Gå til innhold

Hold Windows i form


Anbefalte innlegg

Ccleaner har ingenting på en datakynding persons maskin å gjøre. Effekten er ren placebo - med mindre man har for vane å installere 15 søppelprogrammer i uka.

 

Ren format en gang i året/annenhvert år og nogenlunde track på hva man installerer på maskinen = kjapp maskin.

 

Å i det hele tatt anbefale å bruke dette på Windows 7 er uproft.

Hvis man skal i det hele tatt formatere PCen en gang i året, så burde man kanskje passe bedre på operativsystemet, hva man installerer, og vedlikeholde.

Jeg selv passer godt nok på PCen, men jeg har ikke CCleaner installert og holder PCen ryddig.

Hvorfor formatere så ofte når man kan bruke mindre tid på å scanne PCen for virus/spyware og tømme temp mappa for filer som ikke er i bruk?

PCen min er like rask som den var da jeg kjøpte den for et år siden, selvom jeg ikke har formatert den. Windows blir ikke tregere, men bare hvis man ikke passer på hva man installerer, og hvis man skjønner hva som skjer når den blir treg.

 

Det at folk mener at Windows XP PCer blir trege, er bare tull. Har selv hatt XP på min stasjonære PC i flere år, uten at den har blitt treg. Det man installerer på PCen, må man være sikker på at er greit å ha på sin PC. Man kan deaktivere programmer som kjører i oppstarten, for om man har mange programmer som kjører i bakgrunnen, så bruker man endel av minnet og prosessoren.

 

Jeg orker ikke å fortelle mer, for det ser ut som at det er mange som ikke vet hva dem prater om, men anntar ting bare.

Endret av Jazz89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Registry Cleaner programmer for Desktop PCer har ingenting for seg.

Bare les Mark Russinovich sin blog:

 

Quote

# re: Registry Junk: A Windows Fact of Life

 

Hi Mark, do you really think that Registry junk left by uninstalled programs could severely slow down the computer? I would like to 'hear' your opinion.

 

Great Blog, man.

 

10/6/2005 3:25:00 PM by Anonymous # re: Registry Junk: A Windows Fact of Life

 

No, even if the registry was massively bloated there would be little impact on the performance of anything other than exhaustive searches.

 

On Win2K Terminal Server systems, however, there is a limit on the total amount of Registry data that can be loaded and so large profile hives can limit the number of users that can be logged on simultaneously.

 

I haven't and never will implement a Registry cleaner since it's of little practical use on anything other than Win2K terminal servers and developing one that's both safe and effective requires a huge amount of application-specific knowledge.

 

10/7/2005 9:41:00 AM by Mark Russinovich

 

End of story

Du sier at slike programmer ikke har noe for seg, og så siterer du et spørsmål om PCen blir raskere. Dette kalles vel stråmannargumentasjon. Ingen her, inkludert artikkelen, har sagt noe om raskere PC såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

hehe , bra sagt Pjassop.

 

Bemerker meg at artikkelen er fra 2005, uten at det gjør så mye.

 

Om jeg fullstendig renser registreret på pcen med cc , er det 1av100 ganger den blir ustabil.

 

Jeg selv opplever et utbytte av å bruke ccleaner og andre program. For meg er det slik, jeg synes det er godt å bli kvitt masse loggfiler og dritt med et par museklikk.

Lenke til kommentar

De som er virkelig proffe bruker en time på å reinnstallere uansett, så det er lite arbeid spart...

EN TIME?!!! Hørt om imagedeployment? Tar ca 15minutter å kjøre inn en ny installasjon av Windows med alle programpakker og drivere.

 

DET gjør de "virkelig proffe", for å være like saklig som deg her.

 

Nei, hvilken fremgangsmåte man velger er helt avhengig hva du har til rådighet, hvilken maskin du skal rydde opp på (kanskje nedetid er uaktuelt?), brukerens ønsker, ++.

