Gå til innhold

Feil vei igjen?


Anbefalte innlegg

Løsningen på et problem som ikke eksisterer. Tar et halvt sekund å snu det. Og hvor mye skal det halve sekundet koste deg? 500 kroner? er det verdt det spør jeg meg selv......

Om man setter usben inn feil vei, og trykker litt, så kortsluttes det og det vil antakeligvis koste mer enn 500 kroner å reparere.

Unnskyld meg men hva?

Den går ikke inn feil vei, og om du virkelig tvinger den, så knekker du plastikkbiten inne i porten, og om det skulle skje, så har du ødelagt porten, men pinnene sitter såpass langt fra hverandre at sannsynligheten for kortslutning er minimal, dessuten skal det være kretser som beskytter mot skade.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukertesting har vært godt kjent i alle år. Men så lenge de unngår å teste et produkt på brukerne, og heller velger benchmarks, så tar det tid å lage brukervennlige produkter.

 

Dette er et problem de aller første brukertestene på USB-pinner burde avdekket. Før v.1.0 kom ut, burde dette vært fikset på.

 

Hvorfor ikke ha mer fokus på brukervennlighet?

Er det så viktig med raskere minne, når grensesnittet for å bruke minnet ikke er brukertestet?

Brukertesting koster penger, og blir av mange sett på som noe dyrt.

 

En annen ting er at brukertesting går på stoltheten løs hos utviklere/ingeniører, for de lever hver dag med at de altid vet best, altid har rett, og alle andre er idioter. Man bruker ikke penger på noe som sier at du(utvikleren/ingeniøren) ikke er bra nok.

Dette er enda værre for sjefer - for de har bare rett uansett. Det å si til en sjef at han har tatt feil er noe man bare ikke gjør.

 

Til syvende og sist - hvem bryr seg om brukerne?

Lenke til kommentar

Jeg kan helt ærlig ikke se greia, er vel kjekt for late og feite amerikanere på sånn 250kilo(som alt anna latskap verktøy er), men om jeg setter usben feil vei så bare tenker, oi så smart jeg er som har IQ også bare snur jeg den 180 grader så voila den er inne, vuhu meg best.

 

Altså er folk blitt imbesille?

Eller er det slankepillene som har tatt kontroll over hjernen kansje?

Fins vel mer nyttige ting, artig gimmick, men der slutter vel nyttigheten også.

Men det gjør jo ting enklere forsåvidt, nå er det jo bare å stappe den inn å være glad, for all del kjør på.

 

 

En kontakt er ikke et ekstremt avansert produkt, å gjøre det vanskelig å sette det inn riktig er en ganske stor feil med en kontakt, desigenen per i dag er egentlig ganske udugelig i så måte. Man kan vel kasnkje arumentere for at dette ikke er så viktig i den store sammenhengen, men for USB som plugg har det endel å si, og folk driver med utvikling på alle fronter, også USB. Å gjøre ting unødvendig tungvint har ingenting med å ikke være alt å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Løsningen på et problem som ikke eksisterer. Tar et halvt sekund å snu det. Og hvor mye skal det halve sekundet koste deg? 500 kroner? er det verdt det spør jeg meg selv......

Om man setter usben inn feil vei, og trykker litt, så kortsluttes det og det vil antakeligvis koste mer enn 500 kroner å reparere.

Poenget er at denne dingsen er ubrukelig og unyttig samtidlig som den er dyr. De som sitter med patenten på denne duppeditten har egentlig for mye fritids og må itillegg slite med ett eller annent. om USBn ikke passer snur man den bare å prøver der. Og om du skulle være så patetisk at den fortsatt ikke passer, drar du PC 5 cm frem og drar huet ditt bak, med mobilen som lys. Koster så lite. Folk er late....

Lenke til kommentar

Hva slags USB-plugger bruker han? Jeg har ikke kommet over noen plugger hvor man kan sette de inn feil vei. Da skal en ta bra hardt i. Kanskje hvis det er noen ordentlige billigplugger hvor kretskortet med kontaktpunktene er veldig tynt. Noen som også klaget over HDMI kontakter. Der er jo selve formen på pluggen og kontakten en hindring for å sette den feil vei.

 

Eller blir folk ekstra hardhendte når de ligger i en ukomfortabel stilling nede på gulvet blandt hybelkaninene, i et forgjeves forsøk på å finne hullet til pluggen?

 

 

"Dame: Au! Au! Feil hull! Feil hull!"

"Du: Det gir jeg blaffen i! Den SKAL inn!"

Lenke til kommentar

Løsningen på et problem som ikke eksisterer. Tar et halvt sekund å snu det. Og hvor mye skal det halve sekundet koste deg? 500 kroner? er det verdt det spør jeg meg selv......

