Gå til innhold

Feil vei igjen?


Anbefalte innlegg

på et vanlig støpsel har man jo løst det ved at det er lagt inn en viss slak i ledningen og det siste festpunktet.

 

Hvilket støpsel snakker du nå om?

 

Poenget mitt er ikke at TRS er lagt for å nappes ut, men det er ingenting som forhindrer det. På den måten oppfordres brukeren til dette. XLR har derimot en mekanisk lås, den kan derfor ikke nappes ut.

 

XLR er vanskeligere å hanskes med, og går bare inn en vei, men samtidig er den etter min mening mer brukervennlig da den tåler mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg snakker om den pluggen man bruker i en vanlig stikkontakt for å koble til strøm.

lit ot: de runde utgaven av disse som har ledningen ut fra siden sitter såpass fast i kontakten at enheten i andre ende blir dradd av gåre hvis man snuble ( drar ) i ledningen .

de som er flate drar man lett ut.

de som er satt sammen av flere deler har altså denne strekk av avlastningen.

 

 

når det gjelder signalpluggene så må det da være bedre at pluggen draes ut en at tilkoblingen blir ødelagt hvis man skulle komme til å snuble/dra i ledningen.

 

med et slik lås medfører det også at enheten den er tilkoble kan ramle ned og knuses.

 

usb , (mini) Jack-plugger,ps2, rf ( til antenne) ,s-video o.l. er ikke låst mens DVI,VGA , nettverks og telefon tilkoblinger er låst.

her må jeg ta med den tilkoblingen som også brukes til tilkoble parabol og enkelte dekorere.

jeg kan også ta med BNC tilkoblingen.

 

alle disse føre til at enheten draes med hvis du snubler i kabelen. Og er du riktig uheldig så ødelegger du tilkoblingen.

pluggen (han) kan man som oftest erstattes med en ny . verre blir det hvis der hunn delen som er ødelagt.

 

man har jo til en viss grad også dette problemet på tilkoblinger til andre enheter som ikke er dirkete data enheter s.fks mobiltelefoner. mange av de har/hadde også sære kontakter.

da gjelder det å være forsiktig

Lenke til kommentar

Men igjen, vi snakker om forskjellige tanker bak.

 

Ikke stol på den tilsynelatende strekkavlastningen, du tror at på grunn av avlastningen tåler de interne koblingene å bli dratt ut. Og ender kanskje opp med noe som ser slik ut:

 

st%C3%B8psel%20300.jpg

 

Du kan også lese litt her om hva løse kontakter kan føre til:

 

http://www.sintef.biz/Byggforsk/SINTEF-NBL-as/Sentrale-prosjekter-og-tema/Brann-i-el-installasjoner-Laboratorieforsok/

 

Dersom du vil at pluggen skal hoppe ut når noen drar i ledningen fordrer dette relativt løse interne kontakter, hvis ikke vil man ødelegge kontanten.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om brukerne?

 

Som utvikler har man ofte to muligheter:

 

Betrakte brukerne som idioter, eller betrakte brukere som oppegående mennesker.

 

Dersom du velger første alternativ kan du være sikker på at brukerne oppfører seg som idioter også. Problemet med dette alternativet er at det er så sinnssykt mange forskjellige typer idioter. Du kan også risikere å skyve den profesjonelle kundegruppen fra deg, en kundegruppe mange er avhengige av for å skaffe blest om produktene sine.

 

 

 

Å lage en plugg der det er tydelig hva som er riktig vei, eller går inn to veier er ikke å behandle brukere som idioter. Den vanlige usb-kontakten er ikke fornuftig designet formmessig, uansett om man er idiot eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å lage en plugg der det er tydelig hva som er riktig vei, eller går inn to veier er ikke å behandle brukere som idioter. Den vanlige usb-kontakten er ikke fornuftig designet formmessig, uansett om man er idiot eller ikke.

AtW

 

Vis meg den pluggen du mener er fornuftig designet da, poenget er at noen brukere vil uansett ha problemer med denne også. Dersom du som designer prøver å tilfredsstille alle brukere med ET produkt ender man fort opp med et produkt som er hverken fugl eller fisk. Poenget ligger i markeds- og produktsegregering. Til og med Apples geniale magnetløsning har jo fått kritikk i denne tråden.

 

Nå er usb etter min mening bedre utformet både PS/2, FW og Esata som den i hovedsak konkurrer mot. Husk også at USB A er den eneste av USB-pluggene som kan være litt triky med å sette rett vei.

Lenke til kommentar

Å lage en plugg der det er tydelig hva som er riktig vei, eller går inn to veier er ikke å behandle brukere som idioter. Den vanlige usb-kontakten er ikke fornuftig designet formmessig, uansett om man er idiot eller ikke.