 

Imagedeployment er ikke en spesielt praktisk løsning for "hjemmebruker som reinstallerer windows for å rense opp systemet"-scenarioet

 

AtW

Lenke til kommentar

dette blir en slik..."jeg er geek,trenger ikke et programm til å gjøre samme jobben som jeg kan gjøre selv" tråd...tull og vas. Å si at pcen alltid er like rask som når alt var nyinnstallert e 99 prosent bullshit. Bruker selv dette progget med jevne mellomrom. At det har noe særlig effekt tviler jeg på, men det rensker da opp skaffer meg mer ledig plass met et par enkle tastetrykk. Å holde windows kjapp over tid går ikke...må være en innebygget feil i windows...har ikke opplevd problemet på samme måte i Ubuntu..

Kjapp maskin er reinstall eller acronis true image

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Å holde windows kjapp over tid går ikke...må være en innebygget feil i windows...har ikke opplevd problemet på samme måte i Ubuntu..

 

Må være det værste sprøytet jeg noen gang har hørt. Min far har ikke reinstallert Windows på 10 år. Like kjapt som nytt siden jeg tar meg av vedlikeholdet.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar
Å holde windows kjapp over tid går ikke...må være en innebygget feil i windows...har ikke opplevd problemet på samme måte i Ubuntu..

 

Må være det værste sprøytet jeg noen gang har hørt. Min far har ikke reinstallert Windows på 10 år. Like kjapt som nytt siden jeg tar meg av vedlikeholdet.

 

Min gode gamle Pentium 4 med rask HD og ATI 9800 er uenig med deg.

Lenke til kommentar
Å holde windows kjapp over tid går ikke...må være en innebygget feil i windows...har ikke opplevd problemet på samme måte i Ubuntu..

 

Må være det værste sprøytet jeg noen gang har hørt. Min far har ikke reinstallert Windows på 10 år. Like kjapt som nytt siden jeg tar meg av vedlikeholdet.

 

Min gode gamle Pentium 4 med rask HD og ATI 9800 er uenig med deg.

 

Dårlig vedlikehold?

Lenke til kommentar
Å holde windows kjapp over tid går ikke...må være en innebygget feil i windows...har ikke opplevd problemet på samme måte i Ubuntu..

 

Må være det værste sprøytet jeg noen gang har hørt. Min far har ikke reinstallert Windows på 10 år. Like kjapt som nytt siden jeg tar meg av vedlikeholdet.

 

Min gode gamle Pentium 4 med rask HD og ATI 9800 er uenig med deg.

 

Dårlig vedlikehold?

 

Hva er godt vedlikehold i denne sammenheng?

 

AtW

Lenke til kommentar
Å holde windows kjapp over tid går ikke...må være en innebygget feil i windows...har ikke opplevd problemet på samme måte i Ubuntu..

 

Må være det værste sprøytet jeg noen gang har hørt. Min far har ikke reinstallert Windows på 10 år. Like kjapt som nytt siden jeg tar meg av vedlikeholdet.

 

Min gode gamle Pentium 4 med rask HD og ATI 9800 er uenig med deg.

 

Dårlig vedlikehold?

 

Hva er godt vedlikehold i denne sammenheng?

 

AtW

 

At han klarer å holde en maskin sprek, mens din PC ikke er like strek?

Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig med konstant vedlikehold på en Windows maskin, eneste jeg ser for meg har noe nytte er defragmentering hvert 1-3. år avhengig av behov.

 

Det beste vedlikehold er prevantivt, altså ikke legg inn ting man ikke trenger.

 

Det som gjør en Windows maskin treg er nå engang programmer som bruker opp de tilgjengelige ressurser. Nødvendigvis blir programmene tregere etter hvert som det kommer større oppdateringer til de.

 

At noen påstår at Windows på mystisk vis blir tregere og tregere gjør det jo ikke nødvendigvis sant. Det blir det samme som å si at om jeg opplever hømopatisk medisin har noen virkning så er dette bevis for at den har noen virkning.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Å holde windows kjapp over tid går ikke...må være en innebygget feil i windows...har ikke opplevd problemet på samme måte i Ubuntu..

 

Må være det værste sprøytet jeg noen gang har hørt. Min far har ikke reinstallert Windows på 10 år. Like kjapt som nytt siden jeg tar meg av vedlikeholdet.