Om man setter usben inn feil vei, og trykker litt, så kortsluttes det og det vil antakeligvis koste mer enn 500 kroner å reparere.

Poenget er at denne dingsen er ubrukelig og unyttig samtidlig som den er dyr. De som sitter med patenten på denne duppeditten har egentlig for mye fritids og må itillegg slite med ett eller annent. om USBn ikke passer snur man den bare å prøver der. Og om du skulle være så patetisk at den fortsatt ikke passer, drar du PC 5 cm frem og drar huet ditt bak, med mobilen som lys. Koster så lite. Folk er late....

 

Om et er latskap å ønske løsninger som ikke er unødvendig tungvindte, så proklamerer jeg meg selv stolt som lat. Det er meningsløst å unnskylde dårlig produktdeisgn med latskap.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dersom brukeren trenger en slik dings fordi det er så mørkt og vankelig å koble til USB enheter bak på PC-en så er det egentlig brukeren selv som ikke har forstått brukervennlighet. Det finnes nå så mange flotte usb hubber, frontpaneler og til og med skjermer med usb-tilkoblinger at det burde være unødvendig å koble dagligdagse enheter til og fra på baksiden av pcen.

Lenke til kommentar

man kan lure på om designeren ikke har fulgt med.

før var det få pc kabinetter som hadde tilkobling i fronten.

til gjengjeld kunne man kjøpe diverse enheter ( også interne) som løste det lille problemet.

selv kjøpe jeg meg en usb hubb for en del år siden , slik at jeg slapp å krype bak pcen .

nå er det blir andre tider med tilkoblinger i fronten som standard

 

det jeg opplevde med den gamle pcen var at maskina ikke alltid fant enheten som var tilkoblet slik at jeg måtte dra ut og sette inn kontakten flere ganger ( til og med bytte lit om på dem)

 

de som er det virkelige problemet er at på mange databord er er så kort avstand fra pc-kabinettet til tverrbordet at det ikke er plass til non tilkoblinger.

man kan flytte kabinettet lit frem man da går ikke døren på skapet igjen.

 

nå må man også være opmerksom på at pcen skal ha lufttilgang så døra bur være open når pcen er i bruk, så fremst det ikke er lufte hul i døra

Lenke til kommentar

Det som kunne vært mer ehm "nyttig" er om de gjorde slik at usb kontakten på pcen var slik og ikke usb pinnen, men det går vel opp i opp så er vel ett fett, men som sagt, skjønner ikke at det er noe problem, å ja jeg har også drevet på bak en mørk pc å banna å sværta men det har nå gått greit det også.

Lenke til kommentar

Jeg leser mye om folk som sier at dette ikke burde vært et problem, da det bare er å snu kontakten, så fungerer den.

 

Andre sier at det er klønete å knekke den.

 

Men:

* Å stikke den feil vei medfører slitasje som sticken ikke er påberegnet. Økt slitasje gir kortere levetid og økt uforutsigbarhet om den faktisk vil fungere.

* En minnebrikke kan brukes i mange settinger/kontekster. Å holde en presentasjon hvor man bruker andres tid på å kløne med en minnepinne, er unødvendig. Virker uprofesjonelt og medfører frustrasjon og usikkerhet om den faktisk fungerer. Usikkerhet kombinert med en presentasjon er uheldig.

* En minnebrikke kan som sagt brukes i mange settinger. Setter du fx minnebrikken bak i en desktop-pc under et bord og setter den feil vei, så er det en jobb å gå under bordet for å snu den.

* Jeg knakk en minnepinne en gang da jeg surfet på senga. Når jeg stikker minnepinna inn bak i pc-en og den blir ute av syne, så glemmer jeg at den er der. Jeg vinkler knærne, og vips vinkles minnepinna med, uten at jeg tenker over det. Den knakk ikke umiddelbart, men konstruksjonen var svak så den ble ødelagt.

* Noen nevner handikappede her. De med begrenset bevegelighet har det ikke like enkelt som de uten handikap. Selv en enkel "snu på minnepinnen" kan være vanskelig.

 

Å latterliggjøre dårlig brukbarhet med at "folk burde vite bedre", tyder på at designet er svakt fra produsentens side. Det er ikke brukerens feil at et produkt er vanskelig å bruke.

* Hvorfor er ikke alle kontakter symmetriske (horisontalt og vertikalt) så vi slipper å velge hvilken vei en skal stå?

* Hvorfor gjør de ikke konstruksjonen sterkere med et stoff som tåler en skikkelig trøkk?

 

Hvem bryr seg om brukerne?

