fullstendig upassende. HW.no skriver saker om hardware og softwarerelaterte nyheter og hvis du/flere tror at HW.no kun blir brukt av supernerder med nikotinfingre, pizzamager, et 20 år gammelt utslitt tastatur hvor windowstasten er revet av og andre usosiale duster så tar du/dere skrekkelig feil. HW.no brukes av "alle" og er et medie for "alle" uansett datafilske legninger.

 

vel det var et par gloser.. håper de det gjelder rekker å lese før evnt admin kommer og editerer/sletter.

 

hilsen djsimen, en aldrende, pizzamagenerd med winsdowstasten polert og pusset til å dra frem startmenyen når som helst, dog ikke nikotinelskende pga at jeg synest røyk og snus er motbydelig. :new_woot:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...