Det er mulig å holde Windows tilnærmet like rask over tid ja, men da bør det ikke brukes programmer som er spesielt aktive i register, loggfiler, tempfiler osv. F.eks. Win98 var veldig fin på dette, ble den behandlet rett var den lynrask (responstiden var mye raskere enn XP), men den var ustabil som fy. Dessverre kreves det en del kunnskap eller hjelp for å holde Windows ren og rask med den måten de fleste behandler maskinene sine. Dette er et punkt jeg skulle ønske Windows var bedre på.
Lenke til kommentar
Registry Cleaner programmer for Desktop PCer har ingenting for seg.

Bare les Mark Russinovich sin blog:

 

Quote

# re: Registry Junk: A Windows Fact of Life

 

Hi Mark, do you really think that Registry junk left by uninstalled programs could severely slow down the computer? I would like to 'hear' your opinion.

 

Great Blog, man.

 

10/6/2005 3:25:00 PM by Anonymous # re: Registry Junk: A Windows Fact of Life

 

No, even if the registry was massively bloated there would be little impact on the performance of anything other than exhaustive searches.

 

On Win2K Terminal Server systems, however, there is a limit on the total amount of Registry data that can be loaded and so large profile hives can limit the number of users that can be logged on simultaneously.

 

I haven't and never will implement a Registry cleaner since it's of little practical use on anything other than Win2K terminal servers and developing one that's both safe and effective requires a huge amount of application-specific knowledge.

 

10/7/2005 9:41:00 AM by Mark Russinovich

 

End of story

Du sier at slike programmer ikke har noe for seg, og så siterer du et spørsmål om PCen blir raskere. Dette kalles vel stråmannargumentasjon. Ingen her, inkludert artikkelen, har sagt noe om raskere PC såvidt jeg kan se.

 

Mulig det - men da kan man se på utviklerens produkt feature beskrivelse av ccleaner.

CCleaner

Optimization and Cleaning

Features

CCleaner is our system optimization, privacy and cleaning tool. It removes unused files from your system - allowing Windows to run faster and freeing up valuable hard disk space. It also cleans traces of your online activities such as your Internet history. Additionally it contains a fully featured registry cleaner. But the best part is that it's fast (normally taking less than a second to run) and contains NO Spyware or Adware!

 

Så det å påpeke at utfra produsentens beskrivelse er den gjengse oppfatningen blandt folk er at å "rense registry" (som er inkludert i programmet)er med på å gjøre en Windows PC raskere falt meg naturlig.

Slik dette er presentert fra piriform vil de fleste PC brukere anta/og utføre registry cleaning av systemene sine i tillegg til fjerning av filer.

 

 

 

Antar at du vet hvem Mark Russinovich er:

Når til og med han uttaler at han aldri kommer til å gidde å lage et registry cleaning program da dette er helt uten virkning på systemers ytelse (sett bort fra enkelt type server OS med store registry hives) - burde de aller fleste som har litt greie på Windows "ta hintet" om at registry cleaning av allerede døde entrys (leftovers) er meningsløst.

At bloggen er fra 2005 betyr ingenting. Windows registry funker på samme måte både i Vista og Seven som i XP. Dessuten er det mange som fremdeles sitter på XP.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

når vanlige folk ikke er teknikere som kan alt om Windows så må de ha hjelp av programmer til vedlikeholdet.

 

at en Windows pc går tregt har mange årsaker ,men det kan likevel kokes ned til at det blir lignede resurser ,registringer i registret , filer spredt ut over harddisken o.s.v som gjør at den blir treg hvis det ikke blir ordnet opp i dette.

 

Windows har også en tendens til å bli treg p.g.a. oppgraderinger av programmer over tid.

da er det hardwaren som er for gammel.

 

 

den forrige pcen min som brukte xp brukte ca 5 minutter på starte og være klar til bruk.

til tross for å jeg bruke en del kjente programmer for å ordne opp , pluss at jeg defregmenterte harddiskene så hjalp det lite.

 

 

i mitt-tilfelle tror jeg at 1.5 GB med minne var lit i minste laget.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Min gode gamle Pentium 4 med rask HD og ATI 9800 er uenig med deg.

 

Dårlig vedlikehold?

 

Hva er godt vedlikehold i denne sammenheng?

 

AtW

 

At han klarer å holde en maskin sprek, mens din PC ikke er like strek?