AtW

 

Vis meg den pluggen du mener er fornuftig designet da, poenget er at noen brukere vil uansett ha problemer med denne også. Dersom du som designer prøver å tilfredsstille alle brukere med ET produkt ender man fort opp med et produkt som er hverken fugl eller fisk. Poenget ligger i markeds- og produktsegregering. Til og med Apples geniale magnetløsning har jo fått kritikk i denne tråden.

 

Nå er usb etter min mening bedre utformet både PS/2, FW og Esata som den i hovedsak konkurrer mot. Husk også at USB A er den eneste av USB-pluggene som kan være litt triky med å sette rett vei.

 

Da kan du kanskje forklare hva som hadde vært ulmepen med å designe USB-A som de andre usbene, slik at det tydlig framgikk hva som var riktig vei? Greit nok, plugger har forskjellige fordeler og ulemper som må veies mot hverandre, men jeg har problemer med å se fordlene med en design som er i praksis lik begge veier, men som ikke kan brukes begge veier.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men igjen, vi snakker om forskjellige tanker bak.

 

Ikke stol på den tilsynelatende strekkavlastningen, du tror at på grunn av avlastningen tåler de interne koblingene å bli dratt ut. Og ender kanskje opp med noe som ser slik ut:

 

st%C3%B8psel%20300.jpg

 

Du kan også lese litt her om hva løse kontakter kan føre til:

 

http://www.sintef.bi...oratorieforsok/

 

Dersom du vil at pluggen skal hoppe ut når noen drar i ledningen fordrer dette relativt løse interne kontakter, hvis ikke vil man ødelegge kontanten.

nå er da meningen at en slik kontakt skal ikke sitte så løs at den ramler ut av seg selv men samtidig gi etter uten å bli ødelagt hvis man drar for hardt i ledningen.

 

alle kontakten som man kan dra rett ut uten for stor belastning samtid som de holder seg på plass funger jo slik de skal.

dette gjelder usb, FW, jack plugger men de andre sitter for fast slik at de blir revet i stykker ved stor belastning er faktisk farlige hvis man ikke er oppmerksom.

 

problemet er ikke at pluggen sitter løst i utgangspunktet men at de blir strukket og at man tro de er i orden når de ikke er det .

da oppstår også denne lysbuen på lednngene som har direkte tiltykning til stikkontakten.

da er det snakk om plugger som sitter mer fast i tilkoblingen en den ledingen som skal føre signalet/strømmen.

 

jeg vil ha plugger som gir etter uten å ødelegges ved for stort strekk samtidig som det ikke ramler ut av seg selv ved et lett napp i ledningen

Lenke til kommentar

forstyrrer det ikke strømtilførselen ?

 

Det forstyrrer strømtilførselen å nappe ut kontakten ja, men det er jo bedre enn alternativet (dvs rive ned PCen), når det er sagt så fungerer det jo stort sett like fint på de fleste vanlige størmtilkoblinger til bærbare også, pluggen blir lett nappet ut, ingen skade skjedd.

 

AtW

Lenke til kommentar

forstyrrer det ikke strømtilførselen ?

 

Det forstyrrer strømtilførselen å nappe ut kontakten ja, men det er jo bedre enn alternativet (dvs rive ned PCen), når det er sagt så fungerer det jo stort sett like fint på de fleste vanlige størmtilkoblinger til bærbare også, pluggen blir lett nappet ut, ingen skade skjedd.

 

AtW

 

det jeg menter er om denne magneten kan forstyrre strømtilførselen under bruk ?

Lenke til kommentar

forstyrrer det ikke strømtilførselen ?

Magnetene er ikke sterke nok til å påvirke magnetismen rundt lederen, vil jeg anta. Med med Mac, så vet man ikke. Løsningen med kontakten er jo forsåvidt genial, da jeg heller vil at den skal dette ut og ikke lade maskinen, kontra rive maskinen ned og knuse deler..

Lenke til kommentar

hvordan er muligheten for at den blir snudd feil vei ?

hvis de følger vanlig standard så vil jeg anta pluggen der er ligner på de som alle andre bruker .

 

 

hvis man bruker det på en usb tilkobling og snur pluggen rett vei så holder det seg nok rett.

men hvis man snur den feil vei så vil jo forsatt magneten dra den fast

siden dett kun hjelper å holde fast en tilkobling og kan forstyrre hvilken vei man snur pluggen så hjelper det nok bare på de kontakten som ikke er avhengig av å snues rett vei

 

hvis noen har prøv å skru fast noe som var magnetisk og skruen var den vanlige type så har der nok også oppdaget hvor vanskelig det er få skruen på plass.

man vil nok slite med det samme hvis tilkoblingen må snues rett vei før den settes inn når kontakten har magnetlåns

 

 

da må de også finne opp en måte som gjør at pluggen automatisk blir snudd rett vei.

 

 

 

når det gjelder usb så funger festeanordningen helt ypperlig når pluggen blir snudd rett vei.

her trengs ingen magnetlåst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...