Lenke til kommentar

når man er inne på det med slitasje .

hvorfor ikke gjøre alle tilkoblinger sterkere og lit mer fleksible ?

 

flere av tilkoblingene er lit bøyelig når de er tilkoblet .

mange av brukerne napper jo også i ledingene når de flytter rundt på enheten ved rengjøring o.l, andre ganger ( som nevnt i innlegget over ) er man uheldig og kommer borti kontakten.

 

de gamle kablede musene hadde en periode tendens til å få brudd i kabelen etter en tids bruk

det samme vil jo skje med de andre tilkoblede enheten selv om det tar lengre tid

 

 

man kan gå over til trådløst utstyr men det er jo ikke alle det passer for.

 

på de bærbare med få tilkoblinger blir det jo en viss slitasje når man f.eks må ta ut tilkoblingen til det mobile bredbandet når den pakkes sammen , eller nå man skal koble til digitalkameraet

 

 

det som er lit underlig er at fler tydelig vis ikke vet ar når en kontakt ikke går inn så er den feil vei og det burde slet ikke vær så vanskelig å snu den rett vei .

 

er du bevegelsehemmet får du selvfølgelig hjelp.

 

nå er jeg ganske sikker på at en som er bevegelseshemmet og har behov for å koble til en usb ikke har så store problemer med det .

 

hvis så er tilfelle så er du heller ikke i stand til å betjene en pc uten hjelp

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at man begynner å lage prosessorer som kan snus vendes 90, 180 og 270 grader "feil" vei, men som fortsatt fungerer. Ditto med skjermkort, hvor mange har ikke slitt med problemet at man stapper i kortet og ender opp med å lage et hull tvers gjennom pcb'en på hovedkortet fordi det var satt inn med DVI-kontakten vendt inn i maskinen? Ingen tenker på de stakkars forbrukerne som må plages med kompliserte prosedyrer for å få utstyret til å funke...

 

Forøvrig skjønner jeg ikke at disse usbstikkene slites ved normal bruk. Jeg har hatt to stykker i noen år, brukt daglig, og merker ingenting. Ene sågar uten beskyttelse til kontakten sålenge jeg kan huske. En får sette en strek for såkalt "brukervennlighet" et sted, og det bør gå en stund før idiotsikkert og pansret blir passende betegnelser på et sånt produkt. Man må ha i mente at det er forbrukerne som skal betale for dette, og jeg liker dårlig å måtte betale ekstra for at mindre teknisk begavede personer skal prakkes mindre med i bunn og grunn meget brukervennlige produkter. I så måte er denne oppfinnelsen helt OK. De som ikke mestrer USB-kontaktens hemmeligheter kan knuse sparegrisen og bruke sine reserver på dette, mens vi som greier oss uten ikke får denne ekstrautgiften :new_woot:

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om brukerne?

 

Som utvikler har man ofte to muligheter:

 

Betrakte brukerne som idioter, eller betrakte brukere som oppegående mennesker.

 

Dersom du velger første alternativ kan du være sikker på at brukerne oppfører seg som idioter også. Problemet med dette alternativet er at det er så sinnssykt mange forskjellige typer idioter. Du kan også risikere å skyve den profesjonelle kundegruppen fra deg, en kundegruppe mange er avhengige av for å skaffe blest om produktene sine.

 

 

Når deg gjelder å unngå at bruker napper i kablene er det to måter å løse dette på:

 

Lage koblingen så slakk at kabelen kan nappes ut uten noen stor belastning, men selvfølgelig vil dette gå på bekostning av kontaktkvalitet. Brukeren vil også sakte men sikkert slite ut de interne festene mellom kabel og pugg, og vil til slutt ødelegge kabelen.

 

Gjøre det umulig å nappe ut kabelen, med at den fysisk låses på plass. Du risikerer dog at bruker med første forsøk ødelegger noe dersom han/hun tar for hardt i. Men bruker vil lære av dette og ikke gjøre samme feilen igjen.

 

Det handler altså om å oppfordre bruker til å gjøre noe som fra et elektronisk perspektiv er idiotisk (nappe ut kabel) ved å gjøre dette mulig. Eller å gjøre det umulig.

 

Ref:

 

TRS plugg vs XLR:

 

Small_jack_plugs.jpg

 

Xlr-connectors.jpg

Lenke til kommentar

problemet med slike plugger er at ledningen har en vis tendens til knekke i overgangen mellom plastskallet og ledningen.

 

den riflete delen som vises i eksempel bilde over er bare til pynt.

ledningen er alt for stiv i dette området

 

på et vanlig støpsel har man jo løst det ved at det er lagt inn en viss slak i ledningen og det siste festpunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...