 

I ettertid fra min side:

Brukt annet antivirus, og lekt med settingene

Satt SWAP til konstant størrelse

Defrag(egentlig ikke et godt alternativ, PGA tid + at PC'n tilbake da skulle bare stå på når den var i bruk), 1 gang i måneden. Erstattes heller at raskere offline defragger

Diverse småting burde skrur på, for å mindre ytelses reduksjon

Oppgradert BIOS, skaffet HD med bedre firmware

Separat raskere disk for OS, stor disk for alt annet(for å unngå fragmentering på OS disken).

 

Husker det så godt, PC'n ble automagisk treig uten god grunn. Tipper på en blanding av mangel på preemptive tiltak.

Men det er 1 ting jeg stusser på:

Hvorfor nevner alle toolbars? De er djevelens verk, men finnes det ikke "viktigere" ting å se opp for? Å dumpe flere gigabyte med filer på disken, og beholde dem burde da ha lite å si for ytelsen?

 

Til syvende og sist, hva mer kunne ha blidt gjordt i XP eran på en PC som ble brukt?

Lenke til kommentar

Tar av denne diskusjonen hehe

 

En pc henter sikkerhetsoppdateringer (om det er satt default på i OSet.

Enkelte ganger har disse feil i seg som føkker opp pcèn.

 

En pc har antivirus program installert. Disse oppdaterer virus definisjonslistene sine.

 

Endel software henter oppdateringer automagisk (*smil*)

 

IExporer, Firefox, Opera osv oppdateres med diverse plugins, flash versjoner osbv osv avhengig av hvilke nettsider man besøker. Nettsidene gir ut cookies som igjen henter ut info om dine surfe vaner (selv om dette ikke er tillatt iht norsk lov).

 

Vi oppdaterer drivere til enkelte enheter. Nye enheter kobles til og fjernes igjen. Bios oppdateres. Er man en gamer så vil man prøve ut diverse drivere for best ytelse på sine spill. Vi tweaker drivere og hw for best ytelse.

 

Vi oppgraderer ram, cpu, psu eller hk....

 

HW blir "slitne" og vi fjerner støv, kjølepasta og legger på ny. Gjør vi ting feil påvirker dette ytelse eller annet.

 

Prøv selv å feilsøke BSOD feil som IKKE er hw relatert. Vanskelig JA

 

Alt dette avhenger av individuell bruk.

 

Personlig vet jeg hva jeg har på min pc til enhver. Fordi jeg selv kontrollerer alle disse tingene.

 

Jeg installerer ikke CCleaner på min pc for reparere pcèn. Jeg kans forstå enkelte som ikke helt har oversikt over hvordan ting fungerer. Men å installere et program (som igjen gir pcèn mere å "tenke på") for at dette skal få min pc til å på magisk vis bli raskere, det gjør jeg ikke.

 

Jo, enkelte program kan kanskje hjelpe deg, men Ccleaner gir meg ikke noe fast informasjon om nøjaktig hva den gjør. Tømmer temp folder, gir deg anonymitet på nettet,rydder opp i registeret, avinstallerer program for deg. De aller fleste tingene gjør Windows allerede med legg til/fjern programmer, IExplorer Inprivate, temp folder kan du tømme selv med Diskopprydding.

 

Jeg er ikke overbevist. Synes egentlig det er veldig rart at hw.no foreslår dette produktet i det hele tatt. Muligens er de avhengig av mange brukeres ferske datakunnskap som gir mulighet til selvhjelp.

 

Det finnes altfor mange hjelpe programmer der ute. Snart kommer det vel en CD man putter inn i cd spilleren på bilen som fikser alle feil å gjør den også raskere!? Eller!?

Lenke til kommentar

Register-rens er bare en av funksjonene i programmet. Hvorfor henge seg opp i hvorvidt det er nødvendig å rense registeret eller ikke?

Og med denne utvidelsen kan man muligens rense opp i filer andre program dumper rundt på maskina.

Har kjørt win7 siden release nå, og den er tilnærmet like kjapp idag, som den var da. Dette skyldes selvfølgelig et godt OS, men ccleaner og min egen rensing av filer skal også ha en del av æren.

Forresten, hvis du ikke liker det så heng deg for all del ikke opp i det.

Synes du nyheten er uinteressant, scroll fordi!

rock'n'roll

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...